Bil tappar kraft emellanåt

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
3d360
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 april 2015, 18:22
Namn: Honda Civic
Ort: Lund City

Känner att bilen tappar kraft emellanåt. Varannan körning känns slö men annars pigg. Svårt och beskriva hur slö den blir men det känns som att den missar förbränningen i nån cylinder ibland.

Något som varit med om nåt liknande? Tändkablar? Bränslefilter som spökar? Någon som vet var den sitter? Under bilen eller i motorutrymmet eller nån annanstans? Bilen det gäller är en Honda Civic EP2 -01.

F.ö. tog jag av tändstiften och de ser ok ut och verkar förbränna det dem ska.
Macbang
Inlägg: 337
Blev medlem: 25 april 2013, 19:38
Bil: CRX -91 VTEC
Namn: Niklas Johansson
Ort: Karlskrona

3d360 skrev:Känner att bilen tappar kraft emellanåt. Varannan körning känns slö men annars pigg. Svårt och beskriva hur slö den blir men det känns som att den missar förbränningen i nån cylinder ibland.

Något som varit med om nåt liknande? Tändkablar? Bränslefilter som spökar? Någon som vet var den sitter? Under bilen eller i motorutrymmet eller nån annanstans? Bilen det gäller är en Honda Civic EP2 -01.

F.ö. tog jag av tändstiften och de ser ok ut och verkar förbränna det dem ska.
kollat fördelaren så allt se bra ut
Har inte någon stor meka kunskap. Men försöker lära mig så mycket det går.
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Har för mig det sitter COP (coil on plug) på ep2.

kolla jordpunkter, minus kabeln från batteriet bla som går ner i chassi.
med tanke på bilens ålder skulle jag också kolla katten/ljuddämpare inte är igentäppt, förutsatt att det inte är bytt nyligen.

Jag råkade på en ej9 med halvt igentäppt bakre ljuddämpare å bilen hade liknande symptom, gick bra ibland o i nästa inte bra, den verkade helt okej på tomgång men man märkte att den sega när man drog iväg.

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
3d360
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 april 2015, 18:22
Namn: Honda Civic
Ort: Lund City

Macbang skrev:
3d360 skrev:Känner att bilen tappar kraft emellanåt. Varannan körning känns slö men annars pigg. Svårt och beskriva hur slö den blir men det känns som att den missar förbränningen i nån cylinder ibland.

Något som varit med om nåt liknande? Tändkablar? Bränslefilter som spökar? Någon som vet var den sitter? Under bilen eller i motorutrymmet eller nån annanstans? Bilen det gäller är en Honda Civic EP2 -01.

F.ö. tog jag av tändstiften och de ser ok ut och verkar förbränna det dem ska.
kollat fördelaren så allt se bra ut
Kan vara en god idé. Ska kika på det när jag ändå ska stormeka med bilen i helgen.
3d360
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 april 2015, 18:22
Namn: Honda Civic
Ort: Lund City

Okyu skrev:Har för mig det sitter COP (coil on plug) på ep2.

kolla jordpunkter, minus kabeln från batteriet bla som går ner i chassi.
med tanke på bilens ålder skulle jag också kolla katten/ljuddämpare inte är igentäppt, förutsatt att det inte är bytt nyligen.

Jag råkade på en ej9 med halvt igentäppt bakre ljuddämpare å bilen hade liknande symptom, gick bra ibland o i nästa inte bra, den verkade helt okej på tomgång men man märkte att den sega när man drog iväg.

mvh okyu
Tack för tipset, ska kika särskilt på ljuddämparen. Känns som att motorn är strypt nu när jag tänker på det så det är en god idé och kika igenom rören. Bakre ljuddämpare kan jag nog kika i men katten blir lite jobbigare? Finns det ett sätt att se om en katt är igentäppt? Brukar inte delarna i den lossna så att skramlar i så fall?
3d360
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 april 2015, 18:22
Namn: Honda Civic
Ort: Lund City

Welen XLR8 Performance skrev:Det är inte AC:n som går i och ur?
AC: funkar inte så vitt jag, eller i alla fall ingen gas i den. Sen är ju frågan om kompressor kan påverka så pass?
Skriv svar