Hur gammal är du?

För Topics som ej är motorrelaterade

Hur gammal är du?

0-17
1
2%
18-20
0
Inga röster
21-23
2
4%
24-26
2
4%
27-30
6
13%
30+
36
77%
 
Antal röster: 47
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Snabb liten undersökning om mitt påstående stämmer :wink:
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
Mordiiax
Inlägg: 4014
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Med andra ord borde forumet vara utformat för 30+ och inte för kidsen? :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Eller så har Kidsen inte hittat hit :wink:
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

som jag sagt tidigare, "kids" kan inte med forum, vill vi få in nytt blod är det "kidsen" vi ska rikta oss mera mot.
idag är vi gubbklubben ;)
dom går in på sidan vill ha saker stort o tydligt och lätt navigerat.
dom vill inte leta runt på ett forum med 1000+ sidor och med en sök funktion som är krånglig.

vi är bara "gubbar o tanter" här på forumet.

har flertalet "vänner" under 20 och flertalet har honda samt type r modeller. men dom gillar inte sidan för forum är jobbigt och krångligt.


här ser ni ju ganska svart på vitt änsålänge att vi har inga "unga" medlemmar. som är klubbens viktigaste igentligen om vi ska överleva som klubb.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag förstår ärligt talat inte vad som är krångligt. Kan folk under 30 inte använda en webbläsare? Jag tror inte folk är så dumma.

Jag tror inte att lösningen är att göra "ett till Facebook" av hpc. För då är vi fortfarande inte "på Facebook". Vill vi åt folket som inte orkar lämna Facebook-appen så ska vi vara på just Facebook. Låt forumet vara ett forum.

Om det inte finns några konkreta förslag på hur vi ska lösa det annars? Inga fluffigheter utan konkreta, gärna med tekniska detaljer.

Vi ska ju som sagt se över möjligheten att logga in med Facebook nu när stödet finns.
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Jag har inte sagt vi ska vara på Facebook?
Ja har sagt vi ska göra det till något lätt igenkännande som Facebook exempelvis eller garaget.org... Något som inte är ett forum bara.

Säger det igen.
Dagens ungdom är inte uppvuxna med forum som vi är. Dom förstår sig inte på grundregler i hur man använder ett forum och dom vill inte krångla med sådant.

Det handlar inte om Facebook inloggning. Det handlar om att göra sidan mera 2010/20 inte hålla kvar vid vad som funkade 90/00

Jag har kommit med konkreta förslag som att se på hur Facebook fungerar eller garaget. Jag har sagt det finns plugins för o skapa dessa saker jag har även sagt jag kan hjälpa till ta fram en sådan sak.

MEN

Det kräver att viljan finns från styrelsen och att det inte ska vara så jävla "gubb" tänkande.

Vill vi växa / överleva måste vi få in dom yngre på sidan säger jag.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

pasen skrev: 6 januari 2019, 12:44 Jag tror inte att lösningen är att göra "ett till Facebook" av hpc. För då är vi fortfarande inte "på Facebook".
gnagis skrev: 6 januari 2019, 13:49 Jag har inte sagt vi ska vara på Facebook?
Ja har sagt vi ska göra det till något lätt igenkännande som Facebook exempelvis eller garaget.org.
Du fick väl en kopia att labba med själv för att komma med förslag? Vill du göra det igen?
Sidan funkar helt klar inte som den gjorde 90/00 iaf...

Vi ska inte göra det krångligare för oss än vad vi behöver när det gäller sidan. Någon ska kunna ta över efter det du/vi lämnar. Precis som Andreas lyckades ta över forumet efter mig och har gjort ett jättebra jobb med migreringen.

