5th gear provkör nya Focus RS

Här lägger vi upp bilder & filmer, dock EJ eftersnack!
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

jag tycker den var grymt snygg och helt klart den fetaste hatchen idag. de har satt 300 hästar i en FWD som uppenbarligen också går att hantera. Jag måste bara säga bravo till ford. hoppas honda kommer med nåt liknande, för skulle honda sätta en prislapp i stil med fords prislapp så kan jag tänka mej att vi skulle få se någonting riktigt riktigt häftigt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Ejan
Bil: Ford Fiesta 2010
Namn: Erik Leander

Focus RS kommer köra ifrån allt i sin klassen tror jag...jag hade troligen valt den framför alla sin klass iaf..riktigt snygg och sen väghållning och pulver så det räcker.
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
------------------------------------------
Kör numera Ford Fiesta ST´05
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

De var ett jävla snack om hästarna här, Men har ni kollat va den väger? De uppskattar runt 1500kg typ 300kg mer än en CTR.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Snarare 1450 kg, dvs 40 kg mer än ctr....
med 100hk och 244nm mer, kompenserar det mer än väl...
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

detta är väl inte första hatchen som har bättre spec än en ctr, de e ju helt olika bilar dessutom.
den va väl skitfet, men dom som vill ha ctr köper ju en ctr o inte en ficus o tvärtom
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

freddej skrev:Snarare 1450 kg, dvs 40 kg mer än ctr....
Tjänstevikt 1 372 (GT 1 402, ”Race” 1 352)
Så då måste du mena FN2 men jag pratar om EP3 här. Och EP3 väger väl 100kg mindre? Har för mig att det står på papprena 1260kg
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

EP3 är ju gammal, så en sån kan du inte köpa som inte är beggad... porsche 911 från 92 kanske?

sen dehär om att ford skulle ha dålig kvalité, finns det änns någon grund för detta? jag har nämligen fått intryck av att både ford och volvo har bra kvalité på deras "gemensamma" modeller..?

det som talar för en ctr i det här sammanhanget är väl mest att den är något billigare, 60k kan man få en hel del körning för.. :)
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

PhR34k skrev:<!--quoteo(post=533416:date=6 Mar 2009, 20:41:02:name=freddej)--><div class='quotetop'>QUOTE(freddej @ 6 Mar 2009, 20:41:02) <a href="index.php?act=findpost&pid=533416"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Snarare 1450 kg, dvs 40 kg mer än ctr....
Tjänstevikt 1 372 (GT 1 402, ”Race” 1 352)
Så då måste du mena FN2 men jag pratar om EP3 här. Och EP3 väger väl 100kg mindre? Har för mig att det står på papprena 1260kg
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jepp jag pratar fn2 eftersom det är den som är nuvarande honda represetant i hh-klassen, blir ju skevt att jämföra med ep3 som är en äldre modell.
Och GTen är ju den enda som matchar RS i utrustningsnivå, så det verkar skilja 48kg.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
PatrikGBG

att ford o volvo har bra kvalite e väl ganska relativt...inga kundundersökningar samt bilprovningsresultat stödjer detta.
personligen anser jag att det bara går neråt...fort
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Kraft
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: John Kraft

Jag tycker man har tappat fokus på vad en hot hatch ska vara.
För mig är en HB en framjulsdriven busbil som funkar till vardags för den som inte vill gå hela vägen och köpa en sportbil men ändå vill ha lite kul familen till trots.
Den ska ha det där lilla extra både gällande utseende, köregenskaper och motor och fram för allt till en rimlig peng.
320-350k är inte en rimlig peng.
Jag är visserligen ingen hugad spekulant på någon överstylad, effektstinn, svindyr grävling så min åsikt kan ju kvitta, men jag tycker det börjar likna trams.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
kasal
Namn: Johan Svensson

Tappat fokus? :) Var de en ordvits där Kraft?
Accord Type-s -07
Prelude vti -98
KTM 990 SMR -10
KTM 450 EXC -15
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Grunden till Hot Hatch är väl det vi kallar GTI i Sverige, dvs en Golf 1 GTI. Liten hatchback med förhållandevis mycket motor och bra väghållning till ett pris som t o m ungdomar klarar av att betala.

Idag är det ju snarare en såkallad småbil som ligger mer rätt... Fiesta RS, Clio Sport etc. När en bil i den såkallade GTI-klassen närmar sig 1,5 ton så är det mer än min första bil (en Volvo 245 GL -79) vägde.

