JDM-Junior skrev: Var har jag skrivit att han ska mappa bilen efter att ha bytt filter, grenrör och avgas? Skrev att det lönar sig mer om man samlar på sig en BPU + k-pro och sedan mappar.
JDM-Junior skrev:Ep3:or går tyvärr sunkigt om du slänger på annat grenrör och katersättare/racekat om du redan har filter och catback, så jo en mapp är på sin plats då.
JDM-Junior skrev: Och även om han skulle vilja mappa efter filter, grenrör och avgas så kostar det inte 10-15k, ett beggat k-pro i Sverige brukar gå på runt 7-8k. Sen är det bara att koppla in, finns redan mappar uppladdade för diverse mods t.ex catback och cai som man kan köra på tills man vill mappa ordentligt. Vill man sedan mappa ordentligt på t.ex bänk så kostar det några tusenlappar extra.
en mapp på rullar kostar minst 5k, lägg det på en begagnad k-pro som brukar gå på runt 7-8k o va får du ihop? 10k+
att bara ladda in en annan mapp bara för att den passar bra på en annan bil med liknande mods anser jag vara sämre än att fortsätta köra på org ecu. org ecu har iaf knacksensorn till hjälp, en k-pro har inte det.
ska det göras ska det göras ordentligt och det är på rullar.
JDM-Junior skrev: Du verkar ha fått fel uppfattning om vad jag menar med sunkigt, menar inte att bilen fullständigt kommer gå som skit men bränsleluftblandningen blir som sagt inte optimal och det kan finnas tendenser till att bilen börjar bluddra eller kanske inte alltid svarar lika snabbt på gaspedalen som annars.
jag förstod nog va du menade men TENDENSER till att bilen BÖRJAR bluddra lr annan inbillning rättfärdigar inte en k-pro och mapp för 10-15k extra när det inte är nåt farligt alls med det.
hur du än vänder o vrider på det så kommer en ep3 med org ecu och racegrenrör gå bättre än en utan racegrenrör.
jag har lambdamätt en k20 med 3" insugsrör, dc-racegrenrör och 3" avgas med org mapp, såg inget som var det minsta oroväckande.
hade även en k24 med skunk2 steg3 kammar med org mapp men andra spridare, väl på bänk kunde man inte hitta mer än 2-3 extra hästar.
underskatta inte org-mappen.