skrap i lådan civic esi d16z6 hjälper de att byta olja?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Beangt
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

Skrapar i lådan när jag varavar ur den i 2an å ska lägga i 3an även lite i 4an kan det hjälpa att byta växellåds olja eller är det bortkastade pengar å bara att byta låda direkt?
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Skulle rekommendera att byta låda eller renovera. Eventuellt kan du byta olja för att se om det hjälper(räcker med någon billig olja tillfälligt) men tvivlar på att det hjälper om det redan skrapar så mycket.
När du lägger i växel mellan 3 och 4, skrapar det även om du växlar lugnt?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2934
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Det du kan göra istället för att byta låda är att byta synkringar.

För det är många esi lådor som det skrapar i, så att hitta en skrapfri kan va svårt.

Och synkringar kostar inte så mycket, däremot kan det va lite skrämmande att byta de om man aldrig gjort det.
(jag blir i alla fall lite rädd när man lyfter locket på en låda)
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Axzza
Inlägg: 1266
Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
Bil: Honda Del Sol
Namn: Lasse Wilhelmsson
Ort: Ängelholm

Hjälper ytterst lite att byta olja, jag provade redlines olja som skulle lindra skrap i min och honda oem olja i brorsans bil. Ingen av dem hjälpte något nämnvärt.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

När det är skrap har du interna fel i lådan. Till 99% är synkringarna slut. Detta hjälps inte av att hälla i redline. Skulle du hälla i tex redline som har en helt annan viskositet än honda MFT kan det bli att oljan är så tjock att du får tyst på synkringarna men samtidigt så oljar du in alla lager i lådan med olja med fel viskositet vilket garanterat till slut dödar lagren och därmed lådan.

Byt synkringar eller låda direkt, eller kör vidare med skrap.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Kom att tänka på en sak. Rätt lätt hänt vid hård körning eller vid minsta felväxling att knäcka gaffeln till 3-4 om du nu märkt att det kommit helt plötsligt. Har skrapandet kommit successivt är synkringarna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Beangt
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

Får la byta lådan:/ bytte motor å låda så vet inte vad som hänt med den :p

Den skrapar bara vid höga varv!
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Användarvisningsbild
p3rtan
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:15
Bil: Civic EG ESi
Namn: Per Frimodig
Ort: Kungsbacka

Det är inte alltid skrap betyder dåliga synkringar. Om det skrapar mer beroende på hur mycket du varvar och i alla växlar så kan det vara kopplingen som orsakar felet.

<-- denna videon förklarar :)
Beangt
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

Okej men borde inte alla växlar skrapa då?
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Användarvisningsbild
p3rtan
Inlägg: 119
Blev medlem: 26 januari 2014, 16:15
Bil: Civic EG ESi
Namn: Per Frimodig
Ort: Kungsbacka

Ja, jag tror att det borde gälla för alla växlar då. Men har du nånsin haft problem att lägga i växlarna trots att du trycker kopplingen i botten? Typ att du måste matcha varvtalet till hur snabbt du kör för att kunna trycka i dom? I så fall är det garanterat kopplingen som orsakar felet. Om det skrapar till men att du alltid får i växeln endå så borde det vara synkringarna.
Beangt
Inlägg: 447
Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
Namn: Alexander Bergström
Ort: Halland

Nja de går ju alltid men känns som att det är lättare ju mindre varvtal man har
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)

Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Skriv svar