Val av Motorolja K20a2,
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
- Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
- Namn: Robert Nydén
- Ort: Lysekil
- Been thanked: 3 times
Tjena gott folk.
som rubriken lyder men för att förklara lite mer,
jag har kört med en K20a2 i min Mr-s i 3 säsongen nu och allt har funkat bra,
i år har jag dock tänk att köra mkt mer bana än vad det blivit innan, och min fråga är vad kör ni andra med för Motorolja?
motorn är relativt orgnial då jag inte kunnat trimma än efter som min SFRO inte är klar,
lite av godiset på den nu är enbart.
extraktor grenrör.
fullflödes system
RRC insug
3" Cai
H-R fuelrail
kpro
oljekyl
och lite andra små grejer men inte något extremt än.
har använt mig av redline olja innan och även Mobil1 men hade tänkt köra med Motul framöver.
min största fråga är vad för kvalitet/viskositet kör ni med ?
Honda nämner ju själva 5w/30 men visa kör ju 5w/60 i sina har jag läst.
tack för svar
som rubriken lyder men för att förklara lite mer,
jag har kört med en K20a2 i min Mr-s i 3 säsongen nu och allt har funkat bra,
i år har jag dock tänk att köra mkt mer bana än vad det blivit innan, och min fråga är vad kör ni andra med för Motorolja?
motorn är relativt orgnial då jag inte kunnat trimma än efter som min SFRO inte är klar,
lite av godiset på den nu är enbart.
extraktor grenrör.
fullflödes system
RRC insug
3" Cai
H-R fuelrail
kpro
oljekyl
och lite andra små grejer men inte något extremt än.
har använt mig av redline olja innan och även Mobil1 men hade tänkt köra med Motul framöver.
min största fråga är vad för kvalitet/viskositet kör ni med ?
Honda nämner ju själva 5w/30 men visa kör ju 5w/60 i sina har jag läst.
tack för svar
- Yobaman
- Inlägg: 871
- Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
- Ort: Sthlm
Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
CRX à la Fixxe
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
Civic 1,6 Diesel
______________________________________________
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Helsyntet 5W-40 eller 5W-30 av bra fabrikat och ett S2000-filter.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Dala_racing
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 16 september 2012, 22:16
- Bil: crx ed9 -88
- Namn: johan melin
- Ort: Falun
Jag kör castrol edge 5w-50
Banbil crx ed9 -88 (K20 med K-PRO)
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
- Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
- Namn: Robert Nydén
- Ort: Lysekil
- Been thanked: 3 times
Vissa K20a2 motorer har tom, oljelock där det med stor text står 5w/30 så det e ju inte så att jag bara hittar på,Yobaman skrev:Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.
Det jag undrar som sagt va vad ni som kör bilarna hårt använder.
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 17 april 2013, 11:41
- Bil: Toyota MR2-Spyder K-swap
- Namn: Robert Nydén
- Ort: Lysekil
- Been thanked: 3 times
Detta är även en kombo som jag sett vissa kör, jag använder mig dock av Hamp oljefilter,Malkolm skrev:På bana rekommenderar jag castrol edge 10w-60. Och givetvis Honda oem s2000-filter.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.
- Frey
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 25 augusti 2010, 13:20
- Bil: Civic Type-R Ep3
- Namn: Fraidon.A
- Ort: Stockholm
Har själv kört enbart med Castrol 5w40 olja och S2000 oljefilter på mina Civic Type-R.
Kör gata och ja. Jag kör hårt!!
Kör gata och ja. Jag kör hårt!!
- Fraidon -
http://www.garaget.org/-frey-" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: Honda Civic Type-R Ep3 -05
Tidigare Hondor: Civic Coupé EJ2 ESi - CRX Del Sol - Civic EG - Accord CL9 - CTR EP3
http://www.garaget.org/-frey-" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: Honda Civic Type-R Ep3 -05
Tidigare Hondor: Civic Coupé EJ2 ESi - CRX Del Sol - Civic EG - Accord CL9 - CTR EP3
" THE RED DRAGON "
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Funkar både på gatan och vanlig bankörning. Dock lite väl dyr att åka omkring med på gatan.pasen skrev:10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Om motorn är konstruerad för 30-40 ollja, är inte oljekanalerna lite väl trånga då för en 60-olja?
En 60-olja kommer förmodligen generera mer värme också, även om det kanske inte är extremt mycket mer.
Jag skulle inte få för mig att hinka i en 60-olja i min iaf, men det är ju F20.
Kollar man på andra ställen på nätet så verkar det vara ganska delade uppfattningar om 10W60., men de flesta avråder en och de som inte gör det åker racebilar och långlopp.
Jag skulle gärna se Ash synpunt på den oljan.
EDIT:
Det är väl den här vi pratar om?
http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe ... 0w-60.html
En 60-olja kommer förmodligen generera mer värme också, även om det kanske inte är extremt mycket mer.
Jag skulle inte få för mig att hinka i en 60-olja i min iaf, men det är ju F20.
Kollar man på andra ställen på nätet så verkar det vara ganska delade uppfattningar om 10W60., men de flesta avråder en och de som inte gör det åker racebilar och långlopp.
Jag skulle gärna se Ash synpunt på den oljan.
EDIT:
Det är väl den här vi pratar om?
http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe ... 0w-60.html
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Försök att hålla er till rekommenderade spannet och gå upp i kvalitet i stället.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
10w-60 funkar perfekt i f20 oxå. Och ja det är Edge TWS vi pratar om.
Nu pratar jag enbart om castrol Edge, alla andra 60-oljar jag vart med om "känns" för tjocka. Castrols är tunnflytande tills den blir riktigt varm, och det är då den gör skillnad mot en 40-olja. Kör man hårt så kan det ibland märkas att en 40-olja är för tunn, oljeåtgång(läckage runt kolvringar), packboxar som funtar igenom och att turbon läcker igenom vid hårdkörning är de vanligaste symptomen på "för" tunn olja. Man kan oxå se inuti motorer som gått hårt om oljan gjort vad den ska eller om den gått varm och därmed jobbat sämre.
Jag har haft två kundbilar som haft problem med dyr Motulolja, byte till Castrol gjorde susen.
Normal sportig körning på gatan funkar Castrol Edge 0/5w-40 utmärkt till.
Nu pratar jag enbart om castrol Edge, alla andra 60-oljar jag vart med om "känns" för tjocka. Castrols är tunnflytande tills den blir riktigt varm, och det är då den gör skillnad mot en 40-olja. Kör man hårt så kan det ibland märkas att en 40-olja är för tunn, oljeåtgång(läckage runt kolvringar), packboxar som funtar igenom och att turbon läcker igenom vid hårdkörning är de vanligaste symptomen på "för" tunn olja. Man kan oxå se inuti motorer som gått hårt om oljan gjort vad den ska eller om den gått varm och därmed jobbat sämre.
Jag har haft två kundbilar som haft problem med dyr Motulolja, byte till Castrol gjorde susen.
Normal sportig körning på gatan funkar Castrol Edge 0/5w-40 utmärkt till.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Det du säger Malkolm stämmer inte och jag vet inte vad du fått det från?
Castrol TWS 10W-60 har dubbelt så hög viskositet vid 40°C som Castrol EDGE 5W-40 (160mm²/s vs 81mm²/s).
Skulle aldrig slå i en sån tjock olja i min motor och jag hoppas att inte andra här gör det heller.
Castrol TWS 10W-60 har dubbelt så hög viskositet vid 40°C som Castrol EDGE 5W-40 (160mm²/s vs 81mm²/s).
Skulle aldrig slå i en sån tjock olja i min motor och jag hoppas att inte andra här gör det heller.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
http://www.opieoils.co.uk har datablad till nästan alla sina oljor.
13,4 och 22,7mm²/s vid 100°C
Kollar man på Mobil1 och Shells 10W60 oljor så har de faktiskt lite lägre viskositet vid 40°C än TWS, marginellt dock.
13,4 och 22,7mm²/s vid 100°C
Kollar man på Mobil1 och Shells 10W60 oljor så har de faktiskt lite lägre viskositet vid 40°C än TWS, marginellt dock.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Så rent generellt funkar alltså en 5w40 eller kanske 10w40 utmärkt till en sommarbil med ett par trackdaybesök om man ska summera det?
Att bedöma "kvalitet" på en olja idag känns nästan omöjligt med all fancy marknadsföring.
Att bedöma "kvalitet" på en olja idag känns nästan omöjligt med all fancy marknadsföring.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Större spann ger oftast lite mindre tålig olja precis som Welen säger men å andra sidan så byter man oljan långt innan den är slut i alla fall, speciellt på en entusiastbil.
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
En rak 50olja är för tjock för våra motorer under gissningsvis 60-70grader. Men den är duktig på se till att packboxar inte läcker igenom!
Känns som mycket teori och forumrytteri i denna tråden. Är intressant när er teori i princip säger att 60-oljan nästan borde förstöra motorer, men i praktiken är det tvärtom
En notis är oxå både på k20 och f20 så är det bra med något som håller kvar oljan (tex bafflar) runt oljepumpen i tråget när man använder Rdäck.
Känns som mycket teori och forumrytteri i denna tråden. Är intressant när er teori i princip säger att 60-oljan nästan borde förstöra motorer, men i praktiken är det tvärtom
En notis är oxå både på k20 och f20 så är det bra med något som håller kvar oljan (tex bafflar) runt oljepumpen i tråget när man använder Rdäck.
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Jo det är nog väldigt marginell skillnad.
Men var går gränsen för när en motorolja behöver förvärmning, provstartar man motorn och om den går igång så behövdes det inte?
Men var går gränsen för när en motorolja behöver förvärmning, provstartar man motorn och om den går igång så behövdes det inte?
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Tänkte mer på hur du kommit fram till att du inte behöver förvärma din raka 50 olja, vilket märke är det på den?
Läste lite om den där accusumpen på s2ki förut, verkar som en smart grej.
Läste lite om den där accusumpen på s2ki förut, verkar som en smart grej.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Castrol TWS 10W-60
40°C: 160mm²/s
100°C: 22,7mm²/s
Motul 50 mineral
40°C: 267mm²/s
100°C: 21,3mm²/s
Castrol Edge 0w-40
40°C: 79mm²/s
100°C: 13,5mm²/s
Fonzeka tycker att 10w-60 är för tjock när den är kall, då är den 103% tjockare än 0-40. Motuls raka 50 olja är då 238%tjockare.
Medans sen när man väl börja belasta grejerna (jag antar att alla här väntar tills arbetstemp är uppnådd innan man börjar gasa) så är 60-oljan tjockast av alla tre.
40°C: 160mm²/s
100°C: 22,7mm²/s
Motul 50 mineral
40°C: 267mm²/s
100°C: 21,3mm²/s
Castrol Edge 0w-40
40°C: 79mm²/s
100°C: 13,5mm²/s
Fonzeka tycker att 10w-60 är för tjock när den är kall, då är den 103% tjockare än 0-40. Motuls raka 50 olja är då 238%tjockare.
Medans sen när man väl börja belasta grejerna (jag antar att alla här väntar tills arbetstemp är uppnådd innan man börjar gasa) så är 60-oljan tjockast av alla tre.