Galet höga avgasvärden Civic 1.6 vti -92 4dr.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lifeabuser
Bil: Honda Civic VTi 4dr -92
Namn: Erik Sjödin

Hej

Har en Honda Civic vti 4 dörrars, 1992 med B16A2.
Var på besiktningen idag. Har haft bilen avställd i 3 års tid nu och hoppades att den skulle gå igenom, men icke.
Fick tillsägelse om handbromsen (fått det tidigare också), någon som har ett bra tips på hur man lätt justera den. Skall vara självjusterande enligt wsm, men bör väl gå att justera själv. Vet att jag fått till det förut, men kommer inte ihåg hur jag gjorde.

Avgasvärdena då ser ut enligt följande (godkända inom parentes):
CO 4,1 (0,5)
CO 2500 5,5 (0,3)
HC 226 (100)
Lambda 0,84 (0,97-1,03)

Vet att jag kan tanka i k-sprit eller etanol för att lösa lambdavärdet, men de andra värdena är så sjukt höga!
Har ett no-name grenrör, "Welen"-race-kat och Skunk2 megapower cat-back. Ska prova att dra åt alla bultar, men något mer måste väl vara fel med de värdena?
Har fått engine-check varning med felkod 41 (lambda) tidigare. Men efter att ha rengjort lambdan så slocknade lampan igen. Dock tändes den idag när jag skulle köra in i besiktningshallen, men slocknade på väg hem. Kan de vara så att den är slut på?
Har bytt ut många vakuumslangar till eftermarknads, kan det påverka?

Har läst i andra trådar, men blir inte riktigt klok.

//Erik
Erik Sjödin
073-051 71 51
and1
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Been thanked: 1 time

Prova med org, grenrör o kat.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Som welen skriver. Fixa så att lambdan funkar först o främst. Då kommer de andra värdena bli ljusår bättre.
Användarvisningsbild
GroundX
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Has thanked: 22 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Handbromsen finns det en justerare för under handbromskonsollen. Den är dock inte individuell per wire, akta så att det inte blir anliggning när du justerar där.
Ang. avgasvärdena: byt lambda!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Lifeabuser

Tack för alla snabba svar. Har rest ifrån bilen ett tag nu.

Hur långt in in avgasröret ska lambdan vara?
Finns det något rekommenderat moment som bör dras på bultarna till avgasröret? Kan tänka mig att den får tjuvluft om det inte skulle vara en trasig lambda. (Ska ta med mig multimetern till bilen nästa gång och mäta).

Handbromsjusteringen vet jag om, men den ska man väl inte skruva för mycket på. Har för mig att man kan skruva på kolven i oket eller liknande för att få den att ta bättre. Det är även en pinne som ska ligga an mot fjädern för självjusteringen, men vet inte hur det ska se ut. Har ingen bra bild på det.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Lifeabuser

Har införskaffat en ny lambdasond. Mätt upp både nya och gamla - samma värde.
Varit hos en verkstad med en vän och testat värdena med både gamla och nya lambdan - för höga värden.
Tankat i 1/4 etanol i tanken - bättre, men galet höga kolväten (HC) fortfarande.
Kollat tändstiften - aningen vita, antar därmed att den går för snålt.
Sökt efter läckage i insug och dyligt samt i avgasröret men inte hittat något. Använde t.o.m rökmaskin för att försöka lokalisera läckor, men upptäckte ingenting. Dock hade ingen av oss använt rökmaskinen förut.
Ska försöka dra åt insugsgrenröret mer då jag har en Hondata-packning där och vet inte hur tätt den sluter. Ska skaffa nya slangklammer till alla kablar på insuget (är silikonslangar som sitter där nu och litar inte 100% på att de håller tätt).

Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel?
Bränslefilter igengeggat? Kan det bli så fel?

Börjar tappa hoppet snart!
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

HC-halten brukar bli hög om man kör till bes. med eftermarknadsgrenrör. Be om att få varmköra bilen själv, det brukar jag få göra. Kör den en runda riktigt hårt sen in direkt o mät värdena så ska du ha HC-halt under 100.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Lifeabuser

Welen XLR8 Performance skrev:Är värdena fortfarande LIKA dåliga?
Hur är lambda värdet nu med nya lambdan?
Sitter lambdan framför kollektorn bakom motorn?

