Differentialtryckgivare alternativt DPF
Hej hondavänner!
Ja, jag erkänner att jag gjort ett konto enbart för denna och eventuellt framtida frågeställningar.
Hoppas det är ok!
Har ägt en Crv 06a i 3år nu och kommer förmodligen aldrig byta bilmärke, fruktansvärt nöjd med allt. Dock har jag stött på lite problem och tänkte fråga er om råd.
Har haft lite problem med partikelfilter nyligen och nu går det inte längre att köra bort det själv, utan min lokala verkstad har försökt göra en tvingad renegering. Denna lyckades inte och felkoden som verkstaden fick fram efteråt löd ungefär att antingen differentialtryckgivare eller dpf är dåligt.
För det första hittar jag inget som heter differentialtryckgivare, är det samma som avgastryckgivare?
För det andra, hur kan det vara antingen eller? Har ni stött på något liknande?
Vill ju helst inte lägga 17k på ett nytt filter.
Förslag på vidare åtgärd vore tacksamt :l
Ja, jag erkänner att jag gjort ett konto enbart för denna och eventuellt framtida frågeställningar.
Hoppas det är ok!
Har ägt en Crv 06a i 3år nu och kommer förmodligen aldrig byta bilmärke, fruktansvärt nöjd med allt. Dock har jag stött på lite problem och tänkte fråga er om råd.
Har haft lite problem med partikelfilter nyligen och nu går det inte längre att köra bort det själv, utan min lokala verkstad har försökt göra en tvingad renegering. Denna lyckades inte och felkoden som verkstaden fick fram efteråt löd ungefär att antingen differentialtryckgivare eller dpf är dåligt.
För det första hittar jag inget som heter differentialtryckgivare, är det samma som avgastryckgivare?
För det andra, hur kan det vara antingen eller? Har ni stött på något liknande?
Vill ju helst inte lägga 17k på ett nytt filter.
Förslag på vidare åtgärd vore tacksamt :l
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Välkommen! Tror det finns lite liknande trådar där det hänvisas till billigare DPF på typ Ebay för 3-5k om jag inte minns fel. Har tyvärr ingen egen erfarenhet då jag kör bensin.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Är inte insatt alls i ditt specifika problem men kanske kan bidra lite med en enklare förklaring.
En differentialtryckgivare är två tryckgivare (i detta fallet) på varsin sida om partikelfiltret som används för att mäta hur pass stort tryckfall (difftryck) du har över filtret. Detta motsvarar i sin tur hur pass igensatt filtret är.
En differentialtryckgivare är två tryckgivare (i detta fallet) på varsin sida om partikelfiltret som används för att mäta hur pass stort tryckfall (difftryck) du har över filtret. Detta motsvarar i sin tur hur pass igensatt filtret är.
Haft lite problem med att kunna svara på forumet, men nu verkar det fungera igen. Tack för svaren hitills. Jag lyckas inte hitta någon information om differentialtrycksgivare, är det samma sak som trycksensor?
- Daugaard
- Inlägg: 3730
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 277 times
Ibland kan man tvinga fram flera regenereringar så lossnar det.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- StockholmsJOCKE
- Inlägg: 711
- Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Ort: Södermalm
- Been thanked: 3 times
Hej,
Jag har lite erfarenhet gällande detta då Bongo hade samma problem med sin CRV.
I början gick det bra att köra regenerering med HDS, men efter att tiden gick återkom det bara gång på gång, och på slutet spelade det ingen roll hur många regenereringar man körde, det blev inte bättre och bilen går in i något slags limp mode.
Sagt och gjort, det blev inte bättre så det blev att lämna in bilen till Christer, han monterade loss filtret och gjorde "rent" det på något vis som bara en Rosenholtzare kan
Efter detta så fungerade det hela som vanligt igen!
Så för dig är det bara att hoppas på att det inte gått lika lång som det gick för Bongo, då löser en regenerering problemet. Men har det gått längre så är nog "rengöring", byte av filter eller DPF delete ända möjligheten.
/J
Jag har lite erfarenhet gällande detta då Bongo hade samma problem med sin CRV.
I början gick det bra att köra regenerering med HDS, men efter att tiden gick återkom det bara gång på gång, och på slutet spelade det ingen roll hur många regenereringar man körde, det blev inte bättre och bilen går in i något slags limp mode.
Sagt och gjort, det blev inte bättre så det blev att lämna in bilen till Christer, han monterade loss filtret och gjorde "rent" det på något vis som bara en Rosenholtzare kan
Efter detta så fungerade det hela som vanligt igen!
Så för dig är det bara att hoppas på att det inte gått lika lång som det gick för Bongo, då löser en regenerering problemet. Men har det gått längre så är nog "rengöring", byte av filter eller DPF delete ända möjligheten.
/J
Tack för svar, jag har funderat på om man skulle ta ner och rengöra filter, vet dock inte vad som är mest kostnadseffektivt att byta differentialtryckgivare och sen eventuellt rengöra filter, eller att rengöra filter direkt.
Lyckas inte heller hitta några eftermarknadsfilter, nån som vet vart man ska leta?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Lyckas inte heller hitta några eftermarknadsfilter, nån som vet vart man ska leta?
Skickat från min F8331 via Tapatalk
-
- Inlägg: 875
- Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
- Ort: Sollentuna, Stockholm
- Been thanked: 6 times
4900kr kan jag få fram en pirat för. Dock är dom inte kompletta. Man får ta hem 2 rör och en sensor från honda. Dom gamla sitter oftast så jäkligt så dom pajjar om man försöker lossa dom.
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Tack Mogge, tror jag satsar på en rengöring av det befintliga filtret, känns mest kostnadseffektivt, brukar det vara svårt att montera ner dom? Tänker om någon helt utan riktig verkstad eller erfarenhet kan lyckas eller om verkstad är det enda alternativet.
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Skickat från min F8331 via Tapatalk
- StockholmsJOCKE
- Inlägg: 711
- Blev medlem: 12 december 2007, 15:12
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Ort: Södermalm
- Been thanked: 3 times
Som sagt kan du skippa differentialtryckgivare, gå på filtret direkt.Tokboffe skrev:Tack för svar, jag har funderat på om man skulle ta ner och rengöra filter, vet dock inte vad som är mest kostnadseffektivt att byta differentialtryckgivare och sen eventuellt rengöra filter, eller att rengöra filter direkt.
Som Mogge skriver är det ett helvete att få loss filtret utan att skada det, sen när du fått lös skiten så ska du ha någon typ av häxbrygd som kan göra rent skiten också
Vad jag kommer ihåg så låg filtret i detta bad någon dag typ.
Är bara för dig att kötta på i garaget och testa, annars har du fått ett supertips av Mogge på en lösning, det blir inte billigare än så om du inte lyckas lösa det själv.
/J