Beg.köp av civic type r

ENBART för motorrelaterade topics
Larsson

(Fungerade inte att söka, och om jag postade i fel forum så ha överseende.)

Tänkte köpa mig en civic type r -02 till -04

Undrar om det finns några speciella fel på dem som man skall kolla på? Eller exempelvis undvika någon årsmodell?
Vad för uppgraderingar har gjorts? (jag vet bara om speglar mm till -04)
Vilka serviceintervall är det 2000 mil?
Hört att man skall kolla ventilspel relativt ofta. sant? hur ofta? hur dyrt?
Finns det avtagbar dragkrok till dem?
Vad drar era i riktig förbrukning vardagskörning?
Annat som kan vara bra för mig att veta?

Hoppas att nån har tid att svara på dessa frågor. Börjar bli lite bråttom för jag köper nog en i dagarna.

Tack på förhand
David larsson
bjornligan

min drar ca 1liter/milen stadskörning

-04-05 har "klaraglas" med xenon andra baklysen annan front, röd/svart inredning blinkers i backspegel , snyggare helt enkelt, kom även i blå

lättare svänghjul , och X antal andra småpunkter har ändrats
Senast redigerad av bjornligan den 14 november 2005, 18:30, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->

CTR -05 Såld
Jontis
Namn: JonasSundgren

<!--QuoteBegin-bjornligan+14 Nov 2005, 19:30:18--><div class='quotetop'>QUOTE(bjornligan 4 14 Nov 2005, 19:30:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->snyggare helt enkelt
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211294"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

eller fulare helt enkelt... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]

Min ligger oxå runt litern.
Har kört under 0,7 en gång.
Ligger på 2 liter milen på bana.
Senast redigerad av Jontis den 14 november 2005, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Normal serviceintervall ligger på 2000mil, ventilspel ska kollas efter varje 4000mil.
Dragkrok finns inte, men vissa verkar dock ha ordnat det på egen hand.
Förövrigt så funkar sökfunktionen utmärkt.
mAbZ

<!--QuoteBegin-Larsson+14 Nov 2005, 17:52:34--><div class='quotetop'>QUOTE(Larsson 4 14 Nov 2005, 17:52:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Tänkte köpa mig en civic type r -02 till -04
Undrar om det finns några speciella fel på dem som man skall kolla på?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211283"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

En sak att kolla om du ska köpa en 02:a är ifall synkringar har varit
bytta på garanti. Har de inte det så kan de vara i dåligt skick-
det var en barnsjukdom i 02:orna.
Annars finns det inga fel vad jag vet - kolla denna <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=21031" target="_blank">tråd om besiktning</a>

I övrigt:
- Ventilerna ska kollas 1:a gången vid 4000 mila servicen. Är det ofta?
- Det är inte tillåtet att montera dragkrok på den (och tur är väl det! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] )
- Min 02:a drog 1,07, min 05:a drar 0,97.
Men 02:a hade annat avgas samt öppet luftfilter, 05:a är original.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Larsson

Vart och kollat på en -02
Jag trodde att rutorna var tonade från fabrik på alla men tydligen inte på den här. Den hade ingen utrustning som ac antispinn. Det var synd. Det knarrade lite om kopplingspedalen är det nått som känns igen?
Drar era verkligen 1 liter milen vid vardagskörning? det låter mycket för en lätt bil med 2 litersmotor.
Var det nån skillnad mellan -02 och -03?

Tack för svaren
Senast redigerad av Larsson den 14 november 2005, 21:13, redigerad totalt 1 gånger.
David larsson
tuppen

hur gör ni egentligen när ni mäter hur mkt era bilar drar? 0.97l/mil t.ex, hur får ni fram den siffran så exakt?
bjornligan

<!--QuoteBegin-tuppen+14 Nov 2005, 21:34:08--><div class='quotetop'>QUOTE(tuppen 4 14 Nov 2005, 21:34:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->hur gör ni egentligen när ni mäter hur mkt era bilar drar? 0.97l/mil t.ex, hur får ni fram den siffran så exakt?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211363"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

tanka fullt, nolla tripmätaren

kör och tanka fullt igen, nu får du i t.ex 40 liter

du tittar på trippmätaren den står på 20km = 2 mil

bilen har dragit 40/2= 20

20 liter milen
<!--sizeo:1--><span style="font-size:8pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Kris-.tianpet,ter_sson<!--sizec--></span><!--/sizec-->

CTR -05 Såld
Fredda

<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->En sak att kolla om du ska köpa en 02:a är ifall synkringar har varit
bytta på garanti. Har de inte det så kan de vara i dåligt skick-
det var en barnsjukdom i 02:orna.
Annars finns det inga fel vad jag vet - kolla denna <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=21031" target="_blank">tråd om besiktning</a>