Kolla så spjälläges givaren och alla tempgivare är riktiga och fungerar.

Kontakterna till map sensor och spjällägesgivaren är lika. De har inte blandats ihop?

Problem med givare brukr ge felkod dock.
JimH: har varmtkört själv innan vi testade den och har fortfarande värden närmare 200 på tomgång, men bättre vid 2500rpm. Ligger på 120 då ungefär.

Welen: Lambdavärdet är bättre, men precis på gränsen till godkänt. Mätte till 0.997.
Avgasröret går 4-2-1 och lambdan sitter i ena "2:an" (grenrör köpt av dig). Har kollat insticksdjupet för lambdan och det är okej. Hur vet jag om spjällägesgivaren (den som sitter på spjällhuset antar jag) och termostaten är riktiga?
Var sitter map-sensorn?
Har inga felkoder i dagsläget.

Skulle det lösa sig med en orginalkatalysator? har tyvärr inte min orginal kvar, men kanske går att få tag i. Risk att den inte passar dock.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Lifeabuser

Welen XLR8 Performance skrev:Då är inte insticket på lambdan problemet.. Lambda värdet är bra så då bör det vara katten det är fel på. Om den är full i sot kan du ju prova att blåsa rent den försiktigt med tryckluft om det går. Som jag sa ovan så kan man bränna sönder en katt om det kommer i bränsle eller olja i den.
Byta stift rotor fördelare och ev tändkablar kan också göra avgasvärden bättre.
Det skulle även kunna vara att det på något sätt kommer in olja i förbränningen. Via tex dåliga ventilstyrningar och tätningar eller dåliga kolvringar, toppackning etc.
Bränna sönder katten är det förmodligen inte om den inte var dålig från början då bilen knappt gått något sedan avgassystemet byttes. 50-100 mil maximalt.
Tändkablar är bytta, stiften är fräscha.
Har inte kunskapen att kolla kolvar, ventiler eller öppna toppen. Bör inte vara det som är problemet då den gick igenom utan anmärkning innan jag bytte avgassystem. Känns tyvärr som att det är katalysatorn som är för dålig.

Var ute och drog åt bultarna till insugsgrenröret. De satt lite lösare än spec, men tycker inte det bör påverka så mycket. Drog de ca 24Nm nu (står 22Nm i manualen). Tänkte att Hondata-packningen flexar mer än en vanlig.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Lifeabuser

Har inte kört så mycket, men den drar ingen speciell mängd olja vad jag vet. Första året jag ägde den vet jag att den drog lite olja, men väldigt markant. Läste till mig att de brukar dra lite olja då.
Motorn har gått 168XX mil, är inte chippad vad jag vet. Var ett kompisgäng från Örebro (Askersund) som ägde den tidigare i omgångar så är inte säker på vad som är gjort.

Kollade spjäll- och map-kablarna. Jag tycker de verkar för korta för att kunna felplaceras.
Bilagor
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Erik Sjödin
073-051 71 51
Lifeabuser

Fler bilder
Bilagor
5.jpg
4.jpg
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Montera orginal grenrör och orginal katalysator. Min B18 gick inte genom besiktning med eftermarknadsgrenrör och katt från Wélen. Var stört omöjligt att få nog med temp i grejorna :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Mordiiax skrev:Montera orginal grenrör och orginal katalysator. Min B18 gick inte genom besiktning med eftermarknadsgrenrör och katt från Wélen. Var stört omöjligt att få nog med temp i grejorna :)
Det är väldigt svårt då jag inte har kvar de sakerna. Försvann när mina föräldrar flyttade (hade delarna där). Brydde mig inte då Welén sa att det skulle fixa besiktningen :(

Mycket besviken. Någon som har orginal katalysator att låna ut?
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Var bor du?
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Mordiiax skrev:Var bor du?
Umeå, men är från Övik och bilen står oftast i Övik. Såg att du bor i Sollefteå.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Synd du inte skrev det tidigare, har varit i Umeå i två veckor och jobbat. Men om du tar dig till Sollefteå så får du låna katt och grenrör att testa med. Men det borde nästa finnas någon närmre att prova med :)
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Mordiiax skrev:Synd du inte skrev det tidigare, har varit i Umeå i två veckor och jobbat. Men om du tar dig till Sollefteå så får du låna katt och grenrör att testa med. Men det borde nästa finnas någon närmre att prova med :)
Tjena!

