Stora tråden om MC
<a href="http://img254.imageshack.us/i/fireblade.jpg/" target="_blank">
</a>
Fireblade -02a.
Omdrevad och stuntkittat
</a>Fireblade -02a.
Omdrevad och stuntkittat
Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
<a href="http://img219.imageshack.us/i/97330363.jpg/" target="_blank">
</a>
</a>Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Haha det vet jag, jag vet oxå att du aldrig kört Honda fram tills nu och att du bara hade sagt KÖP GSX-R DIN TÖNTJÄVEL!Fredrick skrev:Dani din stekare.
Du e medveten om att jag är "da mc king" va?
Har du några frågor om hoj så hör av dig ditt monsterfag
För övrigt så har jag köpt min första honda mc
Jag brukar inte fega men jag är fan rädd för att köra ihjäl mig
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
tack koffe, jo då, jag klarar väl mig. 
dani, jag betalar 770 i månaden för halvförs, så det behöver inte kosta så mkt att köra ordentlig båge.
köra ihjäl dig kommer du göra även om du köpre en nsr 125
dani, jag betalar 770 i månaden för halvförs, så det behöver inte kosta så mkt att köra ordentlig båge.
köra ihjäl dig kommer du göra även om du köpre en nsr 125
Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
- Dani
- Kontakt:
Jo den risken finns men jag köper då hellre en slöare (som om 100+HK på en MC skulle va slött men allt är ju relativt) och mera lättkörd hoj 
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Skulle vilja påstå att effekten spelar mindre roll för hur fort man kör. Det är kåpor eller icke-kåpor som är den största skillnaden imo 
Precis, det är inte motoreffekten eller hur många CC man har, jag skulle vilja säga att skillnaden mellan 600cc och 1000cc är att en 1000cc har mer bottenvrid, bättre ork helt enkelt vilket gör att man slipper växla så förbannat. Sen att cyklarna växer med motorn är ofrånkomligt men jag tycker att många 600cc är lite för små (sporthojar då då).
Farten regleras med högerhanden
men kåpor gör att du gärna drar lite mer i högerhanden då du inte lider lika mycket av fartvinden.
Så Dani, när du drar och provar en Honda HoRnet så prova gärna också då en CB1000R... det är storebror till Hornet. Säger inte att det är för att du skall köpa en utan för att jämföra med och faktiskt känna vad en likadan hoj fast med 1000cc gör för skillnad.
Farten regleras med högerhanden
Så Dani, när du drar och provar en Honda HoRnet så prova gärna också då en CB1000R... det är storebror till Hornet. Säger inte att det är för att du skall köpa en utan för att jämföra med och faktiskt känna vad en likadan hoj fast med 1000cc gör för skillnad.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
för att klargöra, fredrick är den sjukaste människa jag någonsin stött på, så JA han kunde lika gärna vara mel gibsons stuntröv
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
- Dani
- Kontakt:
Jag förstår eran synpunkt oxå grabbar, största anledningen till att jag inte riktar in mig på sporthoj eller 1000cc är ekonomin. Jag vet inte ens om jag kommer ha råd med en MC nästa år då jag ska köpa lägenhet och inte vill låna pengar till MC oxå. Det får räcka med lån på bil och lägenhet känner jag men vi får se vad som händer, det kan mkt väl bli så att jag ångrar mig och vill ha något mer än en Hornet men det får framtiden utvisa.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Dani: Absolut, jag förstår, jag säger bara att du skall provköra även 1000cc och inte hålla dig ifrån de bara för att. På det viset kan du sedan göra ett mer "rättvist" val.
Sen är det ju bara sälja beemern... det är mycket ballare att köra hoj än cab!
Sen är det ju bara sälja beemern... det är mycket ballare att köra hoj än cab!
Kör:
Kör:
- Tarning

- Namn: Christer Tärning
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 48 times
- Kontakt:
Dani,
jag tycker att du har en sund inställning till hojval.
