Köptips Accord/Civic/Jazz

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Scotte: Vet inte om vi missförstår varann nu men jag menar att ägandekostnaderna är små ja, men att de håller värdet bra och är "dyra" att köpa.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Missförstod helt Daniel, sorry. Ja värdet på de är skyhögt, men ännu ett bevis på att de är väldigt eftertraktade oavsett årsmodell.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jo precis, när jag krockade en EK3 så sa skaderegleraren på Honda (som även sålde Peugot) att hade det varit en Peugot 206 hade jag fått max 15, jag fick 30 för min EK3. Honda är tveklöst bra skit!
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Nu är jag kanske lite sen på bollen men jag har svårt att förstå att man i ett bilval står mellan en Accord och en Jazz. Båda är bra bilar men på helt olika sätt och det de har gemensamt är väl bara att de är Hondor. Lite som att jämföra äpplen och päron. De kompletterar mer än konkurrerar med varandra.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Ibland har man bara ett stort köpsug efter en ny Honda.
Själv har jag senaste veckorna pendlat mellan Ridgeline, Insight och Jazz. Men så gillar jag fruktkorg med ;)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Jo jag hade själv samma Honda-köpsug! När jag skulle byta från min Accord jag hade övervägde jag att skaffa en Civic 2.2D ett tag vilket skulle varit det bättre valet på de flesta sätt men jag sket i förnuftet och gick på känslan istället. Nu har jag en bil som jag hela tiden längtar att få sätta mig bakom ratten på. Det är värt många kronor om man gillar bilar. :)
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Sammen skrev:Nu är jag kanske lite sen på bollen men jag har svårt att förstå att man i ett bilval står mellan en Accord och en Jazz. Båda är bra bilar men på helt olika sätt och det de har gemensamt är väl bara att de är Hondor. Lite som att jämföra äpplen och päron. De kompletterar mer än konkurrerar med varandra.
Jo för mig handlar det om att hitta nån modell som skulle funka bra rent praktiskt. Jag är inte ute efter någon sportig modell i det här fallet som du kanske märker. Jag är rätt så märkestrogen när det gäller saker jag haft som har funkat bra så jag byter ogärna märke men Honda har ett glapp i sina modeller tycker jag. Exempel på den praktisk och "smart" bil är typ Toyota Auris touring som är en hybrid så den drar ingen soppa, låg försäkring, bra med lastutrymme och bra med utrymme i bilen utan att vara en V70 storlek på den. Astråkig men nu var det praktisk och ekonomisk jag är ute efter i detta fall.

Accord verkar folk klaga på att den är trång inuti och att Jazz lastar mer (?!) dock är den ful. Accord verkar då mer vara en skön glidarbil men inte nödvändigtvis speciellt praktisk och långt ifrån billig i drift/inköp.

Detta ska vara en pendlarbil som även går att få in prylar i osv. Rolig bil får dra vad som helst nästan och en rolig bil måste jag ha förr eller senare och slutliga planen är en praktisk/smart bil + en rolig. Tråkiga får komma först.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Sammen
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 november 2009, 17:36
Bil: Accord Tourer 2.4 Exe -12
Namn: Sam Ekemark

Tycker din beskrivning på vad du är ute efter stämmer bra in på en Civic Tourer diesel.

Frånsett att du antagligen får köpa en ny är den väldigt billig i drift och rymlig som få. Dessutom snygg(?) och körglad. Varför faller den bort?
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Min svåger köpte en splitt ny Auris Tourer elhybrid tjosan, riktigt bra och billig bil att äga men Honda Civic Tourer är mkt roligare att köra och har bättre lastegenskaper.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

Sammen skrev:Tycker din beskrivning på vad du är ute efter stämmer bra in på en Civic Tourer diesel.

Frånsett att du antagligen får köpa en ny är den väldigt billig i drift och rymlig som få. Dessutom snygg(?) och körglad. Varför faller den bort?
Vem har sagt att Civic tourer faller bort? Att den bara finns som ny sätter dock lite motstånd. Kostar 200k+. Samma sak med Auris tourer. Vill inte lägga så mycket. Lutar mer åt Jazz.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Dani
Inlägg: 4264
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Blev det ngn Jazz då?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar