Tystade (sommar)däcken till Accord 03-08?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Eftersom jag är en gammal gubbe (48 år!) bryr jag mig mer om buller än prestanda, så jag har med avsikt valt mina Hondor (två Accorder) med "gubbdimensionen" 205/55/16 istället för de mycket snyggare sjuttontummare som funnits som alternativ. Det är stor skillnad på hur mycket det bullrar från däcken.

Mina erfarenhetert av de fabriksmonterade Yokohama är att de är dåliga på nästan allt, plus att de bullrar.
Pirelli Cinturato är hyfsat tysta, och har bra egenskaper i övrigt, de sitter på min ena Accord. Den andra accordens sommardäck har jag inte provat än, men jag tror inte jag kommer göra det heller, eftersom de heter FULLRUN och har fått riktigt nedgörande omdömen när man googlar på dem. Jag misstänker att de är ultrabilliga "begbilhandlardäck" som man slänger på för att sälja med lagliga däck, men inte så mycket mer. Kanske duger de till en burnouttävling...

Vad är forumets erfarenheter av däckbuller på Accorder 03-08? Vilka är tysta och har bra egenskaper i övrigt?
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Goodyear/Dunlop gör marknadens tystaste däck.
Värt varenda krona.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Tack, skall kolla närmare på Goodyear/Dunlop.
hixen1987
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 augusti 2014, 03:19
Bil: Civic Type-R -08
Namn: Ronnie Bergqvist
Ort: Jönköping

Goodyear efficient grip är tysta, likaså Eagle däcken. Bra komfort o hyfsat pris. Sen säger dom att nokian, osäker på modell, ska vara tysta på svensk asfalt då dom tar bort bullret effektiv som skapas med den typen av beläggning som är. Dock inget jag provat. Kör nu på Michelin Primacy, kalas däck, något högre ljud än Goodyear. Men då har jag en accord -12 och tuffar runt på dimension 205/55-17. Kanon i mening. Lycka till!
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Jag blir faktiskt rätt sugen på Nokian Hakka Blue 2, det däcket var nästan lika bra sammantaget som Continental PremiumContact i Vi Bilägare nyligen. Fast det var tystare än Continental, om än inte lika tyst som Goodyear. Goodyear fick ett mittemellanbetyg sammantaget.

Helst vill man ju att däcket skall greppa bra i alla lägen också, särskilt som en ovan förare skall köra bilen -- min fru håller på och tar körkort och det är hennes Accord som skall skos med däck.
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Nokia sommar är inte ett alternativ i min värld.
Conti slits ut för fort.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Varför är inte Nokian sommar ett alternativ? Tysta och bra verkar de vara, om än lite dyra.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Känns som att det är svårt att bara säga att ett märke är tyst, det beror mycket på modell oxå.

Tystaste jag kört på är kumho ku27. Finns dock inte i så många storlekar..

Förra året köpte jag Dunlop sp sport tror jag de hette. Riktigt dåligt däck (inte i jämförelse med värdelös chinaskit och hsncook och sånn dynga) dåligt fäste både frånstillastående och i kurvor då det ”halkade” rätt ofta. Spåriga, hög förbrukning och inte tysta. Jag bytte ut dem efter 600-800mil till en uppdättning yokisar, Yokohama Flevia, det va de billigaste yokisar a jag hittade i min storlek. De är tysta!! Och de har aldrig visat dåligt fäste nån gång även att jag har testat att köra aggressivare än på de kassa dunloparna.

För många år sen körde jag ett gäng bilar med Goodyear, de funkade oxå fint. Hur de är idag kan jag dock inte svara på.
Sen kan man inte få allt från ett däck, jag är för kräsen för att kunna tänka på pris eller livslängd. Ser snarare fäste, komfort, buller, spårighet och våtgrepp som prioritet. I vissa fall även förbrukning(tex på svaga hybridbilar).

Jag har bestämt mig, hädanefter kör jag enbart Michelin & Yokohama på sommarn, medans på vintern helst dubbdäck från Nokian eller i andrahand Bridgestone.


Just de fabriksmonterade yokohama som satt på några Accorder var väldigt bullriga. Vet inte varför. Väldigt konstigt men välj inte bort det märket pga de däcken Honda köpte av ddm en gång i tiden!

