Ge oss den perfekta Civicen!

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Låt oss spåna på en namninsamling att lämna till Honda för att få dom att förstå bilen många av oss vill ha. Det jag har hittills är:
----------------
Vi är less på att Honda inte ser till marknadens behov fullt ut.
Vi är jätteglada över att Honda fortsätter att göra nya Civic Type R modeller.
Men för oss som har vuxit upp med Hondas sportiga och rejält rejsiga utbud (Civic VTi/Type R, Integra Type R och S2000) så fortsätter livet att utvecklas medan Honda fortsätter att leverera samma bil om än i ny skepnad, i bästa fall. Det högpresterande utbudet har bantats ned något.

Vi vill ha en Honda Civic "Type S" (där S står för sport snarare än R som i racing) som är anpassad efter att vuxenlivet klivit in i verkligheten. Bankörning kanske händer en eller två gånger per år snarare än regelbundet varje vecka. En bil anpassad efter 99% av användningsområdet.


Receptet för den perfekta Civicen lyder:
*Kombi.
*Fyrhjulsdrift.
*Senaste generationens Civic Type R motor med minst 310hk.
*Automatlåda av dubbelkopplingsyp.
*Möjlighet till dragkrok.
*Inredning och utrustning lik Civic Type R men men med tillval såsom skinn, glastak, parkeringssensorer och backkamera.
*Inget fejk. Har den massiva nätliknande flak i fronten så skall det vara nät, inte solid plast. Vi vill kunna stå ärligt vid våran bil och känna oss stolta i stället för att man måste ursäkta sig för och förklara sig för vad som är fejk och äkta på bilen.
*Ett avgassystem som väcker känslor - när det passar. Om det är ECU styrda avgasknallar eller ventiler som öppnar upp mer får vara upp till Honda men beroende på körläge eller inställning via knapp så skall man antingen kunna smyga med bilen eller öppna upp ett hav av explosioner och dån när man har lämnat av ungarna på dagis eller när man vill maxa upplevelsen från den kurviga vägen.
*Olika körlägen för tyst gång, sport, bana, ekonomi, komfort och snö.
*Solglasögonhållare i taket.
*Volymratt av hög kvalitétskänsla på stereon samt volymknappen närmst vänster tumme på ratten. Honda måste vara konsekvent över årsmodellerna och bilmodellerna med vart knapparna sitter på ratten.
----------
Vad mer önskas? :D
Jag är lite fundersam på framtidskompatibilitet i form av en plug-in hybrid där man kan göra som i Mini Countryman och bakhjulen drivs av el. För min del har inte fyrhjulsdriften något större syfte än just framkomlighet snarare än en 40/60 drivning för att kunna göra donuts hela dagarna och lägga ut bilen på långa sladdar.
Men tillsammans borde vi kunna få ihop ett bra recept :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Bra initiativ!

Men Europa vill ha fler modeller från Honda!!!

Självklart tycker jag vi skall göra våra röster hörda!
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det verkar bli en Civic för runt 500k, svårt troligt att någon skulle köpa. Receptet speglar mer europeiskt lågkvalitetsmärke av valfri sort. Tror faktiskt både Audi, BMW och Mercedes kan uppfylla dessa kriterier.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Även Skoda och Seat gör det. Tyvärr. Så varför inte Honda? :)
VW tar lika mycket betalt för sin DSG låda till Golf R som Honda gör med sin CVT till vanliga Civic.
Kombi kan inte kosta oändligt extra.
Kör med mindre och billigare hjul.
Ev. stryp effekten till 280hk och kör med mindre och billigare bromsar.
Sedan är det ju bara smärre ändringar mot för vanliga Type R.
Avkastningen för Honda borde dessutom vara bättre då den med framgång bör kunna användas på bana men ha ett ännu större bruksvärde = fler potentiella köpare än den lilla klick som är hardcore banrävar? Eller vart faller mitt resonemang och ekonomi menar du?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Alla tyska bilar som säljs kostar väl närmare 500k idag, så det är väl inget konstigt. Verkar ju sälja som smör...

Honda behöver jobba lite på sitt varumärke uppenbarligen.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Mercedes bäst motsvarande modell bör vara CLA45 AMG har en sjuväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift och handbyggd motor på 380 kusar. Kan dock inte ha dragkrok. Kostar runt 600 beroende på utrustning.
Seat Cupra på 300 häst med fyrhjulsdrift och DSG låda kostar 340 i grundutförande och runt 400 med det mesta man kan plocka på.
En Civic borde alltså kunna checka av Mercans alla boxar och klå Seat i driftsäkerhet med sin japanska finess och landa precis mellan på 500. Win win :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det är kul att ni drömmer men då Honda Europa har massiva problem i sig med lönsamhet så förblir en nischmodell av detta slag ett luftslott. Uppskatta istället att Civic type r kom i två generationer med nuvarande setup. Först om det blir en försäljningssuccé kan det ens Komma på bordet över saker man ska fundera på. Honda har betydligt fler hål att täppa till än ännu en nischmodell. Drömma ska man, och diskussionen är kul i sig oavsett. Ni vet, Power of Dreams

