Hondahandlarna får det tungt.

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Honda ställer krav på sina åf om hur det skall se ut i butiken. Premiummärket som säljer så bra här i landet och med sitt rika modellutbud kan ställa krav, eller hur.
Nu verkar det inte bättre än att Öhmans Bil slutar med Honda i Sundsvall vilket gör det ännu mer krävande att vara entusiast i märket.
Hur gör era lokala handlare med dom nya kraven som Honda ställer och har någon info exakt vad det är för krav?
Här snackades det om annat kakel i miljonklassen bland annat.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Var in idag och skulle beställa en liten grej hos min lokala Hondahandlare men det fanns ingen Hondalogga kvar på fasaden längre :cry:
Gammal familjeägd firma som hållit på hur länge som helst, de lät väldigt besvikna och uppgivna över att behöva hoppa av.
Men det var samma där, massa ohållbara krav på inredning, separat ingång för Hondakunder, läderfåtöljer osv.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Kraven som Honda driver igenom är minimum standard. Dvs att delar i inredning, golv, utr etc ska se likadant ut oavsett vart du besöker en Honda åf. Tänket är rimligt om man är ett större märke, men ytterst tveksamt vilka positiva effekter det ger ett märke under 1% andel och en försäljning på runt 3000 bilar. En sund person ser givetvis att den ekvationen inte går ihop mer än för ett försvinnande litet antal handlare i storstadsregioner, och där i ligger även svaret på vart ni kommer hitta Honda-handlare inom en snar framtid.
Rätt eller fel satsat får tiden utvisa, men trenden och tiden har inte direkt varit nådig mot Honda i norden senaste 5 åren.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Mordiiax skrev:Honda ställer krav på sina åf om hur det skall se ut i butiken. Premiummärket som säljer så bra här i landet och med sitt rika modellutbud kan ställa krav, eller hur.
Nu verkar det inte bättre än att Öhmans Bil slutar med Honda i Sundsvall vilket gör det ännu mer krävande att vara entusiast i märket.
Hur gör era lokala handlare med dom nya kraven som Honda ställer och har någon info exakt vad det är för krav?
Här snackades det om annat kakel i miljonklassen bland annat.
Det stämmer tyvärr. Man man ha det hur snyggt och prydligt som helst men om färgen på kaklet är en nyans fel ska det bytas.
Riktigt tråkigt med Öhmans, Mikael Rautio är kanske en av Sveriges vassaste hondatekniker.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

fonzeka skrev:Var in idag och skulle beställa en liten grej hos min lokala Hondahandlare men det fanns ingen Hondalogga kvar på fasaden längre :cry:
Gammal familjeägd firma som hållit på hur länge som helst, de lät väldigt besvikna och uppgivna över att behöva hoppa av.
Men det var samma där, massa ohållbara krav på inredning, separat ingång för Hondakunder, läderfåtöljer osv.
Även detta mycket tråkigt. Jerry är en riktigt vass tekniker och denna återförsäljaren gjorde mycket för området runt Avesta.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
hertzmann
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 augusti 2017, 10:40
Bil: CTR -01
Namn: Patrik
Ort: Sundsvall
Has thanked: 1 time

Sjukt tråkigt att höra om Öhmans! Jag har en hel drös med grejer jag behöver beställa till sommaren och de har alltid varit trevliga och serviceinriktade.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Som det verkar kommer det inte bli någon kvar i hela Östergötland heller...
Robin Persson |
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

hertzmann skrev:Sjukt tråkigt att höra om Öhmans! Jag har en hel drös med grejer jag behöver beställa till sommaren och de har alltid varit trevliga och serviceinriktade.
Dom hade kontrakt kvar i två år sa kundmottagaren så delar och service verkar gå bra ett tag till men man ser inga Hondabilar innanför entrén eller utanför byggnaden längre.
M Scotte skrev: Det stämmer tyvärr. Man man ha det hur snyggt och prydligt som helst men om färgen på kaklet är en nyans fel ska det bytas.
Riktigt tråkigt med Öhmans, Mikael Rautio är kanske en av Sveriges vassaste hondatekniker.
Har aldrig haft några problem med jobbet som utförts på verkstaden, bra killar där :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Det var av exakt denna anledning Honda i Norrköping bytte märke för 4-5 år sedan.