Vad är det garaget har som vi saknar? Garaget har väl inte förändrats på 15 år, precis som vi. Mer än modernare kod, precis som vi. Och de lär ha samma problem med att folk drar sig till facebook, precis som vi?
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Förmodligen bara jag som är under 18 :wink:
Honda Civic Type R -05
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Addetyp skrev: 6 januari 2019, 14:30 Förmodligen bara jag som är under 18 :wink:
Och du lät bli att rösta? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

pasen skrev: 6 januari 2019, 14:52
Addetyp skrev: 6 januari 2019, 14:30 Förmodligen bara jag som är under 18 :wink:
Och du lät bli att rösta? :mrgreen:
Glömde klicka på rösta... :roll:
Röstat nu iallafall :D
Honda Civic Type R -05
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Bra där Adde, du drar ner medelåldern här inne väsentligt! :D

"Problemet" är ju ganska enkelt:
Honda Cars of Sweden gruppen på Facebook är sjukt aktiv, men har flera nackdelar, bl.a.:
- samma frågor ställs om och om igen
- svaren som kommer varierar mellan bra och dåliga, kan ibland vara helt fel

Orsaken är till stor del:
- Det finns ingen organisation, enbart ett stort flöde, inga riktigt moderatorer
- Det är snabbt och enkelt att skriva en fråga och få svar (snabbare än att söka), så det skrivs mycket och söks lite
- Sökfunktionen är ineffektiv, man får ofta inte fram den informationen man är ute efter (detta även p.g.a. mängden data)

Målet bör vara att fånga upp Honda-ägare och hänvisa till forumet, oavsett om det sker på Facebook, Twitter osv.

Jag tror starkt på forum över sociala nätverk för klubbens kärnaktiviteter, d.v.s. bankörning (och andra events), projekttrådar, tekniska frågor.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Jag tror personligen inte att forum är problemet utan att folk inte vet om att detta fantastiska forum faktiskt finns.

Många unga som mig använder oss utav t.ex facebook. Om man lägger en enkel sökning på facebook om Honda så kommer "Honda Cars of Sweden" upp direkt. Då använder man bara sig utav den på facebook då man vet hur det system fungerar och sidan är aktiv. Man tänker inte på att det kan finnas forum ute på nätet utan man nöjer sig med facebook gruppen.

Som Andreas säger så borde man försöka fånga upp Honda entusiaster/ägare som oss på sociala nätverk där många unga glider runt.
Honda Civic Type R -05
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Folk borde lära sig Googla ordentligt i skolan :P
Men det kanske man gör idag? Det gjorde man inte på min tid iaf :D
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

pasen skrev: 6 januari 2019, 21:17 Folk borde lära sig Googla ordentligt i skolan :P
Men det kanske man gör idag? Det gjorde man inte på min tid iaf :D
Man googlar en heeeel del i skolan haha men tydligen stannar google kvar i skolan och följer inte med hem :wink:
Honda Civic Type R -05
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Man kan inte göra forumet dumt för att omvärlden blir det.
Er utveckling av forumet är bra just nu.
Allt behöver inte se ut som facebook och instagram.
Jag är 27 för övrigt men har varit aktiv medlem sedan jag var 21.
Att sedan bygga upp tabellen för åldrarna på detta sätt är väl fel.
Alla kanske är 31 åringar som är "jätte moderna" :lol:
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Ja jag började knarka HPC när jag var 20, facebook fanns då också ;)
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

Ungdommar... haha
Jag började hänga här när jag va 17, då va det 56k och bara efter 18.00 som gällde. Men jag är ju lastgammal (inte 50 som scotte dock).
Så 30+ kanske borde delats upp i fler...

Nu är jag ju så van vid forum, men jag förstår inte hur ett forum kan vara svårt att använda.
Klicka in i den kategorin man vill fråga/läsa och skriv.

Facebook o instagram kan va bra på vissa saker, men det är helt värdelöst för det mesta tycker jag.

