När man väl har lärt sig köra ordentligen på höger sida alltså.
På bana. Är det en fördel? Eller skit samma.
Tänkte vad det finns för fördelar som väger upp att sitta på "fel" sida
På höger eller vänster sida?
Fördelen som jag förstått är väl att alla banor går i högervarv och då ser man bättre genom kurvorna kan jag tänka mig, om man sitter på höger sida. Man svänger mest åt höger med andra ord.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Är väl främst för viktfördelningen iom att de flesta banorna går i högervarv (dock inte alla, finns några stycken som går i vänstervarv).
Edit: Fast jag är inte helt säker för när man kör gocart ska man ju försöka få ut lite vikt på vänsterkanten om man svänger åt höger för att de hjulen ska få bättre fäste.
Men det är ju mycket mindre saker så det kanske funkar lite annorlunda.
Edit: Fast jag är inte helt säker för när man kör gocart ska man ju försöka få ut lite vikt på vänsterkanten om man svänger åt höger för att de hjulen ska få bättre fäste.
Senast redigerad av david-o den 16 mars 2006, 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Baden - CH
<!--QuoteBegin-david-o+16 Mar 2006, 20:47:34--><div class='quotetop'>QUOTE(david-o @ 16 Mar 2006, 20:47:34)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Edit: Fast jag är inte helt säker för när man kör gocart ska man ju försöka få ut lite vikt på vänsterkanten om man svänger åt höger för att de hjulen ska få bättre fäste.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257384"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är för att bakaxeln på en gokart inte har någon diff vilket gör att båda hjulen vill rotera lika fort genom kurvan vilket leder till sladd. Lutar du dej utåt får ytterhjulet mer grepp och du får upp innerhjulet i luften.
Vad det gäller högerstyrt eller vänsterstyrt på banan så tror jag att det du kan tjäna på det ena eller andra kan vägas upp med typ två varvs mer träning...
M.a.o. min åsikt är att ägna mer tid till körträning än att jämföra teoretiska fördelar.
mvh
Tom
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257384"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är för att bakaxeln på en gokart inte har någon diff vilket gör att båda hjulen vill rotera lika fort genom kurvan vilket leder till sladd. Lutar du dej utåt får ytterhjulet mer grepp och du får upp innerhjulet i luften.
Vad det gäller högerstyrt eller vänsterstyrt på banan så tror jag att det du kan tjäna på det ena eller andra kan vägas upp med typ två varvs mer träning...
M.a.o. min åsikt är att ägna mer tid till körträning än att jämföra teoretiska fördelar.
mvh
Tom
Tom Bengter
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
996tt
(ITR#848)
(ITR#2183)
högerstyrt så klart, dom flesta banor är ju högervarv.
gälller att ha vikten på rätt ställe.
gälller att ha vikten på rätt ställe.
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
högerstyrt.. de är inte alls knepigt i början när man ska växla iallfal.. har själv varit på växla fel .. men en av johans bilar som tur va de låg hastighet så den bromsa ner rätt kraftigt..
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Problemet är att man inte har samma känsla med vänsterhanden att växla som med höger. Troligtvis det som hände john när han lade i fel växel på sin DC5.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Växlarna ligger likadant...
Men borde det inte vara sämre sikt i en högerstyrd? Man har ju en irriterande A-stolpe ivägen för alla kurvor. Det märker jag av varje gång jag måste ha en Högerstyrd MB Sprinter på jobb iaf.
Men borde det inte vara sämre sikt i en högerstyrd? Man har ju en irriterande A-stolpe ivägen för alla kurvor. Det märker jag av varje gång jag måste ha en Högerstyrd MB Sprinter på jobb iaf.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
<!--QuoteBegin-M Scotte+17 Mar 2006, 18:20:52--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 17 Mar 2006, 18:20:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Problemet är att man inte har samma känsla med vänsterhanden att växla som med höger. Troligtvis det som hände john när han lade i fel växel på sin DC5.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257802"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det är en vanesak, för mig tog det 15 min att känna mig hemma, och en dags körning för att behärska det riktigt.
kör lika fort på höger eller vänster sida, i början var det svårt med 3:an på strippen, vid fullgasväxlingar. men det är en vanesak bara.
känner folk som bygger om sina banbilar till högerstyrt just pga anledningen att det är fler högerbanor i sverige.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257802"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
det är en vanesak, för mig tog det 15 min att känna mig hemma, och en dags körning för att behärska det riktigt.
kör lika fort på höger eller vänster sida, i början var det svårt med 3:an på strippen, vid fullgasväxlingar. men det är en vanesak bara.
känner folk som bygger om sina banbilar till högerstyrt just pga anledningen att det är fler högerbanor i sverige.
Johan Grönberg
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
jag kom på mig själv att tänka i stressiga situationer att spegelvända växellådan.. jag la aldrig i fel växeln någon gång.. men de var nära.. tycker de skulle va grymt mycket skönare att spegelvända lådan också.. jag vill ha 1an närmast mig själv för tycker man saknar kraften bortåt.. om man drar mot sig kan man ju hålla emot med kroppen! men jag kanske är koko.. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... iggrin.gif[/img]
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
<!--QuoteBegin-Kristian+18 Mar 2006, 15:03:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian @ 18 Mar 2006, 15:03:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->å så har ju en gocart ingen fjädring heller... en gocart kan aldrig jämföras med en riktig bil...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=258192"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hehe okej.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=258192"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hehe okej.
Gammal räv...
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
<!--QuoteBegin-M Scotte+17 Mar 2006, 18:20:52--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte @ 17 Mar 2006, 18:20:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Problemet är att man inte har samma känsla med vänsterhanden att växla som med höger. Troligtvis det som hände john när han lade i fel växel på sin DC5.
Stämmer... Jag skickade i trean istället för femman en gång, men som tur var gick det i 70 på Essingeleden... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Även om jag nu är van och förmodligen inte kommer växla fel igen så är det svårt att få till samma känsla när man går från tvåan till trean, exempelvis. Istället för att trycka spaken snett ifrån sig måste man knixa den inåt, mot sig och det blir helt enkelt inte lika "skönt".
Men det går väl att stå ut med.
/ Andreas
Stämmer... Jag skickade i trean istället för femman en gång, men som tur var gick det i 70 på Essingeleden... [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Även om jag nu är van och förmodligen inte kommer växla fel igen så är det svårt att få till samma känsla när man går från tvåan till trean, exempelvis. Istället för att trycka spaken snett ifrån sig måste man knixa den inåt, mot sig och det blir helt enkelt inte lika "skönt".
Men det går väl att stå ut med.
/ Andreas
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!