Men eftersom allt utvecklas och förändras så är det väl så att en hothatch numera är en 250-300 hk tung, framhjulsdriven och dyr bil. Det som idag kallas R&B i musikväg var från början Rythm and Blues och något otroligt långt ifrån det som idag är såkallad R&B. Jag börjar förstå gamlingarna som tycker att det var bättre förr ;).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Vad mkt negativt folk de finns här då. Jag anser att denna bil är den mest prisvärda i sin klass.
Detta är ingen GTi bil, det är Focus ST:n. Denna bil hör hemma i EVO X och Impreza STi klassen, trots sin FWD så har den i tester spöat dessa.
Och det är bilar som kostar 420-500tusen nypris i dagsläget. Focus RS finns från 307tusen kr.

Så kom inte jämnför denna med varken FN2, Golf GTi eller liknande bilar, för denna överträffar dessa inom det mesta som har med prestanda att göra. Jag tror att denna bil kommer bli den snabbaste serieproducerade FWD bilen runt ringen.

Var S2000 värd nästan 350k för 10 år sen? Det var ju trots allt "bara en honda"..
Nu kommer jag säkert få lite sura blickar mot mig pga detta, men så tycker jag faktiskt.

MVH
István
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Bra poänger Istvan...
Jag personligen skulle inte betala så mycket för en ny FWD helt enkelt, men å andra sidan skulle jag inte hosta upp 450 000 för en ny evo heller!
Därför kör jag EP3 :). Om jag byter bil så blir det nog en beggad BMW 3-serie för att få bakhjulsdriften och ändå kunna ha en någolunda praktisk bil (läs ej S2000).
Stockholm
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Bilar utvecklas, tuffare konkurens mellan tillverkarna, idéer skapas. Vem ska bli kungen i "GTi" klassen.

Ford har alltid bygt roliga "RS" modeller. Förra Focus RS kommer garanterat bli en samlar bil, inget snack. Lika så denna.

Denna bilen har ALLT jag söker efter, jag gillar personligen FWD bilar. Därför ja köpte BMW:n :S
Tufft utseende, ruskigt snabb, häfftig motor öjud/karaktär, fin inredning och Prisvärd i vissa avseende.

MEN, den hamlar lite i en klämm zon. 300 000:- är mycket pengar för en Focus, men en Vw bubla med Porsche emblem fram är också mycket pengar ca1 000 000:-.

Allting är relativt, jag tror detta är en svår knäckt bil. Tror Ford lagt rätt mycket utvecklingstid i denna modellen.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Istvan har en bra poäng och det är tänkbart att denna skulle kunna sno lite kunder från Evo och Impreza nu när de blivit såpass dyra som de är...
PatrikGBG

vw bubbla med porsche emblem...mohahaha...
ja de e ju långsamma dåliga bilar
Patrik Andersson #928

Urgammal
Focus RS
Bil: Ford Focus RS -03
Namn: Per-Anders Gustafsson

Så, då har man kommit tillbaka från Nice och den svenska presskörningen av nya RS:en. Som stor fantast av mk:1an så kan jag bara säga att Ford verkligen har lyckats (än en gång) med dess efterföljare. Jag håller i skrivande stund på med en personlig rapport från testkörningarna och beräknar publicera den inom ett par dagar...

Vad det gäller prissättningen av nya RS:en så tycker jag den är helrätt. Kom ihåg att mk:1an kostade 300.000 SEK då den lanserades 2002/2003. Mk2:an har ett grundpris på 310.900 SEK. Hur mycket har den totala inflationen varit de senaste 5-6 åren tro? ;)

/Per-Anders.
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Tycker det är grymt som fan av Ford att släppa en sånhär bil. Får hoppas att det blir en succé.
Nästan att den väcker ha-begär hos en Honda-fantast som mig själv, men bara nästan ;)
Snygg som få, och snabb med vad det verkar.
Den kommer nog att få en del tilltänkta CTR ägare att välja Ford istället.

Ser fram emot rapporten P-A.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Junior

Rikigt jävla grymt bygge 1000k/hk det är inte helt fel, sen ser den förjävligt bra ut.

Hade man inte haft sin bil, kanske hade man köpt en sådan.
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Absolut en av dom snyggaste bilar på marknaden och Ford har gjort tydligen fantastiskt jobb med den,jag gillar den skarpt! Ford har lagt otroligt mycket tid, kunskap på den här modelen och dom har lyckats riktigt riktigt bra.
Priset? Absolut inte mycket pengar om man jämför vad man får för pengarna,skulle absolut kunna tänka mig att äga en sånt bil en vacker dag.
Kan bara säga stort grattis till alla som har beställt och som tänker sig att köpa en Focus RS.
Saud Omerovic

Hej!

Nu har jag skrivit klart min rapport från Nice... :)

<a href="http://www.fordclubsweden.se/artiklar/f ... S_2009.pdf" target="_blank">Länk till dokumentet</a>

Enjoy!

/Per-Anders.