Och garaget, ja när dom gjorde din första version, så va det en kopia på..... badamdisch, HPC! Man laddade upp info om sin bil och kopplat till det fanns ett forum.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Användarvisningsbild
Addetyp
Inlägg: 74
Blev medlem: 10 augusti 2018, 17:31
Bil: Honda CTR EP3
Namn: Adrian Haghverdian
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Jag tycker att speciellt detta forum är minst lika lätt att använda som t.ex. facebook.
Väldigt lätt och navigera sig genom alla olika kategorier. Tycker även sökfunktionen fungerar helt okej :)
Facebook har ju sina fördelar men det har även forumet ;)
Honda Civic Type R -05
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

altså, jag säger inte vi ska ta bort forumet? sluta skydda forumet för det är inte vad jag säger. men exempelvis "projekt" och tips o trix" borde ha egna sidor och kanske exempelvis se ut mera som en blogg gör på projekt. och kanske FAQ liknande för vanliga tips och trix osv...

köp o sälj vore med shyst o göra eget av med fält som man ska fylla i istället för varje inlägg säga "du måste ha med pris" "du får inte länka bara en blocket annons" osv.

jag säger inte att vi ska sluta ha forumet eller att vi ska sluta använda forum. jag säger vi ska utveckla utöver forumet.

och anledningen till att jag vill veta under 30 är för det är åldern när flest köper sin första bil och letar sånna här gemenskaper men även då man kanske är minst kunnig på sin bil?
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

gnagis skrev: 9 januari 2019, 10:52 exempelvis "projekt" och tips o trix" borde ha egna sidor och kanske exempelvis se ut mera som en blogg gör på projekt. och kanske FAQ liknande för vanliga tips och trix osv...

köp o sälj vore med shyst o göra eget av med fält som man ska fylla i istället för varje inlägg säga "du måste ha med pris" "du får inte länka bara en blocket annons" osv.
Varför krångla till det? Duger inte projektkategorin? Vi har en (kanske väldigt dåligt underhållen) FAQ-sektion på forumet. Och vi har en köp & sälj sektion. Att specialutveckla de där sakerna krånglar ju till konceptet för framtida utveckling/migreringar. Forumet som det är idag är ju väldigt flexibelt när alla kategorier fungerar likadant rent tekniskt. Det är ingen skillnad på en säljtråd mot en projekttråd, inte ens på en annan tråd på ett helt annat forum är det någon större skillnad.

Att ha påtvingande separat fält att fylla i på en "säljtråd" tar ju bort flexibiliteten. Vi har haft något liknande "plugin" förr för medlemshanteringen som sedan slutade supportas och ställde till det med uppgradering. Och det är väl ingen större skillnad på en blog och en forumtråd, förutom att kommentarerna kanske förminskas och "bloggaren" tar mer plats i "rummet" i en blog.

Jag förstår din poäng, men jag tror det krånglar till det i onödan. "Less is more" som jag försökte framföra med min seriestrip i en annan tråd.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Det jag tycker vi kan göra lite tydligare är vart aktiviteten är på forumet, och jag tror det är en av sakerna gnagis också talar om.

Om man vet om att "Visa olästa inlägg" funktionen finns, t.ex., så är det ju inga problem att använda den, men besökare som är här för första gången kommer att se... startsidan!
Och vad finns det där?
Ett flöde av nyhetsinlägg (som mest har med klubben & forumet att göra, inte bilar).

Vi kanske kan ha något slags flöde eller "ticker" på startsidan på aktiva projekttrådar, t.ex.?

Besöker man ex. garaget.org så får man ju ett flöde med bilder på bilar.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Kör senaste projekt/evenemang/teknikfrågor typ i flöde på startsidan?
Som förr fast fler kategorier...
Sedan kanske varje projekttråd får en bild som dyker upp i flödet.
Eftersom att vi laddar inte upp "våra bilar" på samma sätt som på garaget.org
Krolleg
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

jag tror det största problemet ligger i att många unga idag vill inte tillhöra nån traditionell klubb där man betalar medlemsavgift m.m. klubbar (inte bara med bilar) har idag problem att rekrytera nya medlemmar. Unga idag är precis som facebook, får man en ide/intresse ska det finnas info och likasinnade fort å ungefär lika fort som intresset kom upp kommer det sluta.

