Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
LCD eller Plasma ???
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Har sökt lite på forumet men inte hittat något som ger mig de svar jag söker...
Jag kollar inte så mycket på tv utan de blir merst DVD eller filmer jag tankat ner å ser via min Xbox ( givetvis lagliga hemmainspelade filmer å inget piratjidder.. <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo--> )
Skulle kunna vara trevligt att köra PCn på den oxså...
så vad passar mig ?? LCD eller plasma ???
har 2 st LCD och en plasma som ja e intresserad av...
se bifogade worddocument me info om LCDerna
[attachmentid=18866][attachmentid=18867]
å här e infon om plasman..
En 42" 16:9 iVision plasma med 1500 cd/m2 och 10000:1 i kontrast, inbyggd tuner med PIP och PAP.
Löstagbara högtalare 2 x 14W, bordsställ och väggfäste ingår.
• 42" 16:9 Plasma
• Upplösning WVGA (852x480)
• Ljusstyrka 1500 cd/m2
• Kontrast 10000:1
• Betraktningsvinkel: 165° / 165°
• Picture-In-Picture och PAP
• Dubbla tuners
• Text-TV
• Sleep Timer
• Anslutningar: 2st scart med RGB, 1st VGA, 1st DVI, audio-out via RCA
• Löstagbara högtalare 2 x 14W ingår
• Bordsställ och väggfäste ingår
• Fjärrkontroll
e de bara skräp alla 3 eller e de ok för mina behov ?? (2 av de ligger iaf inom gränsen för va ja vill betala..)
HDTV bajar ja i sålänge då jag inte har några HDfilmer att se... å när de kommer de behovet får denna tvn åka in i sovrummet.. <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
Jag kollar inte så mycket på tv utan de blir merst DVD eller filmer jag tankat ner å ser via min Xbox ( givetvis lagliga hemmainspelade filmer å inget piratjidder.. <!--emo&:whistling:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/whistling.gif[/img]<!--endemo--> )
Skulle kunna vara trevligt att köra PCn på den oxså...
så vad passar mig ?? LCD eller plasma ???
har 2 st LCD och en plasma som ja e intresserad av...
se bifogade worddocument me info om LCDerna
[attachmentid=18866][attachmentid=18867]
å här e infon om plasman..
En 42" 16:9 iVision plasma med 1500 cd/m2 och 10000:1 i kontrast, inbyggd tuner med PIP och PAP.
Löstagbara högtalare 2 x 14W, bordsställ och väggfäste ingår.
• 42" 16:9 Plasma
• Upplösning WVGA (852x480)
• Ljusstyrka 1500 cd/m2
• Kontrast 10000:1
• Betraktningsvinkel: 165° / 165°
• Picture-In-Picture och PAP
• Dubbla tuners
• Text-TV
• Sleep Timer
• Anslutningar: 2st scart med RGB, 1st VGA, 1st DVI, audio-out via RCA
• Löstagbara högtalare 2 x 14W ingår
• Bordsställ och väggfäste ingår
• Fjärrkontroll
e de bara skräp alla 3 eller e de ok för mina behov ?? (2 av de ligger iaf inom gränsen för va ja vill betala..)
HDTV bajar ja i sålänge då jag inte har några HDfilmer att se... å när de kommer de behovet får denna tvn åka in i sovrummet.. <!--emo&:P-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/tongue.gif[/img]<!--endemo-->
SMacke #364
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
ja HD e ju konstaterat onödigt tills nästa gång de e dags o byta...
ska du köra MYCKET via pc så rekommenderas ju LCD i första hand...e de inte så ofta så skaru nog satsa på plasma...
enligt de flesta jag pratat med, plus att ja e sjukt nöjd me min plasma...kör dock inget via pc...
ps. Dina nya favoriter Lordi blir lite väl fula på storbild
ska du köra MYCKET via pc så rekommenderas ju LCD i första hand...e de inte så ofta så skaru nog satsa på plasma...
enligt de flesta jag pratat med, plus att ja e sjukt nöjd me min plasma...kör dock inget via pc...
ps. Dina nya favoriter Lordi blir lite väl fula på storbild
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
PatrikGBG
ps2...de e typ samma specar på min o ja e som sagt sjukligt nöjd...märker dock att jag borde lyssnat mer på de som vet bäst (inklusive alla goa som hjälpt mig här) med antennkabel...
köp riktig kabel direkt...där e största begränsningen!!absolut
köp riktig kabel direkt...där e största begränsningen!!absolut
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Pilla runt på <a href='http://www.minhembio.com' target='_blank'>http://www.minhembio.com</a>, jag lovar dig att du kan få svar på alla dina frågor + lite till <!--emo&;)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wink.gif[/img]<!--endemo-->
CTR -04
Invidia Catback
Jimmy Tran
Göteborg
Invidia Catback
Jimmy Tran
Göteborg
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
lite dålig uppdateringshastighet och låg upplösning tycker jag.. kör masn på 60hz så flimmrar de ju <!--emo&:(-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/sad.gif[/img]<!--endemo-->
men asså lcd är bättre än plasma som jag förstått det, sen att man får bättre bild i en lcd är inte fel heller.
det som jag ser som viktigt är:
så många pixlar som möjligt!!! de e ju trots allt dom som gör bilden.
minst 65hz i uppdateringshastighet.
sen max 12ms i responstid(lcd) hälst under 8 för att slippa alla eftersläpningar.
bra betraktningsvinkel, hur kul är det om man bara kan sitta typ 2 pers mitt framför tv:n för att kunna se.
men asså lcd är bättre än plasma som jag förstått det, sen att man får bättre bild i en lcd är inte fel heller.
det som jag ser som viktigt är:
så många pixlar som möjligt!!! de e ju trots allt dom som gör bilden.
minst 65hz i uppdateringshastighet.
sen max 12ms i responstid(lcd) hälst under 8 för att slippa alla eftersläpningar.
bra betraktningsvinkel, hur kul är det om man bara kan sitta typ 2 pers mitt framför tv:n för att kunna se.
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan
Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..
201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
-
PatrikGBG
lcd är inte bättre än plasma, då har du missuppfattat hela grejjen som vanligt
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Jag skulle köpa en LCD iaf! du har inga planer på en xbox360 eller ps3 tex? då vill man ju ta del av lite högre upplösning på spelen!
å sen funkar det ju utmärkt till datorn, tänk att kunna sitta å surfa i tv-soffan <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
å sen funkar det ju utmärkt till datorn, tänk att kunna sitta å surfa i tv-soffan <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
-
PatrikGBG
precis som insigma säger...
där e ett bra argument för HD annars Diablo...
där e ett bra argument för HD annars Diablo...
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
- Chrille79
- Bil: CH1
- Namn: Christian Roskjaer
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 20 times
Jag funderar oxå. Dom jag har pratat med säger oxå att man ska välja LCD:n. Ingen som har nåt konkret att säga? Exakt vad är skillnaden typ.
Gammal räv...
Jag ser det så här:
Plasma
+Svärtan
+Kontrasten
+Naturlig bildåtergivning
-Priset
-Upplösningen
LCD
+Upplösningen
+Priset
-Svärtan
-Kontrasten
Slutsatsen blir att om det primära anvädningsområdet är film så är plasman att föredra.
Ska skärmen dubbla som datormonitor, köp en LCD.
Plasma
+Svärtan
+Kontrasten
-Priset
-Upplösningen
LCD
+Upplösningen
+Priset
-Svärtan
-Kontrasten
Slutsatsen blir att om det primära anvädningsområdet är film så är plasman att föredra.
David Magnusson
Accord 2.4 Exec-S -04 *SÅLD*
BMW 550i x-drive M-Sport 2012 *SÅLD*
BMW 440i x-drive Gran Coupé M-Sport/M-Performance 2018
happ, har fått order om att lägga mig i.
jag jobbar hos distributör för projektorer, plasmor och lcd som product manager. så just denna fråga är mig väldigt väldigt bekant.
för att inte gå in på särskild modell utan lätt begripligft förklara vad jag rekommenderar så är det följande.
om du spelar datorspel eller tvspel, gäller lcd. förutom om du inte har tillräckligt med självdiciplin att aldrig sätta på paus och gå ifrån eller att tex, inte spela fighting spel där du har en lifebar som hela tiden är konstant. denna kommer att ge inbränningar på plasman.
plasman har idag överlägsen bild kontra lcd'n med ett undantag sharp lc65 65" lcd för ca 120kkr plus moms.
om du inte spelar dataspel eller arbetar mycket med datorn till skärmen så behöver du inte bry dig om den högre upplösningen. du kommer inte nyttja den, så enkelt är det. tittar du på film eller kör tvspel (undantag, xbox360, ps3, dream2) så kör du pal standard, dvs maxupplösning på 720x568 a 25 rutor per sek.
personligen skulle jag välja plasma 42" lågupplöst alt, fusk wxga 1024x768 som är mest prisvärda. hoppa över budgetalternativen utan betala någon krona extra och välj tex. panasonic pv60 alt. billigare pa50. Mycket bra bild för pengarna och panasonic panelerna är tåligare för tvspel än samsung, pioneer och nec.
HD ready är i sin tur bluffpropaganda, men det är en helt annan saga.
HD kvalité finns i flera nivåer där de flesta sk. HD ready skärmar idag kommer ha sämre bildkvalité än en bra bildrörstv har. Det låter till en början motsägelsefullt men när man går in i detaljer som synkning, screendoor effekter mm. så framträder det ganska tydligt.
Fråga om ni har några funderingar.
PS. glöm inte att signal val och kabel val är avgörande för att du ska kunna nyttja din skärm, 10kkr skärm = 500-1000kr kabel.
PM'a om ni har fler funderingar.
jag jobbar hos distributör för projektorer, plasmor och lcd som product manager. så just denna fråga är mig väldigt väldigt bekant.
för att inte gå in på särskild modell utan lätt begripligft förklara vad jag rekommenderar så är det följande.
om du spelar datorspel eller tvspel, gäller lcd. förutom om du inte har tillräckligt med självdiciplin att aldrig sätta på paus och gå ifrån eller att tex, inte spela fighting spel där du har en lifebar som hela tiden är konstant. denna kommer att ge inbränningar på plasman.
plasman har idag överlägsen bild kontra lcd'n med ett undantag sharp lc65 65" lcd för ca 120kkr plus moms.
om du inte spelar dataspel eller arbetar mycket med datorn till skärmen så behöver du inte bry dig om den högre upplösningen. du kommer inte nyttja den, så enkelt är det. tittar du på film eller kör tvspel (undantag, xbox360, ps3, dream2) så kör du pal standard, dvs maxupplösning på 720x568 a 25 rutor per sek.
personligen skulle jag välja plasma 42" lågupplöst alt, fusk wxga 1024x768 som är mest prisvärda. hoppa över budgetalternativen utan betala någon krona extra och välj tex. panasonic pv60 alt. billigare pa50. Mycket bra bild för pengarna och panasonic panelerna är tåligare för tvspel än samsung, pioneer och nec.
HD ready är i sin tur bluffpropaganda, men det är en helt annan saga.
HD kvalité finns i flera nivåer där de flesta sk. HD ready skärmar idag kommer ha sämre bildkvalité än en bra bildrörstv har. Det låter till en början motsägelsefullt men när man går in i detaljer som synkning, screendoor effekter mm. så framträder det ganska tydligt.
Fråga om ni har några funderingar.
PS. glöm inte att signal val och kabel val är avgörande för att du ska kunna nyttja din skärm, 10kkr skärm = 500-1000kr kabel.
PM'a om ni har fler funderingar.
[u][b]<span style='color:red'>Mirrage</span>[/b][/u]
Michael Gumowski / Stockholm
Civic Si -90
Nissan 200sx -92/89
Triumph Spitfire 1500 -78
<span style='color:red'>Civic 1,5 -89 säljes</span>
Michael Gumowski / Stockholm
Civic Si -90
Nissan 200sx -92/89
Triumph Spitfire 1500 -78
<span style='color:red'>Civic 1,5 -89 säljes</span>
DMR: Hur kommer det sig att du tycker priset är en fördel på LCD?
Man får ju "mer bild" för pengarna om man köper en plasma jämnfört med LCD.
Mvh
Mvh
sen generellt gäller man att man har en digital bildkälla. diktialbox,dvd film osv osv... annars kan bilden bli svinkass, pga av för låg signal.. även fast tv;n är svindyr....
[b]Joakim Andersson
Ystad/Skåne
S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->
070-6286701[/b]
Ystad/Skåne
S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->
070-6286701[/b]
-
StiFt
- Bil: VW Golf MK2 GTI 16V
- Namn: Mattias Lindblad
- Kontakt:
En lcd skulle jag köpt. Jag har en 32" och den funkar bra som fan.
Finns alla möjliga utgångar på den så du kan koppla datorn till den och det blir precis lika bra bild som en vanlig skärm.
32" och Need For Speed Moste Wanted det är grejer det! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
Edit: Innan du köper så åk å kolla på tv:n först så du får en tv med bra bild.
Finns alla möjliga utgångar på den så du kan koppla datorn till den och det blir precis lika bra bild som en vanlig skärm.
32" och Need For Speed Moste Wanted det är grejer det! <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
Edit: Innan du köper så åk å kolla på tv:n först så du får en tv med bra bild.
Senast redigerad av StiFt den 25 maj 2006, 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
[b]VW Golf GTI 16v -88[/b]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]
[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
[b]BMW 520i Touring e34 -96[/b]
[i]BMW 525i e34 -91 (Såld 2010)[/i]
[i]BMW 525ia k e34 -89 (Skrotad 2010)[/i]
[i]BMW 525i e34 -92 (Skrotad 2010)[/i]
[i]Peugeot Expert 2,0 HDI -04 (Såld 2009)[/i]
[i]Honda CRX VTEC -90 (Såld 2008)[/i]
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
stift.. hur vet man att dom på affärn du tittar har:
- samma signalkälla till aparaterna du jämför emellan?
- har bra kvalite på signalen?
<!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
- samma signalkälla till aparaterna du jämför emellan?
- har bra kvalite på signalen?
<!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo-->
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
<!--QuoteBegin-TiN2K-D+25 May 2006, 12:18:31--><div class='quotetop'>QUOTE(TiN2K-D @ 25 May 2006, 12:18:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->DMR: Hur kommer det sig att du tycker priset är en fördel på LCD?
Mvh
[right][snapback]288669[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Jag ser det från upplösningsperspektiv och generell användbarhet.
Mvh
[right][snapback]288669[/snapback][/right]
Jag ser det från upplösningsperspektiv och generell användbarhet.
David Magnusson
-
Jay-c
- Bil: Civic EJ9 -96
- Namn: Johannes Carlsson
<!--QuoteBegin-dmr+25 May 2006, 11:08:10--><div class='quotetop'>QUOTE(dmr @ 25 May 2006, 11:08:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag ser det så här:
Plasma
+Svärtan
+Kontrasten
-Priset
-Upplösningen
LCD
+Upplösningen
+Priset
-Svärtan
-Kontrasten
[right][snapback]288662[/snapback][/right]
vad menar du med att kontrasten och svärtan är sämre hos en lcd? tycker det är fetgrym kontrast på min skärm
Plasma
+Svärtan
+Kontrasten
-Priset
-Upplösningen
LCD
+Upplösningen
+Priset
-Svärtan
-Kontrasten
[right][snapback]288662[/snapback][/right]
vad menar du med att kontrasten och svärtan är sämre hos en lcd? tycker det är fetgrym kontrast på min skärm
kör:
-
PatrikGBG
men det är fakta att det är bättre på plasma
men sen kan man alltid jämföra "sämre" mot "bättre" av vardera typ...men om man jämför två liknande av varje
men sen kan man alltid jämföra "sämre" mot "bättre" av vardera typ...men om man jämför två liknande av varje
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Mirrage: jag sitter själv med en PV60e just nu, jag är mycket nöjd med den. Nu går det faktiskt ett fighting spel på den just nu med "konstanta" lifebars. Är det en dum idé ?
[b]<span style='color:black'>Peter Berglund</span>[/b]
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
<!--QuoteBegin-Jay-c+25 May 2006, 18:28:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay-c @ 25 May 2006, 18:28:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad menar du med att kontrasten och svärtan är sämre hos en lcd? tycker det är fetgrym kontrast på min skärm
[right][snapback]288888[/snapback][/right]
Inte mkt att snacka om, en plasma har bättre kontrast! inte ovanligt med 10000:1 jämfört med en bra LCD som ligger på 3000:1
å angående svärtan så har ju en LCD en lampa som lyser upp i bakgrunden som syns igenom det svarta, märks rätt bra om man släcker i rummet! då blir aldrig skärmen riktigt svart!
men för mina ändamål så är det fortfarande LCD som gäller, speciellt för upplösningen då! Samsung har några fina modeller som jag funderar på
Inte mkt att snacka om, en plasma har bättre kontrast! inte ovanligt med 10000:1 jämfört med en bra LCD som ligger på 3000:1
å angående svärtan så har ju en LCD en lampa som lyser upp i bakgrunden som syns igenom det svarta, märks rätt bra om man släcker i rummet! då blir aldrig skärmen riktigt svart!
men för mina ändamål så är det fortfarande LCD som gäller, speciellt för upplösningen då! Samsung har några fina modeller som jag funderar på
Jag har en Samsung LCD.. 40"..
Är toknöjd med den då man spelar xbox 360 eller kollar på film <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Ljusstyrka: 500 cd/m2
Dynamisk kontrast: 5000:1
Betraktningsvinkel 178
<a href='http://www.samsung.com/se/products/tv/l ... 1b_swe.pdf' target='_blank'>http://www.samsung.com/se/products/tv/l ... swe.pdf</a> kan man läsa mer om den..
Rekommenderar en sån varmt, ett av mina bästa köp <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Är toknöjd med den då man spelar xbox 360 eller kollar på film <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
Ljusstyrka: 500 cd/m2
Dynamisk kontrast: 5000:1
Betraktningsvinkel 178
<a href='http://www.samsung.com/se/products/tv/l ... 1b_swe.pdf' target='_blank'>http://www.samsung.com/se/products/tv/l ... swe.pdf</a> kan man läsa mer om den..
Rekommenderar en sån varmt, ett av mina bästa köp <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->
<span style='color:blue'>_____________________________</span>
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
[b]<span style='color:red'>Henrik Jonsson #999</span>[/b]
<span style='color:green'>[i]HPC Team Solna[/i]</span>
[b]<span style='color:darkblue'>Honda CRX VT -91</span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:yellow'>"Liverpool came here with 4000 man and ran. AIK-Stockholm came with 500 and fought" (Sparta Prag fans 1993)</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för dom stora cojones mellan benen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för jag är VIP bakom scenen..</span></span>[/b]
[b]<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='color:gray'>Kanske för era döttrar vill ha mig...</span></span>[/b]
<!--QuoteBegin-Jay-c+25 May 2006, 18:28:54--><div class='quotetop'>QUOTE(Jay-c @ 25 May 2006, 18:28:54)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vad menar du med att kontrasten och svärtan är sämre hos en lcd? tycker det är fetgrym kontrast på min skärm
Den är säkert fetgrym, men plasman slår den på fingrarna. Betänk att din LCD
panel ska mörka ett konstant ljus medan plasman helt enkelt inte "tänder"
motsvarande pixel. Det medför att plasman till skillnad från LCDn kan återge svart
vilket ger högre (upplevd) kontrast.
Den är säkert fetgrym, men plasman slår den på fingrarna. Betänk att din LCD
panel ska mörka ett konstant ljus medan plasman helt enkelt inte "tänder"
motsvarande pixel. Det medför att plasman till skillnad från LCDn kan återge svart
vilket ger högre (upplevd) kontrast.
David Magnusson
En fördel med plasman är som sagt att den är självupplyst, kul när lampan går sönder i en lcd. En mindre sak att oroa sig för...
Senast redigerad av Dalle den 25 maj 2006, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Det är två helt olika teknologier, och förståss så är det två olika företag som ligger bakom de två teknologierna. Den ena smutskastar den andra och vise versa. Den egentliga skillnaden mellan de två teknologierna är ganska små. Enda nackdel jag ser med plasma är att bilden kan brännas in i skärmen (de senare modellerna av plasmatvn har en del funktioner som delvis motverkar detta), men om man även ska använda sin TV till datorn, ska man helt klart köpa en LCD annars kan man få problem. I annat fall skulle jag som det är nu utan tvekan köpa en plasma-TV, de är VÄLDIGT mkt mer prisvärda. LCD kommer sjunka i pris den med, precis som plasman har gjort, den måste bara följa den vanliga produkt-livscykeln precis som alla andra produkter gör så att man som producent kan tjäna så mkt pengar som möjligt på sin produkt.
Ta alla siffror du ser här med en nypa salt, uppgifterna är olika beroende på vem du frågar, och i själva verket är det som sagt var ingen större skillnad på dem. Ljusstyrkan är dock lite sämre på en LCD vilket beror på att kristallerna inte kan blockera ljuset bakprojiceringen ger till 100% (men detta har förbättrats väldigt mkt på de senaste modellerna).
Att lampan skulle gå sönder är inget jag skulle oroa mig för, den har en brinntid på en jävla massa timmar (30000-60000 timmar beroende på vem man frågar). En plasma har f.ö. inte mkt längre livstid.
Men som sagt, ska du ha TVn till även datorn, köp LCD, annars köp plasma.
EDIT: Angående HDTV så är det en JÄVLA jungel. Många producenter fuskar i bildbehandlingen vilket resulterar i sämre bild och sämre flyt av rörelser. Vad man gör är att man i stora drag skalar upp den signal man får för att komma upp i den upplösning TVn är i. De deinterlace'ar inte utan fusk-bygger ihop bildlinjerna med den information som fattas för att skapa den upplösning TV-bilden är i. Utan interlace får man en hackande bild vid snabba rörelser.
Här finns en bra lista på TV-apparater som visar om TVn har en bildprocessor som verkligen översätter HD-signalerna rätt, och vilka som inte gör det.
<a href='http://www.hometheatermag.com/hookmeup/0506halfrez/' target='_blank'>http://www.hometheatermag.com/hookmeup/0506halfrez/</a>
Ta alla siffror du ser här med en nypa salt, uppgifterna är olika beroende på vem du frågar, och i själva verket är det som sagt var ingen större skillnad på dem. Ljusstyrkan är dock lite sämre på en LCD vilket beror på att kristallerna inte kan blockera ljuset bakprojiceringen ger till 100% (men detta har förbättrats väldigt mkt på de senaste modellerna).
Att lampan skulle gå sönder är inget jag skulle oroa mig för, den har en brinntid på en jävla massa timmar (30000-60000 timmar beroende på vem man frågar). En plasma har f.ö. inte mkt längre livstid.
Men som sagt, ska du ha TVn till även datorn, köp LCD, annars köp plasma.
EDIT: Angående HDTV så är det en JÄVLA jungel. Många producenter fuskar i bildbehandlingen vilket resulterar i sämre bild och sämre flyt av rörelser. Vad man gör är att man i stora drag skalar upp den signal man får för att komma upp i den upplösning TVn är i. De deinterlace'ar inte utan fusk-bygger ihop bildlinjerna med den information som fattas för att skapa den upplösning TV-bilden är i. Utan interlace får man en hackande bild vid snabba rörelser.
Här finns en bra lista på TV-apparater som visar om TVn har en bildprocessor som verkligen översätter HD-signalerna rätt, och vilka som inte gör det.
<a href='http://www.hometheatermag.com/hookmeup/0506halfrez/' target='_blank'>http://www.hometheatermag.com/hookmeup/0506halfrez/</a>
Senast redigerad av Fresa den 26 maj 2006, 00:43, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
jag måste köpa en tv då jag håller på och ska flytta hemifrån, och jag tänkte slå till på en platt tv, strl tänkte jag minst 32" och då hittade jag en lcd 32" som var billig, frågan är då om det är något att ha eller om man ska satsa på något dyrare, saken är den att jag inte ofta kollar på tv men jag vill ha datorn inkopplad så jag kan se på lite film via datorn då och då... jaja här är länk till produkten iaf, kanske någon kan säga om det är något att ha.
<a href='http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... types_text#' target='_blank'>http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... s_text#</a>
<a href='http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... types_text#' target='_blank'>http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... s_text#</a>
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
PatrikGBG
morsan o farsan har en sån i sovrummet...dom e lika nöjda me den som deras 42a som kostade över 40...så de e nog bara o köpa..
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
Jag blir formodligen sparkad pa for detta, men att ingen tanker pa projje?
Jag ar ganska nojd med min 100"-skarm som man aven kan kora bade tv, dator och xbox pa utan probs. Aven billigare an bade LCD och plasma.
Jag ar ganska nojd med min 100"-skarm som man aven kan kora bade tv, dator och xbox pa utan probs. Aven billigare an bade LCD och plasma.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
<!--QuoteBegin-PatrikGBG+28 May 2006, 10:36:47--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 28 May 2006, 10:36:47)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->morsan o farsan har en sån i sovrummet...dom e lika nöjda me den som deras 42a som kostade över 40...så de e nog bara o köpa..
[right][snapback]290052[/snapback][/right]
hehe men det låter ju bra <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo--> jag är ju somsagt ingen kräsen expert. <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->
[right][snapback]290052[/snapback][/right]
hehe men det låter ju bra <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo--> jag är ju somsagt ingen kräsen expert. <!--emo&:prop:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/prop.gif[/img]<!--endemo-->
Kan en bil någonsin bli perfekt?