PS. Missa inte vår diskussionstråd i ämnet --> <a href="http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 47011%20DS" target="_blank">LÄNK</a> DS.
Senast redigerad av Focus RS den 17 mars 2009, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Välskriven och bra rapport Per-Anders.
Det ska bli ett nöje att få stryk av en sådan på långa rakan på Mantorp och sedan köra ifatt igen i de kurviga partierna ;).

Fina bilder. Jag tycker att designen på bilen är riktigt snygg och lyckad och även om jag kanske inte direkt älskar Volvos motorer så har de ju alltid varit sjukt bra att trimma och förhållandevis driftsäkra. Detta kan nog bli en klassiker.
Stockholm
YASH
Kontakt:

Volvos 5cyl motorer är faktiskt riktigt fina och har blivit bättre med åren.
Om jag inte minns så är det numera t.o.m variabla kamtider på dem, vet dock inte hur många grader.

360hk är inte så svårt ur Volvos nya T5 motorer och då får man bra med vrid tackvare 5 cyl och 2,5L. Bör landa runt 500Nm.

360hk/500Nm i en Focus med bra chassi och LSD är nog en riktig grym allrounder och man lyckas hålla framhjulen på vägen. =)

336mm bromsar fram och 300mm bak är inte helt fel heller.

310 900 kronor är priset satt till och svenska tilldelningen för 2009 blir 60 bilar.

Så Steffo jag är tveksam om man med en BPU/LSD CTR EP3 hänger på nya Focus RS på en bana som Mantorp, om båda har gatdäck.
Senast redigerad av YASH den 17 mars 2009, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

att momentet är begränsat på låga varv (växel) tror jag är för att dom vill spara drivaxlarna då dom sparar massa pengar på att inte ta fram nya..

sen för att klargöra så är zetec och duratec ford grejor, alla volvomotorer i fordarna heter duratec, bara för att det ska låta mer hightec än va det faktiskt är. kamtiderna är variabla på volvos motorer, så kallat VVT vilket innebär att kamaxeln kan rotera under drift, samma som I i I-VTEC?

orginal mot orginal så tror jag inte en ctr vare sig de e en fn2 ep3 eller ek9 har en chans på en bana, nya rs ska tydligen ha extremt bra chassie

edit: vad har det egentligen för betydelse vad bilen har för laddtryck? det är ju resultatet som är intressant...
bästa motor enligt mig är en funktion av hållbarhet, effekt, vikt, och verkningsgrad
Senast redigerad av Jay-c den 17 mars 2009, 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Focus RS

Welen XLR8 Performance:

Hoppsan! :hmm: Skribenten som inte verkar vara så tekniskt insatt är ju jag... Du får väldigt gärna förklara för mig vad det är jag inte förstår då du verkar känna till bilen i fråga MYCKET bättre...
  • Nya Duratec RS är i grund och botten en motor från Volvo. Duratec RS i mk1:an är en ZETEC. "Kärt barn, har många namn"</li>
  • Nya Focus RS har att max laddtryck på 1.4 bar.</li>
  • Orsaken till att jag kommenterade de så kallade "fake"-intagen är just att deras funktion förklarats i tidigare tekniska publikationer, men av någon anledning tagit bort på den färdiga produktionsbilen vilket jag tyckte var synd och värt att lyfta upp för de som är intresserade...</li>
Senast redigerad av Focus RS den 17 mars 2009, 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

YASH skrev:Volvos 5cyl motorer är faktiskt riktigt fina och har blivit bättre med åren.
Om jag inte minns så är det numera t.o.m variabla kamtider på dem, vet dock inte hur många grader.

360hk är inte så svårt ur Volvos nya T5 motorer och då får man bra med vrid tackvare 5 cyl och 2,5L. Bör landa runt 500Nm.

360hk/500Nm i en Focus med bra chassi och LSD är nog en riktig grym allrounder och man lyckas hålla framhjulen på vägen. =)

336mm bromsar fram och 300mm bak är inte helt fel heller.

310 900 kronor är priset satt till och svenska tilldelningen för 2009 blir 60 bilar.

Så Steffo jag är tveksam om man med en BPU/LSD CTR EP3 hänger på nya Focus RS på en bana som Mantorp, om båda har gatdäck.
Nej det tror inte jag heller. Det var därför jag körde ;) efterråt, men det var ju ganska otydligt ser jag i efterhand. Det var mest för att driva lite med oss själva här i klubben. Dock så tror jag (helt utan någon som helst bevisning än) att Forden original får det lite svårt i kurviga partier mot en EP3 (även den original) men det kompenseras ju lätt genom att den kommer att sopa banan med Hondan på rakorna.

