Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
B16A1 går inte som den ska efter montering av ITR insug
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Vad är de för sensor?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Ser ut som evap.
Får man fråga varför du kör en linjär BTR? Eller ser jag fel?
Kopplar du det likadant när du kör med A1-insuget eller finns det avvikelser?
Får man fråga varför du kör en linjär BTR? Eller ser jag fel?
Kopplar du det likadant när du kör med A1-insuget eller finns det avvikelser?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Nucleardonkey
- Bil: Honda Civic VT -91
- Namn: Claes Jönsson
Tror att btr är linjär, köpte den från akr, dom hade bara den att välja på.
Ja allt är kopplat likadant, förutom mapp sensorn som nu sitter direkt på spjällhuset.
Även btren funkar utmärkt till a1 suget.
Afr värdet ser mycket bättre ut idag, även om den får för mycket soppa nu istället.
Tomgång är som innan, ingen alls tills den blivit lite varm och sen mellan 1500 - 2000 rpm
Mvh
Ja allt är kopplat likadant, förutom mapp sensorn som nu sitter direkt på spjällhuset.
Även btren funkar utmärkt till a1 suget.
Afr värdet ser mycket bättre ut idag, även om den får för mycket soppa nu istället.
Tomgång är som innan, ingen alls tills den blivit lite varm och sen mellan 1500 - 2000 rpm
Mvh
-
M Scotte
- Kontakt:
Har du testat med A1:ans mapsensor, samt har du några felkoder?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Nucleardonkey
Nä har inte testat med a1 ans mapsensor, går ju inte på det spjällhuset. Provade bara a1 map sensor genom att sätta på org spjällhus och det blev inte bättre.M Scotte skrev:Har du testat med A1:ans mapsensor, samt har du några felkoder?
Enda felkoden är lambdasensorn (har beställt ny).
Har varit ute och kört lite idag, på "tomgång" (1500 rpm) vandrar arf mellan 13 och 15, och vid gaspådrag i vtec ligger den mellan 14,5 - 15,2 ca.
Men bilen känns fortfarande slöare med detta insuget än org. Får inte heller samma spark i röven när vtec slår i.
Kan det bero på att jag behöver mappa den och (eller) att lambdan e kass?
MVH
Nucleardonkey
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Pendlar tomgången mellan 1500-2000rpm? låter isåfall som vaccumfel, har du nån backventil på slangen mellan insuget och vevhusfällan? antar att du har det kvarsittandes på ditt org. insug eftersom det är förjävlig att få loss hel.
Testa att dra ur vevhusslangen på insuget och plugga med tummen, då borde din tomgång bli okej (om nu det är ovan nämda fel).
Har du tur kan även din felkod på lambdan försvinna helt.
Testa att dra ur vevhusslangen på insuget och plugga med tummen, då borde din tomgång bli okej (om nu det är ovan nämda fel).
Har du tur kan även din felkod på lambdan försvinna helt.
Senast redigerad av Micke 16v den 21 april 2011, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
-
M Scotte
- Kontakt:
Du kan koppla ur kablen till mapsensorn och koppla in på den externa från A1, samt koppla en vakumslang till insuget.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Nucleardonkey
Den svarta slangen går ner till, vet inte vad det är (hittar inte den i wsm). En liten låda under insuget som sedan har en slang som går upp till Evac.
Det var väldigt svårt att trycka på den så det är bra passform på den
Jag provade plugga vevhus vent slangen och det sänkte tomgången till 1000 rpm. Provade att köra lite och det tog ca 5 min sen tjöt de om motorn, antagligen suger den luft någon annan stanns.
MVH
Jag provade plugga vevhus vent slangen och det sänkte tomgången till 1000 rpm. Provade att köra lite och det tog ca 5 min sen tjöt de om motorn, antagligen suger den luft någon annan stanns.
MVH
- Nucleardonkey
Alla pipar har ju redan slang, var ska ja koppla vakum slangen.M Scotte skrev:Du kan koppla ur kablen till mapsensorn och koppla in på den externa från A1, samt koppla en vakumslang till insuget.
MVH
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Ledsen om jag är en party pooper men har du inte ändrat kamtiderna så byt inte insug, bilen kommer bli slöare även om du får rätt på problemet. Din mappning är inte heller gjord för en ett linjärt soppatryck (därför har du fetare blandning på tomgång än full gas).
