b16a1 baktänder (smäller)

För Topics som ej är motorrelaterade
calmegard
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2015, 11:53
Bil: Honda Civic ED6 B16A1
Namn: Felix Calmegård
Ort: Stockholm

Hej! är ny inom honda världen! Har precis köpt mig en Honda ED6 -88 som är b16a1 swapad. själva motorn är original vad jag vet och inte chippad. Det sitter ett b18 4-2-1 grenrör och 2,5'' hela vägen bak med kattersättare. när jag köpte bilen så var den obesiktigad och det första jag gjorde var att sätta dit en katalysator, jag körde alltså knappt med kattersättaren. körde någon vecka med katt och det var inget som var konstigt. Nu är bilen besiktigad och jag satte tillbaka kattersättaren. Nu till min fråga, är det vanligt eller normalt att bilen smäller när jag varvar ur den? vid gas avsläpp smäller det HÖGT. Frågade även en kompis om han kunde åka bakom på kvällen när jag körde och det lyser upp i avgassystemet. alltså poffar eld. som sagt, är det vanligt eller är det något fel? Med vänlig hälsning, Felix. :)
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Fan vad gött :D
Om det är bra eller inte får någon annan svara på :)
calmegard
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2015, 11:53
Bil: Honda Civic ED6 B16A1
Namn: Felix Calmegård
Ort: Stockholm

haha ja alltså jag har inget emot det! Tycker det är as ballt, men vill ju inte att nått ska gå sönder! det måste vara ett jäkla tryck!
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Att det lyser upp och smäller innebär att det är oförbränd soppa som börjar brinna i avgassystemet.
Vilken kan hända när bilen får mycket soppa och man kör lite hårt.

Är inget farligt.


Har man katalysator på bilen händer det inte lika lätt för att det blir mer motstånd i systemet och det hela stoppas upp / brinner upp i katten.
Senast redigerad av NitraM den 14 augusti 2015, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
calmegard
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2015, 11:53
Bil: Honda Civic ED6 B16A1
Namn: Felix Calmegård
Ort: Stockholm

Du menar väl för mycket soppa? Okej men då vet jag att det inte är enjätte grej :)
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

stekhet i rören :P
Det har helt enkelt med att göra att det flödar bra och man kan trycka på mycket soppa :P Så när man gasar så får den mycket, men när man släpper av så hinner det komma lite extra soppa som inte förbränns pga att du stängt spjället(släppt på gasen). Denna soppa åker då istället ut i avgasröret och antänds där istället.

Tror det är svårt att ställa ner detta då det alltid kommer slinka in lite extra soppa efter du släppt på gasen. Men det kan ju vara så att bilen går rikt och att detta blir värre på grund av det. Jag skulle dock behålla det som det är om det inte börjar uppstå även vid vanlig körning ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
calmegard
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2015, 11:53
Bil: Honda Civic ED6 B16A1
Namn: Felix Calmegård
Ort: Stockholm

Tack för svar Jimmy :) det smäller inte om jag inte varvar över 6500 varv så vid vanlig körning är det inga problem :) men som sagt så tycker jag att det är ballt och i princip varenda trafikant gör tummen upp, speciellt i tunnlar så det är helt okej :D
calmegard
Inlägg: 9
Blev medlem: 6 augusti 2015, 11:53
Bil: Honda Civic ED6 B16A1
Namn: Felix Calmegård
Ort: Stockholm

Kommer jag ha problem med decibel på banorna om den pangar så högt? :?
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Jupp självklart mena jag för mycket soppa och inte för lite :p
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Skriv svar