Är dina Accorder kombi eller Sedan? (Kombi 03-08 är rätt högljudda..).
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Den ena Accorden är en sedan och har som sommardäck nästan nya Pirelli Cinturato. De känns OK för all del, men fick gärna vara ännu lite tystare. Dess vinterdäck är Bridgestone, som är riktigt jävla usla för att vara märkesdäck, de tänker jag byta ut mot Nokian nästa vinter.

Den andra är en kombi och har som sommardäck 2 st Pirelli Cinturato från 2011 (eller nåt sånt) och 2 st Fullrun, vilket skall vara ett riktigt skitmärke. Jag tror att begbilhandlaren krängde på dem för att kunna sälja med lagliga däck och inget mer. Kombin tänkte jag visserligen bara ha som andrabil till skrymmande transporter, men rent livsfarlig och onödigt bullrig behöver den ju inte vara för det. Särskilt inte som min körovana fru kommer köra den av och till. Vinterdäcken minns jag inte fabrikatet på, men de skall också bytas nästa vinter.

Apropå det undrar jag om medlemmarna har provat att montera på 195/65-15 som vinterdäck på sina Accorder? (I dagsläget har båda bilarna dimensionen 205/55-16 på alla däck.) Enligt instruktionsboken skall det gå, och jag har ett par riktigt fina femtontumsfälgar som mest samlar damm efter en tidigare bil. Eftersom de är smalare borde de ge ännu lite bättre fäste på halka, tänker jag. Billigare blir de också. Frågan är vad fälgarna tycker om vägsaltet bara, de är iofs tjockt klarlackade så kanske de tål det. Eller borde man släppa alla ambitioner på att det skall se trevligt ut och köra med plåtisar på vintern?
ChristerT
Inlägg: 13
Blev medlem: 6 mars 2018, 10:08
Bil: Accord 2006
Namn: Christer Tamm
Ort: Huddinge

Kan tillägga att sedanen hade fabriksmonterade Yokohama bak när jag köpte den. Riktigt bullriga och dåliga däck, de byttes mot Pirelli Cinturato, som redan satt fram. Det blev tystare, men inte så tyst som jag skulle önska mig.

Skall det bli riktigt tyst får man väl köpa en V70, men de är ju så jäävla tråkiga. Och opålitliga, i alla fall jämfört med Accorder. :D
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

195or funkar fint. Dock lite svajigt när man tar rondeller i för hög hastighet. Men bra fäste när de är halt.

Apropå 15” så är det tight mot bromsoket på 2.4L Accorder. Är bara ett fåtal fälgar som går över.
På en 2.0L bör det inte vara något problem tror jag.

Om Accorden är för högljudd för dig så kan du testa den nyare modellen som kom 09. Och om den inte heller duger så har du ju alltid Legend att tillgå. Den är vansinnigt tyst o trevlig!!
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3730
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

ChristerT skrev:Varför är inte Nokian sommar ett alternativ? Tysta och bra verkar de vara, om än lite dyra.
Dom är inte bra. Greppet är inte överensstämmande med priset.

För att Dunlop ska vara tysta är det RT/RT2 som gäller men RT2 är inte lika tysta som RT.

I dagsläget är det märke jag själv skulle välja (och har valt) Michelin Pilot Sport 4s (utan s på bruksbil utan prestandakrav)

Men ska man ha tysta så väljer man Goodyear Efficient Grip
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Tack för denna tråd :)

Är också på jakt efter ett tyst och säkert däck till en Accord.
225/45-17 verkar vara originalstorlek på denna (Type S).

Velar mellan RT2, Efficientgrip och PS4 själv.
Efficientgrip är tokbra, har haft två uppsättningar 225/40-18 och 175/65-14 på andra bilar.
Riktigt tysta däck! Tror att det är precis vad du letar efter ChristerT.
Trots att det är ett beprövat recept så kanske det skulle vara kul att testa något annat denna gång för min del, vi får se.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

GY om du vill ha tystaste, RT2 om du vill ha bättre känsla men ändå tyst. PS4 är överlägset allround men bullrigare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Vad säger ni om XL eller icke XL när det gäller normalkörning?
Däcken som nämns i tråden säljs ju som både och.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inte XL enligt mig. Stommarna ger också ljud beroende på styvhet och inte upptäckt någon nackdel eller fördel med eller utan
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

4 st efficient grip på väg hem!
Reflekterade inte över XL eller ej, men det blev visst XL.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Skriv svar