- Nucleardonkey
Fixa kammarna ska ja, lite osäker på vilka kamtider ja ska ha, vet ju inte ens vad det är för kammar mer än att dom är från ITR.AndersLundgren skrev:Ledsen om jag är en party pooper men har du inte ändrat kamtiderna så byt inte insug, bilen kommer bli slöare även om du får rätt på problemet. Din mappning är inte heller gjord för en ett linjärt soppatryck (därför har du fetare blandning på tomgång än full gas).
Mappa ska ja också göra, så fort jag fixat med kammarna och hittat någon som vill mappa till mig.
Men det du menar är att ja kan byta tillbaka insuget igen tills det är dags för map?
MVH
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Ok, så du har alltså ITR kamaxlar i motorn idag? Vad kör du för spjällhus på nya insuget och har du kontrollerat om det stänger ordentligt? Men du menar alltså att bilen går sämre på fullgas med nya insuget?
Vad är AF värdet före och efter bytet av insug och hur mycket har du ändrat bränsletrycket före/efter bytet?
Vad är AF värdet före och efter bytet av insug och hur mycket har du ändrat bränsletrycket före/efter bytet?
- Micke 16v
Skall inte gå nån slang från svarta lådan till evap!Nucleardonkey skrev:Den svarta slangen går ner till, vet inte vad det är (hittar inte den i wsm). En liten låda under insuget som sedan har en slang som går upp till Evac.
MVH
Om nu den gick bättre när du plugga slangen har du nog problemet där, men det skall vara en backventil och inte pluggat.
Gör allt precis som org. innan du felsöker mera.
0736316013
- Nucleardonkey
Tjena!
Fel av mig. Den svarta slangen går ner till den lilla lådan och sen in i toppen tror ja bestämt.
Jag kan inte återställa till original eftersom att någon av de förra ägarna har slängt ut alla backventiler t.ex.
Jag har inte ändrat btr något vid bytena mellan insug.
Och jag vet inte vad afr ligger på med original insug. Skulle kolla det idag, men nu vill bilen inte ens gå bra med original insug.
Med original insug ligger tomgången på 1500, och droppar ner på 1000 och upp igen ligger på vardera varvtal i ca 0,8 sek. Har provat att täta evac och spjällhus men utan resultat. Så nu blev jag förbannad och gick in istället.
MVH
Nucleardonkey
Fel av mig. Den svarta slangen går ner till den lilla lådan och sen in i toppen tror ja bestämt.
Jag kan inte återställa till original eftersom att någon av de förra ägarna har slängt ut alla backventiler t.ex.
Jag har inte ändrat btr något vid bytena mellan insug.
Och jag vet inte vad afr ligger på med original insug. Skulle kolla det idag, men nu vill bilen inte ens gå bra med original insug.
Med original insug ligger tomgången på 1500, och droppar ner på 1000 och upp igen ligger på vardera varvtal i ca 0,8 sek. Har provat att täta evac och spjällhus men utan resultat. Så nu blev jag förbannad och gick in istället.
MVH
Nucleardonkey
- Micke 16v
Du lyssnar ju inte! det SKALL sitta en backventil på slangen mellan insuget och den svarta låda(vevhusfällan).
Annars får du precis den svajande tomgången du beskriver, så sitter det inte en backventil så sätt dit det först o främst.
Jag har själv haft sönder denna backventil vid insugsbyte = svajande tomgång och felkod på lambdasond.
Annars får du precis den svajande tomgången du beskriver, så sitter det inte en backventil så sätt dit det först o främst.
Jag har själv haft sönder denna backventil vid insugsbyte = svajande tomgång och felkod på lambdasond.
0736316013
- Nucleardonkey
Ok, får beställa ny sån dåMicke 16v skrev:Du lyssnar ju inte! det SKALL sitta en backventil på slangen mellan insuget och den svarta låda(vevhusfällan).
Var extakt är de som de sitter backventiler?
Kan ju lika gärna köpa allihopa när ja ändå ska köpa.
Den svarta slangen.
Vevhus vent
broms servo
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Tja!
Nu är en backventil fixad. Bilen går mycket bättre, men fortfarande ingen tomgång när bilen är kall.
Är det EVAC:en som styr det?
MVH
Nucleardonkey
Nu är en backventil fixad. Bilen går mycket bättre, men fortfarande ingen tomgång när bilen är kall.
Är det EVAC:en som styr det?
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Tjena!
Ingen som kan hjälpa mig med hur jag fixar tomgång?
Läste någonstans att det är FITV som fixar tomgången när bilen är kall, men sån finns inte på ITR suget.
Nån som vet?
MVH
Nucleardonkey
Ingen som kan hjälpa mig med hur jag fixar tomgång?
