Köptips Accord/Civic/Jazz

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Jag är lite sugen på att längre fram kanske köpa en Accord. Frågan är vilken motor man ska ha och annat bra att veta. 2,4 verkar som att den drar rätt mycket? Tanken är en årsmodell runt -10 eller nåt åt det hållet.

Vill gärna ha Honda men finns inte så många modeller som är intressanta. Vill ha 4 dörrar och möjlighet att kunna lasta lite grejer om det behövs. CR-Z gillar jag annars men 2 dörrar osv funkar inte.
Accord tourer är ju stor men hur är det med coupe?
Senast redigerad av Yobaman den 8 maj 2014, 11:00, redigerad totalt 3 gång.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag tror inte 2.4 drar mindre än 2.0.
Här har du 3000 mils statistik jag fört på min 2.0 bensin, sedanmodellen 2009, manuell låda.

Bild

Mitt snitt är 0.738, bästa 0.62, sämsta 0.89. (Det under 0.6 i grafen är en felberäkning)

Man ser att jag blivit lite mer obrydd om förbrukningen mot slutet i statistiken.

Den drar generellt mycket mindre under 110. Tror det är detsamma på 2.4.

Allt är räknat på tripmätare och fulla tankar, färddatorn visar oftast för lite har jag märkt.

Jag åker för det mesta motorväg mellan Arlanda och kista, står sällan i köer. Håller man 90 drar den ca 0.55-0.6 enligt färddatorn. Orkar du hålla 90 en hel tank på en långresa kommer du garanterat under 0.6. Håller du 130-140 med packning får du räkna med 0.7-0.75

Köper du dieseln kan du förmodligen hålla lite högre snitthastighet med samma förbrukning.
Men rent generellt är jag riktigt nöjd med bilen. Jag provkörde en bmw 330xd -07 efter jag köpte accorden, och jag var inte alls imponerad. Visst hade den vrid, men den var trång och "svampig känsla" i chassit, och lådan var mycket jobbigare att växla med. Och den kostade 50k mer i pris och hade gått det dubbla.
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Köpte en 2.4 Exe Tourer 2012 för en vecka sen. Det var en fd demobil från Larssons Bil i Trelleborg uttagen i juli 2012 och den hade gått 750 mil. Jag gav 249.000:- för den vilket är ett tapp på 95.000 mot nypriset. Fick den nyservad och vinterdäck ingick.

Jag är ensam så eg. är den för stor för mig, även om bagageutrymmet väl är minst i klassen?

Har bara kört 100 mil än så länge men jag är grymt nöjd än så länge. En riktigt gosig bil och 2.4:an är en pärla så utan att ha kört 2.0 så kan jag varmt rekommendera den framför den mindre, iaf om du vill ha pulver under högerfoten. Jag kör bara drygt 1000 mil/år så diesel är inget alternativ för mig, visst åker du snålare men du får också en helt annan och enl mig sämre motorkaraktär, ljud och gångkultur.

Det enda jag har att klaga på är att flera jag ringt upp via hands free (blåtand parad med iPhone 5S) klagat på ljudkvalitén. "Det låter som en sågklinga" Något som ni andra upplevt???

Har bara tankat fullt en gång och det var efter att ha kört hem den från Trelleborg, en resa på 65 mil som jag klarade av på 5h25min. Alltså ett snitt på ca 120 km/h så det gick för det mesta 130-150 km/h. Har för mig att den drog 0,82 då. Då är ju min automat jämfört med Welens siffror som bygger på en manuell. I morgon tankar jag fullt och kan komma med en siffra från en mer "normal" körning.
Senast redigerad av Sammen den 2 maj 2014, 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Håller med ang handsfreen. Man kan inte köra snabbare än 90 när man pratar i den.
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

pasen skrev:Håller med ang handsfreen. Man kan inte köra snabbare än 90 när man pratar i den.
jaha.. Då är det kanske "standard" och inget det är lönt att klaga på?

Andra tankningen idag. Drygt 0,8. Mestadels körning Sthlm - Karlstad men även en del småsträckor på grusväg och landsväg. Samt några vänder då mina morbröder provkörde den.
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Tycker vår handsfree håller bra mkt högre snackkvalite än diversa andra "fetare" bilar!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3723
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 276 times

Jag har samma problem i CM2:an.
Ibland funkar blåtanden och ibland är det rent omöjligt för den andre parten att höra något.
Detta även i 10km/h köer i Stockholm.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Accord tourer borde väl vara ganska rymlig eller vilken är det du har Welen?

Jag tycker över 0,8 är för högt, hur är det med 2,2 2,0 osv i förbrukning?
Försäkring är också ett issue. Att sitta och betala 15k/år i helförsäkring är jag trött på. Det varierar kraftigt mellan olika bilar utan någon logik. Tex CR-Z kostar dubbelt så mycket som tex en Prius som ju är hemskt ful men en liknande bil i värde, förbrukning osv.
Jag är inne på att få en bränslesnål (under 0,7) kombi eller stor coupe som vardagsbil och sen något roligare för helgerna i framtiden. 2,4 Accord går bort pga förbrukningen.
Några andra hyfsat stora modeller som rekommenderas?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

2.2 diesel och 2.0 bensin är de som drar minst. Se det jag skrev, ett ganska så realistiskt svar på frågan om 2.0. Finns lite andra trådar om just diesel vs bensin när det gäller just senaste accordmodellen.

Finns ju andra hondor som drar lite, men de är nog inte alls lika mycket bil för pengarna om man vill ha en sjysst och bekväm brukis.

Jazz, civic och insight drar garanterat under 0.7. Jag betalar 7900 per år för min accord (2500 mil/år) helförsäkrad hos trygghansa.

Jag hade nog letat efter en 2.2 diesel eller 2.0 manuell låda om du vill åka snålaccord.
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

pasen skrev:Jag tror inte 2.4 drar mindre än 2.0.
Här har du 3000 mils statistik jag fört på min 2.0 bensin, sedanmodellen 2009, manuell låda.
Du menar alltså att 2.0 inte drar speciellt mycket mindre än 2,4? Det verkar nästan så faktiskt..
Civic, Jazz och Insight ser lite små ut, är det Accord som är störst eller hur ligger det till med storlekarna?

Automat vore fint faktiskt. Skönt när man sitter i köer som man gör varje dag. 2,2 diesel automat kanske vore bäst om man ska köra Accord.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Yobaman skrev:
pasen skrev:Jag tror inte 2.4 drar mindre än 2.0.
Här har du 3000 mils statistik jag fört på min 2.0 bensin, sedanmodellen 2009, manuell låda.
Du menar alltså att 2.0 inte drar speciellt mycket mindre än 2,4? Det verkar nästan så faktiskt..
Civic, Jazz och Insight ser lite små ut, är det Accord som är störst eller hur ligger det till med storlekarna?

Automat vore fint faktiskt. Skönt när man sitter i köer som man gör varje dag. 2,2 diesel automat kanske vore bäst om man ska köra Accord.
Nej jag menar att 2.4 inte drar mindre än 2.0, när welen hävdade 0.7-0.8 blandat med 2.4... har svårt att tro att förbrukningen skulle vara ungefär samma.

Honda hävdar 0.84 för en 2.4 automat, och 0.69 för 2.0 manuell blandad körning. Om man ska dra en slutsats av min statistik skulle jag säga att honda räknat lite lågt, och då antar jag att de gjort detsamma på 2.4.

Men om du aldrig nånsin åker snabbare än 90 kmh kan nog hondas siffror uppnås.

Accord är störst av de du nämner, men du kan nog lasta mest i en jazz. Vad har du för budget? Accorden är ju dyrast av dessa.
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Jag har inte förbrukning som högsta krav. Dock vill jag hellre satsa på en snabb bil om den ska dra mycket soppa. 1 liter/mil är inga problem om den levererar bra med kraft. Är mer inne på att om den ändå ska vara slö får den gärna vara lite slöare och dra mycket mindre bränsle. Ska man pendla i köer och kunna lasta osv så spelar det mindre roll med kraft och mer roll med förbrukning tycker jag. Jag är sugen på att ha en "leksak" senare och ha en bra och "billig-i-drift" brukis som är det vi pratar om nu och då att köra omkring med accord som drar 0,9 känns rätt dumt.

Bränslesnåla bilar håller rätt bra andrahandsvärde eftersom de är billiga att äga. Du kan gå och köpa en Porche Cayenne turbo -05 för under 200k trots att den ny kostade minst 1 miljon. DET är rejäl värdeminskning.
Menar du att bränslesnåla bilar tappar mer i värde eller vad menar du?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

En jazz är garanterat billigare i drift än en accord iaf. Accord är väl bland de dyrare hondorna ändå. Cr-v gissar jag är snäppet dyrare ä då.
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Accord är alltså den största men Welen får knappt in barnstolarna i bilen. Hur hänger det ihop?

