Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
CTR launch control?
Vad jag förståee så är det från stillastående ett varvstopp vid ca 5500rpm för att hindra bilen från att övervarva och gå in i vtec. Blir ju kanske lite enklare att starta då.
Sen om du har en kpro så kan du ställa den till t.ex 4000 rpm.
Chedst visade lite med sin bil och hans ligger på runt 4k rpm och sen så plattar han bara hela 1:an med mindre hjulhopp, sen slänger han i 2:an osv. Tror det var så.
Sen det rent tekniska kan säkert någon annan förklara.
Sen om du har en kpro så kan du ställa den till t.ex 4000 rpm.
Chedst visade lite med sin bil och hans ligger på runt 4k rpm och sen så plattar han bara hela 1:an med mindre hjulhopp, sen slänger han i 2:an osv. Tror det var så.
Sen det rent tekniska kan säkert någon annan förklara.
Senast redigerad av wriid den 3 juli 2006, 19:01, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Medlem #1535[/b]
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Som wriid skrev så kan du välja varvtal själv med kpro, när du kommer över 5km/h så kommer det normala varvstoppet gå in.
Ingen direkt superlösning, men det kan underlätta litegrann i alla fall.
Ingen direkt superlösning, men det kan underlätta litegrann i alla fall.
ok, en polare till mej berätta lite om d o menade på att honda hade löst ut d bästa varvtalet vi start så man ska ha plattan i botten o låta "varvstoppet" eller launch controllern mullra så man får bättre start då, provade d nyss faktiskt o d kändes som att ja stack i väg snabbare än vanligt, men med lite slir på kopplingen. men d länns inte hälsosammt för bilen att starta vi ett rödljus me plattan i botten på 5500 rpm. han hade fått reda på d av en bekant till han som jobbade på fd speedworks.. tack för svar!
mvh
mvh
Kalle Nordlander
CTR -05
CTR -05
Tror knappast att det är effektivt att starta vid 5500 varv, framvagnen lär hoppa som f*n.
Kompisen menade snarare lägre varvtalet med Kpro.
Kompisen menade snarare lägre varvtalet med Kpro.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Jo,. om du testat att platta hela vägen från start så märker du att den hoppar lite när du får en smäll på hakan av stereon.
För att slippa hjulhopp vid 5500rpm så får du slira duktigt på kopplingen och det är ju sådär bra.
Testa att starta på lite lägre varv och slira mindre istället för att undvika hjulhopp. Ctr:en är lite klurig att starta med så testa med lite olika varvtal och hur mkt du slirar så kommer du hitta något som passar.
Jag tror att 5500rpm stoppet mer är till för motorn inte ska ta skada och att inte vtec ska hoppa i än att det är det bästa varvtalet. jag skulle i så fall lägg mitt varvstopp på ca 4500rpm.
För att slippa hjulhopp vid 5500rpm så får du slira duktigt på kopplingen och det är ju sådär bra.
Testa att starta på lite lägre varv och slira mindre istället för att undvika hjulhopp. Ctr:en är lite klurig att starta med så testa med lite olika varvtal och hur mkt du slirar så kommer du hitta något som passar.
Jag tror att 5500rpm stoppet mer är till för motorn inte ska ta skada och att inte vtec ska hoppa i än att det är det bästa varvtalet. jag skulle i så fall lägg mitt varvstopp på ca 4500rpm.
[b]Medlem #1535[/b]
-
fekke
jag kör med 3900 o de går ganska bra spinner lite ändå men funkar utmärkt
- freddej
- Bil: Ford Focus RS mkII
- Namn: Fredrik Jonsson
Har provat ett antal starter på orginal "launch" varvtalet och förvånande nog aldrig fått några hjulhopp, det bara greppar och sätter iväg. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Vid dessa tillfällen har det dock sutit r-puckar på bilen, aldrig provat med gatdäcken. Har heller inte några motorkuddar eller liknande.
Vid dessa tillfällen har det dock sutit r-puckar på bilen, aldrig provat med gatdäcken. Har heller inte några motorkuddar eller liknande.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Focus RS mkII -10
Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Jag hade testat starter med olika varvtal på mycket bra underlag på Malmby flygfält.
Enda sättet att förhindra hjulhopp vid 5500 varv var att slira på kopplingen onödigt mycket.
Jag hade då i.o.f.s. Mugen fjädring på bilen.
Det var hur som helst kontraproduktivt- man kom iväg snabbare om man varvade 1000 varv mindre.
Enda sättet att förhindra hjulhopp vid 5500 varv var att slira på kopplingen onödigt mycket.
Jag hade då i.o.f.s. Mugen fjädring på bilen.
Det var hur som helst kontraproduktivt- man kom iväg snabbare om man varvade 1000 varv mindre.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
Fjantigt, lär er köra istället, hehe.
Gäller ju att hålla nerverna i styr vid eventuella race.
edit: Förlåt, ska va tyst, skaffar säkert launch jag med snart, det spinner en del ibland, mina nerver är inte heller av stål, speciellt inte när en annan honda kommer upp vid sidan.
Vad man skulle ha e ju diffspärr, men det e ju så dyyyrt"!
Gäller ju att hålla nerverna i styr vid eventuella race.
edit: Förlåt, ska va tyst, skaffar säkert launch jag med snart, det spinner en del ibland, mina nerver är inte heller av stål, speciellt inte när en annan honda kommer upp vid sidan.
Vad man skulle ha e ju diffspärr, men det e ju så dyyyrt"!
Senast redigerad av Boomi den 4 juli 2006, 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Kristoffer Bohman
HONDA
the power of dreams
Civic H22a EG hb -94:a
HONDA
the power of dreams
Civic H22a EG hb -94:a
öppnar tråden igen många som tror att man förstör motorn när man kör ''launch control'' ´jag kör alltid me launch då får jag den bästa starten och hamnar pcs på V-TECen när man mattar in 2ans växel då får man full effekt hela rakan. ja har diffad och då får ja super bra start och bilen hoppar aldrig och har aldrig känt att kopplingen slirade. hårdare motorkuddar har ja oxå bytt..
OBS rätta mig om jag fel.
OBS rätta mig om jag fel.
BaShaR aL-GaiLaNi
Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM
CTR-05
0704487400
Vti-R B20 Turbo är klar 551whp/546 NM
CTR-05
0704487400
-
Clintan_86
Finns ju en sökfunktion för di som är nyfikna 
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Mja, testa är väl ok, men gör man det regelbundet så sliter det allt på grejorna