Val av Motorolja K20a2,

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

23 februari 2014, 21:30

En rak 50olja är för tjock för våra motorer under gissningsvis 60-70grader. Men den är duktig på se till att packboxar inte läcker igenom!

Känns som mycket teori och forumrytteri i denna tråden. Är intressant när er teori i princip säger att 60-oljan nästan borde förstöra motorer, men i praktiken är det tvärtom :wink:

En notis är oxå både på k20 och f20 så är det bra med något som håller kvar oljan (tex bafflar) runt oljepumpen i tråget när man använder Rdäck.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

24 februari 2014, 07:02

fonzeka skrev:Behöver och behöver, en 0W40 olja kommer ju ge mindre slitage än en 10W40 vid kallstart.
Ska du köra med motorvärmare på sommarn också då Welen? :)
Ha ha..det måste ju vara marginell skillnad.

Jag vet att viss racing olja behöver förvärmning. Inte den här. Det är samma olja som "muppen" hade i bilsport för övrigt.
Den oljan jag kommer köra är motorn byggd för med lager spel etc. Det är för att min lilla b 16 ska kunna varva friskt och inget jag rekomenderar vem som helst. Den finns i 30 och 40 viskositet med.

Vetifan om min 50 olja är tjockare än 10 60 olja vid den temperaturen. Jag skulle gissa att de är ganska lika.
Bafflar runt pickuppen på en k20 räcker inte. De krävs en större täckplåt över hela tråget att hindra oljan att skvalpa bort längs sidorna under tex långa kurvor. DEen lilla olja som bafflar runt pickuppen håller kvvar suger pickuppen snabt upp. De har med trågets former att göra. Gämfört med b serien så är K seriens tråg djupare, likformigt och utan större täckplåt vilket gör det värre. Canton har fattat och deras tråg ser ok ut.

Sisst jag såg en k20 med 10-60 oljan så vart vtec fördröjt. Det är en balans mellan flöde och viskositet och temperatur man vill åt. K serien är kännsligare på viskositeten än tex b serie.

Det är ingen som sagt att 10 60 oljan förstör motorn men min åsikt är att den inte är rätt för en k spis i alla fall.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

24 februari 2014, 07:39

Jo det är nog väldigt marginell skillnad.
Men var går gränsen för när en motorolja behöver förvärmning, provstartar man motorn och om den går igång så behövdes det inte?
Welen
Proffs
Proffs

24 februari 2014, 07:55

Så länge den inte är rak så behöver man inte fundera. Det är iofs alltid viktigt att varmköra innan belastning. Gör man bara det så är man safe. De oljer som kräver förvärmning är för väldigt extrema grejjer.

En sak man kasnke ska titta på om man tycker steget till torrsump är för stort är en sk accusump. De är inte så dumma i teeorin. Jag har inte kollat något närmare på de men funderar om inte en sån skulle vara bra för min egna bil.

http://www.accusump.com/
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

24 februari 2014, 08:19

Tänkte mer på hur du kommit fram till att du inte behöver förvärma din raka 50 olja, vilket märke är det på den?
Läste lite om den där accusumpen på s2ki förut, verkar som en smart grej.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

24 februari 2014, 17:46

Castrol TWS 10W-60
40°C: 160mm²/s
100°C: 22,7mm²/s

Motul 50 mineral
40°C: 267mm²/s
100°C: 21,3mm²/s

Castrol Edge 0w-40
40°C: 79mm²/s
100°C: 13,5mm²/s

Fonzeka tycker att 10w-60 är för tjock när den är kall, då är den 103% tjockare än 0-40. Motuls raka 50 olja är då 238%tjockare.
Medans sen när man väl börja belasta grejerna (jag antar att alla här väntar tills arbetstemp är uppnådd innan man börjar gasa) så är 60-oljan tjockast av alla tre.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

24 februari 2014, 18:04

Det intressanta är väl vad som händer vid 100+.
Annars har du rätt i att 10w60 är tjockare än en rak 50-olja vid arbetstemp, det ska den vara.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Welen
Proffs
Proffs

24 februari 2014, 18:34

Ja det är därför den har siffran 60 på slutet och de andra inte..
Den är nästan dubbelt så tjock i arbetstemp mot 0-40 oljan som honda rekomenderar. Eftersom k serien är byggd för tunnare olja känns det inte alls bra.

Jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad oljan jag har heter men fabrikatet är Lubricant engineering. En olja från pensylvania där de får upp längst oljemolekylkjedjor i världen enligt Auto Invent som gjorde simuleringarna på min motor.. Efter lite surfande så tror jag att jag hitta på den.

