Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
En krock på E4
Såhär var det:
En Saab och en Toyota körde på E4 norrut, Saaben var framför Toyotan.
En avfart på vänster sida finns och vägen delas där med refug i mitten.
Saaben körde mitt i refugen och hans bak slungades ut på den mittersta körfältet såsom illustrationen visar.
Toyotan som kom bakifrån körde sedan rakt in snett bakifrån på vänster sida av saaben.
Båda bilarna är trafikförsäkrade.
Värt att notera var att de fanns bilar på de längst högra körfältet, dvs ett körfältsbyte kunde inte ske.
Jag tycker att iom saaben bara var trafikförsäkrad så lär han inte få ut ett öre för den, då det var en singelolycka för hans del.
Personen i toyotan bör komma undan med en självrisk eftersom han körde på bakifrån på saaben.
Vad säger ni själva?
Personen i Toyotan som jag pratat med anser att Saabens försäkringsbolag ska stå för skadorna på Toyotan dvs ingen självrisk ska betalas av toyotans ägare.
Saabens ägare själv anser sig själv också vara vållande till krocken.
Men frågan är hur försäkringsbolagen kommer vinkla det till sitt eget bästa?
Vem anser ni vara skyldig och varför?
kom med synpunkter tack!
Den röda bilen på bilden är Saaben.
En Saab och en Toyota körde på E4 norrut, Saaben var framför Toyotan.
En avfart på vänster sida finns och vägen delas där med refug i mitten.
Saaben körde mitt i refugen och hans bak slungades ut på den mittersta körfältet såsom illustrationen visar.
Toyotan som kom bakifrån körde sedan rakt in snett bakifrån på vänster sida av saaben.
Båda bilarna är trafikförsäkrade.
Värt att notera var att de fanns bilar på de längst högra körfältet, dvs ett körfältsbyte kunde inte ske.
Jag tycker att iom saaben bara var trafikförsäkrad så lär han inte få ut ett öre för den, då det var en singelolycka för hans del.
Personen i toyotan bör komma undan med en självrisk eftersom han körde på bakifrån på saaben.
Vad säger ni själva?
Personen i Toyotan som jag pratat med anser att Saabens försäkringsbolag ska stå för skadorna på Toyotan dvs ingen självrisk ska betalas av toyotans ägare.
Saabens ägare själv anser sig själv också vara vållande till krocken.
Men frågan är hur försäkringsbolagen kommer vinkla det till sitt eget bästa?
Vem anser ni vara skyldig och varför?
kom med synpunkter tack!
Den röda bilen på bilden är Saaben.
För att hårddra det så kan man ju argumentera för att Toyotan skall hålla ett sådant avstånd till bilen framför att han kan stanna utan att krascha in i den.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
<!--QuoteBegin-SamH+1 Jan 2006, 23:39:39--><div class='quotetop'>QUOTE(SamH 4 1 Jan 2006, 23:39:39)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Personen i Toyotan som jag pratat med anser att Saabens försäkringsbolag ska stå för skadorna på Toyotan dvs ingen självrisk ska betalas av toyotans ägare.
Saabens ägare själv anser sig själv också vara vållande till krocken.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det kan vinklas typ så här:
Bakomvarande bil är skylldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande bil att han hinner stanna vid en eventuell olycka.
Toyotan lär åka dit också.
Saabens ägare själv anser sig själv också vara vållande till krocken.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det kan vinklas typ så här:
Bakomvarande bil är skylldig att hålla ett sådant avstånd till framförvarande bil att han hinner stanna vid en eventuell olycka.
Toyotan lär åka dit också.
Mvh Benci_Hovanyi
man får inte lov att stanna på motorväg, lägsta fart är väl 30 eler 40km/h?
om det nu är motorväg det gäller?
sen samtidigt så ska man hålla avstånd till framförvarande bil
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Vad är det för väg? Motorväg, motortrafikled, landsväg ... ?
Kom båda bilarna i samma fil strax innan olyckan?
Om inte, vad är det för markering i vägbanan?
edit
Hastighetsbegränsning?
Avstånd strax innan olyckan?
Hastighet på vardera bil?
edit
Hastighetsbegränsning?
Senast redigerad av andno den 2 januari 2006, 00:00, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
Blinkade Saaben för att köra av?
Toyotan skall hålla avstånd till framförvarande dvs Saaben som håller på att byta fil för att köra av. Om däremot en bil kastar sig i din fil precis framför dig och tvärnitar - du kan inte undvika att köra på - så innebär detta inte automatiskt att du får skulden eftersom ditt säkerhetsavstånd "togs ifrån dig" av bilen framför.
Toyotan kan inte rimligen förutse att Saaben skall köra in refugen för att sedan hamna stillastående i hans körbanan.
Kan bara Toyotan visa att han inte körde för fort eller inte låg väldigt nära bör Saaben få hela skulden. --> Saabens bolag pyntar Toyotans kostnader.
Saabägarens bolag måste visa (bromsspår, vittnen etc) att Toyotan har inte hållt normalt avstånd eller kört för fort för att Toyotaägaren inte skall få ersättning.
Någon ersättning för bilen för Saabägarens del är inte aktuell i och med att han bara har trafikförsäkring.
Toyotan skall hålla avstånd till framförvarande dvs Saaben som håller på att byta fil för att köra av. Om däremot en bil kastar sig i din fil precis framför dig och tvärnitar - du kan inte undvika att köra på - så innebär detta inte automatiskt att du får skulden eftersom ditt säkerhetsavstånd "togs ifrån dig" av bilen framför.
Toyotan kan inte rimligen förutse att Saaben skall köra in refugen för att sedan hamna stillastående i hans körbanan.
Kan bara Toyotan visa att han inte körde för fort eller inte låg väldigt nära bör Saaben få hela skulden. --> Saabens bolag pyntar Toyotans kostnader.
Saabägarens bolag måste visa (bromsspår, vittnen etc) att Toyotan har inte hållt normalt avstånd eller kört för fort för att Toyotaägaren inte skall få ersättning.
Någon ersättning för bilen för Saabägarens del är inte aktuell i och med att han bara har trafikförsäkring.
Christopher Sjöstedt
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Ingen Honda för stunden</span>[/b]
<!--QuoteBegin-andno+1 Jan 2006, 23:58:58--><div class='quotetop'>QUOTE(andno 4 1 Jan 2006, 23:58:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Vad är det för väg? Motorväg, motortrafikled, landsväg ... ?
edit
Hastighetsbegränsning?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226386"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
motorväg
hastigheten är 70 där
saaben skulle ta avfarten på vänster sida i sista stund men det fanns mycke snö mellan vägarna så han fastnade i mitten där.
båda höll 70 kmh - inbromsning på halt väglag så säg 60km/h när krocken inträffade.
Toyotan låg från början på 40meter men när han såg att föraren skulle ta avfarten så vart avståndet kortare till framförvarande bil.
kan tilläggas att både polis och bärgare kom till platsen också. Båda bilarna var helskrot.
edit
Hastighetsbegränsning?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226386"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
motorväg
hastigheten är 70 där
saaben skulle ta avfarten på vänster sida i sista stund men det fanns mycke snö mellan vägarna så han fastnade i mitten där.
båda höll 70 kmh - inbromsning på halt väglag så säg 60km/h när krocken inträffade.
Toyotan låg från början på 40meter men när han såg att föraren skulle ta avfarten så vart avståndet kortare till framförvarande bil.
kan tilläggas att både polis och bärgare kom till platsen också. Båda bilarna var helskrot.
Apropå att hinna få stopp på kärran i tid...
låt oss säga att de kör i ca 70km/h så blir bromsträckan en given sträcka beroende på underlag och bromsar osv.
Men det är ändå en bit förbi toyotaägarens fantasi att bilen framför skall stå still helt plötsligt... alltså saabens "bromssträcka" måste varit orealistiskt kort om ni förstår vad jag menar.
inte lätt att parera... dessutom så kan det komma bakomvarande bilar som hade kört in i toyotan om han hade tvärnitat, vilket inte heller är en bra idé på en sådan körbana. Jag anser nog egentligen att han inte hade något större val...
låt oss säga att de kör i ca 70km/h så blir bromsträckan en given sträcka beroende på underlag och bromsar osv.
Men det är ändå en bit förbi toyotaägarens fantasi att bilen framför skall stå still helt plötsligt... alltså saabens "bromssträcka" måste varit orealistiskt kort om ni förstår vad jag menar.
inte lätt att parera... dessutom så kan det komma bakomvarande bilar som hade kört in i toyotan om han hade tvärnitat, vilket inte heller är en bra idé på en sådan körbana. Jag anser nog egentligen att han inte hade något större val...
Medlem 427
Som charly skrev, det är skillnad på att framförvarande fordon bromsar in än att han stannar direkt av krocken, då har bakre fordon inte någon chans egentligen. Hade han där framme bromsat in som vanligt hade bakre bilen haft en större chans då det tar ett tag innan bilen stannar om man jämnför med en krock.
Så om han säger något i denna stil tror jag han kan komma undan skiten som körde på.
Så om han säger något i denna stil tror jag han kan komma undan skiten som körde på.
Stefan Karlsson
Tror dom sa nåt i stil med "Man ska kunna stanna framför varje förutsägbart hinder" i bilskolan. Tycker inte att saabens sätt att stanna var förutsägbart ....
Senast redigerad av magnum den 2 januari 2006, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
Ninja pwr !
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
är helt solklart för mig att han/hon i toyotan inte har begått något regelbrott eller fel. därav ligger hela skulden hos saaben
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
<!--QuoteBegin-JG+2 Jan 2006, 00:52:02--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 2 Jan 2006, 00:52:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->man får inte lov att stanna på motorväg, lägsta fart är väl 30 eler 40km/h?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226382"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Man får stanna om trafiksituationen kräver detta.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226382"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Man får stanna om trafiksituationen kräver detta.
Simon Aunér
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
F.d. ägare av en Honda Accord 2.3i SR 1994
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
dessutom är det väl inte försäkringsbolagen som bestämmer det? det är väl polisens rapport de utgår ifrån där polisen bedömer felet?
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
<!--QuoteBegin-EcciBaka+2 Jan 2006, 16:59:11--><div class='quotetop'>QUOTE(EcciBaka 4 2 Jan 2006, 16:59:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->dessutom är det väl inte försäkringsbolagen som bestämmer det? det är väl polisens rapport de utgår ifrån där polisen bedömer felet?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226550"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan någon bekräfta dehär?
Eftersom han tog på sig hela skulden framför polisen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226550"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kan någon bekräfta dehär?
Eftersom han tog på sig hela skulden framför polisen.
Att han själv tog på sig skulden innebär inte att försäkringsbolaget per automatik går ut och betalar, de prövar alltid ärendet först. Det kanske är skillnad iom att polisen är närvarande iofs, men jag vet fall där ett stort försäkringsbolag vägrat godkänna en bilstöld trots att polisens utredning bevisat det. Så man kan nog inte säga något alls på förhand egentligen.
<span style='color:blue'>Tobias Rydholm
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
Honda Prelude 2,3i
Golf TDi Highline</span>
<!--QuoteBegin-Torre+2 Jan 2006, 17:49:08--><div class='quotetop'>QUOTE(Torre 4 2 Jan 2006, 17:49:08)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Att han själv tog på sig skulden innebär inte att försäkringsbolaget per automatik går ut och betalar, de prövar alltid ärendet först. Det kanske är skillnad iom att polisen är närvarande iofs, men jag vet fall där ett stort försäkringsbolag vägrat godkänna en bilstöld trots att polisens utredning bevisat det. Så man kan nog inte säga något alls på förhand egentligen.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226559"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vet också en olycka i en rondell där två prsoner krockade och den ena tog på sig skulden, och polisen sa att det var hans fel, men försäkrings bolaget som den "oskyldige" hade, vägrade betala ut försäkringen.
Bara för att polisen har kommit fram till något så behöver inte försäkringsbolget gå på den linjen.
Som tidigare sagt, dom utreder själva varje fall och går på sin egen linje.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=226559"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vet också en olycka i en rondell där två prsoner krockade och den ena tog på sig skulden, och polisen sa att det var hans fel, men försäkrings bolaget som den "oskyldige" hade, vägrade betala ut försäkringen.
Bara för att polisen har kommit fram till något så behöver inte försäkringsbolget gå på den linjen.
Som tidigare sagt, dom utreder själva varje fall och går på sin egen linje.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->