Dags att köpa ny bil.

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Nej, var inte oroliga. CTR:en blir kvar. Fet är frugans Skoda Fabia som inte längre känns het nog att behålla.

Kraven är:
Omkörningsvänlig
Bak eller fyrhjulsdriven (jag tullar inte på detta en gång till).
Rymlig
Bra kvalité
Rimliga driftskostnader.

Själv hade jag tänkt slå till på en BMW M5 E61 ( eller vad nu kombimodellen heter). V10 men 507 hk, bra utrymmen och allt man kan önska, dessutom riktigt billig om man köper en 07-08. Men det faller lite på driftskostnaderna. Bara försäkringen ligger på över 20 kakor per år.

Jag har funderat på Lancer Ralliart. Men den är inte större än Skodan, så där föll den.

Jag vill helst slippa köpa en BMW 530, för då kommer jag bara att gräma mig över att vi inte köpt en M5.

Plötsligt fick jag för mig att det kanske vore coolt att ha en Honda Oddesey. Min jobbarkopis har en, och även om omkörningsfaktorn inte är i klass med övriga, så åkte man som en kung i den. Men dessa pjäser verkar inte växa på träd här i Svedala. Finns det någon här som vet mer om dessa skepp och kan bidra med lite insikter?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Accorden är fin, men den förbaskade framhjulsdriften förstör halva nöjet...
Vi kör så lite bil numera, så bränsleförbrukningen är inte så viktig.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Vad sägs om en Subaru STI Racing? Fyrhjulsdrift,300hk och ganska snygg? Det bör duga?
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
DRFT_
Inlägg: 218
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:10
Bil: Honda S2000
Namn: Henrik Bernhardsson
Ort: Helsingborg

BMW 535i har väl också turbo, som 335i? Räcker inte dom 300hk så går det väl alltid att chippa eller etanolkonvertera för att få ut mer mos, bör även vara billigare att äga än M5an.
Henrik Bernhardsson
Integra Type-R DC2 -98
Acura RSX -05
S2000 -05
Civic EK4 E85 -00
Founder of HH|Photo
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Har en kollega som har en E61 535dA, med extra-iprincip-allt. ca 300hk/600nm, förbrukning under litern med både chip, kcr-box och vääääldigt korta sträckor från och till jobb varje dag. Försäkringen har han också väldigt billigt med tanke på sin ålder. (~500kr/mån - 23år).
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Farsan har M5 och M6 med V10. Otroligt sköna motorer och bilar :) Har man råd så kör vind tycker jag.
Subaru STI Racing hade han ett tag också men den är för stötig för att vara roligt med på vintern samt för tung tycker jag.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Mercedes E55 herrgårdsvagn med 476 hk och automat 04 framåt. Gillar inte germanska bilar men har själv varit sugen på en. Lastar MYCKET och sitter som en kung.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Impreza går bort pga att de lastar för lite. Bilen ska användas av frugan till och från jobbet, samt som familjetransport med moig bakom ratten. Dvs bra lastutrymme är A och O, annars hade vi kunnat behålla Skodan.

Diesel är inte intressant pga årlig körsträcka på max 1000 mil.
BMW 535 bensinare kan vara intressant helt klart.
Igår fick jag upp ögonen för Subary Legacy 2,5 GT. Den modellen hade jag helt missat, och det verkar vara en väldigt intressant som passar in i kravbilden. Dock så verkar den vara väldigt ovanligt samtidigt :(.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Är en CRV för slö? Eller vart faller den bort?

Om ni använder bilen så lite varför ska ni då lägga/förlora så mycke pengar på den?
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag är SUV-allergiker, så därav har jag inte ens tänkt på CRV...
Effekten är väl inte direkt spännande när man vill forcera bilköer i mötande körfält, och det är bäl mest där skon klämmer (förutom själva SUV-styggelsen i sig). Men tack för tipset! Bra att ha lite alternativ att fundera över.

Anledningen till att lägga pengar på en bil som körs så lite är väl att den trots allt körs varje dag, men inte så långa sträckor, och att den dessutom ska kunna ta familjen till olika resmål längre bort när det är läge.
Jag tycker att Skodan är en trafikfara när man ska försöka köra om, och Maria vill inte ha en gammal skitbil som kan gå sönder när som helst. Så resultatet blir att vi behöver en lite nyare bil av bra kvalité som ändå har lite pulver i motorn och dessutom kan lasta bra.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

I min värld som barnfamilj är CR-V svårslagen i form av sitthöjd, säkerhet, och användarvänlighet. Samt andrahandsvärde. Driftskostnaden hade jag tittat en extra gång på, jag är allergisk mot hög driftskostnad på bruksbilar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Audi:
S4
S6 (V10)
RS6 (03-06)

Kombi, Automat, fläskig!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag sitter och kollar på CR-V nu. Det tar emot med förhöjda bilar, men jag ska ge dem en ärlig chans.
Jag ser att den sålts med K24 under ett tag, och det kan ju vara något...

Audi S6 och RS6 har jag kollat på i samband med att jag var inne på BMW M5. Men de går bort pga just höga ägande och driftskostnader. Bara försäkringen är över 20 000 / år på en RS6, och S6 inte så långt efter.
S4 är för liten lastmässigt tror jag, och A6 har bara pissiga motoralternativ som antingen går sönder på löpande band (2,4 och 3,2), eller är underdimensionerade tex 1,8T.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Jabroni
Inlägg: 334
Blev medlem: 27 april 2012, 08:50
Namn: Martin Jungklo
Ort: Malmö

Värt att läsa innan du bestämmer dig :)

http://www.autoexpress.co.uk/car-news/c ... e-failures
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Användarvisningsbild
Regge
Inlägg: 1030
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

Honda är ju Honda :mrgreen:

Honda Legend hade ju varit klockren om du nu inte behövt en Kombi!
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20


KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Accord type-s kombi? Den fallerar väl på framhjulsdriften dock. Men jag förstår inte vad du ska med 400hk till i en brukis. Runt 200 skulle jag anse vara omkörningsdugligt. Alla omkörningar som kräver mer är förmodligen trafikfarliga eller riktigt dumma.
Sen är det en annan sak att det är "nice med 400hk"...

Men tyskarna väger väl upp mot 2 ton eller mer så det kanske krävs lite mer kräm för att röra på dem.
Kullen
Inlägg: 258
Blev medlem: 27 juli 2004, 23:37
Bil: Civic FN2
Namn: Martin Kullström
Ort: Vårsta

Opel Insignia OPC, 4hjulsdriven och 325hk.
Får en nästan ny med vagnskada och garanti för i stort sett M5 07- pengar.
Brum Brum!
SAUD
Inlägg: 305
Blev medlem: 13 augusti 2004, 19:45
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic
Ort: Halmstad

Min kompis kom förbi häromdan i en bmw 535i 306hk och den var faktiskt väldigt bra, åkte med honom typ 10mil. Men vad sägs om en Lexus IS F? RWD,V8 och kvalite top of the line?
Saud Omerovic
___________________
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Malkolm skrev:Är en CRV för slö? Eller vart faller den bort?

Om ni använder bilen så lite varför ska ni då lägga/förlora så mycke pengar på den?
Bara folk som inte kan köra bil som åker CR-V eller hur skrev du det på facebook :P
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Varför inte en lexus ls600h. Åka med stil :)
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag kan aldrig rekommendera en M5 faktiskt, visst om du totalt bajsar pengar och kan/vill slänga dina pengar åt helvete så köp en men det är lätt att hålla sig för skratt när man måste åka till BMW för att det strular. Ja jag vet att det finns många bra exemplar men jag har även sett de fina exemplar som börjat strula och som "aldrig" slutat.

Försök hitta en Subaru eller ge CR-V en chans, den känns verkligen inte som en SUV att köra och den är riktigt bra. Min fru som är van vid att köra Yaris och som tycker att våran BMW 330 sedan är svinstor tyckte inte att CR-V kändes som en stor bil utan hon trivdes i den och vande sig jättefort. Köp japanskt om du vill göra ett vettigt köp, vill du däremot ha något häftigt med svinmassa HK så visst köp en E61 535, jag kan ge dig en lång lista på vanliga fel :D, hellre än en Audi.