Enligt data bladet nedan verkar den ha
221,5 vid 40 grader och
19,8 vid 100 grader

Det ser ju troligt ut att det är samma enheter

Här hitta jag ett datablad:
http://www.lesmorjmedel.se/prod/8410-8450%20TD.pdf

Att jag inte behövde förvärma är helt på inrådan av Auto invent som gjorde simuleringen. Jag har inga andra belägg för det. Klart att förvärma är bra. På alla oljor igentligen men i mitt fall inget måste. Innan det skullepåverka så har jag nog kört slut på den motorn i alla fall. Den kommer inte gå några 30 000 mil
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

24 februari 2014, 21:08

M Scotte skrev:Försök att hålla er till rekommenderade spannet och gå upp i kvalitet i stället.
Vad är bra kvalitet på olja? Högt pris?
Väldigt svårt att bedöma kvalitet på olja, vad ska man gå på? Vissa säger att en olja är bäst, andra att samma olja är skit. Tex castrol edge snackas det rätt vilt om och även biltema olja. Tycker det är väldigt svårt att bedöma kvalitet då det enda riktiga sättet är tester och det är inte så mkt info om sånt. Oljans rating spelar ju in och eftersom alla nutida helsyntet alltid har senaste rating (M just nu) så är ju även den billigaste helsyntet nu bättre än de som fanns för 10 år sedan. Tex biltema oljan som har alla kvalitetsstämplar från olika märken osv precis som Castrol Edge, ska man då anta att en dyrare olja är bättre bara för att den kostar mer?

Själv har jag svårt för att ta vilken skit som helst så jag följer strömmen och kör mest castrol och sån dyr olja men jag har även kört biltemas och vad ska man säga, jag har inte märkt nån skillnad. Det som jag kommit fram till är iaf att biltemas nuvarande SM helsyntet är bättre än det som stoppades i bilarna som tillverkades för 5+ år sedan. Ratingen spelar inte bara roll för miljötjafs utan även för bärighet i oljefilm osv och den har blivit avsevärt bättre med åren.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Welen
Proffs
Proffs

4 mars 2014, 21:13

Malkolm skrev:

Castrols 10W-60 är tunnflytande tills den blir riktigt varm, och det är då den gör skillnad mot en 40-olja. Kör man hårt så kan det ibland märkas att en 40-olja är för tunn, oljeåtgång(läckage runt kolvringar), packboxar som funtar igenom och att turbon läcker igenom vid hårdkörning är de vanligaste symptomen på "för" tunn olja. Man kan oxå se inuti motorer som gått hårt om oljan gjort vad den ska eller om den gått varm och därmed jobbat sämre.

Jag har haft två kundbilar som haft problem med dyr Motulolja, byte till Castrol gjorde susen.

Normal sportig körning på gatan funkar Castrol Edge 0/5w-40 utmärkt till.

Det gäller att skilja på för tunn olja och för dålig vevhus ventilation. Jag har haft någrra kunder hos mig genom åren där du dimensionerat vevhusventilation till den grad att orginal räcker till minst dubbla effekten. Förklara gärna hur du tänker då?
Inte konstigt att du får problem med packningar då.

Men nu när det kommer fram att du rekomenderar tjockare olja än jag kört i min racemotor. Kanske du kan sluta sprida runt att jag är en idiot som kör så tjock olja osv.. Kanske du kan lära dig ett och annat i stället.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem

5 mars 2014, 09:25

Kanske du kan sluta sprida negativitet om mig o mitt företag och istället tänka mer på att börja uppträda proffisionellt.

Vill du mig något så är jag kontaktbar på telefon, pm och mail.
anno
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Namn: Andreas Norberg
Been thanked: 1 time

5 mars 2014, 09:41

Tillbaka till ämnet! Inga fler påhopp eller kommentarer om varandra! Om ni inte kommer överens eller har ouppklarade affärer tar ni detta genom PM, mail eller telefonsamtal.

Snyggt och prydligt, tack.

Mvh
Ordförande
Vice Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Mercedes E300 TDT W124 OM603 1991
BMW E91 M - Sport 325d N57D30 2011
VW Lupo 3L 6E1 AYZ 2001
Welen
Proffs
Proffs

5 mars 2014, 16:12

Malkolm skrev:Kanske du kan sluta sprida negativitet om mig o mitt företag och istället tänka mer på att börja uppträda proffisionellt.

Vill du mig något så är jag kontaktbar på telefon, pm och mail.
Anno.. Jag måste få svara Malkom men jag ska göra det utan påhopp och vara saklig..

Så länge du felinformerar och rasar motorer för folk eller bygger fel så kommer jag påpeka det. Speciellt när jag ibland får ta rätt på det. Jag är mer intreserad av folks bilar än att sälja grejjer så därför har jag inge problem med att sprida ut det och jag har heller inga problem med att du tycker illa om mig för det, till skillnad från andra som därför är tyst..
De enda negativa jag sprider är sant till skillnad från det du gör med mig därav konfliken från början.
Jag har inget intrsse av att prata med dig. De var många år sedan jag försökte med det. Men jag försöker upplysa folk om de du inte klara av. För att de ska veta vad de får och vad de betalar för för kompetens.

I den här tråden har det då alltså kommit fram att du rekomenderar en tjockare olja till obyggda k-serie motorer än vad jag kör i min racemotor som har upp till 3 dubbla lagerspelen. Samtidigt har det kommit fram till mig hur du dumförklarar mig för att köra den oljan jag valt och att den skulle minsann vara på tok för tjock.

Det är väll inte mer än rätt att man får stå för det man säger.
070 41 55 55 3
Skriv svar