Själv köpte jag en Hornet 600 som "första hoj" 1998. När jag väl fick bort strypningarna (populärt på den tiden) var den så himla go att jag körde med nästan varje dag den i hela sex år.
Det bygger dock på att du inte kör många långa motorvägssträckor, för över hundra knyck blir det jobbigt i armarna efter en stund.. Men den är helt perfekt i stan och funkar finfint även på kurviga landsvägar där den har betydligt bättre vrid än motsvarande CBR600.
Hornet 600 är lätt, smidig och har ändå ett j-a klipp i motorn när den får varva ut. Inga problem med wheelisarna heller alltså (om du har den läggningen)..
Sedan har givetvis en literhoj ännu mer vrid, men den också betydligt klumpigare i stan och i tvära svängar..
Själv köpte jag en Hornet 600 som "första hoj" 1998. När jag väl fick bort strypningarna (populärt på den tiden) var den så himla go att jag körde med nästan varje dag den i hela sex år.
Det bygger dock på att du inte kör många långa motorvägssträckor, för över hundra knyck blir det jobbigt i armarna efter en stund.. Men den är helt perfekt i stan och funkar finfint även på kurviga landsvägar där den har betydligt bättre vrid än motsvarande CBR600.
Hornet 600 är lätt, smidig och har ändå ett j-a klipp i motorn när den får varva ut. Inga problem med wheelisarna heller alltså (om du har den läggningen)..
Sedan har givetvis en literhoj ännu mer vrid, men den också betydligt klumpigare i stan och i tvära svängar..
Kör:
röd NC1, röd AP1, gul S800, CW FK279 CTR, vit RW2
röd CRF250R, röd CRF250X, grå CB1000R
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
röd CB600F, gul CB1000SF, silver CBF600SA, röd CRF450
Körde:
svart ED9, vit CB3, grön CB8, blå RA1, grå FK276, orange FK278, röd FK3, svart RD8, grå RE5
- Dani
- Kontakt:
Krister: Självklart är MC en helt annan sak men en MC handlar man inte med, man åker inte hursomhelst med tjejen eller polaren på middag eller nåt sånt så bil måste jag bara ha och ja, jag erkänner att jag tycker E46 är en av de snyggaste BMW bilarna som finns så jag vill ogärna göra mig av med den utan jag behåller den så långt det går. Det är förbannat skönt att åka en "ny" bil dessutom så jag ska försöka behålla den.
Christer: Ja alltså jag tyckte effekten i BMW F650GS som jag övningskörde på var tillräcklig, även om den inte var något monster så en Hornet tror jag kommer vara fullt tillräcklig för mig och min kapacitet men återigen, vi får se när jag väl börjar provköra. Innan dess måste jag ju ha råd med skyddskläder o.d så vi får se när det blir.
Christer: Ja alltså jag tyckte effekten i BMW F650GS som jag övningskörde på var tillräcklig, även om den inte var något monster så en Hornet tror jag kommer vara fullt tillräcklig för mig och min kapacitet men återigen, vi får se när jag väl börjar provköra. Innan dess måste jag ju ha råd med skyddskläder o.d så vi får se när det blir.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Jag håller inte med om att en literhoj är klumpigare. Det är otroligt lättkört med skapligt bottenvrid i ett superlätt chassi med låg tyngpunkt och centrerad vikt.Tarning skrev:Dani,
En 09:as Hornet väger 198 fulltankad och klar.
Min R1.a väger 173 kg torr. Men 18 liter i tanken och olja samt kylvatten landar nog vikten på något liknande om inte ett par kilo mindre.
Men försäkringsmässigt är det ingen lek med ny literhoj i supersportklassen förstås. Så den ekonomiska aspekten är odiskutabel!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo: Då jämför du två helt olika hojar också.
Honda Hornet (CB600RA) väger in på 205kg med olja och bensin.
Honda CB1000RA väger in på 222kg med olja o bensin.
Visst, det skiljer några kilo men du får å andra sidan en hoj som är klart mer lätthanterad med bottenvrid iom CB1000RA...
