kraschad dator

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
Chrille79
Bil: CH1
Namn: Christian Roskjaer
Has thanked: 10 times
Been thanked: 20 times

Min bärbara dog i förgår. Vad som hände var följande. Surfade som vanligt. Plötsligt började skärmen rycka, flippra typ. Sen kom ett tjockt svart streck över rutan. Sen dog sj skärmen. Datorn går igång å verkar funkar samt att man ser bakgrunds belysningen i skärmen, men ingen bild. Kan det vara grafik kortet som har gett upp ? Hur mycket meck är det att byta grafik kort i en bärbar ? Nåt man måste lämna in kanske ?
Gammal räv...
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Har du möjlighet att koppla in en extern skärm?, då kan du ju se om det är grafikkortet eller skärmen som eventuellt är trasig...
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
Chrille79

ei9440 skrev:Har du möjlighet att koppla in en extern skärm?, då kan du ju se om det är grafikkortet eller skärmen som eventuellt är trasig...
Yes provat till TV´n. Inget händer där heller.
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Vad är det för dator? Dell brukar ju ha inbyggt grafikkort i moderkortet och då är det skillnad. Så märke och så vore bra :)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Chrille79

Yobaman skrev:Vad är det för dator? Dell brukar ju ha inbyggt grafikkort i moderkortet och då är det skillnad. Så märke och så vore bra :)
Om det hjälper: HP pavilion dv9000
Gammal räv...
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

När du kopplade den till tvn, tryckte du på "fn-knappen" och knappen som ser ut som en skärm på "F1-F12" knapparna?
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Krister

Bärbar dator... jag säger att den är död.

Finns väldigt få som har separat gfxkort...
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Mjo, men får han liv till tvn går det alltid att ha den som HTPC :) eller en bil dator :)
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Krister

Han har ju provat till TV´n och det funkade inte... så död säger jag.

Kör:
Tobbera

Har du ingen garanti så kommer inte reparationskostnaderna gå att motivera. Backa upp vad du har på HDD och skaffa en ny laptop. Jag gillar IBM's sortiment.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Chrille79

Tror oxå att den är slut. Datorn är ju bara 1 ½ år gammal så det var ju lite synd. Men ska ändå lämna iväg den å få det konstaterat iaf. Likvärdig dator idag går iaf på en 8000:-
Gammal räv...
Tobbera

Har du inte två års garanti på den?
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Chrille79

Tobbera skrev:Har du inte två års garanti på den?
Ne tror jag inte. Men har drulle på hemförsäkringen, så vi får se om det kanske händer nån olycka istället :saythat:
Gammal räv...
Krister

2år enligt konsumentlagen... men då måste det bevisas att det är fabrikationsfel.

Kör:
Användarvisningsbild
Yobaman

Jag har för mig att det är 1 år som är minimum. Många prylar som har just 1 års garanti.. Eller jag kanske tänker i nattmössan nu?

Man bör alltid skaffa tilläggstid på sin försäkring vid köp eftersom laptops det har man sönder rätt enkelt.
Krister

Yobaman skrev:Jag har för mig att det är 1 år som är minimum. Många prylar som har just 1 års garanti.. Eller jag kanske tänker i nattmössan nu?

Man bör alltid skaffa tilläggstid på sin försäkring vid köp eftersom laptops det har man sönder rätt enkelt.
Är du säljare på OnOff eller?
Läs konsumentlagen så kommer det klarna.
Dessa tilläggsförsäkringar täcker väldigt sällen mer än vad du redan har enligt konsumentlagen och din vanliga hemförsäkring... alltså ett lurendrejeri för att tjäna pengar på dåligt pålästa kunder.

Kör:
Krister

Och har man sönder sin laptop ofta och inte tycker att den klarar ett år så borde man verkligen fundera på hur man behandlar sina prylar...

Kör:
Användarvisningsbild
Chrille79

Tycker sj det är rätt dåligt. Jag menar jag gav 20 000:- för den för 1½-2 år sen. Visst fan ska det hålla längre.

