Porsche 996

För Topics som ej är motorrelaterade
JF.

Vet att de är fel forum att fråga på men är de nån som har erfarenheter av dem här kanske? De som är intressant är årsmodellerna 98-00. Vanliga fel på dem etc? tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Om inte han ser detta so pm.a PatrikGBG, han e en Porschetorsk.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

tjenna...är absolut inte expert eller nåt, men har väl såväl erfarenheter samt läst på mig en del genom åren!

vad är du ute efter?carrera?Turbo?GT 2 lr 3?

för det första så är detta (996) en sjukt bra bil, inget snack om saken, oavsett alla snack om vattenkyld o hej o hå...
driftsäkerheten är fanimej inte under Hondas nivå snudd på!
Underhållskostnader ligger lägre än tidigare modeller dock inte försäkring...

"kända fel" finns väl inte så mkt men en del har haft problem med är tex att färg flagnar under motor"huven", ska vara åtgärdat på 98-99 (återkallat).

krängare glappar ibland, både fram o bak (bra anledning till o byta till grövre doningar hehe)

en del tidiga bilar har lite knirr i inredning.

Sen fanns det bilar som fått totalhaverier men Porsche har gladeligen bytt ut skiten utan att ens fråga efter garanti lr liknande..

Enligt mig är det en idiotsäker affär, ungefär som att köpa en NSX, den går, den går BRA, o den fallar typ noll i värde!

köööp...(turbo mwooohaha)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
JF.

<!--QuoteBegin-PatrikGBG+7 Aug 2006, 01:42:01--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 7 Aug 2006, 01:42:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tjenna...är absolut inte expert eller nåt, men har väl såväl erfarenheter samt läst på mig en del genom åren!

vad är du ute efter?carrera?Turbo?GT 2 lr 3?

för det första så är detta (996) en sjukt bra bil, inget snack om saken, oavsett alla snack om vattenkyld o hej o hå...
driftsäkerheten är fanimej inte under Hondas nivå snudd på!
Underhållskostnader ligger lägre än tidigare modeller dock inte försäkring...

"kända fel" finns väl inte så mkt men en del har haft problem med är tex att färg flagnar under motor"huven", ska vara åtgärdat på 98-99 (återkallat).

krängare glappar ibland, både fram o bak (bra anledning till o byta till grövre doningar hehe)

en del tidiga bilar har lite knirr i inredning.

Sen fanns det bilar som fått totalhaverier men Porsche har gladeligen bytt ut skiten utan att ens fråga efter garanti lr liknande..

Enligt mig är det en idiotsäker affär, ungefär som att köpa en NSX, den går, den går BRA, o den fallar typ noll i värde!

köööp...(turbo mwooohaha)
[right][snapback]315010[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tack för svaren Patrik! Blir en Carrera isf de räcker för mig tror ja he he
Men gärna en me gt3 kitet på! Satt och surfa runt på blocket och har sett att nästan alla bilar är importbilar. Är det nått man ska passa sig för?

Kolla lite på den här <a href='http://www.blocket.se/vi/8671403.htm?ca=9_s' target='_blank'>http://www.blocket.se/vi/8671403.htm?ca=9_s</a> ser fin ut och har inte så mkt mil heller
Fredrick

den ser ju perfekt ut johan. tror inte du behöver akta dig för en import, absolut inte en som varit i sv i så många år.

men om du väntar på gaypattes svar så får du hänga kvar ett tag, han jobbade nämligen natt/morgonpass idag.. så han lär sova <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->.

men varför tar du inte en 996 turbo från DYSKLAND <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->

då kan vi åka ner ihop och hämta var sin..
Fredrick G.

[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
PatrikGBG

vaken som ett ägg juuu!!!!bra med uppkoppling i bilen...samtidigt som pirates 2 rullar på tvn...
aja skitsamma...

Personligen hade jag inte köpt en nyimporterad, enbart i försäljningssyfte när du sen tröttnat (vilket du inte kommer göra på 10 år) men en som rullat i svedale med garanterade papper och bok (verifiera hos porsche center via dator)...

många importer har oxå blivit delvis lackade...förmodligen småskador, men ändå lurigt...

ser man på de svensksålda verkar skicket överlag vara mkt mkt högre!

priserna är detsamma oavsett, så köp enligt mig svensksåld med högst 6000 mil...

EDIT: läste igenom mitt haffsiga svar, o de ser ju ut som jag är emot importbilar, vilket e snarare tvärtom utom just i detta fall...
Senast redigerad av PatrikGBG den 7 augusti 2006, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Deamon

<!--QuoteBegin-PatrikGBG+7 Aug 2006, 10:46:33--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 7 Aug 2006, 10:46:33)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->vaken som ett ägg juuu!!!!bra med uppkoppling i bilen...samtidigt som pirates 2 rullar på tvn...
aja skitsamma...

Personligen hade jag inte köpt en nyimporterad, enbart i försäljningssyfte när du sen tröttnat (vilket du inte kommer göra på 10 år) men en som rullat i svedale med garanterade papper och bok (verifiera hos porsche center via dator)...

många importer har oxå blivit delvis lackade...förmodligen småskador, men ändå lurigt...

ser man på de svensksålda verkar skicket överlag vara mkt mkt högre!

priserna är detsamma oavsett, så köp enligt mig svensksåld med högst 6000 mil...

EDIT: läste igenom mitt haffsiga svar, o de ser ju ut som jag är emot importbilar, vilket e snarare tvärtom utom just i detta fall...
[right][snapback]315086[/snapback][/right]

riktig bra bil en av de bilar jag varit riktig nöjd med
hade ne 996 cab 00 som jag var jätte nöjd me riktig skön och åka i samt rolig
letar just nu efter en 996 c4 cab för tjejen så det blir lugn och ro hemma <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->
en av hennes absolut favrit och hon har åkt i en hel del bilar so vi ägt genom åren <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
säg till om du behöver hjälp med impoten jag känner en hel del i Tyskland
kevin farzaie
pr0ny
Namn: Ronny P

Deamon du har förmkt pengar^^ <!--emo&:D-->Bild<!--endemo-->
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Lövet.
Kontakt:

Oljeläckage mellan låda o motor, packboxen mot vevaxeln brukar ge upp men den byts på garantin.
S2000
Deamon

ska kolla på en 996 00a cab i helgen den e gråmrtalic med hardtopp gått 8000mil
den kan du få för 400000:-
den e jävligt fin
annars köper jag den själv och kör lite
om jag nu får ha den ifred för Tjejen <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->
kevin farzaie
Honda4ever

<!--QuoteBegin-Lövet.+7 Aug 2006, 21:10:30--><div class='quotetop'>QUOTE(Lövet. @ 7 Aug 2006, 21:10:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Oljeläckage mellan låda o motor, packboxen mot vevaxeln brukar ge upp men den byts på garantin.
[right][snapback]315260[/snapback][/right]

Detta är det kändaste felet på 996 men drabbar bara Carreran och inte turbomodellerna, GT3 är jag osäker på. Sök på RMS (Rear Mail Seal) och läs om problemet.

Verkar som att Porschefolk har delade uppfattningar om 996:ans förträfflighet gentemot tidigare modeller. Jag tycker den är asfräck!
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
PatrikGBG

oljeläcket är inte 996 relaterat, det är på bilar som körts för sällan...som alla bilmärken!

mestadels...

vad jag vet
Patrik Andersson #928

Urgammal
JF.

<!--QuoteBegin-Deamon+8 Aug 2006, 09:39:05--><div class='quotetop'>QUOTE(Deamon 4 8 Aug 2006, 09:39:05)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ska kolla på en 996 00a cab i helgen den e gråmrtalic med hardtopp gått 8000mil
den kan du få för 400000:-
den e jävligt fin
annars köper jag den själv och kör lite
om jag nu får ha den ifred för Tjejen <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->
[right][snapback]315374[/snapback][/right]

Övrig utrustning? Nå fina fälgar? eller är den orginal för övrigt?
PatrikGBG

allt annat än Cup 3 och SportDesign förstör en porsche
Patrik Andersson #928

Urgammal
Användarvisningsbild
Hattori Honda
HPC Medlem
Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
Namn: Andreas Engstrom
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Automobil har ju begtips/test av just 996an i nr 11/05.
Leta upp en sån så kan du säkert läsa lite matnyttig info.
Jämrans fina bilar f ö, så lycka till! <!--emo&:)-->Bild<!--endemo-->
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012

Pflanzgarten stole my virginity

Du borde cykla mer!
Honda4ever

<!--QuoteBegin-PatrikGBG+8 Aug 2006, 13:46:20--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG @ 8 Aug 2006, 13:46:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->oljeläcket är inte 996 relaterat, det är på bilar som körts för sällan...som alla bilmärken!

mestadels...

vad jag vet
[right][snapback]315467[/snapback][/right]

Ok, jag har som sagt hört att det i synnerhet drabbar 996 utan turbo (och Boxter). Att även andra modeller och märken kan läcka olja är förhoppningsvis ingen nyhet för bilägare men 996 skall vara extra känslig.

Jag har dock inte doktorerat i ämnet utan detta är vad jag läst och hört.
Senast redigerad av Honda4ever den 9 augusti 2006, 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Jocke Johansson.
Kör hellre än bra...
Fd Civic Esi -92
Lövet.
Kontakt:

<!--QuoteBegin-Honda4ever+9 Aug 2006, 16:23:44--><div class='quotetop'>QUOTE(Honda4ever 4 9 Aug 2006, 16:23:44)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-PatrikGBG+8 Aug 2006, 13:46:20--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 8 Aug 2006, 13:46:20)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->oljeläcket är inte 996 relaterat, det är på bilar som körts för sällan...som alla bilmärken!

mestadels...

vad jag vet
[right][snapback]315467[/snapback][/right]

Ok, jag har som sagt hört att det i synnerhet drabbar 996 utan turbo (och Boxter). Att även andra modeller och märken kan läcka olja är förhoppningsvis ingen nyhet för bilägare men 996 skall vara extra känslig.

Jag har dock inte doktorerat i ämnet utan detta är vad jag läst och hört.
[right][snapback]315916[/snapback][/right]

996 är extra känslig. (Jobbat på Porsche Center <!--emo&:D-->Bild<!--endemo--> )
S2000
Skriv svar