Dani: När du provkör så se till att prova med alla vägavsnitt i åtanke... dvs glöm inte att köra på motorväg också för det kommer du göra med hojen när du väl köpt en.
Honda Hornet (CB600RA) väger in på 205kg med olja och bensin.
Honda CB1000RA väger in på 222kg med olja o bensin.
Visst, det skiljer några kilo men du får å andra sidan en hoj som är klart mer lätthanterad med bottenvrid iom CB1000RA...
Dani: När du provkör så se till att prova med alla vägavsnitt i åtanke... dvs glöm inte att köra på motorväg också för det kommer du göra med hojen när du väl köpt en.
Kör:
Kör:
Sen om man tittar på det rent ekonomiskt så är ju inte BMW S1000RR så pjåkig... Supersporthoj som landar på 1000:-/mån för helförsäkring som mest (ofördelaktig ålder och sämst läge geografiskt)
Kör:
Kör:
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Det är onekligen en intressant hoj!
Måtte de bara designa om fronten till kommande generationer
<a href="http://www.superbike.co.uk/imageBank/b/ ... _front.jpg" target="_blank">http://www.superbike.co.uk/imageBank/b/ ... ont.jpg</a>
Måtte de bara designa om fronten till kommande generationer
<a href="http://www.superbike.co.uk/imageBank/b/ ... _front.jpg" target="_blank">http://www.superbike.co.uk/imageBank/b/ ... ont.jpg</a>
Stockholm
Såg den live i några olika färger på Mantorp för en dryg vecka sedan... visst, fronten är inte det snyggaste (har BMW någon snygg front på någon hoj?).
Men jag tyckte att den var riktigt läcker IRL trots fronten... så bara det blir vår så man kan provköra en rackare så får vi se sen.
Men jag tyckte att den var riktigt läcker IRL trots fronten... så bara det blir vår så man kan provköra en rackare så får vi se sen.
Kör:
Kör:
- Tarning

- Kontakt:
Steffo: Det är klart att en större hoj är klumpigare. Tjugo kilo på toppen är en jäkla skillnad när man skall krångla sig fram i stan. Idag åker jag en X11 som är ytterligare ett nummer större än en CB1000R. Efter att ha åkt på den några år har jag inga problem även i tät stadstrafik, men om jag hade börjat med den som "första hoj" hade jag garanterat sålt den efter första säsongen.
Och jag håller med Krister. Du kan inte jämföra med en sporthoj. Det är ett helt annat koncept. Gjord för landsväg (bana), kalas på motorväg (om du inte är räd om kortet), men ett as inne i stan. All vikt på handlederna och nerlutad ställning ger dig sämre manöverbarhet och nackspärr där..
Dani: Först måste du förstås bestämma dig för det stora valet mellan sporthoj och skojhoj. Men det verkar som om du redan siktat in dig på en skojhoj. Sedan börjar det egentliga valet komma. Visst är tex CB1000R superfin, men jag tror att Hornet 600 räcker väldigt långt för dig. Speciellt de först åren..
Det är likadant på crossbanan eller i endurospåret. Många skall ha värsta maskinen, men de flesta är betydligt snabbare på en något mindre maskin, som är mer hanterbar.
Och jag håller med Krister. Du kan inte jämföra med en sporthoj. Det är ett helt annat koncept. Gjord för landsväg (bana), kalas på motorväg (om du inte är räd om kortet), men ett as inne i stan. All vikt på handlederna och nerlutad ställning ger dig sämre manöverbarhet och nackspärr där..
Dani: Först måste du förstås bestämma dig för det stora valet mellan sporthoj och skojhoj. Men det verkar som om du redan siktat in dig på en skojhoj. Sedan börjar det egentliga valet komma. Visst är tex CB1000R superfin, men jag tror att Hornet 600 räcker väldigt långt för dig. Speciellt de först åren..
Det är likadant på crossbanan eller i endurospåret. Många skall ha värsta maskinen, men de flesta är betydligt snabbare på en något mindre maskin, som är mer hanterbar.
Kör:
Körde:
Körde:
jag tror också att en Hornet kommer räcka länge och väl... Dani är trots allt en posör (BMW)! 
Men det enda jag trycker hårt på är att prova lite olika, gärna olika märken men också olika storlekar.
Några sidor längre bak i tråden (tror det är i början av tråden) så har jag skrivit om min testkörning av Honda Hornet.... Och då var jag ändå nära på att gå och köpa den utan att ha kört den först då jag var helt såld på modellen.
Nu kommer det aldrig bli en sån och mycket är pga motorkaraktären... eller brist av karaktär kanske man skall säga.
Tarning: Har du provkört en CB1000R? För du kan ju inte komma och påstå att den känns klumpig... den är så vansinnigt lättmanövrerad så det finns inte.
Men det enda jag trycker hårt på är att prova lite olika, gärna olika märken men också olika storlekar.
Några sidor längre bak i tråden (tror det är i början av tråden) så har jag skrivit om min testkörning av Honda Hornet.... Och då var jag ändå nära på att gå och köpa den utan att ha kört den först då jag var helt såld på modellen.
Nu kommer det aldrig bli en sån och mycket är pga motorkaraktären... eller brist av karaktär kanske man skall säga.
Tarning: Har du provkört en CB1000R? För du kan ju inte komma och påstå att den känns klumpig... den är så vansinnigt lättmanövrerad så det finns inte.
Senast redigerad av Krister den 5 oktober 2009, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Kör:
- Tarning

- Kontakt:
Jodå, jag testat den. Och kommer förmodligen byta till en sådan nästa säsongKrister skrev:jag tror också att en Hornet kommer räcka länge och väl... Dani är trots allt en posör (BMW)!
Och det är helt omöjlig att kalla den klumpig. Så nätt och fin. Men fortfarande är sexhundran mer lätthanterlig.
Det där med karaktär är egentligen ett mer intressant ämne. CB600 och CB1000 är hojar som måste varvas (iofs inte lika mycket som motsvarande CBR600RR och CB1000RR), och jämfört med din VTR eller körskolans F650GS finns det ju inget vrid. Men jag testade tex VTR:n när den kom, och insåg snabbt att det är inget för mig. Det händer ju "inget" på höga varv, där jag gillar att ligga..
Senast redigerad av Tarning den 5 oktober 2009, 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:
Körde:
Körde:
Tyckte i och för sig inte att CB1000R måste varvas så fasansfullt för att det skall hända något... men visst händer det betydligt mer på 5-6000rpm och uppåt... men på Horneten var det ju banne mig vältrisk under 5000rpm.
När jag tröttnar på kåpa så blir det en CB1000R för min del.
När jag tröttnar på kåpa så blir det en CB1000R för min del.
Kör:
Kör:
- Dani
- Kontakt:
Fredrick: Jag är en pussy och jag står för det 
Jag har bestämt mig för en skojhoj men visst det kanske inte blir precis en Hornet men det visar sig sen till våren, kanske då
Jag har bestämt mig för en skojhoj men visst det kanske inte blir precis en Hornet men det visar sig sen till våren, kanske då
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Dani
- Kontakt:
Utveckla! Skiljer det några hundringar hit eller dit kvittar det ju, sålänge jag tycker hojen är skön och ser bra ut. Börjar det skilja tusenlappar däremot så säger jag stopp.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Kawa ER-6, europas mest sålda hoj. Du får en hyffsat sen årsmodell för ganska lite pengar då det finns en hel del ute på marknaden... en 600cc som klassas som perfekt nybörjarhoj.
Kör:
Kör:
- Dani
- Kontakt:
Jo det vet jag att den är men jag tycker Hornet är snyggare. Jag kan ta att inköpspriset är lite högre om själva driftskostnaden är lika men jag vill inte ligga och betala 1.000:- i månaden i förs. Det går fetbort!
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014