Slicks på våra bankörningar

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
Junior

Jag undrar om det har diskuterats med våra samarbets klubbar att få använda slicks.

Va tycker folket i Hpc om slicks?? Jag har inte själv testat det, men det våre kul om man kunde köra med dessa på våra körningar.

Tpc tillåter slicks på deras körningar och vad jag vet så har det inte hänt någon stor incident tack vare slicksen.

Man kan väl inte tacka nej till mer fäste?? ;)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

En nackdel kan ju vara att fästet blir så bra att man får problem med oljetillförsel och att pumpen får i sig en del luft och skummar till oljan så att den smörjer dåligt. En annan aspekt är väl att vi ska ha gatlegala bilar och då går det ju inte med slicks, men det kanske är mer en formalitet som går att lösa.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Hammerin
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Det är nog för att vi inte skall råka ut för någon allvarligare olycka...

vem som helst kan köpa slick, men det är inte vem som helst som kan kör med slicks säkert.

Ett R-däck ger dig en viss varning om när greppet är på väg att upphöra, vilket gör att de flesta saktar ner och blir försiktigare. Ett slick släpper utan någon större förvarning, och är av åkningen ett faktum. Det kanske inte låter så farligt, men med det generella ökade greppet så ökar hastigheten och tillbuden blir allvarligare.

Jag anser att detta ej är nödvändigt, då det går att åka riktigt fort med sjyssta R-däck.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Junior

Steffo det har du rätt i, man får köra bafflat tråg. Annars är vi få många som kommer att få lager ras.

Detta med bes, kan vi diskutera i oändligheter. Hälften av bilarna som rullar på bana skulle inte klara en flygande bes, det spelar en mindre roll om däcken inte håller måttet för en vanlig bes ;)
Senast redigerad av Junior den 17 november 2008, 17:47, redigerad totalt 1 gånger.

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Gladen

Hehe, hälften? Så många? :prop:
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Ser inte riktigt syftet med slicks då det inte är tid vi jagar på banorna. R-däck är mestadels till för att ha en konstant grepp utan att det avtar efter två varv.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Junior

Scotte: Vi jagar inte tid, men man vill väl alltid sträva efter bättre grepp. Varför vill du testa nytt r-däck? Jo för att det har bättre fäste och kanske bättre livs längd.

Jag säger inte att det är ett krav att åka på slicks, men den som vill ska få åka på slicks.

Gladen okay 99% procent ;)

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
M Scotte
Kontakt:

Jag hade åkt på Toyo fortfarande om de inte hade kroknat efter 5 varv. Jag letar inte efter bättre grepp på bana, bara att det håller i och inte däcket tar slut efter en körning. I SS däremot letar jag maximalt grepp i r-däcken.

Slicks anser jag fortfarande inte har något befogat användningsområde på våra träffar då gränsen mellan fullt grepp och inget grepp är relativt digitalt. Den dagen det inte är krav på SBP-godkänd bil som dessutom är skattad och försäkrad kommer säkerligen denna regel försvinna.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Mooseman
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson

Det har diskuterats mellan klubbarna och den gemensamma meningen där är samma som vi alltid haft här i klubben.

Det blir för stora skillnader i kurvhastigheter mellan bilarna (gatdäck/r-däck/slicks).
Det är få som klarar av att utnyttja sina r-däck till max, varför då riskera ännu värre olyckor genom att tillåta slicks som gör att det går ännu fortare.
Det är mycket lynnigare att åka slicks, gränsen mellan grepp och släpp är minimal.

Dessutom är det inte en enda bil i denna klubben som har ett chassi som klarar av att nyttja ett par slicks på ett bra sätt, så det är egentligen en onödig frågeställning. När vi åker 20 kg-fjädrar och uniballs så är det r-däcken som begränsar vår framfart.
Team Kalmar
PeGe
Kontakt:

Jag kan väl flika in med min syn på det hela iom att jag kört med slicks på bana med min CTR, och på så vis anser att jag har erfarenhet i ämnet...

Grejen med slicks när det gäller greppet vad jag har märkt är att det gäller att ha tålamod och åka några varv innan man fått ordentlig med temp i däcken, men sen väl så kan jag säga att om det är som natt och dag på R-däck och gatdäck, så är steget R-däck--> Slicks minst lika stort.

Om man jämför hastigheten ut ur och igenom kurvorna så där har R-Däck ingenting att säga till om mot slicks, ett exempel, var på en bankörning och körde mot banbyggda M3 E30 m. 260hk med R-däck, bur, Coilovers, hela köret, och dom kunde inte fatta hur jag kunde dra så fruktansvärt ifrån i kurvorna.

Men som sagt det största problemet är väl att om man kör i en lång svepande kurva så finns det stor risk för att det blir snålt på olja vid något lager, med lagerknack som följd och haveri, vilket inte är roligt...

Sen så har jag hört skräckexempel på att svetsarna i karossen skall brista eller spricka, visst är det helt fullt möjligt om man plöjer bana en hel del, men då kanske man har byggt bilen därefter med helsvetsad kaross osv. Men om man åker på en par banträffar i året så det borde inte göra någon större åverkan tycker jag, i så fall e nog bilen jäkligt klent byggd ;)

Detta är min åsikt i ämnet angående att köra med slicks på banträffar :)
Åland

<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

PeGe, vad kör du med för camber, slicks kräver väl en camber på en 4-5 grader för att fungera som det är tänkt?
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

men en liten tanke som slagit mig en tid.

då efterfrågan på at få köra med både riktiga bilar och med sliks.
varför inte göra som under "rejsa" träffän som ägde rum på sturup.

en nybörjar klass, en rutinerad klass och en racing klass.
kör 20 min pass precis som nu. men ha en klass med licensfordon.
där folk med licens kör och då oxå bilar och däck som är racing klassade.

på sturup funka de klockrent och sista timmen var de "open pittline" då alla fick
köra bäst dom ville (max 40 bilar på banan).

borde det inte gå att få även våra körningar på detta sät ?
eller är de verkligen bara vi i hpc som vill vidarutväkla oss
från lek till tävling ? har hela tiden trot att målet med våra
"förarutväklingsdagar" varit att just få folk att börja tävla på riktigt.
Senast redigerad av LinusE den 20 november 2008, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
PeGe
Kontakt:

Asse skrev:PeGe, vad kör du med för camber, slicks kräver väl en camber på en 4-5 grader för att fungera som det är tänkt?
Åkte med helt original upphängning, med endast JDM krängare bak och fjäderbenstag fram...
Men som du säger, krävs camber för att få ut det rätta som slicksen ger.

Personligen så skulle jag hellre åka på 16"R-Däck för att slippa lite "Wear and Tear" och vara lite snällare med bilen...
Eller helst så skulle jag vilja bygga en K20 EG, med riktigt vassa banegenskaper, men fortfarande "roadlegal" dock väldigt reducerade vägegenskaper ;)
Skulle säkert gå bra att besikta en sådan bil här på Åland utan några större bekymmer :D
Åland

<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>

<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
M Scotte
Kontakt:

Linus förslag är kanon tycker jag, om tar ut en avgift, kanske runt 1000kr för alla som vill köra med tävlingsbilar hade vi kunnat öka kassaflödet rejält, för om man vill åka med tävlingsbilar på banan bör man vara villig att betala vad en normal träningsdag kostar. 1000kr för alla som vill åka på slicks hade jag tyckt var rimligt då de måste åka i egen klass utan andra bilar som är reggade.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Mooseman

Skulle ev gå att göra, men kravet skall ju då vara att vagnbok finnes. Hur ofta behöver man "besikta" bilen när man har vagnbok? Hur gör de med besiktning på tävlingar?
Senast redigerad av Mooseman den 20 november 2008, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
M Scotte
Kontakt:

vagnbok krävs på tävlingsbil, så det borde inte vara något problem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Paul H
HPC Guld Medlem
Bil: Civic
Namn: Paul Tuveneld
Has thanked: 14 times
Been thanked: 2 times

Vagnboks besiktning måste göras en gång per år, då en SBF godkännd besiktningsman kollar bur, bälte, stol och även att bilen är hel och ren samt ser snygg ut och även att bilen uppfyller SBF:s säkerhetskrav. Vid varje tävling så kontrolleras bälte, stol, strömbrytare, lampor och att bilen uppfyller de krav som ställs i klassen. Kör man tävlingsbil så finns inte mycket lösa delar i bilen och även däck och bromsar är i bra skick.
Paul Tuveneld
Koffe

låter som en utmärkt ide

jag skulle gladeligen betala 1k
Senast redigerad av Koffe den 20 november 2008, 19:15, redigerad totalt 1 gånger.
cetv
Kontakt:

Låter som en super ide med en klass till och som Scotte smurfen säger kan det lätt dra in mycket pengar.
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
Jay-c
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson

håller med, det vore sjysst med en sån klass. kanske man får se några ruggigt snabba bilar :P
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Mooseman

Jag tar med mig förslaget till samarbetsklubbarna inför kommande säsong.
Team Kalmar
Junior

Kul att iden uppskattas. Hoppas att samarbets klubbarna är för iden. Trots att ens bil inte är en tävlings bil så vet man aldrig vad som händer i framtiden :)

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
M Scotte
Kontakt:

Jay%c skrev:håller med, det vore sjysst med en sån klass. kanske man får se några ruggigt snabba bilar :P
Då blir du nog rätt besviken, då de flesta klasser Honda får köra i är långsammare än gatbilarna som rullar på våra körningar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Junior

M Scotte skrev:<!--quoteo(post=515957:date=20 Nov 2008, 22:01:34:name=Jay%c)--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay%c 4 20 Nov 2008, 22:01:34) <a href="index.php?act=findpost&pid=515957"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->håller med, det vore sjysst med en sån klass. kanske man får se några ruggigt snabba bilar :P
Då blir du nog rätt besviken, då de flesta klasser Honda får köra i är långsammare än gatbilarna som rullar på våra körningar.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är ändå ett steg i rätt riktning. Många kanske får upp ögonen för racing, en slags "mjukstart"

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Tycker inte tävlingsbilarna skall behöva betala mera. Ja menar dom kör Honda och troligen medlem i HPC, lika för alla right!?
OM det nu skall kosta extra för nån så vi kan bygga på våran kassa kan vi isåfall lika gärna låta "balla projekt" med Honda motor delta och varför inte även HPC medlemmar med andra bilmärken, blir mkt klirr i kassan då :)

Det vore ju tråkigt om det bara är 5 tävlingbilar under ett 20min pass, skall man då mixa dom med vanliga bilar som kör rena slicks kanske?
Men bara för man har slicks är man automatisk inte erfaren tävlingsförare....klurigt det här ju. Dom andra klubbarna tävlingsbilar då, är det 700hk monster som kommer skrämma livet ur en stackars ESi med slicks ? ;)

Helt plötsligt känns det inte som "klubb nivå" längre...
Senast redigerad av Micke 16v den 21 november 2008, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
M Scotte
Kontakt:

Slicks=lika med tävling, svårare än så anser jag inte det vara. Vil man tävlingsträna har man vagnbok, vilket i sin tur gör att man inte kan blanda med gatbilar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Mooseman

Det kommer inte på tal att blanda med gatbilar. Vagnbok gäller, och kostnaden lär vara nödvändig då det kommer vara färre bilar på dessa pass.
Team Kalmar
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Det är ju det jag menar, hur kul är det att kolla på 5 bilar ;) och inte blir det roligare att titta på dom bara för att dom betalar för sin körning.
Dom själ ju körtid från alla andra kan man ju säga. Då är det väl bättre att ge "balla projekt" och medlemmar med "fel" bil chansen att köra.

edit: tolkade era tidigare inlägg som att det var okej att blanda tävlingsbilarna och slicks-bilarna iom. att dom båda skulle få betala 1000:-
Senast redigerad av Micke 16v den 21 november 2008, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
M Scotte
Kontakt:

Den som kör med slicks går automatiskt i klassen icke-gatgodkänd så då gäller ändå inga förs, och kan således åka med icke-gatbilar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

en sak jag ser som kanon med det även om det heter "stå o kolla på bilar" "tar kör tid" mm.
är att något som verkligen saknats på våra körningar är just riktigta tävlingsbilar.
mitt mål med allt lekande har alltid varit a köra "på riktigt".och att då ha team och förare som kör tävlingsbilar
på våra körningar ser jag bara som en storfördel för att det då drar med folk till att ta steget över.

skulle gladeligen betala för att få köra och just som martin säger så kostar all träning inom racing,
så absolut ska de även göra på en klubbkörning ....
även om de så inte skulle bli var 3 tur ut, utan kanske 3x20min på en dag så är de värt att ha med klassen
för en rimlig summa. något som jag verkligen hoppas klubben skulle kunna ta upp på en seriös nivå.

för det är ju så att honda har bilar som med lätthet skulle vinna eller ligga på topp många serier i sve med rättförare
och just träning. och vem vill inte se att honda blir "stor" på rätt ställe som just racingvärlden även i små serier i sve...
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Skriv svar