Vem man ska kontakta på Honda Sverige vet jag inte, tror knappt det finns någon kvar där som ens kan relatera till bilar, ännu mindre till varför en sådan här modell ska vara viktig
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Eisenhut
Inlägg: 1861
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö
Been thanked: 3 times

Man ska inte heller glömma att Civic sport i denna årsmodellen faktiskt fått både större bromsar och större motor. Det jämfört med 2015 Civic sport som bara var estetiskt är stort nog. Nuvarande Civic sport med 185hk är så nära en modern VTi vi kommer tror jag. Nästan jämförbar med ex Mercedes A 250 sport eller golf GTi.

Jag hade tyckt en accord med V6 dubbelturbo, shAWD, riktigt motorljud och 9 stegs automatlåda hade varit riktigt trevlig men det är bara att glömma. En sån kan mercedes sälja för 800k men Honda hade inte ens kunnat ta 400k för sin i Europa och allt handlar om varumärket tyvärr...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

UR-V i Kina med 272hk 2.0T, 9 växlad automat och fyrhjulsdrift ger hopp ändå om att Honda kan och vill :)
https://www.carnewschina.com/2017/03/20 ... to-market/

Kommer bli riktigt trevlig i Accord skulle jag tro :)

Men när det gäller Hondas varumärkeskris, vad ligger bakom och görs det några satsningar på att bygga upp det? Är det enbart patriotism som gör att Volvo och tyskarna går som tåget och säljer bra oavsett vilket skit som produceras?
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Haha, tänk vad en tråd på HPC kan göra :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Håller tummarna!

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Låter ju ganska lovande.
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Vore skönt om det kom iaf en i kombi format=) tourern är ingen höjdare utseendemässigt i min värld=)
pererik sewerin
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 435
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Jag förstår inte varför inte hela Hondas program har fyrhjulsdrift, speciellt när så många modeller har alternativet i andra länder. Känns som det görs väldigt konstiga beslut generellt när det gäller Honda.

Jag drömmer om en Ridgeline med Diesel, en Civic Tourer med fyrkrafts och runt 200hk. samt fyrhjulsdriven HR-V.
Skulle inte sitta fel med en Accord Tourer som kan stå sig mot Skoda Superb också.
Hade utan tvekan kunnat få in hela vän/familjkretsen på Honda.

Folk tycker ju faktiskt om Honda, utseendemässigt. Både utsida och insida. Sen tar det stopp.
Men de flesta har köpt Skoda/Seat då de tycker man får mest bang for buck. Roliga bilar med roliga växellådor, fyrhjulsdrivna och många motoralternativ.

Jag själv funderar på en Skoda Octavia RS 4x4 Tdi just för att Honda inte har något som lockar mig just nu.
Alternativt en Subaru Levorg, tyvärr gillar jag inte CVT, men tycker subarun är bra på allt utom snålhet.

Jag röstar starkt på Johan's förslag. Dock vill jag ha ett manuellt alternativ med FK2'ans utsökta låda.

/M
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Självklart skall manuellt alternativ finnas för dom som inte prioriterar att kunna äta hamburgare och köra bil samtidigt :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Kraft
Inlägg: 814
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

Honda kommer aldrig göra ctr fyrhjulsdriven, det kommer inte hända tyvärr.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Honda behöver inte göra CTR fyrhjulsdriven. Går att köra parallella program med en fyrhjulsdriven bil bredvid.
Jag gick förbi en BMW 335 xdrive kombi nyss. Den behövde inget fräsigt M emblem eller banambitioner. Säkert en praktisk och rolig vardagsbil helt enkelt.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Rent generellt tycker jag att det är riktigt tråkigt att så många trevliga modeller är borta.
Varför tog man tex. bort Accorden? Honda har ingen sedanmodell i Sverige just nu vilket känns helt galet.
Visst, Civic 4-dörrars. Men den ser knappast ut som en sedan.

Tillbaka med Accorden åtminståne!
En idealisk bil för den Svenska marknaden (och för mig :D) skulle vara en Acura TLX.
Precis som den säljs i USA. Antingen med en 2,4l (206hp) med fyrhjulsstyrning eller 3,5l (290hp) med SH-AWD.

Priset är från 33 000$ för 2,4an och från 36 000$ för 3,5an.
Sjukt bra!

Så att göra en Civic kombi med fyrhjulsdrift under 500 000kr borde ju vara fullt möjligt :)
Skriv svar