Är ledig på måndag så tänkte åka med bilen till Övik på söndag kväll. Har du lust att mäta katalysatorn och ta en bild på de båda flänsarna och skicka till mig (erik_lakeyours@hotmail.com)? Vore toppen om jag skulle kunna klämma in den utan att byta grenrör.

Går annars i tankar om att sälja bilen i delar. Otroligt synd på en så rolig bil, men måste tänka lite ekonomiskt också och har redan en kille som är intresserad av motor och växellåda.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Kanske kan få tid i morgon kväll, är i Ånge just nu och det är långa jobbskift.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Om du tror att kombinationen med din racekatt + Hytech kopian går att få igenom bes med den modden så får du gärna bygga om min katt sen till hösten då jag plockar av den igen för att montera oem katt inför besiktning.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Welen XLR8 Performance skrev:Det här är de enda problemen jag har hört talas om när de gäller kattar. JAg böt leverantör på kärnorna då folk tror att 100cells är bättre än 300 cells mm. Då började jag med 100cells kattar för att efterfrågan var högre på de. Är det ett lambda uttag på katten är det de nyare varianten med 100 cells. Skulle det vara problem med den kattan så kan jag bygga om de med nya kärnor kostnadsfritt och säkert få min svenska leverantör att stå för de. Annars gör jag det.. Självklart ska grejjorna fungera.

På hytech kopiorna passar inte orginal kattar då de har 2" kollektor och hytech har 2,5".
Förmodligen är det en 300-cells. Köpte den av dig sommaren 2008. Kollade igenom projektanteckningarna och hittade att det var gränsfall höga kolväten då också, men den klarade besiktningskraven. Pratade med en kollega och han sa att jag inte ska ha Race-kat utan en sport-kat. Vet själv inte vad skillnaden på dessa är, men han hävdade att race-kattarna enbart är för bilar med turbo då de behöver hög värme för att jobba optimalt.

Skulle det spela någon roll om jag sätter in db-killer i ljuddämparen för att få högre värme i röret, eller är det markant?
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Kommer inte exakt ihåg siffrorna, men lambdan var okej vet jag.
Bilen är gatmappad och då passformen är lite sisådär med Hytechkopian så finns det risk att det var lite avgasläckage vid gatmappningen (gatmappad av Kraft).
Värdena blev däremot väldigt fina med oem grenrör och katalysator. Kan visa senare under helgen exakt vad siffrorna blev.
Nu tänkte jag däremot inte köra vidare med det här kittet pga markfrigången utan använda mitt Apexi grenrör som ska förlängas lite och sen använda kattersättare och kat vid besiktning, så det är ingen stress för min del.
Bara lättare att sälja vidare saker man vet går genom besiktning :)

Dedikerar det här inlägget till Andreas :D
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Hur mycket kan termostaten spela roll på avgasvärdena? Tycker den tar lite tid på sig att få upp värmen i motorn och när den väl är varm visar mätaren på "XX.40-XX.45" (om det skulle varit en klocka).

Har kollat i wsm och enligt färgkoderna på kablarna sitter kontakten till map-sensor och spjällägesgivare rätt.

Överväger mer och mer att sälja bilen i delar nu. Orkar inte längre. Har försökt få den genom besiktningen i ett antal år nu och alltid nya problem varje sommar. Hur mycket kan jag sälja motorn för?
Erik Sjödin
073-051 71 51
Lifeabuser

Med org. avgassystem som jag lånat av Johan (Mordiiax) så är avgasvärderna riktigt bra. Något höga HC, men ska byta tändstift och se hur det blir. Tråkigt att inte race-katten fixar det :(
Erik Sjödin
073-051 71 51
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Vad fick du för HC?
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Lifeabuser

Mordiiax skrev:Vad fick du för HC?
Vet inte, var inte där själv och han som provade körde bil när vi talades vid. Han sa att det var lite högre än godkänt (hade det problemet förut också). Ska ta reda på exakta värdet.
Erik Sjödin
073-051 71 51
Skriv svar