Storlek på högtalarna och ISO-kontakt? Accord 94

Diskussioner om styling och stereo.
mattajas

Hej på er!

Hade tänkt att köpa lite bättre stereo till min Honda Accord 2.0i LS -94: <a href='http://www.mds.se/?artnr=pkt1303c' target='_blank'>http://www.mds.se/?artnr=pkt1303c</a>
Men jag har två frågor, högtalarna hade jag tänkt sätta i dörrarna, men vilken storlek är det? Någon som vet får gärna klargöra storleken på alla 6 högtalarna så att man vet för eventuellt framtida bruk <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Läste i en annan tråd att det kan var problem med att få plats med djupare högtalare i dörren, nån som vet hur stort utrymme det är i min Accord?

Den andra frågan är kontakten till stereon, vad sitter det original i bilen? Behöver jag köpa en sån här <a href='http://www.mds.se/?artnr=410993' target='_blank'>http://www.mds.se/?artnr=410993</a>? Kommer det i så fall funka direkt?

Väldigt tacksam för svar!
Kalle Kalle
Phalle

Jag undrar precis samma sak.

Har du 6 högtalare i din Accord? Jag trodde det bara fanns i dörrarna fram och i hatthyllan... måste nog gå ner och lyssna på lite mer i min <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Det är 6x9or i hatthyllan i alla fall. Sen TROR jag det är 6.5" i framdörrarna, men inte säker. Plocka i sär dörren och mät <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Philip Vilhelmsson

Accord -94
mattajas

<!--QuoteBegin-Phalle+27 Jul 2006, 20:12:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Phalle 4 27 Jul 2006, 20:12:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag undrar precis samma sak.

Har du 6 högtalare i din Accord? Jag trodde det bara fanns i dörrarna fram och i hatthyllan... måste nog gå ner och lyssna på lite mer i min <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Det är 6x9or i hatthyllan i alla fall. Sen TROR jag det är 6.5" i framdörrarna, men inte säker. Plocka i sär dörren och mät <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]311785[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Hej, tack för ditt svar!

Japp, det sitter små hållare för diskanthögtalare på instrumentbrädan precis där vindrutan börjar. Fast det sitter inga monterade i min.

Mmm, det har jag gissat med att det sitter i hatthyllan, men jag väldigt liten erfarenhet vad det gäller bilhögtalare <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Det är just det man skulle kunna göra, men jag har dåligt med tillgång till plats att meka med bilen. Så därför fixar jag hellst allt på en gång, så man slipper ligga ute på parkeringen här i ghettot för mycket och få det stulet dagen efter man monterat ljudet :/

Tänkte dra förbi BRL nån dag här i stan, dom har förhoppnngsvis koll på vad som behövs <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Senast redigerad av mattajas den 28 juli 2006, 20:06, redigerad totalt 1 gånger.
Kalle Kalle
Phalle

Ok, trodde du hade diskanter där fram. Jag har också bara hålen.

Skriv gärna vad du får för info från BRL. Jag har ingen billjudsaffär där jag bor.
Philip Vilhelmsson

Accord -94
mattajas

<!--QuoteBegin-Phalle+30 Jul 2006, 19:48:25--><div class='quotetop'>QUOTE(Phalle @ 30 Jul 2006, 19:48:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Ok, trodde du hade diskanter där fram. Jag har också bara hålen.

Skriv gärna vad du får för info från BRL. Jag har ingen billjudsaffär där jag bor.
[right][snapback]312546[/snapback][/right]

Hejsan!
Har varit på BRL nu, enligt dom ska det vara 6,5" fram i dörrarna. Jag köper nog ett paket som dom hade där, med en JVC KD-G722 och 4 par högtalare för 2 498kr. Det jag gillar med den bilstereon är att det finns USB-anslutning på framsidan, så man slipper bränna massa skivor.
Hittar inget paket med JVC KD-G722 på deras hemsida för samma pris, så jag antar att det är något lokalt erbjudande.
Anledningen till att jag inte köper den ifrån MDS är just att jag vill kunna få support om jag får problem sen.

Senare i framtiden så köper jag ev. en baslåda om jag känner att högtalarna inte räcker till.
Kalle Kalle
mattajas

Var och köpte paketet idag, och stereon gick jättebra att montera. Kontakterna på den passade direkt i bilen med den medföljande adaptern.

Blev extra glad när jag märkte att JVC:n spelade mina ogg-filer också, trots att jag inte sett någonstans att den skulle stödja det.

Det tråkiga då, monteringen av högtalarna. Började med förarsidans framdörr. Lossade alla skruvar (tror jag) på dörrsidan, men det var lögn att få loss den, känndes som att det satt osynliga skruvar eller nån form av "klipps" eller hakar som höll fast den. Gav upp den så länge, och gav mig på högtalarna i hatthyllan. Men det var omöjligt att få i högtalaren i hållaren, så jag plockade loss hela hållaren. Den är nån millimeter för liten för att min högtalare ska gå i.

Så nu är man riktigt trött på det, tips på lösningar mottages gärna!

Tillägg:
Mina misstankar om klipps i dörren har besannats, läste lite reparationshanboken om hur man tar bort dörrpanelen. Det sitter 8 klipps i den, och man behöver ett specialverktyg för att få bort klippsen, nån som vet om det går bra med en vanlig skruvmejsel?
Senast redigerad av mattajas den 8 augusti 2006, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Kalle Kalle
mattajas

Hej igen, fortsätter min lilla monolog <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Idag var jag på BRL och frågade om bakhögtalarna, fick byta till ett annat par för 200kr extra som passade bättre i mina hållare. Så nu har man fått dit bakhögtalarna utan någon som helst modifiering av originalhållarna. Framdörrarna har jag inte hunnit ta isär idag, utan det ska jag göra ett försök med i morgon.

Så idag känns det ganska mycket bättre än igårkväll <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Kalle Kalle
mattajas

Hej igen!

Det går sakta frammåt, men nu är jag snart klar. Fick isär passagerardörren idag, plockade bort högtalaren som satt i. När jag sedan skulle stoppa i den 6,5" högtalaren som jag fick med, så passade den inte.
Jag plockade ur högtalarhållaren och det visade sig att högtalarkorgen tog i hållaren.
Åkte till BRL och vi kom fram till att en 5,25" skulle passa, jag hade ingen aning om att skruvhålen var samma som på en 6,5". Fick byta till ett par på 5,25" istället, och väl hemma så upptäckte jag att dom passade perfekt utan att såga något i originalhållaren.

Så nu börjar allt bli bra, har bara ett högtalarbyte i förardörren kvar att göra. Och det borde gå bra om inget oförutsett inträffar.

För framtida referens kan jag ju ange att dessa saker passar perfekt utan modifiering i en Honda Accord 2.0i LS -94:
Stereo: JVC KD-G722
Högtalare i framdörrarna: 5,25" GAS Alpha 524
Högtalare i hatthyllan: 6" x 9" Sony XS-F6934

Måste ge BRL creds för att dom har varit så vänliga och hjälpsamma!
Kalle Kalle
Phalle

Du är en ängel! Har en bit till närmaste bilstereoaffär, så nu slipper jag massa extra turer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Hur fick du bort klipsen i framdörrarna?
Du köpte inte koaxialer och koplade in?
Var du tvungen att plocka bort hela mittkonsolen för att få dit huvudenheten?
I vilken stad ligger ditt BRL? Den där JVC KD-G722 låter riktigt nice <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Har du kvar de gamla dörrhögtalarna? Vill veta hur djupa de är.
Hur fick du bort högtalarna där bak? Är man tvungen att riva bort hela hatthyllan?

Oj, många frågor <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Philip Vilhelmsson

Accord -94
Zonic_boom

synd jag inte har sett denna tråden innan fär då hade jag kunnat hjälpa till lite. bland annat med dina dörrproblem. . men det är ju försent nu.
Sonny Nilsson

Honda Accord BC2 Edition
mattajas

<!--QuoteBegin-Phalle+14 Aug 2006, 13:13:49--><div class='quotetop'>QUOTE(Phalle 4 14 Aug 2006, 13:13:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Du är en ängel! Har en bit till närmaste bilstereoaffär, så nu slipper jag massa extra turer <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

Hur fick du bort klipsen i framdörrarna?
Du köpte inte koaxialer och koplade in?
Var du tvungen att plocka bort hela mittkonsolen för att få dit huvudenheten?
I vilken stad ligger ditt BRL? Den där JVC KD-G722 låter riktigt nice <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Har du kvar de gamla dörrhögtalarna? Vill veta hur djupa de är.
Hur fick du bort högtalarna där bak? Är man tvungen att riva bort hela hatthyllan?

Oj, många frågor <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]317474[/snapback][/right]

Hej på dig igen!

Ledsen att jag inte svarat tidigare, men tyvärr är ju semestern slut och man har börjat jobba.

Jag hade min bil inne på 18000mil-service i måndags, och då sa dom att hela avgassytemet och bromsarna bak måste bytas. Det känns rejält surt, funderar på något sportigare avgassytem, nån som har tips?

Satte i sissta högtalaren i förardörren dagen efter senaste meddelandet, och det gick jättebra. Dock slant jag lite så jag gjorde en repa i lacken på insidan av dörren. Inget man ser eller tänker på, men jag stör mig lite på sånt ändå. Jag lyckades ju med att inte slinta med skruvmejseln i någon av alla 8 högatalare * 4 skruvar.

Frågorna:
1. Klippsen var jätteenkla att få loss, behövde inget verktyg alls. När jag lossat alla skruvar kunde jag bända ut dörrsidan med fingrarna. Man ska alltså dra den mot sig, ut i från plåten. Tänk på att skruva loss och ta bort handtaget på insidan först, så du inte böjer staget till den. Jag tog aldrig bort hela dörrsidan, när jag fick loss klippsen så kunde man böja ut den tillräckligt för att komma åt högtalaren.

