Hemma hos del 3: Martin Scotte 121110
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Hejs!
Dags för nytt repotage!
Var hos Martin Scotte för att kolla in hans garage och ha lite Honda snack. Trevligt hade vi och ombyte av diverse info.
Namn: Martin Scotte
Ålder: 34 år
Status: Sambo, 2 barn, 1 hund
Arbete: Senior Technical Expert, Honda Nordic AB
Bilar: CR-V 2012, Jazz 2007, Civic 1992, Volkswagen 1968
Bor: Villa i Vellinge
Antal år med Honda: 12 år
Var ska man börja? Ägget eller Hönan?
Jag började mitt Hondaintresse när jag köpte min Civic av min mamma i början av år 2000. Bilen var helt enkelt för kul för att bara bruka, och tankarna satte igång att göra något mer än bara slita ut den mellan hem och universitet.
Jag och en kompis anmälde oss till bankörning på Knutstorp våren 2000. Direkt efter anmälan gjordes en beställning på sänkfjädrar och en uppsättning Lenso VPD 15" med nya gatdäck. Vi hade en grymt rolig dag som ledde till en en ny vänskap som jag fortfarande räknar till min absolut närmaste vän, den obstinata och inte helt välslipade John Kraft.
John och jag har sedan dag 1 i princip pratat i telefon dagligen och utvecklat vårt Hondaintresse till vad det är idag. Alltid inspirerat varandra, alltid tjafsat om saker vi inte är överrens om.
Redan 2001 tog jag över stafettpinnen för Honda Performance Club, och vem passade bättre än banträffsansvarig än just Kraft, han hade drivet och passionen att få allt att fungera.
HPC blev mer och mer fokuserat på att köra än att bara befinna oss i någon form av social dvala med utställning som främsta mål.
Raskt framåt så växte klubben något enormt under åren framöver, och ett grundmurat Hondainstresse växte fram bland medlemmarna, till min stora glädje. Räknat i tid så lade jag nog ned lika mycket tid på studierna som på HPC, vilket var massivt.
2006 gavs nya förmågor chans till att ta över ordförandeposten, då jag inte riktigt hade samma tid och glöd att driva saker vidare, och resten är historia som det så fint heter. Klubben har fått ett välbehövligt uppsving det senaste året och det glädjer mig något enormt då det inte såg helt ljust ut vid denna tiden 2011.
Min bil kanske jag borde prata ett eller annat ord om också, då den i princip är osynlig på HPC, inte för att den inte tål att visas, men jag är fullkomligt värdelös på att ta mig tid att fotografera när jag gör något, så vilken fullkomligt perfekt inbjudan jag fick av Andreas när han erbjöd sig att under ett besök i mitt garage även ta några välbehövliga bilder.
Bilen i sig är kanske inte det mest exalterande, en captiva blå EG med vita fälgar, men den är slipad på under 12 års tid vilket kanske är mer intressant.
Civic ESI 1992
Miltal: 293450
Antal ägare: 2, köptes ny 1992 av min mamma.
Antal timmar nedlagt på bilen: 1000 och åter 1000
Jag började med en orörd canvas så att säga, bilen hade precis passerat 12 000mil när den kom i min ägo. Ett totalt motorras på grund av ett Bosch oljefilter gjorde det möjligt att tänka om vilken motor man ville bruka. Meca som hade sålt filtret fick efter en liten process stå för hela kalaset.
Snabbt framåt så har bilen haft lite olika motorkonfigurationer, men den mest tidskrävande var första bytet i slutet av år 2000 från Esi till Vti. Det bör vara bland den absolut första i Sverige att swappa motorgrupp, och detta hade givetvis ett pris. Internetkällor för bytet var väldigt skralt, allt fick tänkas ut och dubbelkollas. Att få tag i ett komplett motorpaket var inte enkelt heller.