Ska kolla lite på Jazz, tanken är ändå att det ska vara en brukis/pendlarbil med låg driftkostnad. Civic hybrid eller Jazz verkar ligga ganska bra till i teorin. Hur är det med lastutrymme och plats inne i bilen på dessa två? Insight är klart högre pris än båda dessa men har fällbart baksäte, fler fördelar med någon av modellerna?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Accordens stötdämpartorn tar ganska mkt plats i bagaget.

Jazz har väl Hondas "magic seat" eller vad de kallas. Civic hybrid kan inte fälla sätet har jag för mig.

Jazzen lastar nog garanterat bättre än Civic hybrid och insight (pga sätena och hög kaross). Kanske civic tourer är bättre idag då.. vet inte riktigt, men den är sprillans ny.

Accorden är en stor bil i förhållande till jazz, civic och insight. Du har större däck, motor, fälgar, inredning och karross. Men du lastar nödvändigtvis inte mer för det.

Men en Accord tourer kan du ju lasta mer och samtidigt sitta 5 personer i.
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Civic Hybrid har litet jättelitetbagage och baksätet går ej att fälla. I kupén är den som vilken Civic som helst.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Då låter det mer som att man ska ha en Jazz om man vill ha en bra o praktisk brukis som är billig i drift. Funkar det med barnvagn tex den dagen det blir av? Hybridmotorn som är bäst då? Nackdel med Jazz? Inte uppenbara saker som att den är slö ;)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Åk och provkör en, det är nog bäst.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Jag har ju ingen erfarenhet av varken Accord eller Civic Hybrid.

Men Jazzen är en mycket trevlig bil, går att lasta hutlöst mycket i den, drar lite soppa, ligger runt 0.55 när jag pendlar till jobbet. Billig som fan att äga!

Enda nackdelen är väl just det att det är ganska mycket vägljud och buller i den, inte mycket ljudisolering i en 1tons bil.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Yobaman skrev:Då låter det mer som att man ska ha en Jazz om man vill ha en bra o praktisk brukis som är billig i drift. Funkar det med barnvagn tex den dagen det blir av? Hybridmotorn som är bäst då? Nackdel med Jazz? Inte uppenbara saker som att den är slö ;)
Den är oslagbar som liten laståsna, det är väl just bullret som är högt men för övrigt har jag inte hört så mkt negativt om den. Alla rekommenderar den men som sagt så bör man nog välja Civic om man vill ha mer komfort.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Får provköra samtliga när det blir dags tror jag. Osäker på hur de är i storlek också.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Jazz är inge vidare snygg måste jag tyvärr säga. Det väger in ganska starkt.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Då är det bara att välja hur mycket du vill att ditt bilägande ska kosta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Yobaman skrev:Jazz är inge vidare snygg måste jag tyvärr säga. Det väger in ganska starkt.
Kan ju dock bli riktigt trevliga med lite kjolar och annat :)
http://rpmrush.com/uploads/article_imag ... be56d0.jpg
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

four skrev:
Yobaman skrev:Jazz är inge vidare snygg måste jag tyvärr säga. Det väger in ganska starkt.
Kan ju dock bli riktigt trevliga med lite kjolar och annat :)
http://rpmrush.com/uploads/article_imag ... be56d0.jpg
Jo så är det ju ;)
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Fast vill man lägga såna pengar på en Jazz när man köper den för att vara billig? :P
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

En jazz är ruskigt dyr sett till nypriset och andrahandsvärdet. Ser inget konstigt i att lägga lite pengar på fälgar, sänkning, och annat lullull. Vi är kanonnöjda med vår, speciellt efter lite "styling".
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag syftade på ägandekostnaderna efter inköp, överlag är väl alla Hondor "dyra" nästan, de håller värdet sjukt bra!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ägandekostnaderna på en Jazz är försvinnande små, då inget går sönder.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Tjejen har en Ford Focus -02 nu som konstant pajar. Är allt från lödningar i radion till rost i balkar. Nu sitter hon och tjatar om Jazz efter att ha fått se lite vad det kostar att äga en sådan och hur bekymmersfria dom verkar vara :D
Hur är det med rostmotståndet i en sådan däremot? Finns det några större bekymmer på den biten? Hon kör mycket i Sundsvalls slask och tvättar bilen mindre aktivt.
Kan tänka mig att en underredsbehandling vore på sin plats.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Skriv svar