CAI + regn/tvätt?
Hur farligt är de med att filtret blir blött? Detta har hänt mej 2ggr nu...
Påväg hem från Mantorp regna de ju ganska friskt + va väldigt blött. Ja märkte när ja gasa att filtret måste vart dyngsurt! Fick ingen luft när ja gasa, ville inte vteca. Blev livrädd så ja körde lugnt.
Samma när man tvätta en gång. Jag är noga med att inte blåsa in mot sidan där filtret sitter och allt sånt men de verkar ändå komma in dit. Bilen bluddrar och låter som den ska suga med hela filtret upp i röret. Nu kör ja alltid jävligt lugnt vid häftigare regn eller tvätt.
Hur farligt är detta? Får man in vatten i motorn? Hur gör ni andra med CAI för ja kan väl inte va ensam?
*värt att säga att ha har den torra varianten på filter*
Påväg hem från Mantorp regna de ju ganska friskt + va väldigt blött. Ja märkte när ja gasa att filtret måste vart dyngsurt! Fick ingen luft när ja gasa, ville inte vteca. Blev livrädd så ja körde lugnt.
Samma när man tvätta en gång. Jag är noga med att inte blåsa in mot sidan där filtret sitter och allt sånt men de verkar ändå komma in dit. Bilen bluddrar och låter som den ska suga med hela filtret upp i röret. Nu kör ja alltid jävligt lugnt vid häftigare regn eller tvätt.
Hur farligt är detta? Får man in vatten i motorn? Hur gör ni andra med CAI för ja kan väl inte va ensam?
*värt att säga att ha har den torra varianten på filter*
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Jag har den "äldre" varianten av CAI, altså till Civic Si, och har aldrig haft problem med detta. Trots att jag alltid tvättar ofta och med rikligt med vatten. Spolar t.o.m in i hjulhusen.
Bergan som har CAIet till RSXen har däremot haft problem med att bilen börjar hacka strax innan VTEC ska gå i. Då har det inte gått att varva mer.
Vet inte om det nya torr filtret är känsligare, men jag har aldrig haft problem med mitt varken i regn eller efter tvätt.
Bergan som har CAIet till RSXen har däremot haft problem med att bilen börjar hacka strax innan VTEC ska gå i. Då har det inte gått att varva mer.
Vet inte om det nya torr filtret är känsligare, men jag har aldrig haft problem med mitt varken i regn eller efter tvätt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
<!--QuoteBegin-ziggy+15 May 2006, 20:29:06--><div class='quotetop'>QUOTE(ziggy @ 15 May 2006, 20:29:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag har den "äldre" varianten av CAI, altså till Civic Si, och har aldrig haft problem med detta.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Dito (fast CAIet är nu det enda jag har kvar av bilen). Funkade fint i 3000 mil. Som i inga som helst problem (rent och fint i rören & 100% funktion) förutom att det var trist att rengöra. Jag har lyft bilen, demonterat hjul och hjulhusplast, tvättat och oljat filter samt återmonterat åtta gånger... Ja, jag räknade... <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->
EDIT: Stava...
Dito (fast CAIet är nu det enda jag har kvar av bilen). Funkade fint i 3000 mil. Som i inga som helst problem (rent och fint i rören & 100% funktion) förutom att det var trist att rengöra. Jag har lyft bilen, demonterat hjul och hjulhusplast, tvättat och oljat filter samt återmonterat åtta gånger... Ja, jag räknade... <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->
EDIT: Stava...
Senast redigerad av ART den 15 maj 2006, 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='color:red'>Rickard Thorman</span>
jag har ett frontmatat cai som sitter direkt i fronten, sprutar in vatten där när man kör när det regnar, det är iof bara själva anslutningen som sitter där, filtret sitter en bra bit up, men iaf, inga problem whatsoever.
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
<!--QuoteBegin-ziggy+15 May 2006, 21:29:06--><div class='quotetop'>QUOTE(ziggy @ 15 May 2006, 21:29:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
[right][snapback]284180[/snapback][/right]
Aha, kanske därför vtecen inte ville gå in under vissa perioder på mantorp. Suttit och undrat varför, men inte fått nån riktig förklaring till problemet.. Filtret var kanske blött, det regnade ju massor å jätte blött på banan <!--emo&:shock1:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/shock1.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]284180[/snapback][/right]
Aha, kanske därför vtecen inte ville gå in under vissa perioder på mantorp. Suttit och undrat varför, men inte fått nån riktig förklaring till problemet.. Filtret var kanske blött, det regnade ju massor å jätte blött på banan <!--emo&:shock1:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/shock1.gif[/img]<!--endemo-->
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Men är de skadligt för motorn om filtret blir blött? Måste ju komma in lite fukt?
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
Tvivlar på att det är farligt om det kommer in vatten dimma i motorn. Nacktdelen är väl kanske att den inte får in tillräckligt med luft om det är för blött. Som sagts i en annan tråd angående detta: Tänk på hur mycket vatten en F1 bil suger i sig under ett lopp i regn.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
men den motorn används väll knappast i nästa <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
<!--QuoteBegin-insigma+15 May 2006, 23:29:52--><div class='quotetop'>QUOTE(insigma @ 15 May 2006, 23:29:52)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->men den motorn används väll knappast i nästa <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]284226[/snapback][/right]
Jo det gör den. Nu för tiden <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo--> i två lopp iaf.
[right][snapback]284226[/snapback][/right]
Jo det gör den. Nu för tiden <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo--> i två lopp iaf.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag var rädd för så kallat "hydrolock" dvs att motorn helt enkelt skjuter sönder för att de drar i sig vatten. Hade läst om skräckexempel på det på det engelska forumet. Därför såg jag till att täta väldigt noga med silvertejp vid innerskärmen samt de tre hålen undder filtret som vätter rakt emot framhjulet. Mitt filter har aldrig ens blivt fuktigt trots snömodd och regn!
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Jag kör också med SI versionen och ahr aldrig haft problem med detta någon gång. Har kört ikraftigt regn och tvättar även bilen nogrant i hjulhusen med högtryck och inga problem där. Jag har inte heller tejpat igen några hål och det komer aldrig in någon smuts eller vatten där filtret sitter.
[b]Medlem #1535[/b]
Hade inga som helst problem på Mantorp med att bilen inte vill VTEC:a. Däremot som Ziggy säger så brukar den inte vilja gå in i VTEC direkt efter jag tvättat bilen pga filtret blivit blött, men det är bara glida runt i 2 minuter så blir det torrt och det går bra att köra vidare.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->