Honda civic Type R ep3 (2005) bromsar

ENBART för motorrelaterade topics
Kallee
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 juli 2016, 17:10
Bil: Honda Civic Type R ep3
Namn: Kalle Ericsson
Ort: Sandviken

Tjenare!

Nu är det så att mina frambromsar ligger emot igen har smörjt upp dom en gång i vintras innan sommar var här och det var dax o plocka fram pärlan. Bilen har gått klockren tills igår då la dom sig emot igen och hela bilen studsar vid inbromsning.
Så har nu beslutat mig för att satsa på nytt bromssystem ifram har kollar runt på lite "big brake kits" och även läst en del om lite olika kit. Så nu är frågan är det värt att satsa på ett big brake kit eller köpa nya orginal ok med bättre skivor och belägg? Har lite planer på att införskaffa en kompressor i senare tillfälle. Siktar på runt 300häst. Räcker då orginal med upgraderade skivor och belägg eller mer värt o köpa sig ett big brake kit? :)

Mvh Kalle :)
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Finns så många val du kan göra. Tänk på att BBK nästan alltid kräver duktigt med plats i fälgarna. Själv är jag allergisk mot spacerplattor och då gäller det att få fram en vettig setup med fälg och bromsar så att man slipper katastrofer.

Sen beror det på hur mycket man vill lägga, om man vill kunna köra med dem på vintern utan att de äts upp osv osv.
Vettig setup är Stoptech 300mm skivor och Accord Type R bromsok(där finns MÄNGDER med bitigare belägg sen att välja på), en annan är Accord 09- som oxå har 2-kolvsok men med 320mm skivor (finns dock inga "vettiga" belägg till).
Dessa två setuper tar i princip vilka fälgar som helst, ibland kan man behöver snygga till okhållarn med vinkelslipen i 2min.
Kallee
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 juli 2016, 17:10
Bil: Honda Civic Type R ep3
Namn: Kalle Ericsson
Ort: Sandviken

Malkolm skrev:Finns så många val du kan göra. Tänk på att BBK nästan alltid kräver duktigt med plats i fälgarna. Själv är jag allergisk mot spacerplattor och då gäller det att få fram en vettig setup med fälg och bromsar så att man slipper katastrofer.

Sen beror det på hur mycket man vill lägga, om man vill kunna köra med dem på vintern utan att de äts upp osv osv.
Vettig setup är Stoptech 300mm skivor och Accord Type R bromsok(där finns MÄNGDER med bitigare belägg sen att välja på), en annan är Accord 09- som oxå har 2-kolvsok men med 320mm skivor (finns dock inga "vettiga" belägg till).
Dessa två setuper tar i princip vilka fälgar som helst, ibland kan man behöver snygga till okhållarn med vinkelslipen i 2min.
Har nu ett par jr11 17" et 35 8.25 bred. Har bilen endast på sommaren :)
Tusen tack för svar nu har jag lite å fundera på men 300mm stoptech och accord type r ok låter riktigt lockande får kika runt efter lite såna :)
igge4
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 juli 2016, 18:38
Namn: Jonas igebjörk
Ort: luleå

Bra tråd. Lånar tråden lite snabbt :) Har likadan bil som trådskaparen och undrar vilka bromsar ni kan rekommendera till ep3an? Jag kör med den till vardags under sommaren och under vintern står den bara i ett varmgarage. Jag brukar dock också köra på banor ibland så blir en del broms från 200-100 km/h och vill att bromsarna ska palla det. Så vilka bolt on bromsar rekommenderar folket som inte kostar en hutlös summa pengar?
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

kör stoptech slitzade skivor fram med mu belägg från peansweden.se

bak kör jag hittills bara orginal dock inte varit ut på banan än och testat, men ska vara en vettig uppsättning enligt andra härinne åp forumet.
pererik sewerin
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

För den typen av körning räcker det med att köpa nya fram och bakbelägg. Project My hc800 är ett bra val.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
JimmyW92
Inlägg: 575
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

Min med original ok och skivor med pmu clubracer fram och hc800 bak klarar nån bandag utan problem :) varma dagar får man väll åka iväg på lite nedkylning men inga problem med fade. Dra slangar från fronten så är förmodligen det problemet borta så. Annars får man byta till accord type r bromsok och tjockare skivor så man får lite mer material. Ska mycket till innan det hjälper att byta skivor ;)
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Slitsade/borrade är mest styling, men ser ballt ut.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar