Bytesråd - H23 PRELUDE/EG9 VTI (Beslutsångest)

ENBART för motorrelaterade topics
Murzko
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Prelude 2.3 4WS -92
Namn: Muhamet Baruti

1 oktober 2019, 20:26

Hej allihopa, jag kanske har chansen att byta min Prelude mot en eg9 vti.
Men vet inte om jag i sånt fall gör rätt..
Min Prelude är ifrån 92 väldigt fint skick som gått lite över 7000mil.
En tidigare ägare, och har h23 motor med 4ws styrning.
Tycker om bilen men har alltid velat ha en EG6 VTI vilket inte är så lätt att få tag på, men nu finns en eg9 vti som kanske jag kan byta mot.
Grejen är att jag vet inte om jag gör en bra affär, har varit och kolla på bilen, och den är inte i det skick jag skulle vilja, i alla fall på utsidan.
Rost i bakskärmar och repor lite över allt, mest på ena sidan är det ganska djupa repor och även fronten har en del märken.
Nu är inte jag nå mekaniker men det jag såg o hörde så funkade motor och växellåda bra, det enda missljud jag kunde höra kom från generatorn tror det är remmen. Civicen har få ägare och fräsch insida, även motorutrymmet ser bra ut, helt original förutom sportluftsfilter.
Ägaren kan tänka sig gå med på att byta rakt av, men då måste jag ge helt nya 17tums hjul som jag köpt nyligen, och även nyskattad bil, medans civicen ej är nyskattad. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Eftersom om jag skulle äga civicen så skulle jag inte kunna låta rosten och skavankerna vara.. och då blir de dyrt med att fixa allt, då lacken är inte i bästa skick heller.
Då jag är ganska petig när det gäller bilars ut och insida.

Jag använder Preluden allt för lite (kört kanske 40mil) sen jag köpte den i februari. Och har även långt till jobbet så den får alltid stå då ja tar nån snålare bil till jobbet, därför tänkte jag kanske byta mot eg9an för att kunna ha som allround bil.

VAD TYCKER NI!? :roll: Ursäkta för eventuella särskrivningar.

Mvh Murzko.
Senast redigerad av 1 Murzko, redigerad totalt 1 gånger.
Honda CTR FK2 BLACK EDITION - SÅLD :cry:
Ägde dig, älskade dig. Sen dök ett hus upp och köptes, du såldes, exporterades och nu finns inge fler utav dig här i Sverige... Saknar dig kompis :cry: <3
Murzko
Wannabe
Wannabe

1 oktober 2019, 20:28

Eg9an har gått ca 13 000 mil och är svensksåld.
Ägde dig, älskade dig. Sen dök ett hus upp och köptes, du såldes, exporterades och nu finns inge fler utav dig här i Sverige... Saknar dig kompis :cry: <3
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Has thanked: 44 times
Been thanked: 21 times

1 oktober 2019, 21:43

Håller på med rostlagning på en EG just nu, och det finns alltid mer än det ser ut när man börjar slipa/skrapa.

Vad ska du ha bilen till? Prelude är ju bättre som glidarbil/långdistans medans Civicen är bättre som banobjekt/busbil.

Hade jag bytt en rostfri(?) Prelude mot en rostig EG VTi? Nej.
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Murzko
Wannabe
Wannabe

1 oktober 2019, 22:30

Rostig var den men endast skärmkanterna, ganska mycket jobb o pengar mest tid då kanske.
Hade tänkt då att ha den som brukis, pendla, köra runt i, handla, hämta barnen osv. Medans Preluden i princip bara står, pendlar inte med den pga förbrukningen. Men som sagt så är den rostfri och fin i lack och övrigt ej buskörd så är i bra skick. Sen är det just att jag alltid velat ha en EG VTi.......... hmmmmm. Ont i hjärnan, saknar min FK2A! :(
Skriv svar