Läste någonstans att det är FITV som fixar tomgången när bilen är kall, men sån finns inte på ITR suget.
Nån som vet?
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Nä de sitter ingen på spjällhuset. Sitter 2 slang anslutningar. Men det gör det ju original också, o FITV sitter ju inte på spjället original.
De slangarna som är kopplade till spjällhuset går med vatten igenom vidare till EVAC. Samma som original.
MVH
Nucleardonkey
De slangarna som är kopplade till spjällhuset går med vatten igenom vidare till EVAC. Samma som original.
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Visste inte att AKR va kina grejjer :SBrox skrev:Tror den där kinesbtr skall slängas i närmaste soptunna, köp kvalitet eller köp inget alls...
Ska prova sätta på original och se om det blir nån skillnad.
Men kan det verkligen göra att det inte finns tomgång när motorn e kall?
Har ju jävligt bra värden på AFR dessutom.
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Finns det någon lösning på problemet?
Har förstått att det är problem om man inte har FITV, men har hittat galna lösningar från forum i USA på att man ska koppla ena slangen som går till fitv direkt till evac istället... Får väl undersöka de.
Annars får man väl hittat ett spjällhus med FITV. Finns det, och isåfall var?
Jag har detta spjällhuset : http://www.akr-performance.nl/shop_uk/c ... rottle.php
MVH
Nucleardonkey
Har förstått att det är problem om man inte har FITV, men har hittat galna lösningar från forum i USA på att man ska koppla ena slangen som går till fitv direkt till evac istället... Får väl undersöka de.
Annars får man väl hittat ett spjällhus med FITV. Finns det, och isåfall var?
Jag har detta spjällhuset : http://www.akr-performance.nl/shop_uk/c ... rottle.php
MVH
Nucleardonkey
- Micke 16v
Du har ITR insug och eftermarknadsspjällhus och därför saknas kallstartventilen helt.
Ett b16a2 spjällhus har kallstartsventil så det kan du montera....
Men jag har kört många motorer utan kallstartventil och det har aldrig vart några problem, sålänge det inte varit riktigt kallt ute.
Montera dit en b16a2 fuelrail + btr så blir det även lite bling
Ett b16a2 spjällhus har kallstartsventil så det kan du montera....
Men jag har kört många motorer utan kallstartventil och det har aldrig vart några problem, sålänge det inte varit riktigt kallt ute.
Montera dit en b16a2 fuelrail + btr så blir det även lite bling
0736316013
- Nucleardonkey
Tjena.
Har nu provat att koppla bort EVAC också, gjort en bypass på vattnet o pluggat de andra slangarna.
Så nu ställde jag tomgången med gasvajern istället och nu har bilen tomgång
Yay.
MVH
Nucleardonkey
Har nu provat att koppla bort EVAC också, gjort en bypass på vattnet o pluggat de andra slangarna.
Så nu ställde jag tomgången med gasvajern istället och nu har bilen tomgång
MVH
Nucleardonkey
- Nucleardonkey
Tjena.
Efter att ha kört med bilen lite så är det fortfarande dåligt med tomgång när bilen är kall, och sedan kan tomgången variera mellan 500 - 1500 från gång till gång när den är varm.
MVH
Efter att ha kört med bilen lite så är det fortfarande dåligt med tomgång när bilen är kall, och sedan kan tomgången variera mellan 500 - 1500 från gång till gång när den är varm.
MVH
- Micke 16v
Det är för att du nu fuskat, på tomgång skall gasspjället vara stängt.
Tänk om du hade lyssnat på folk och plockat bort alla eftermarknads delar och ersatt med original dito!?
Ställ ingen fråga om du inte vill/ta åt dig svaren
Tänk om du hade lyssnat på folk och plockat bort alla eftermarknads delar och ersatt med original dito!?
Ställ ingen fråga om du inte vill/ta åt dig svaren
0736316013
- Nucleardonkey
Men verkar ju ändå va många som satt på annat insug utan FITV och fått det att funka. Undrar ju vad det är som är problemet med just min.
Har till och med läst på usa forum om folk som haft problem med tomgång på original och skrotat fitv och evac och de har funkat utmärkt.
Frågan är ju vad som är fel med mitt, tror inte det har något med FITV att göra eftersom många tar bort den och de går fint.
MVH
Har till och med läst på usa forum om folk som haft problem med tomgång på original och skrotat fitv och evac och de har funkat utmärkt.
Frågan är ju vad som är fel med mitt, tror inte det har något med FITV att göra eftersom många tar bort den och de går fint.
MVH