Beträffande Volvomotons förträfflighet eller oduglighet så var det mest karaktären på motorn som jag inte är så förtjust i. Pulver går det ju bevisligen att få ur dem i mängder om man moddar en del. Jag gillar högvarvigt, rappt svar och att få jobba med växellådan. Det är just därför jag har en Honda.
Stockholm
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

Jag har aldrig varit imponerad av volvos motorer innan och det lär inte ändra sig verkar det som.
RS:en är snygg, riktigt fin är den. Den har 300 hästar och rätt bra vrid (440 Nm).
Quaife-diff är aldrig fel och stolarna ser riktigt grymma ut.
Det ser helt enkelt ut som en bra bil.
Men detta är förpackat runt en 2,5 liters felbyggd skitmotor som drar för mycket soppa för den prestandan.
Insuget har de säkert nån tanke med men luften får gå en konstig väg för att ta sig till 1:a cylindern.
Grenröret är riktigt uselt men funkar. Det gör ett grenrör från Drag också men ingen påstår att det är speciellt bra.

Som vanligt har de lyckats bygga en motor med enormt mottryck och dålig bränslekonomi. Grattis.
Om de ändå ska göra en RS-modell som tydligen inte riktar sig mot medelsvensson utan vill ta kunder från WRX STi, EVO X och Megané så kan de väl lägga lite energi på motorn. Fixa ett ordentligt grenrör som flödar bättre och byt till ett större avgashus så minskar mottrycket och lagget påverkas inte nämnvärt. Den kundkrets som bilen riktar sig till tar hellre lite bottenlagg och en friskare mer trimvänlig motor.
De har ju lyckats oerhört bra med resten, stora bromsar, motverka tourqe-steer och biffat till bilen.

Folk lär köpa bilen men de kunde ha gjort det bättre. De når långt men det är inte hela vägen.

//Peter
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

när jag läste presskörningen så slog mig tanken och funderingen, varför kallar man de olika generationerna för mk1, mk2 osv när det gäller Ford och gen4, genV när det gäller Honda? Har det något med urspunglandet att göra?

Sen angående att volvomotorn har tråkig karaktär, jag har inte kört någon Focus RS men jag har kört en Focus ST220, och det va vääldigt svårt att tro att det sitter en volvosnura i den.
Så allvarligt om man tar en bottendel ifrån vilken motor som helst som är driftsäker, tillverkar ett par nya kamaxlar för at få ett annat register, bygger ett nytt insug och ett nytt grenrör, slänger på en turbo och sen mappar man den som man vill. Hur mycket finns då kvar som gör att den borde kännas som en volvo fortfarande? Oj, jag glömde att man även sätter motorn i en annan bil som är 400kg lättare....

Jag kan säga att Honda har motorer som inte är så roliga heller, tex B20, men vad händer när man byter topp till en riktig Vtec-topp som redan har roliga kammar orginal samt att man mappar om den? Oj det råkade bli en killer-maskin det oxå.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

malkolm666 skrev:när jag läste presskörningen så slog mig tanken och funderingen, varför kallar man de olika generationerna för mk1, mk2 osv när det gäller Ford och gen4, genV när det gäller Honda? Har det något med urspunglandet att göra?

Sen angående att volvomotorn har tråkig karaktär, jag har inte kört någon Focus RS men jag har kört en Focus ST220, och det va vääldigt svårt att tro att det sitter en volvosnura i den.
Så allvarligt om man tar en bottendel ifrån vilken motor som helst som är driftsäker, tillverkar ett par nya kamaxlar för at få ett annat register, bygger ett nytt insug och ett nytt grenrör, slänger på en turbo och sen mappar man den som man vill. Hur mycket finns då kvar som gör att den borde kännas som en volvo fortfarande? Oj, jag glömde att man även sätter motorn i en annan bil som är 400kg lättare....

Jag kan säga att Honda har motorer som inte är så roliga heller, tex B20, men vad händer när man byter topp till en riktig Vtec-topp som redan har roliga kammar orginal samt att man mappar om den? Oj det råkade bli en killer-maskin det oxå.
Väldigt OT just nu. Sorry för det. Men jag hade ingen aning om att ST200 har en Volvomotor i grunden!? Är det verkligen så?2

Faktumet kvarstår ju iallafall att en Hondamotor är utvecklad för att varva 8000 varv minst med tanke på smörjning och lager etc och då är det ju enklare att få sin raceliknande motor än om man måste byta vev, lager, kolvar smörjningsystem etc.

MK1 står väl för Mark 1 vilket borde vara första Markusevangeliet :P. Nej, allvarligt så är det väl bara ett annat sätt att beskriva första utgåvan, Gen 1 (Generation 1) , P1 (prototype 1) R1 ( Release 1), V1 (Version 1) etc.
Senast redigerad av Steffo den 17 mars 2009, 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Skriv svar