Nu säljer de Suzuki och har nästan dubblat försäljningen och de slipper byta golv osv. :/
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
stenka
HPC Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 september 2009, 11:21
Bil: Honda S2000
Namn: Sten-Åke Karlsson
Ort: Kungsbacka
Has thanked: 1 time

Hej

På Inlags Bil i Kungsbacka kommer det fortsättningsvis att säljas och servas Honda bilar. I hallen byggs det om för fullt, kommer att bli kanonbra. Trevlig personal och grymma tekniker i verkstaden.

Sten-Åke
Kör följande Hondor:
Honda Civic Type R FK8 2017
Honda S2000 AP1 2003
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Honda Malmö fick också flytta p.g.a nämnda detaljer.
Tillbaka till Förenade Motors gamla lokaler där det såldes Honda.

Frågan är vad Honda kan göra i Sverige för att lyfta försäljningen? Förutom att bredda utbudet av modeller.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

att börja marknadsföra sig som de gör i resten av världen.
här är dom alldeles för dåliga på marknadsföring.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Marknadsföring och bredda produktportföljen samt ta hand om sina återförsöljare istället för att kväva dem med orimliga krav.
Vad sjutton är det för orealistiska människor som styr!? Låter som ett klassiskt fall av vad som händer när ekonomer utan verklighetsförankring har fått härja fritt.
Jag vill ha in Oddysey 2018 med 10-växlade automaten och V6, men gärna med AWD från Honda Pilot.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

det är väldigt många bilåterförsäljare som vill ha samma stuk på alla deras lokaler oavsett stad / land du är i. så varför skulle inte honda vilja köra på samma stil?

tanken är att det ska kännas lika hemma överallt.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Så hur många ÅF försvinner per år nu då?
Sjukt trist... Jag är väldigt sällan hos en ÅF då min Honda håller väldigt länge så för mig duger verkstadsgolv och kunniga mekaniker med smuts under naglarna bra, det får gärna vara så.

Men när jag väl är i bilhallen spelar det ingen större roll hur det ser ut, det är produkten och bemötandet som har verklig betydelse! Större utbud tack!

Men vad är det för detaljer som har ändrats? Har Honda valt en annan typ av kakel än tidigare? Jag tycker ändå jag sett en väldig likhet hos alla ÅF jag varit hos Hittills. Har något förändrats?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Minimum standard har funnits länge, men den ändras med ungefär 5 års intervall.
Det du kan ha sett Pasen är förra generationen minimum standard, och ja golvet var även då
en gråskala, dock inte samma som nu och därför ska det bytas ut.
Det är tyvärr inte många rätt som Honda gör för tillfället. Återförsäljarna tycker varje år till om sin generalagent och det är ingen munter läsning. https://www.mrf.se/ga-enkat-2017/resultatlistan-2017/
Av 27 märken i enkäten är Honda tredje från slutet.
Dock ska påpekas att kunderna fortfarande är nöjda med sina återförsäljare, men frågan är hur länge? Någonstans brukar missnöjet med sin generalagent tillslut även lysa igenom till slutkund.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

anno skrev:Honda Malmö fick också flytta p.g.a nämnda detaljer.
Tillbaka till Förenade Motors gamla lokaler där det såldes Honda.

Frågan är vad Honda kan göra i Sverige för att lyfta försäljningen? Förutom att bredda utbudet av modeller.
Man kan stödja sin åf bättre i form av enkla processer, bra marginaler och en enkelhet att göra affärer.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

NitraM skrev:att börja marknadsföra sig som de gör i resten av världen.
här är dom alldeles för dåliga på marknadsföring.
Marknadsföringen är central för Europa. Ingen lokal anpassning. Och för att vara så litet märke så tycker jag ändå att der göra lite reklam
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Tycker ändå jag har sett rätt många nya Civics ute i trafiken, vill hoppas att de säljer bättre än förra modellen.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det finns två sätt att göra nånting bättre:

1, man förbättrar det som behöver förbättras
2, man gör allt sämre, kör skiten i botten tills det går sönder, tills det inte funkar längre, tills man når kaklet i väggen. När man nått botten så måste man antingen vakna upp eller gå åt sidan och släppa in nytt färskt blod.

Jag hoppas att det är alternativ nr2 vi ser just nu.

Det är jättebra att ni tycker om era återförsäljare, men om vi ser det i ett större perspektiv så är bevisligen alla som håller på med iaf försäljningen helt värdelösa i Sverige. 1% av marknaden, vi hade väl 3.5% för många år sen? Det borde ju ha stigit!!! Med andra ord så är generalaganten kass, styrandet på Europa-nivå kass, samt alla återförsäljare är också kassa. Allt är kasst! Annars hade det inte blivit såhär!

För 5-8år sen skulle Honda ha monterat rattvärme och höjt garantitiden till 7år. Jävlar vad många flera bilar de hade sålt!

Ber om ursäkt för min negativa riktning. Grejen är att jag tappade tron på Hondas framtid i Sverige för många år sedan. Deras produkter är underbara men försäljning o kundbemötande är katastofalt inom vårt rike.
Så nu känner jag mig faktiskt lättad, jag känner att nu ÄNTLIGEN kommer den stora nådastöten, för att det kan ju inte bli sämre iaf!
Om några år så sitter vi o ser tillbaka på denna mörka tid. Det kommer bli bättre! Framtiden ser ljus ut!


Och till de återförsäljarna som vägrar att satsa på den nya designen, dra åt skogen! Vi vill ha nån som satsar på Honda! Så försvinn ni som inte satsar!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag kan förstå att en firma som Öhmans får det tungt med att sälja Honda. I en stad som i princip bara består av lutningar samt har ca 150 snödagar per år i snitt så är det svårt att sälja Nissan med sin fyrhjulsdrivna Juke och Honda med sin framhjulsdrivna HR-V samtidigt och få det att framstå som att Honda har någon väsentlig fördel.
Honda har grymma bilar, men väldigt få till oss.
Jag tycker det är tråkigt, men förståeligt. Hoppas som du säger Malkolm att det är som mörkast nu före solen går upp :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
lotek9003
Inlägg: 435
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Accord CL9 Type SE
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 51 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

HondaCity som varit en STOR del av Upplands Väsby har numer skiftat till ren kundefterfrågan. Dom har Hondas 2-hjulade sortiment (plus de modeller som Honda säljer idag) Men i övrigt ett sortiment av de populäraste tyska bilarna idag. Förr stod Mercedes/BMW/Audi osv i en lokal 1km bort från HondaCity. Nu står där Honda-bilarna och Tyskarna står i HondaCity-hallen.

Nu mer heter även företaget Fordonsbolaget och Honda-kunskapen är inte alls vad den var förut.
Man får tex käfta emot för att få köpa s2000-filter och Honda växellådsolja. Då dom inte vet eller förstår varför man
vill ha specifik olja i lådan och att s2000-filtret är vettigt på många Hondamotorer.

Om Malkom och Rosenholtz försvinner vet jag inte vem jag kan lita på i Storstockholm med min bil.

Jag förstår inte varför vi inte kan ha Rysslands utbud i Sverige. :(
Mathias Eriksson

Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

För lite Putin för det :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Jontis
Inlägg: 623
Blev medlem: 23 april 2004, 09:03
Namn: JonasSundgren
Ort: Stockholm

Jag minns det där...

Honda var på oss om storleken på rutorna på golvet
och att vi var tvungna att måla taket vitt.

Vi var på Honda om att 6-8 månaders leverans tid inte var ok.

Det gäller att fokusera på det viktiga...
#587
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Helt klart...

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
robin_civic
Inlägg: 469
Blev medlem: 20 oktober 2009, 20:47
Bil: Civic "EK24" (EK4)
Namn: Robin Johansson
Ort: Växjö
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

när jag hittade denna tråden så blev jag tvungen att höra runt lite på jobbet men ryktet går att hela Honda-hörnan ska göras om :P på Kronobergs Bilaffär i Växjö ^^ men vi får se vad framtiden säger :D
We want REV!!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kul om dom satsar i stället för att lägga ner :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
robin_civic
Inlägg: 469
Blev medlem: 20 oktober 2009, 20:47
Bil: Civic "EK24" (EK4)
Namn: Robin Johansson
Ort: Växjö
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

ja jag hoppas verkligen att de behåller Honda :)
We want REV!!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kontaktade Honda idag och frågade hur det ser ut med försäljning och verkstad i framtiden och fick det här svaret:
"Hej Johan,
tack för att ni kontaktat Honda Sverige.

Vår Honda-representant i Sundsvall valde tyvärr att avsluta sitt samarbete med oss.
Vi är medvetna om att detta lämnar ett tomrum efter Norrlandskusten, vilket drabbar våra Honda-kunder.

Vi arbetar med att finna en lösning, men tyvärr är det en enormt krävande process att starta upp ett nytt samarbete.
Vi kan i dagsläget inte gå ut med någon information om hur framtiden kommer att se ut, eller några tidsangivelser.

Vänliga hälsningar,
Honda Kundtjänst
"
Tråkigt :(
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Riktigt tråkigt
Skriv svar