Hjälp mig att skydda min CRX från vatten och rost

För Topics som ej är motorrelaterade
Myrup
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 juli 2019, 14:02
Namn: Adam Vestergaard

Hej hej! Jag är en nybörjare som har skaffat mig en Honda CRX -86 som behöver en väldans massor kärlek och uppmärksamhet (och reservdelar). Men jag försöker lära mig allt jag kan och försöker skapa mig en lista om vad som behöver göras. Och högst upp just nu på min lista är att försöka stoppa vatten intrång och rost i karossen från att sprida sig. Ett stort problem är takluckan, som har rostat hål rakt ner på innertaket och den håller dessutom inte ens lite tätt. Så på den första bilden så ser ni mitt försökt till att i alla fall få det att sluta läcka in fram tills det att jag har möjligheten att ev börja med plåt och svetsarbete (vilket jag inte vet om jag har råd med i år). Men mitt patetiska försökt med gorilla tejp verkar inte ha fungerat så bra, då ni ser på bild nr två att det fortfarande läcker in och samlas vatten bland annat i den här knuten i skuffen. Så jag undrar ifall någon har något tips på en bättre lösning så att det iallafall slutar att rinna in ännu mer vatten i bilen?

Sedan så har jag ett litet hål i skuggens golv som är stort som en penna kanske, men där tänkte jag att jag bara tar och slipar och sandpapprar bort så mycket jag kan av rosten och sedan fyller i med pl-400 och sprejar underifrån med en behandling.

Och så på bonusbilden så ser ni sätesfästerna och bilbältes fästet på förarsidan, och att även de är helt rostade. Och jag har funderat på ifall jag skall testa o skruva lite i den. Men är rädd för att ta sönder dem, då jag gissar att det inte precis går att få tag på nya till en 30 år gammal bil. Men är detta något som jag skall vara orolig över? Alltså att det är rost där nere? Betyder det att det kanske är rost i golvet också?

Är supertacksam för att stöd och hjälp jag kan få!

Mvh Myrup/Adam.
Bilagor
233022-20df92e0cde83eaf64c4414266f10c91.jpg
233022-20df92e0cde83eaf64c4414266f10c91.jpg (237.99 KiB) Visad 2511 gånger
233022-c492aa85e400db9a8e48c121e0cf5800.jpg
233022-c492aa85e400db9a8e48c121e0cf5800.jpg (110.22 KiB) Visad 2511 gånger
233022-d05ba7c780c166bba7d443efc155e27f.jpg
233022-d05ba7c780c166bba7d443efc155e27f.jpg (166.45 KiB) Visad 2511 gånger
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Får du in vatten i bagaget oxå? På min crx-86 hade jag problem både med takluckan, men medt vatten kom in via baklysena, tog bort och limmade med billig silikon från bauhaus så blev det tätt. (På min nuvarande CRX-89 behövdes det oxå, men då lyxade jag till det och köpte nytt tätningmatrl Neopren? Och kopierade orginaltätningarna, funkar finfint! Köpte matrealet på Kuntze i sthlm).
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Som Malkolm säger, kolla att det inte är baklysena som läcker.

Många väljer att ta bort takluckan p.g.a. läckage och viktminskning. Vill du ha kvar den kan den ju tätas om. Hur vill du göra?

Rosten vid stolfästet ser mest ut att vara ytrost.

Jag hade rekommenderat att du plockar ur all inredning (säten, matta, innerpaneler, innertak, kanske även instrumentbräda) för att få en bra titt på hur chassit ser ut. Då har du även möjlighet att slipa bort den rost som finns och lackera om. Du kan se hur jag gjorde i min projekttråd: viewtopic.php?f=29&t=75042&start=90
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Myrup
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 juli 2019, 14:02
Namn: Adam Vestergaard

Ja jag tror inte det kommer något vatten ifrån lycktrona. För vad jag har sett så blir det endast blött där det droppar ner ifrån den "knuten". Så det verkar ju komma uppeifrån på något sätt. För det är inte blött nere i utrymmet för resärvdäcket eller något vad jag har hittat.

Men har ni något tips på någon annan tejp eller något som tätar bra nu tillfälligt bara så att jag kan lokalisera och eliminera problemet.

Och jag hade gärna tagit bort takluckan helt. Men har ingen aning om var man då kan hitta meterial eller delar så att man får det att se snyggt ut på insidan. Mitt mål med denna bilen är ju att försöka få det att se ut som original skick igen. Så jag har väll tänkt att lackera om o vatten slipa allt o hålla på i vinter. Men måste ju lösa vatten problemet nu fram tills dess

Ps. Någon som vet vart man kan hitta nya låscylindrar och de ring packningarna som sitter runt dem. Låset till förardörren fungerar ej och det börjar bli lite frustrerande att klättra ut genom passagerare dörren varje gång jag skall låsa bilen.
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Tyvärr är vävtejp nog det tätaste man kan ordna utan större åtgärd. Kör du bilen varje dag? Jag hade ett kapell på min när takluckan läckte/inte satt kvar på bilen :D

Ska du få taket att se snyggt ut får du nog byta ytter- och innertak till det från en CRX utan taklucka... Lite mer info: http://www.rogerspace.org/rogertiii/rustfaq/rustfaq.htm
Sunroof drainage tubes
There are two drain tubes leading from the sunroof to holes in the floorpan just ahead of the rear wheels. These tubes can easily become clogged, leading to massive sunroof rust since the water can't leave. They also come loose, leading to lots of water in the spare tire well (sometimes outright flooding).
Removal of the drain plugs in the well will prevent well flooding, but not widespread rust along the path of the drain water. The tubes can be secured with twist-ties and fastened with twist-ties, silicone, epoxy and even expanding foam.

The sunroof itself is often diseased with rust, with some folks complaining of rust flakes showering down on them. This will happen if the drain tubes stay plugged. The sunroof can be filled with rust inhibitor / sealant, like expanding foam or Waxoil (see Rust inhibitors / sealants).

The rails need regular greasing, which both reduces sunroof mechanism wear and seals the rails' metal from the elements.
Ang. låscylindrar: ring Rosenholtz på 08-310010 så hjälper dom dig!
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
nenilsson
Inlägg: 753
Blev medlem: 21 juli 2005, 14:55
Bil: Civic VT
Namn: Emil Nilsson
Ort: Södermalm

Jag har haft ett gäng såna där och det är fruktansvärt roliga bilar! Grattis.
Kolla bältesfästet ordentligt. Ryck till ordentligt, rör det sig i fästet så är det nog tyvärr helt slut i plåten runt omkring.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Köp billig silikon på bauhaus! En stor typ kostar 40-50kr och tätar 100% samt är enkelt att ta bort!

(Köp inte något dyrt nu bara, blir ett helsike att få bort rutlim, Sikaflex eller dylikt).
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2144
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 396 times
Been thanked: 258 times

Fixxe skrev: 7 juni 2017, 19:46 just silikon ska man hålla borta från allt som någon gång kan bli att man ska ha ny färg på.

silikonsmitta är sjukt svårt att bli av med, och det kommer kosta dig mycket hos en lackerare i både tid, tvättning och omlackningar..
Räcker inte att slipa eller matta ner för att bli av med.

såhär blir det om man lackar på silikonsmittat.. Grodögon överallt.
Bild

Jag jobbade ju tidigare med blästermaskiner.
Hade en kund, där det va någon på ett helgskift som tätade ett lite hål genom att limma på en gummibit med silikon...
det tog oss 5 timmar att hitta felet och fick byta ut 6 ton blästermedel, pga att stålkulorna blivit smittade så allt som blästrades oxå blev smittat...
För info så kan silikon ställa till det med blästring/lackering senare.
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Skriv svar