Eller så köp en CR-V eftersom det ändå inte är du som ska köra den först o främst och använd mellanskillnaden som du sparar till att åka och se en melodifestivaldeltävlng live och blogga därifrån om alla akter ;)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För den som tycker CR-V är hög och vinglig så kan kan meddela att konbana är en paradgren för denna bil. Man piskar lätt många sportbilar med en CR-V Diesel AT. Den är väldigt sportig att köra för att vara en SUV.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Dani skrev:
Eller så köp en CR-V eftersom det ändå inte är du som ska köra den först o främst och använd mellanskillnaden som du sparar till att åka och se en melodifestivaldeltävlng live och blogga därifrån om alla akter ;)

Hahaha!
Tyvärr faller CR-V på att även frugan tycker att den är för ful... Smaken är ju som baken, men min och hennes bakar är odelade i SUV-sammanhang verkar det som.
Subaru tycker hon känns töntigt och BMW ska vi inte tala om alls... Det får väl bli en Skoda Octavia RS kombi (som hon alltid varit sigen på själv) eller en Accord Type-S tourer.
Jag får väl byta in min CTR för att få köra lite rätthjulsdrivet i framtiden :(.

Vad är det som skiljer Executive från Type-S? Är det automatlådan i Executive, samt lite fräsigare fälgar på Type-S, eller är det mer?
Jag pratar om nyare årsmodeller.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Kullen skrev:Opel Insignia OPC, 4hjulsdriven och 325hk.
Får en nästan ny med vagnskada och garanti för i stort sett M5 07- pengar.
Opel får varenda varningsklocka att ringa hos mig. Det är europas motsvarighet till Ford. Alltid något trasigt.
Men även Ford kan ju få ur sig en och annan bra bil (Focus RS tex). Kanske Opel lockså kan?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Om ni ändå ska gå ned i kvalitet och sneglar på tyskar, så köp en Skoda Superb kombi med 4x4. Du slipper betala för varumärke, och kan i större grad acceptera den lägre kvaliteten hos VW-gruppen. Så hade jag gjort i alla fall.

Eller så köper ni en brukis som är perfekt för ändamålet och sparar resten av stålarna till något kul(brukis är tråkigt oavsett vad det än är). Civic Tourer 1.6 D. Lastar som en 5-Serie/V70/A6, men har hondakvalitet och rejält låga driftskostnader.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Fast med en Civic 1,6 som alternativ så kan vi ju likagärna behålla Skoda Fabia Kombin. Den kostar noll och intet att äga och lastar skapligt. Problemet med den är att den är för slö när man åker på semester, så att omkörningar med full last blir rentav farliga.
Civicen är säkert vassare, men jag vill ha lite muskler när jag kör så att man slipperinse halvvägs förbi lastbilen att den nyss så långa omkörningssträckan plötsligt börjasr te sig onödigt kort.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Jag gillar subaru som märke, tycker det är riktigt bra bilar.
Lustigt att vi ena sekunden snackar M5 V10 och nu en Skoda octavia RS ;)

Skoda skyr jag som pesten, dåligt märke i mina ögon. Har flera i bekantskapskretsen med Skoda som haft strul ofta. En som tex haft en roomster sedan fabriksny som haft den på verkstad för ärenden ej gällande normal service minst 6gg. Missljud i framvagn 2gg, bromsskivor krokiga, bakluckan åt upp sin egen kabelstam som ligger vid gångjärnen (stammen gick rakt av efter ca 3år) varpå motorlåset brann upp, uselt lyse, servo trasigt mm.
Förstår inte hur det kan strula så mycket på en så ny bil.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag skrev ju redan i mitt första inlägg att BMW M5 inte var aktuell pga driftskostnaderna, så den är inte med i diskussionen annat än som referens för vad som skulle vara en ultimat bil för min del (bortsett från kostnaden).

Att Skoda är mer är för att min fru haft en Fabia Kombi i 10 år helt problemfritt, och är supernöjd med den. Nu har vi dock vuxit ur den och måste hitta en ersättare, och där kommer jag in med mina krav på vad hon bör ha :)


Civic Tourer har jag suttit och kolalt upp nu efter Scottes rekommendation. Den verkar ju onekligen mer praktisk än Accorden iom större lastutrymme. Synd bara att den inte finns med mer muskler...

Jag får ta med mig mina nya intryck hem till hon som faktiskt är den som ska köra bilen till vardags och se vad hon säger...
Senast redigerad av Steffo den 18 februari 2014, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Låter som att en type-s dieseltourer passar in bra nu. Synd på framhjulsdriften bara. Eller en executive diesel kanske.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Fast bensinaren då, eftersom hon bara kör 1000 mil/ år.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Skriv svar