2. Hur menar du? Vad jag fått för mig är koaxialer sånna högtalare som har små högtalare framför det stora membranet. Och det var sånna jag köpte, trevägs koaxialer där bak och tvåvägs fram. Man verkar inte kunna länka direkt till BRL tyvärr, men sök på dom som jag skrivit tidigare i tråden så hittar du infon om dom.

3. Nej, det var enkelt att montera den. Bara ta bort gammla radion, sätta dit ISO->JVC-adaptern som man fick med JVC:n. Ta bort den lilla metallramen som hörde till den gammla radion, sätt dit den nya ramen som kom med JVC:n och bända ut hakarna så att den sitter ordentligt. Till sisst kopplar man in antennsladden och adaptern som är tvådelad i JVC:n. Sen skjuter man in radion tills den fastnar så är man klar <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

4. Jag köpte på BRL i Jönköping. Mmm, jag gillar JVC:n som fasen än så länge. Det enda jag stör mig på är att den inte känner igen min MP3-spelare (IAudio U2) från gång till gång. I instruktionsbioken står den nämligen att den ska fortsätta med låten man var på innan om man sätter in samma USB-minne varje gång. Men det gör den inte. Men jag har ett skönt USB-minne på G, skriver mer om det nån annan dag.

5. Japp har kvar allt till dagen då jag säljer bilen, vill inte skänka min bilstereo till köparen. Tyvärr har jag dom inte här, ska försöka ta reda på hur djupa dom är, men det kan ta en bra tag till tyvärr. Rent genrellt så kan du ha i princip hur djupa och breda som helst i hatthyllan. Det är bara plåten högst upp vid högtalarhållaren som ev. skulle stoppa, om du kollar innifrån bagaget så hänger dom ju helt fritt.
I dörrarna är det mycket mindre marginaler. Högtalarahållaren sitter runt om hela högtalaren med magnet. Den högtalaren jag stoppade i har monteringsdjupet 45mm enligt BRL. Det var lite utrymme till godo när jag satte i den på både djupet och bredden, men inte mycket. Dock kan man göra som dom tipsade om på BRL här i Jkpg, såga bort plasten bak på hållaren, så man bara har kvar den som en "monteringsadapter". Då får man en del extra plats, fast man måste se till så att fönstret får plats när man hissar ner det, för det hamnar precis bakom högtalaren.

6. Nej det behövde man inte. Det sitter bultar som man ser i från bagageutrymmet, dom behöver man inte röra för dom håller bara fast själva hållaren, dock kan du lossa sladden innan du börjar skruva loss högtalaren. Från baksätet kan du få loss högtalarskyddet, det sitter med klipps, samma princip som dörrsidan. Det är bara att dra det rakt upp med fingrarna som verktyg så att inte plasten förstörs. Sen är det bara att skruva loss högtalaren, dock krävs det en skruvmejsel som är väldigt kort längst in mot bakrutan.

Hoppas allt går bra för dig, bara att fråga mer här så ska jag hjälpa till i bästa mån. Nu efter ett tags spelande på det nya systemet, så måste jag säga att jag är rätt nöjd. 6x9:orna där bak spelar jäkligt bra, vissa låtar (tex Danzig - Twist of Cain) känns i bröstkorgen. Dock känns högtalarna där fram lite överflödiga för mig, för när jag fadar ljudet för mycket framåt till 5,25:orna så försvinner basen för mycket. Ändå så vill jag ha dom, för när man skjutsar kännsliga personer i baksätet som inte gillar att ha högtalarna rakt i örorna så får dom jobba. Dessutom vill jag ändå ha något bättre än standard då de klarar av högre volym utan att börja skrammla.

Det jag är sugen på nu är en baslåda med slutsteg. Även om basen är riktigt bra i 6x9:orna så kan jag inte ha så högt som jag vill utan att som börjar dista med maxbas på JVC:n <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Dessutom vill jag ha mer av de härliga bröstkorgsvibrationerna.

Kommer nog lägga upp lite bilder på monteringen vid ett senare skede också.

Lycka till med din Accord!

<!--QuoteBegin-Zonic_boom+16 Aug 2006, 23:37:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Zonic_boom 4 16 Aug 2006, 23:37:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->synd jag inte har sett denna tråden innan fär då hade jag kunnat hjälpa till lite. bland annat med dina dörrproblem. . men det är ju försent nu.
[right][snapback]318453[/snapback][/right]

Det är lungt, löste ju sig ganka enkelt sen, var samma princip som på en Prelude som beskrevs här på forument <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> Har du gjort något speciellt med ljudet i din Accord?
Senast redigerad av mattajas den 26 augusti 2006, 01:32, redigerad totalt 1 gånger.
Kalle Kalle
Skriv svar