Skrapar i lådan vid snabba växlingar 1-2'an
-
- Inlägg: 240
- Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Ort: Grästorp
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
När jag växlar snabbt så skrapar det lite i lådan mellan 1an å 2an. är det synkringarna som är dåliga då? Bilen är en EP3
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
- NitraM
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 81 times
Yes det stämmer
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
-
- Inlägg: 240
- Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
- Bil: Civic type R -05
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Ort: Grästorp
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Ok. Kanske är bra å byta dom då. Funderar på att montera en riktig diff med så bra å göra båda på en gång.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
HPC member #1262
Civic Type R -05
- Peppar
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 5 augusti 2014, 11:07
- Bil: S2000
- Namn: Patrik Pfeffer
- Ort: Vallentuna
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Vad är "normal"-kostnad om man lämnar in en lös låda för att byta synkringar?
Ringarna (mässing, koppar, kolfiber?) är väl den låga kostnaden och därmed byter man alla?
Ringarna (mässing, koppar, kolfiber?) är väl den låga kostnaden och därmed byter man alla?
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag inspekterar alla ringarna, sleeve, hubbar mm när jag renoverar lådor. Jag anser att i normalfallet byter man endast de som är slitna.
Alla 1-6 synringar från ett eftermarknadsföretag brukar kosta ca 4-4500kr. Då är det carbon-beläggning på dem. Men betänk att passform och finish på tänder har ojämn kvalitet och är inte alls lika snyggt tillverkade som Honda-oem.
Mm Honda oem 1-6 synkringar kommer kosta 12’-17’. Så det är oekonomiskt.
Jag vill alltid ha information från ägaren om vilka växlar som är problematiska, så är det dem man fokuserar på.
Mitt företag tar i startkostnad 2000kr för att öppna en låda och byta synkringar med normal åtsatt tid, är det strul/merjobb/problem så kommer det att kosta lite mera.
Oftast är det 2:an eller 3:an som skrapar på k-serien, och i 9 fall av 10 är det då även sleeven som är sliten. Eventellt stålringarna och hubben.
Så det är bättre att lägga pengarna där det behövs på sleeve, hub och eventuellt ett nytt drev.
Alla 1-6 synringar från ett eftermarknadsföretag brukar kosta ca 4-4500kr. Då är det carbon-beläggning på dem. Men betänk att passform och finish på tänder har ojämn kvalitet och är inte alls lika snyggt tillverkade som Honda-oem.
Mm Honda oem 1-6 synkringar kommer kosta 12’-17’. Så det är oekonomiskt.
Jag vill alltid ha information från ägaren om vilka växlar som är problematiska, så är det dem man fokuserar på.
Mitt företag tar i startkostnad 2000kr för att öppna en låda och byta synkringar med normal åtsatt tid, är det strul/merjobb/problem så kommer det att kosta lite mera.
Oftast är det 2:an eller 3:an som skrapar på k-serien, och i 9 fall av 10 är det då även sleeven som är sliten. Eventellt stålringarna och hubben.
Så det är bättre att lägga pengarna där det behövs på sleeve, hub och eventuellt ett nytt drev.