Vad som placerats under huven genom åren:
D16Z6 org
B16A2 med lätt trim S80
B18C6 12.6:1, JDM EK9-kammar, insug, portning etc etc. S80
B18C4 10.5:1, C4-insugskam, ITR-avgaskam, JRSC E85 0.5bar. S80
Spec på bilen:
B18C4 JRSC E85, 550cc 0.5bar- Körbart, grymt flexibel
5Zigen 2.5"
Tanabe Hyper Racing Medallion 60mm
Mappad av mig själv
S80
Oljekylare
Fullsize vattenkyl från CR-V
ES bussningar
T1R Camber F/R
Legendbromsar
NSX-R belägg fram
Carbotech Xp8 bak
Volk TE37 15"
Direzza 02G H
K-sport coilovers 16K/14K fjädrar
ITR bakre kränghämmare
ESI främre kränghämmare
Cobra Imola2 förarstol
Recaro Speed pass.stol
Momo Championratt
6-p bälte förare
HPC-knopp
Radio-delete plug
Antenna-delete plug
Bakre torkare-delete plug
Dimljus-kåpor
Vision orangea blinkers
Bakre vinge i CF
VTi-läpp fram
Tack för info samt att jag fick komma och hälsa på dig Martin för att kunna göra detta repotage!
M.v.h
Andreas
Dags för nytt repotage!
Var hos Martin Scotte för att kolla in hans garage och ha lite Honda snack. Trevligt hade vi och ombyte av diverse info.
Namn: Martin Scotte
Ålder: 34 år
Status: Sambo, 2 barn, 1 hund
Arbete: Senior Technical Expert, Honda Nordic AB
Bilar: CR-V 2012, Jazz 2007, Civic 1992, Volkswagen 1968
Bor: Villa i Vellinge
Antal år med Honda: 12 år
Var ska man börja? Ägget eller Hönan?
Jag började mitt Hondaintresse när jag köpte min Civic av min mamma i början av år 2000. Bilen var helt enkelt för kul för att bara bruka, och tankarna satte igång att göra något mer än bara slita ut den mellan hem och universitet.
Jag och en kompis anmälde oss till bankörning på Knutstorp våren 2000. Direkt efter anmälan gjordes en beställning på sänkfjädrar och en uppsättning Lenso VPD 15" med nya gatdäck. Vi hade en grymt rolig dag som ledde till en en ny vänskap som jag fortfarande räknar till min absolut närmaste vän, den obstinata och inte helt välslipade John Kraft.
John och jag har sedan dag 1 i princip pratat i telefon dagligen och utvecklat vårt Hondaintresse till vad det är idag. Alltid inspirerat varandra, alltid tjafsat om saker vi inte är överrens om.
Redan 2001 tog jag över stafettpinnen för Honda Performance Club, och vem passade bättre än banträffsansvarig än just Kraft, han hade drivet och passionen att få allt att fungera.
HPC blev mer och mer fokuserat på att köra än att bara befinna oss i någon form av social dvala med utställning som främsta mål.
Raskt framåt så växte klubben något enormt under åren framöver, och ett grundmurat Hondainstresse växte fram bland medlemmarna, till min stora glädje. Räknat i tid så lade jag nog ned lika mycket tid på studierna som på HPC, vilket var massivt.
2006 gavs nya förmågor chans till att ta över ordförandeposten, då jag inte riktigt hade samma tid och glöd att driva saker vidare, och resten är historia som det så fint heter. Klubben har fått ett välbehövligt uppsving det senaste året och det glädjer mig något enormt då det inte såg helt ljust ut vid denna tiden 2011.
Min bil kanske jag borde prata ett eller annat ord om också, då den i princip är osynlig på HPC, inte för att den inte tål att visas, men jag är fullkomligt värdelös på att ta mig tid att fotografera när jag gör något, så vilken fullkomligt perfekt inbjudan jag fick av Andreas när han erbjöd sig att under ett besök i mitt garage även ta några välbehövliga bilder.
Bilen i sig är kanske inte det mest exalterande, en captiva blå EG med vita fälgar, men den är slipad på under 12 års tid vilket kanske är mer intressant.
Civic ESI 1992
Miltal: 293450
Antal ägare: 2, köptes ny 1992 av min mamma.