I övrigt:
- Ventilerna ska kollas 1:a gången vid 4000 mila servicen. Är det ofta?
- Det är inte tillåtet att montera dragkrok på den (och tur är väl det!  [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/prop.gif[/img] )
- Min 02:a drog 1,07, min 05:a drar 0,97.
  Men 02:a hade annat avgas samt öppet luftfilter, 05:a är original.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211310"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hehe, av någon anledning så ökade bränsleförbrukningen på min 05:a efter att man klämt på avgas. Fått för mig att högerfoten blivit tyngre efter det... :-b
Fredrik Jansson
Honda Civic 1,5i -00
VW Golf GTI ED35 -12
Honda Civic Tourer 1,6 Dtec -15
tuppen

Ska bli intressant att se vad min bil drar, brukar köra 110km/h på väg till jobbet och relativt jämn gas hela tiden

/sorry lite OT där
Jontis
Namn: JonasSundgren

<!--QuoteBegin-Larsson+14 Nov 2005, 22:12:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Larsson 4 14 Nov 2005, 22:12:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den hade ingen utrustning som ac antispinn.

<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211351"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

De enda tillvalen som fanns var ac och metalic-lack.
Ingen sätesvärmare, ingen klocka.
Du får en bil att köra. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]

Skillnaden mellan 02 och 03 är att kromet i strålkastaren är
aningens mörkare på 03.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Ken

<!--QuoteBegin-Larsson+14 Nov 2005, 21:12:14--><div class='quotetop'>QUOTE(Larsson 4 14 Nov 2005, 21:12:14)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Drar era verkligen 1 liter milen vid vardagskörning? det låter mycket för en lätt bil med 2 litersmotor.

Tack för svaren
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=211351"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tänk på att motorn har 100hk/l alltså ganska trimmad redan från fabrik.
Inte alls konstigt att den drar runt litern då vettu [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<span style='color:blue'>Ken Hallbrink
Civic 1,8vti (MB6)</span>

Västerås
Larsson

Visst är motorn hårt trimmad men på låga varav borde den inte dra mer än någon annan 2litersbil i samma viktklass.
Är det kamkjedja eller kamrem? Om det är rem är det byte vid 8000 mil?
Hur var det med toningen? kom det först till -04? (visst man kan fixa det själv)
Xenonljus fanns bara från -04 va?

Många frågor blir det! Hoppas att nån orkar svara.
David larsson
Bergan

Visst drar den lite på låga varv, men det är ruskigt svårt att hålla sig till det när bilen går så bra på höga! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]

Har för mig att det är kamkedja på kärran.
Toningen kom till 04, men det är bara att lämna in den till en firma så fixar dom det, eller gör det själv.
Även Xenonljusen kom till 04. Helt otroligt vad dessa lyser upp bra.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

För övrigt så kan det gå att komma ner lägre i bränsleförbrukning om man kör landsväg. Min drog 0,82 fram och tillbaka till Lappland i våras (med vinterdäck på). Jag körde inte speciellt sakta heller men eftersom jag körde på natten så slapp jag göra en massa omkörningar.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ziggy

Körde i somras 63mil utan att lampan började lysa. Iochmed att tanken rymmer 50 och lampan lyser när det är ca 7liter kvar så gissar jag på att det gått 40l på 63mil vilket = 0,64 per mil. Då åkte jag lugnt (höll hastigeterna för det mesta [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img] ) och försökte spara bensin. Så bränsleförbrukningen är det absolut inget fel på. Men som andra har påpekat så inbjuder den til körning på höga varv. Har pressat maskinen enormt vissa ggr. Körde slut på en tank på ca 28mil så då är det nästan 2l/mil. Men det var ett extremt tillfälle med många omkörningar och varvade ut den på varenda växel [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Annars brukar jag ligga på ca 1l/mil med blandad körning med övervägande gasning... Jag kan inte hålla mig... Jag är en svag människa... Har blivit VTEC beroende [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/oops.gif[/img]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Mathias

Hade knarr i kopplingen på min 02 men de bytte kopplingscylinder om jag inte minns fel. Givetvis på garantin. Tror även detta är ett relativt vanligt fel på alla civic:ar från 01/02. Detta enligt verkstaden.
<span style='color:yellow'>Mathias Doré</span>
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'><span style='color:blue'>Honda Civic Type-R</span></span>
Fredrick

kamkedja - JA..

1,5 l/mil drog min nästan jämt... allt är ju beroende på hur du kör.. (bilen är sjukt äckligt jävla rolig att köra, just därför pinnar d på!)

-02 är snabb, snygg o en bra bil

-04 är snabbare, snyggare o en bättre bil

kopplingen knarra på vissa.. men vad ja vet så smörjde dom bara upp den på min och min polares..

så köp o var glad! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
Skriv svar