Nu blir det en stationär dator iaf. Då kan man byta ut prylarna när det går i sönder.
Gammal räv...
Krister

Självklart skall den hålla längre, ta den till ÅF och fråga varför den pajat...
Men köpte du den för 20k så borde den ha 3års garanti... de datorer som ligger i det prissegmentet brukar ha 3års garanti.

Kör:
Användarvisningsbild
Chrille79

Krister skrev:Självklart skall den hålla längre, ta den till ÅF och fråga varför den pajat...
Men köpte du den för 20k så borde den ha 3års garanti... de datorer som ligger i det prissegmentet brukar ha 3års garanti.
Ne hade bara 1 år tyvärr.
Gammal räv...
Tobbera

Är det inte två år enligt konsumentköplagen

Går den sönder för lätt finns det ju ruggade i bla toshibas sortiment.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Yobaman

Krister skrev:Och har man sönder sin laptop ofta och inte tycker att den klarar ett år så borde man verkligen fundera på hur man behandlar sina prylar...
Jag har aldrig haft sönder en dator. Jag talar generellt eftersom folk har en tendens att tvätta sina mobilen, tappa sina laptops osv. Är inte ovanligt med sånt..

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är du säljare på OnOff eller?
Läs konsumentlagen så kommer det klarna.
Dessa tilläggsförsäkringar täcker väldigt sällen mer än vad du redan har enligt konsumentlagen och din vanliga hemförsäkring... alltså ett lurendrejeri för att tjäna pengar på dåligt pålästa kunder.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Fan va du ska vara otrevlig ofta, kan du inte bara vara saklig och skippa resterande skitsnack? Spydigheter är inte nödvändigt.

Många gånger ger extended warranty en grym support. Tex en vän som har en Dell, han har support på denna så att det kommer hem en tekniker till honom och byter delar i datorn om nödvändigt. Det har hänt 2 gg att han behövt byta moderkort och det har varit utmärkt och snabb service. 3 år gäller detta pga tillägg som han köpte med datorn. Han behöver inte skicka datorn eller vara utan den i 6 veckor.

Eftersom du snackar att konsumentköplagen ska rädda så måste ju felet då vara fabrikationsfel, som du redan skrivit, och så är ju inte alltid fallet. Därför om man tex har garanti 1 år på en datorn och hårddisken/moderkort/grafikkort går sönder efter den tiden så måste man skaffa ny dator eller del, har man däremot extended warranty eller liknande så löser man det på en gång. Detta är bäst för folk med dåliga kunskaper om datorer eftersom de själva har svårt att byta ut delar om man vill laga datorn. Jag är medveten om att hemförsäkringen täcker en hel del men nu snackar jag en väldigt smidig service som man ibland kan teckna. Finns även dåliga sådana försäkringar så man får ha lite koll på villkoren.

Man har 3 år på sig att klaga enligt KKL. Innan April 2005 var det 2 år.
Senast redigerad av Yobaman den 6 juli 2009, 00:19, redigerad totalt 1 gånger.
Krister

Yobaman skrev:Fan va du ska vara otrevlig ofta, kan du inte bara vara saklig och skippa resterande skitsnack? Spydigheter är inte nödvändigt.
Var inte meningen att kliva på en sån öm tå, utan du lät mest som en vanlig säljare på OnOff/Elgiganten/Siba/MediaMarkt/Expert som skall kränga på en värdelös försäkring också....
Försäkringen hos dell/hp osv vet jag fungerar bra för företag, där köper du till 3år på platsen garanti och de kommer ut nästa veckodag och lagar datorn åt dig, för privatpersoner vet jag inte hur det funkar då jag aldrig behövt använda det privat.
Däremot har jag varit med om bekanta som blivit lurade av dessa OnOff och dylikt privat vilket gör att deras försäkringar är bland det sista jag någonsin skulle rekommendera någon.

Kör:
Användarvisningsbild
c0k3
Bil: Honda Jazz-04
Namn: Marcus Claesson

Siba och liknande drar faktiskt in mer pengar på dessa försäkringar än vad det gör på elektroniken de säljer, då marginalena är så små.
Dessa försäkringar täcker inte mer än vad din hemförsäkring gör. Skillnaden är att de ofta erbjuder låga eller inga självrisk kostnader, samt att det inte blir nån värdeminskning på din vara.
Så köper du en dator för 20 000 och den går sönder efter ett 1½ år så är den med en sån försäkring fortfarande värd 20 000 och du blir ersatt med en dator till det värdet.
Användarvisningsbild
Yobaman

Krister:

Tyckte bara det lät spydigt, vill absolut inte bli förknippad med Onoff säljare. Men det är lugnt :)
Ja Onoff försäkringar och dylikt är bara skit. Säljarna är också okunniga. Har en vän som jobbade som säljare på onoff nåt år. Killen visste ingenting om teknik och var ganska ointresserad av sånt också.
Den försäkringen som jag talar om är den som du nämner, den är riktigt bra för folk som inte själva lagar datorn eller som helt enkelt vill ha sådan service. Själv har jag inte haft det men jag känner som sagt dem som har haft sådana.
Senast redigerad av Yobaman den 7 juli 2009, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Chrille79

Ja nu har jag fått pengar av f-bolaget för dom tyckte inte det var lönt att reparera datorn.

Får iof behålla datorn och kan ju sj laga den eller sälja delarna.

Den blev värderad till 4500:- Sen drog dom sj risken på 1500:- så alltså får jag ut 3000:- Kostade 17000:- för 2 år sen. That sucks :)
Gammal räv...
Användarvisningsbild
Pollie
Bil: Honda CRX VTEC
Namn: Robin Thunstrom
Kontakt:

Tror nog att din dator har dammat igen och sedan har något pajjat. Vanligt på HP datorer. Inte så säker på bärbara men en vanlig dator måste damma ut med tryckluft typ var 6e månad. Lagras så jävla mycket skitöverallt och blir varmt och så smälter skiten, tyvärr
Användarvisningsbild
Yobaman

Varför skulle igendammning vara vanligare på HP datorer? Det har att göra med om man tex har mycket damm hemma, placering osv. I princip inga köpta datorer har dammfilter. Mitt chassi har dammfilter så där har jag inga problem men det är ändå ganska rent på golven och det dammsugs ofta (kan inte jag ta cred för ;) )
Tror inte datorn "smälter" men det kan bli värmeskador på grafik och processor samt andra delar som blir varma. På bärbara brukar Wlan kortet bli varmt.
Jag dammsuger filter och dator vid behov. Tryckluft har jag aldrig använt på datorer men om man är lite klantig av sig så kan det vara ett bra alternativ till dammsugare.
PhR34k
Regionombud Gold
Kontakt:

Mannen ;) Seriöst kör med tryckluft. Du hittar en burk på biltema för 79kr tror jag. Dessutom blir det säkert 100ggr renare än vad du nånsin kan få det med dammsugaren.

Mvh
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
Krister

Yobaman skrev:Varför skulle igendammning vara vanligare på HP datorer? Det har att göra med om man tex har mycket damm hemma, placering osv. I princip inga köpta datorer har dammfilter. Mitt chassi har dammfilter så där har jag inga problem men det är ändå ganska rent på golven och det dammsugs ofta (kan inte jag ta cred för ;) )
Tror inte datorn "smälter" men det kan bli värmeskador på grafik och processor samt andra delar som blir varma. På bärbara brukar Wlan kortet bli varmt.
Jag dammsuger filter och dator vid behov. Tryckluft har jag aldrig använt på datorer men om man är lite klantig av sig så kan det vara ett bra alternativ till dammsugare.
Dammsuga bör du sluta med snarast, det blir statisk elektricitet när du dammsuger som kan ta kål på det mesta i datorn. Det är luft på burk som gäller vid rengöring.

Kör:
Skriv svar