4 Punktbälte till S2000

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Användarvisningsbild
TheChamp55
HPC Guld Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 april 2018, 18:55
Bil: Honda S2000
Namn: Owe Andersson
Ort: Nyköping
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Tänkte investrera i 4 punktsbälten till min S2000 och min fråga är man använder ni , finns det anpassade till s2000 ....tänker på längd och så samt finns det färdiga ställen att fästa dessa i eller behövs nått speciellt till /för montering...kanske länk till var ni köpt . Sitter orginalstolar i och frågan är om det blir bra då ...och hur dom kommer sitta .
Owe
Honda S2000-2000
Honda VFR750-1990
Honda HR-V-2003
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Nej det blir inge bra, du bör nog byta stolar och helst montera en riktig båge först.
Men vad är det du vill uppnå?
Jag frågar för att kunna ge så bra råd som möjligt :)
Användarvisningsbild
TheChamp55
HPC Guld Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 april 2018, 18:55
Bil: Honda S2000
Namn: Owe Andersson
Ort: Nyköping
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Jag känner att man inte "sitter still" i stolen när man gasar och det svänge rmyckat utan får hålla sig i ratten samtidigt som man styr ......med bra bälte sitter man säker bättre och kan använda ratten till att "bara styra" ...:-)..tanken är även att köra bana vid tillfälle ..
fonzeka skrev:Nej det blir inge bra, du bör nog byta stolar och helst montera en riktig båge först.
Men vad är det du vill uppnå?
Jag frågar för att kunna ge så bra råd som möjligt :)
Honda S2000-2000
Honda VFR750-1990
Honda HR-V-2003
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det gör rätt mycket att byta till en riktig skalstol bara så det kanske är lämpligt att börja där.
Dels så hamnar man (med rätt stol och underrede) ganska mycket lägre samt att man såklart sitter ordentligt still.
Kika även på CG-lock (finns säkert fler varianter) som gör att du kan låsa fast midjedelen av originalbältet.

Se till att bli medlem så kan du kika under Projekt/Byggen på hur flertalet här löst det på sina bilar.
Sen kanske du även ska passa på att prova på lite bana på Gelleråsen om en knapp månad.
Jag ska nog själv dit och säkert flera andra S2000 också som du kan kika på och eventuellt provsitta.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

"rätt" ordning, för din egen säkerhet, är
Båge
Stol
Bälten

Vill man inte ha en båge i, så byt bara stol.
Skippa byta bälten tills du har en båge.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
TheChamp55
HPC Guld Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 april 2018, 18:55
Bil: Honda S2000
Namn: Owe Andersson
Ort: Nyköping
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Tack för alla kloka svar , suveränt när man kan kolla upp saker innan man köper ...och medlemskap är betalat nu ..
Blir ju alltid så att man vill "utrusta" bilen lite vid nyköp ..:-)
Och skall se om jag har möjlighet att komma till Gelleråsen ....
Owe
Honda S2000-2000
Honda VFR750-1990
Honda HR-V-2003
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Nu har du redan fått bra inputs men tänkte ändå delge min syn på det hela :)

Byt stol är som sagt en bra början, jag hade samma känsla som du i min civic type r att man inte satt riktigt still när det börjar kurva ordentligt. Bytte till en bra skalstol å det ändrade känslan helt och hållet i bilen, jag tycker det räckte med det i min bil. Köpte en med justerbart ryggstöd för att ha en bra kompromiss mellan prestanda och bekvämlighet.

Tidigare har jag byggt å ägt en super seven, där hade jag både skalstol och 4-p bälte till att börja med. Nackdelen med 4-p bälte är att de kan vara direkt farliga om man inte vet hur man gör, det man måste göra är att dra åt midjebältet först och HÅRT. många har midjebältet lite löst å spänner sedan axelremmarna, detta gör att midjebältet åker upp och vid en ev krash riskerar du att åka under bältet. Framförallt om du inte har en bra skalstol.

Vill man sitta still på riktigt är det skalstol och 5/6 punkt bälte som gäller, den punkten som går mellan benen har som uppgift att se till att midjebältet är just över midjan och ser till att allt blir stumt och bra. I min seven bytte jag senare till 5-p och använde det när jag skulle köra bana eller kurva mycket, jag skippade remmen mellan benen och körde 4-p när jag bara gled runt i stan för att kunna röra mig för bättre sikt kring korsningar och sådant för det va omöjligt att röra sig med alla 5 punkter :)
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
TheChamp55
HPC Guld Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 april 2018, 18:55
Bil: Honda S2000
Namn: Owe Andersson
Ort: Nyköping
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Alltid kul och bra med flera synpunkter och kollar lite på cg-lock seatbelt och tänkte eventuellt ge det en chans .....försöka hitta ett bra ställe att handla bara ...
Owe
Honda S2000-2000
Honda VFR750-1990
Honda HR-V-2003
Skriv svar