Skrapar i lådan vid snabba växlingar 1-2'an

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

När jag växlar snabbt så skrapar det lite i lådan mellan 1an å 2an. är det synkringarna som är dåliga då? Bilen är en EP3
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
NitraM
Inlägg: 2933
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 128 times
Been thanked: 81 times

Yes det stämmer
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Ok. Kanske är bra å byta dom då. Funderar på att montera en riktig diff med så bra å göra båda på en gång.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det är alltså 2:ans synkring som är kass. Vanligt fel på ep3, oftast behövs även ena drevet samt sleeven bytas i samma veva.
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Ok. antar att om drevet å sleeven är dålig är sånt man bara ser när väl lådan är isär?
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Ja, dock brukar det vara ett tränat lga som krävs för att se det.
Användarvisningsbild
Peppar
HPC Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 5 augusti 2014, 11:07
Bil: S2000
Namn: Patrik Pfeffer
Ort: Vallentuna
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Vad är "normal"-kostnad om man lämnar in en lös låda för att byta synkringar?

Ringarna (mässing, koppar, kolfiber?) är väl den låga kostnaden och därmed byter man alla?
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Jag inspekterar alla ringarna, sleeve, hubbar mm när jag renoverar lådor. Jag anser att i normalfallet byter man endast de som är slitna.

Alla 1-6 synringar från ett eftermarknadsföretag brukar kosta ca 4-4500kr. Då är det carbon-beläggning på dem. Men betänk att passform och finish på tänder har ojämn kvalitet och är inte alls lika snyggt tillverkade som Honda-oem.

Mm Honda oem 1-6 synkringar kommer kosta 12’-17’. Så det är oekonomiskt.

Jag vill alltid ha information från ägaren om vilka växlar som är problematiska, så är det dem man fokuserar på.

Mitt företag tar i startkostnad 2000kr för att öppna en låda och byta synkringar med normal åtsatt tid, är det strul/merjobb/problem så kommer det att kosta lite mera.

Oftast är det 2:an eller 3:an som skrapar på k-serien, och i 9 fall av 10 är det då även sleeven som är sliten. Eventellt stålringarna och hubben.


Så det är bättre att lägga pengarna där det behövs på sleeve, hub och eventuellt ett nytt drev.
Skriv svar