Drar ur det nya batteriet??

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
mikethebikenr1

Har en honda civic -92 som laddar 13,3 & drar ingen ström(o,o1) som laddar ur batteriet. Var & köpte ett nytt förra veckan & nu efter en veckas tid är det tomt. Nån som vet vad det kan vara för fel???
mikael svensson
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

Hum, drar det ingen ström kan det inte ladda ur batteriet. Om batteriet laddas ur, så är det nånting som drar ström. Skitsvårt att säga vad, det är bara att mäta upp överallt i bilen. Du kanske har ett steg eller stereo som fortfarande äter ström även när bilen är avstängd? Kan vara någon lampa som lyser nånstans, kortslutning etc...
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

testa då om det är fel på batteriet, ladda upp det fullt, men koppla in in det nånstans, vänta en vecka och testa om det finns nån ström kvar i det. Är det fortfarande fulladdat så är felet i bilen.

Då du mätt upp att den inte drar nån tjuvström när bilen är avstängd så sitter troligen felet i laddningen. Att du har 13,33V när bilen är igång säger inte så mycket, det är strömmen som är intressand, så mät då upp hur många Amperé din generator laddar.
mikethebikenr1

Ok. Men som sagt var den drar bara 0,01 & det är ju lika med noll. Jag har mätt mellan + polen & kabeln till + polen. Om jag nu ska mätta amperen. Vad lägger jag multtimätaren på & Är det på samma ställe jag mätt på hur mycket den drar?? Kan det vara att - kabeln mellan batteri & kaross eller mellan kaross & motor som är så pass dålig?? Kan det verkligen dra ström på det viset??
mikael svensson
Fresa
Namn: Fredrik Arvidsson
Kontakt:

<!--QuoteBegin-mikethebikenr1+17 Mar 2006, 11:51:38--><div class='quotetop'>QUOTE(mikethebikenr1 @ 17 Mar 2006, 11:51:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok. Men som sagt var den drar bara 0,01 & det är ju lika med noll. Jag har mätt mellan + polen & kabeln till + polen. Om jag nu ska mätta amperen. Vad lägger jag multtimätaren på & Är det på samma ställe jag mätt på hur mycket den drar?? Kan det vara att - kabeln mellan batteri & kaross eller mellan kaross & motor som är så pass dålig?? Kan det verkligen dra ström på det viset??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257646"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

+polen och kabeln till +polen??
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]

Honda Civic Sedan '92 (ESi)

Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Har du larm eller annan elektrisk utrustning i bilen?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
mikethebikenr1

Nej. Jag har inget larm
mikael svensson
HanneZ

<!--QuoteBegin-mikethebikenr1+17 Mar 2006, 11:51:38--><div class='quotetop'>QUOTE(mikethebikenr1 @ 17 Mar 2006, 11:51:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok. Men som sagt var den drar bara 0,01 & det är ju lika med noll. Jag har mätt mellan + polen & kabeln till + polen. Om jag nu ska mätta amperen. Vad lägger jag multtimätaren på & Är det på samma ställe jag mätt på hur mycket den drar?? Kan det vara att - kabeln mellan batteri & kaross eller mellan kaross & motor som är så pass dålig?? Kan det verkligen dra ström på det viset??
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=257646"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det är ju just strömmen(amperen) du har mätt.
Hannes Bjurek
Del sol
baics

13.3 V är för lågt vid laddning ! Bör ligga på 14.5 -16 V för att ladda som det ska Ditt batteri laddas inte. Hur mår generatorn ? laddningsregulatorn ?

Baics
Bertil Annfält
mikethebikenr1

Ok. Baics. Där har vi nog nått. Men det borde ju ändå räcka ett längre tag änn en vecka. Har ju knappt kört nått. Men då är det tydligen nått fel på generatorn.
mikael svensson
mikethebikenr1

Men om nu inte min generator laddar för fullt men endå dock 13,3 så ska väll inte batteriet ialla fall bli tomt???
mikael svensson
Malkolm

en generator kan ladda tex 14,0Volt, men med endast 0,0001 Ampere. Dvs den laddar inget i batteriet, men enligt mätningen så laddar den ju.

Det är därför man ska mäta strömmen och inte spänningen.

För att mäta strömmen så kan man göra så här:
Koppla bort (+)Batterikabeln vid batteriet, koppla in ditt mätinstument MELLAN (+)polen på batteriet och kabelskon/batterikabeln du precis kopplade bort.

Jag kanske förklarar dåligt men tänk på att batterikabeln inte ska sitta kvar på batteripolen utan därimellan dessa två ska mätinstrumentet sitta.

OBS:
Tänk på att de flesta multimetrar endast kan mäta upp till 20A, och det kommer aldrig att räcka, den måste minst vara avsäkrad till 50A.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Känner du nån elektriker eller kanske bilmekaniker så är det enklast att höra med honom om du får låna en strömtång istället.
Bara att kroka fast den runt kabeln för att mäta, de har inga problem att mäta starka strömmar heller.

Bild
mikethebikenr1

Vill bara utesluta en sak innan jag lämnar in bilen på el-verkstan. En kompis påstod att om man har dålig -jord kan det dra ut batteriet. Finns ju en från batteriet & en från kaross till motor. Kan det vara nån ide att byta -jordkablarna först??
mikael svensson
Malkolm

En dålig jordkabel kn aldrig dra ur ett batteri, däremot så kan det göra att generatorladdningen aldrig når batteriet och då blir ju aldrig batteriet uppladdat.
mikethebikenr1

Om man har en dålig -jordkabel så skulle jag väl då inte kunna starta bilen. Tycker ioförsig att med ett nytt batteri som jag har så är det lite fart när man vrider om nyckeln.
mikael svensson
baics

Ok, jag håller med tidigare inlägg,nånting drar ur batteriet. Mät strömmen från batteriet med allting avstängt

Tänk på att det inte GÅR att stänga av allting, du har t.ex klockan som helst ska
fortsätta gå ,även om den drar mycket lite ström.
Tänk också på att om du lossar anslutningarna på batteriet så nollställs ECU´n

På min Crx-87 så styrs även laddningen via Ecu´n så felet kan finnas även där.

Ytterliggare en möjlighet är trasiga dioder i generatorn-skulle kunna förklara den låga laddningsspänningen.

Honda dioder verkar vara i klenaste laget-vanligt med generatorproblem.
Har själv råkat ut för detta

M.V.H
baics
Bertil Annfält
mikethebikenr1

Som jag skrivit innan här åvan så har jag redan mätt upp att den inte drar någe ström(o.o1). Men att det gått nån diod kan jag tänka mig. Lämnar in den hos bilelektriker nu Hur som hällst tack för alla ni som tagit er tid att läsa & ge råd om mitt problem..
mikael svensson
Användarvisningsbild
fonzeka

<!--QuoteBegin-mikethebikenr1+20 Mar 2006, 16:09:20--><div class='quotetop'>QUOTE(mikethebikenr1 @ 20 Mar 2006, 16:09:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Som jag skrivit innan här åvan så har jag redan mätt upp att den inte drar någe ström(o.o1). Men att det gått nån diod kan jag tänka mig. Lämnar in den hos bilelektriker nu Hur som hällst tack för alla ni som tagit er tid att läsa & ge råd om mitt problem..
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=259015"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du kanske har hunnit lämna in den redan men mätte du verkligen rätt?
Först bort med pluskabeln från batteriet, anslut den till "minus" (com) på multimetern och sedan från "plus" (den röda avsäkrade anslutningen avsedd för strömmätning) på multimetern tillbaka till pluspolen på batteriet.
mikethebikenr1

Förtod inte riktigt din beskrivning men. Jag tog bort +kabeln från batteriet & mätte mellan +pol (batteri) till +kabeln. Jag hade multimetern på -com & +10ADC. Vred vredet på 10A
.
mikael svensson
Användarvisningsbild
fonzeka

Jo lite svårt att förklara utan att rita, men det låter som du gjort det riktigt.
Får hoppas bilelektrikern hittar felet.
Kristian

när bilen står på tomgång ska spänningen över batteripolerna (mellan polerna) vara minst 14V helst 14.4V..
de som malkom666 säger e helt fel. har du 14V vid tomgång så laddar den om än lågt, eftersom batteriets vilospänning är nästan 13V (1V / batteriets inre resistans = amperen batteriet laddas med)så kommer den gå ner till 13V (och lägre om du drar ur batteriet) om den inte laddar och du har förbrukare påslagna...

så starta bilen och mät spänningen på batteriet när den är igång och du har "normala" förbrukare på (halvljus, fläkt å lite stero typ) då bör spänningen inte understiga 14V gör den det e de fel på generatorn
Kristian, Hondalös.
mikethebikenr1

Hur mäter man volten med en multimeter. Vad ska den vara vriden på? DCV, ACV, DCA? Mäter jag direkt på polerna på batteriet?
mikael svensson
Användarvisningsbild
fonzeka

<!--QuoteBegin-mikethebikenr1+20 Mar 2006, 20:26:57--><div class='quotetop'>QUOTE(mikethebikenr1 @ 20 Mar 2006, 20:26:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur mäter man volten med en multimeter. Vad ska den vara vriden på?  DCV, ACV, DCA? Mäter jag direkt på polerna på batteriet?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=259121"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Du mäter direkt på polerna, multimetern ställd på DCV.
Tobbera

Verkar som jag kanske har samma problem med min CRX. Har fått ha starthjälp varje morgon den senaste veckan. Startmotorn orkar dra runt motorn 5-6 varv sen är batteriet slut. Ska testa att mäta på polerna i eftermiddag. Eftersom jag kör på etanol krävs att man drar några sekunder (5-10) på startmotorn när det är kallt ute.

EDIT: Jag har nu mätt och på tomgång ligger spänningen mellan polerna på 14,29V. Innebär detta att generatorn är frisk? Batteriet ser väldigt nytt och frächt ut så det verkar konstigt om det skulle vara det som strular.

MVH
Tobias
Senast redigerad av Tobbera den 22 mars 2006, 19:00, redigerad totalt 1 gånger.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Skriv svar