Folk vill ofta inte binda upp sig i en klubb utan man går med i nån facebook grupp för att några månader senare hitta nått annat. Dom unga som väl går med i en riktig klubb kanske är med ett eller högst 2 år sedan går de vidare. Det är tyvärr svårt att få nån större bredd på en klubb då.

Jag är med i flertalet klubbar på tex facebook och flera med flera tusen användare. men gemensamt för nästan alla där är nya personer frågar sin fråga de gick med för å fråga, resten som skrivs i gruppen består av samma typ 1% av totala användarna.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
gnagis
Inlägg: 947
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:29
Bil: Civic X
Namn: Daniel Svensson
Ort: Karlstad
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Exempelvis kolla bara nu när ma går in i off topic, först ska man scrolla förbi massa pinnade inlägg innan man kommer ner till vardagliga sakerna, dom skulle ligga under en egen meny val o inte forumet som heter våra medlemmar eller liknande för o hitta...

Varje år tar ni upp att vi behöver fler medlemmar i klubben o ändå är ni så anti att ändra lite för att locka den yngre publiken lättare, och för o göra sidan mera lockande för sponsorer med mera.

Blir mitt sista inlägg om ärendet då jag bara får mothugg och har ingen ork o hjälpa denna klubben mera när den bara går med taggarna utåt (varit medlem sedan 2002)
Men då jag verkar va ensam om mina tankar får jag väl säga tack o hej.
[b]Daniel "gnagis" Svensson[/b]
[i]Member since:[/i][b]2002[/b]
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3729
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 110 times
Been thanked: 277 times

Jag tycker att du överreagerar något nu.
Varför kan vi inte fortsätta diskutera detta så vi kommer till en punkt som är så bra som möjligt för klubben?
Möjligheten att hjälpa klubben finns där för samtliga medlemmar men väldigt få yttrar sig i frågan så det är mycket tråkigt om du inte fortsätter.

Jag har sett forum som helt försvunnit för att hemsidan inte fungerat i några dagar så vi måste vara restriktiva till STORA förändringar för att förhindra ett sådant scenario.
gnagis skrev: 6 januari 2019, 13:49 Jag har kommit med konkreta förslag som att se på hur Facebook fungerar eller garaget. Jag har sagt det finns plugins för o skapa dessa saker jag har även sagt jag kan hjälpa till ta fram en sådan sak.

MEN

Det kräver att viljan finns från styrelsen och att det inte ska vara så jävla "gubb" tänkande.

Vill vi växa / överleva måste vi få in dom yngre på sidan säger jag.
För att jag som inte är IT-snubbe så behöver det vara betydligt mer konkreta förslag än "titta på dom"
För mig så låter det bara som att vi ska göra det till Facebook.
Vad är det dessa plugins ska göra för att vi ska bli mer som Facebook?
Kommer dessa att skapa problem för underhållet/överlämningar av hemsidan?

Ta det lugnt när du skriver till andra på forumet och håll nere kommentarer som "jävla "gubb" tänkande"
Styrelsen är bara medlemmar i klubben de med och får inte 1kr eller i princip en enda fördel med att lägga sin fritid på att få klubben att fungera.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Jag tycker vi utfört ganska stora förändringar på ett par veckor. Sidan ser betydligt modernare ut och tilltalande enligt mig. Tack för att du påpekade trådarna i offtopic Gnagis, inga bilder funkade i dem så har tagit bort dem som "pinned" nu.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

gnagis skrev: 10 januari 2019, 06:37 Blir mitt sista inlägg om ärendet då jag bara får mothugg och har ingen ork o hjälpa denna klubben mera när den bara går med taggarna utåt (varit medlem sedan 2002)
Men då jag verkar va ensam om mina tankar får jag väl säga tack o hej.
Tycker all diskussion om hur vi kan förbättra är bra, det vore synd om du slutar bidra till diskussionen. Kan du kanske komma med några fler konkreta förslag på förbättringar? Håller du med om att det är aktiviteten på forumet vi måste göra mer synligt, samt att det skall handla mer om bilar än om klubben + hemsidan på förstasidan?
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar