DIY - Strålkastar konvertering RHD -> LHD på Integra DC2
-
HildingS
- Bil: JDM ITR -98
- Namn: Hilding Sandström
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Tänkta bidra med något jag postat på CJDM.. konvertering av RHD strålkastarnas ljusbild till högertrafik (LHD).
Men först lite allmänt om olika möjligheter.
En viktigt sak att påpeka är för att komma igenom importbesiktning i EU länder kräver man att alla strålkastare och lampor skall vara E-märkta. Ibland kan även DOT-märkta lampor godkännas, men gäller mest för äldre bilar.
Sen går det inte med vilken E-märkning som helst, de måste vara märkta som halvljus, heljus, blinkers osv.
Här finns info om allt som rör E-märkning, och blädra lite ner så hittar ni en tabell över de olika E-märkningarna ->
http://www.danielsternlighting.com/tech ... codes.html
Så vad kan man då göra?
Alternativ 1
Man kan göra en galsfiber-mask som passar där lyktan skall sitta o fälla in t.ex Hellas 90mm strålkastarmoduler.
Denna lösning är fullständigt laglig.

Går att göra på många sätt, här med "Headlight Intake"

Hella strålkastar moduler hittar ni på nästan vilken biltillbehörs butik som helst. Men t.ex på hova.com finns de ganska förmånligt:
http://www.hova.com/universal-halvljus- ... c-318.aspx
På antingen Rallylights.com eller Autoexperten kan man få en överblick på vad de finns för olika moduler:
http://www.rallylights.com/default.aspx
http://www.autokatalogen.se/afw/vastera ... Id=n295478
Alternativ 2
Montera in E-märkta strålkastar moduler bakom orginal lyktglas.
Detta är i gråzonen, eftersom allt som ljuset skall igenom bör vara E-märkt. Men de flesta jag hört som kör så här har inga problem på besiktningen. Besiktingsmän är mänskliga, för det mesta, speciellt om de ser att du försökt bygga något vettigt och inte vill köra runt med nått trafikfarligt

Kan tillägga att jag hört om fall där man gjort precis så här, men man har sedan på besiktningen bett ägaren fila bort orginal märkningen (typ DOT) från plexiglaset framför, o sedan godkänt då utan märkningar. Ingen anning varför..
Här är några andra ex. på hur man kan utföra detta på..

(En mondeo råkade vist slinka in här oxå
)
Alternativ 3
Byggom orginal RHD strålkastarna på din JDM bil att lysa på "rätt" sida.
Detta är ju självklart inte E-märkt, men de går oxå genom vanlig besiktning för det mesta. För hur ofta har ni sett besiktningsgubben söka E-märken på era lyktglas? Det är bara på importbesiktning de måsta kolla om de är E-märkta. Så för den enda gången kan man stoppa dit vadsomhelst för E-godkända lyktor

Så här kommer lite utförligare över hur jag har gjort på min JDM Integra Type R (DC2)
Börja med att plocka bort allt löst som går från strålkastaren. Speciellt klipsen som håller plexiglaset och en liten skruv vid blinkers som oxå håller fast glaset vill man ta bort. Skruven syns på detta kort strax till vänster om hålet för blinklampan:

Sen är det bara att sätta bastun på max fjong o lämna strålkastare där för att värmas (Man kan oxå använda köksugnen på mindre lyktor).

När sedan den har värmts upp ordentligt är det att försöka krångla isär glaset från strålkastarhuset. Verkligen ett knepigt arbete, och i början vill man nog gärna använda en skruvmejsel för att få en början. Men var väldigt försiktig o ta de lugnt så du inte förstör nått! DETTA TAR TID!
Sen när man svettats färdigt i bastun borde man ha ngt sådant här:

Sen vill man ha loss själva huset för halvljuset..

Inuti hittar man skärmen som skapar ljusbilden (sett bakifrån)

Det är denna du skall fila om så att den släpper ut mera ljus på den motsatta sidan istället.
Så här ser den altså ut före, då den ännu är för RHD (sett framifrån)

När man filat färdigt och den är konverterad till LHD ska de se ut så här (sett framifrån)

Om ni undrar varför avskärmningen är på undre sidan, o varför den filas ner på vänster sida fast den skall lysa mindre till vänster är för att projektor-linsen svänger om ljusbilden upp-och-ned o vänster-och-höger
Jaa o hur gjorde jag för importbesiktningen då? Så här ->

E-märkta civic lyktor på plats, gick igenom importbesiktnigen utan problem!
Hoppas detta kommer att hjälpa någon där ute!
Ni får gärna posta olika lösningar ni själva sätt/gjort i denna tråd!
Men först lite allmänt om olika möjligheter.
En viktigt sak att påpeka är för att komma igenom importbesiktning i EU länder kräver man att alla strålkastare och lampor skall vara E-märkta. Ibland kan även DOT-märkta lampor godkännas, men gäller mest för äldre bilar.
Sen går det inte med vilken E-märkning som helst, de måste vara märkta som halvljus, heljus, blinkers osv.
Här finns info om allt som rör E-märkning, och blädra lite ner så hittar ni en tabell över de olika E-märkningarna ->
http://www.danielsternlighting.com/tech ... codes.html
Så vad kan man då göra?
Alternativ 1
Man kan göra en galsfiber-mask som passar där lyktan skall sitta o fälla in t.ex Hellas 90mm strålkastarmoduler.
Denna lösning är fullständigt laglig.

Går att göra på många sätt, här med "Headlight Intake"

Hella strålkastar moduler hittar ni på nästan vilken biltillbehörs butik som helst. Men t.ex på hova.com finns de ganska förmånligt:
http://www.hova.com/universal-halvljus- ... c-318.aspx
På antingen Rallylights.com eller Autoexperten kan man få en överblick på vad de finns för olika moduler:
http://www.rallylights.com/default.aspx
http://www.autokatalogen.se/afw/vastera ... Id=n295478
Alternativ 2
Montera in E-märkta strålkastar moduler bakom orginal lyktglas.
Detta är i gråzonen, eftersom allt som ljuset skall igenom bör vara E-märkt. Men de flesta jag hört som kör så här har inga problem på besiktningen. Besiktingsmän är mänskliga, för det mesta, speciellt om de ser att du försökt bygga något vettigt och inte vill köra runt med nått trafikfarligt

Kan tillägga att jag hört om fall där man gjort precis så här, men man har sedan på besiktningen bett ägaren fila bort orginal märkningen (typ DOT) från plexiglaset framför, o sedan godkänt då utan märkningar. Ingen anning varför..
Här är några andra ex. på hur man kan utföra detta på..

(En mondeo råkade vist slinka in här oxå
Alternativ 3
Byggom orginal RHD strålkastarna på din JDM bil att lysa på "rätt" sida.
Detta är ju självklart inte E-märkt, men de går oxå genom vanlig besiktning för det mesta. För hur ofta har ni sett besiktningsgubben söka E-märken på era lyktglas? Det är bara på importbesiktning de måsta kolla om de är E-märkta. Så för den enda gången kan man stoppa dit vadsomhelst för E-godkända lyktor

Så här kommer lite utförligare över hur jag har gjort på min JDM Integra Type R (DC2)
Börja med att plocka bort allt löst som går från strålkastaren. Speciellt klipsen som håller plexiglaset och en liten skruv vid blinkers som oxå håller fast glaset vill man ta bort. Skruven syns på detta kort strax till vänster om hålet för blinklampan:

Sen är det bara att sätta bastun på max fjong o lämna strålkastare där för att värmas (Man kan oxå använda köksugnen på mindre lyktor).

När sedan den har värmts upp ordentligt är det att försöka krångla isär glaset från strålkastarhuset. Verkligen ett knepigt arbete, och i början vill man nog gärna använda en skruvmejsel för att få en början. Men var väldigt försiktig o ta de lugnt så du inte förstör nått! DETTA TAR TID!
Sen när man svettats färdigt i bastun borde man ha ngt sådant här:

Sen vill man ha loss själva huset för halvljuset..

Inuti hittar man skärmen som skapar ljusbilden (sett bakifrån)

Det är denna du skall fila om så att den släpper ut mera ljus på den motsatta sidan istället.
Så här ser den altså ut före, då den ännu är för RHD (sett framifrån)

När man filat färdigt och den är konverterad till LHD ska de se ut så här (sett framifrån)

Om ni undrar varför avskärmningen är på undre sidan, o varför den filas ner på vänster sida fast den skall lysa mindre till vänster är för att projektor-linsen svänger om ljusbilden upp-och-ned o vänster-och-höger
Jaa o hur gjorde jag för importbesiktningen då? Så här ->

E-märkta civic lyktor på plats, gick igenom importbesiktnigen utan problem!
Hoppas detta kommer att hjälpa någon där ute!
Ni får gärna posta olika lösningar ni själva sätt/gjort i denna tråd!
Kör:
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)
JDM Intergra R -98
Reservdelslager / Framtida projekt?
JDM Integra R -96
Säljes:
Tein Type HA Coilovers för Prelude (och EVO 3)