Polaren vill kanske köpa en Jazz

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Men luar åt allt möjligt annat skit så som tex lite äldre Merca A-klass, Golf etc.
Budgeten är på max 160'.
Vilken nyare Jazz är bäst? Med bäst menar jag kul att köra, för alla är väl driftsäkra och bra på så vis hoppas jag?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Nyare jazz dynamic md 1.5 motorn?
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Har ingen erfarenhet själv, men bumpar tråden lite :D

Många talar ju högt om 2:a generationen och hybridpaketet. Flera medlemmar här på forumet är ju mycket nöjda med sina, bl.a. Daugaard.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Vet inte om det är samma på hybriden men styrväxeln på vanliga gen2 drar ju ner "rolighetsfaktorn" ganska mycket, tycker jag. Det är den absolut största skillnaden som märks när jag går från att köra min accord mot brorsans Jazz -09. Känns som att svänga med en buss i jämförelse (Jazzen alltså...)

Hybriden skulle jag nog tycka är roligare, mest för att jag gillar att hetsa låg förbrukning...


Nya dynamic 1.5 marknadsförs ju som en "roligare jazz". Så förhoppningsvis lever den upp till sitt namn. Aldrig provat en själv.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Karln följde alla andra som jag gett råd till beträffande bilköp (11 personer inom loppet av några år), och köpte något helt annat (en surgolf sportswagon).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Synd!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ja, det är smått skrattretande faktiskt. Eftersom jag har ett visst motorintresse och alltid pysslat med motorcyklar och bilar så frågar många jag känner mig om råd när de ska köpa ny bil, men hittills har inte en enda av dessa (förutom min fru som är toknöjd med sin bil) följt mina råd, och ett par har till och med köpt det jag rekommenderade dem att undvika till varje pris. Båda dessa har naturligtvis haft grova problem med sina bilar (Ford och Fiat). Den ena så illa att Forden såldes och jag blev tillfrågad igen. Denna gång köptes ännu en Ford av exakt samma sort, men ett par år nyare! Man får ju så mycket (trasig) bil för pengarna.

HAHAHA.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Behöver Jazz, Civic och Accord i både Type S och Type R utförande. Civic och Accord som kombi och med fyrhjulsdrivet tillval såklart.
Frågar man 100 pers i Sverige om konfig på hur deras 1a och 2a bil i hushållet skall vara så kan jag lova att Honda har väldigt svårt att matcha efterfrågan.
Undantaget skall väl vara CR-V som Honda ännu inte lyckats med att förstöra helt och hållet trots att fyrhjulsdriften numera inte ens existerar till namnet utan den är bara bakhjulsassisterad. Vilket i och för sig är ett mer ärligt namn som kanske fler biltillverkare borde anamma på sina fwd men som kan styra över lite effekt till bakhjulen.
Jag är besviken, kort och gott och har så varit i några år nu. Jag hoppas dock att Honda kör en s.k "ekorunda" (om man skall använda gamla CS termer) och dom laddar inför elbilsrevolutionen så nu är det mest bara livsuppehållande tillverkning som sker.
Urban EV blir nog bra :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Skriv svar