Antal timmar nedlagt på bilen: 1000 och åter 1000
Jag började med en orörd canvas så att säga, bilen hade precis passerat 12 000mil när den kom i min ägo. Ett totalt motorras på grund av ett Bosch oljefilter gjorde det möjligt att tänka om vilken motor man ville bruka. Meca som hade sålt filtret fick efter en liten process stå för hela kalaset.
Snabbt framåt så har bilen haft lite olika motorkonfigurationer, men den mest tidskrävande var första bytet i slutet av år 2000 från Esi till Vti. Det bör vara bland den absolut första i Sverige att swappa motorgrupp, och detta hade givetvis ett pris. Internetkällor för bytet var väldigt skralt, allt fick tänkas ut och dubbelkollas. Att få tag i ett komplett motorpaket var inte enkelt heller.
Vad som placerats under huven genom åren:
D16Z6 org
B16A2 med lätt trim S80
B18C6 12.6:1, JDM EK9-kammar, insug, portning etc etc. S80
B18C4 10.5:1, C4-insugskam, ITR-avgaskam, JRSC E85 0.5bar. S80
Spec på bilen:
B18C4 JRSC E85, 550cc 0.5bar- Körbart, grymt flexibel
5Zigen 2.5"
Tanabe Hyper Racing Medallion 60mm
Mappad av mig själv
S80
Oljekylare
Fullsize vattenkyl från CR-V
ES bussningar
T1R Camber F/R
Legendbromsar
NSX-R belägg fram
Carbotech Xp8 bak
Volk TE37 15"
Direzza 02G H
K-sport coilovers 16K/14K fjädrar
ITR bakre kränghämmare
ESI främre kränghämmare
Cobra Imola2 förarstol
Recaro Speed pass.stol
Momo Championratt
6-p bälte förare
HPC-knopp
Radio-delete plug
Antenna-delete plug
Bakre torkare-delete plug
Dimljus-kåpor
Vision orangea blinkers
Bakre vinge i CF
VTi-läpp fram
Tack för info samt att jag fick komma och hälsa på dig Martin för att kunna göra detta repotage!
M.v.h
Andreas
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Härligt, och rolig idé Andreas!
Keep it up!
Keep it up!
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
http://www.garaget.org/MrJoniaz" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
http://www.garaget.org/MrJoniaz" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
äntligen får man se ECY Vilken häftig historia bilen har, all creds till Scotte!
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
vad söt du blivit på ålderns höst Scotte!
Riktigt roliga reportage! Fet bra jobbat anno!
Riktigt roliga reportage! Fet bra jobbat anno!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Jävligt kul med dessa reportage!
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Tackar Andreas för utmärkta bilder! Riktigt kul initiativ till dessa reportage. Fler borde försöka göra samma sak i andra regioner, för det är riktigt kul att läsa och dela med sig av sina garage.
Garaget ska få sig en liten uppdatering framöver med WAP och laptop, samt larm.
För civicen så är det nya spridare, montering av ett B20-remhjul och en liten mappjustering som ligger närmst.
Garaget ska få sig en liten uppdatering framöver med WAP och laptop, samt larm.
För civicen så är det nya spridare, montering av ett B20-remhjul och en liten mappjustering som ligger närmst.
Senast redigerad av M Scotte den 13 november 2012, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- SuperSupra
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
- Bil: Civic B20EG-T
- Namn: Daniel Lindegren
- Ort: Örkelljunga
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Fiiint
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
-
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Fixxe skrev:vad söt du blivit på ålderns höst Scotte!
Riktigt roliga reportage! Fet bra jobbat anno!
Söt ? det har han väl alltid varit ? = )
Senast redigerad av Andreas79 den 15 november 2012, 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 25 juli 2004, 00:47
- Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
- Namn: Andreas Jönsson
- Ort: Ystad
Kanonbra reportage, fina bilder och ordning & reda hos Mr Scotte = )
Trevligt hemma hos-reportage - bra jobbat
Trevligt hemma hos-reportage - bra jobbat
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
-
- Inlägg: 867
- Blev medlem: 13 juni 2004, 13:54
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
- Ort: Eskilstuna / Västerås / Stockholm
Mannnen... Legenden.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
__________________________________________________
TRIXIE RACING