Kom så diskuterar vi politik
I och med att ett antal trådar spårar ur på grund av politiska diskussioner och dylikt så tänkte jag att vi skapar en tråd för alla dessa diskussioner så slipper andra användare irritera sig på att deras trådar blir till politisk pajkastning.
Så rock 'n roll.
DOCK så gäller fortfarande forumets regler så inga personliga påhopp nu. Kreativa diskussioner är vad som efterfrågas.
Så rock 'n roll.
DOCK så gäller fortfarande forumets regler så inga personliga påhopp nu. Kreativa diskussioner är vad som efterfrågas.
Senast redigerad av Krister den 5 september 2006, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Och för att inleda diskussionen så startar jag med följande...
Jag blir mörkrädd när jag ser hur folk vill att bidragen skall öka, hur vi skall kunna leva på systemet istället för att dra in pengarna själva och alla dessa krav som anställda har på företag vilket gör att företagen inte längre vågar anställa.
Nej, ned med bidragen till en existensnivå, sänk arbetsgivaravgifterna och gör det lönsamt att börja jobba istället för att sitta hemma och rulla tummarna. Och framför allt, bort med AMS!
Jag blir mörkrädd när jag ser hur folk vill att bidragen skall öka, hur vi skall kunna leva på systemet istället för att dra in pengarna själva och alla dessa krav som anställda har på företag vilket gör att företagen inte längre vågar anställa.
Nej, ned med bidragen till en existensnivå, sänk arbetsgivaravgifterna och gör det lönsamt att börja jobba istället för att sitta hemma och rulla tummarna. Och framför allt, bort med AMS!
Kör:
Kör:
Kommer inte med något konkret här utan kanske bara för mer till diskutionen och kanske får det förklarat för mig.
Om man nu ska se till att dra ner bidragen till folk så dom börjar jobba istället, så måste man ju se till så att det finns jobb att ta. Annars kommer man bara förstöra för dom som inte har. Se till så dom har mindre pengar med allt vad det innebär. Det finns inte jobb till alla i Sverige. Tyvärr.
Dessutom så behöver Sverige en viss arbetslöshet (5% hörde jag) för att arbetsmarknaden ska må bra utav det. För att det ska finnas lite cirkulation och för att företag ska kunna expandera.
Så för mig låter det inte vettigt att dra ner a-kassan för att få folk och börja jobba när det inte finns jobb åt alla och när vi inte vill att alla ska jobba.
Självklart är det ett stort problem att det är stor arbetslöshet, håller med, men tycker snarare vägen att gå är att dra ner på arbetsgivaravgifterna så att företagen har råd att anställa folk och expandera. Ett förslag jag hört som låter vettigt är: Låt nystartade företag vara befriade på arbetsgivaravgifter på dom (t.ex) 5 första anställda!
Det tror jag mer på än att ta bort pengar för folk som måste vara arbetslösa. Dessutom går ca 50% av pengarna som betalas ut i a-kassa direkt tillbaka till staten i skatter o.s.v.
Självklart finns det folk som utnyttjar systemet. Det kommer det alltid att göra. Oavsett hur vi gör. Men att se till att fler blir fattiga och får en sämre levnadsstandard tycker jag är att göra det lätt för sig. Problemet är svårare än så.
För att avsluta så säger jag att jag på intet sätt är politiskt kunnig. Är minimalt insatt, så jag lyssnar på alla sidor och skaffar mig en egen uppfattning. Så kom med synpunkter på det jag skriver, om det är rätt eller fel. Jag lyssnar på alla och vill lära mig.
Mvh
Om man nu ska se till att dra ner bidragen till folk så dom börjar jobba istället, så måste man ju se till så att det finns jobb att ta. Annars kommer man bara förstöra för dom som inte har. Se till så dom har mindre pengar med allt vad det innebär. Det finns inte jobb till alla i Sverige. Tyvärr.
Dessutom så behöver Sverige en viss arbetslöshet (5% hörde jag) för att arbetsmarknaden ska må bra utav det. För att det ska finnas lite cirkulation och för att företag ska kunna expandera.
Så för mig låter det inte vettigt att dra ner a-kassan för att få folk och börja jobba när det inte finns jobb åt alla och när vi inte vill att alla ska jobba.
Självklart är det ett stort problem att det är stor arbetslöshet, håller med, men tycker snarare vägen att gå är att dra ner på arbetsgivaravgifterna så att företagen har råd att anställa folk och expandera. Ett förslag jag hört som låter vettigt är: Låt nystartade företag vara befriade på arbetsgivaravgifter på dom (t.ex) 5 första anställda!
Det tror jag mer på än att ta bort pengar för folk som måste vara arbetslösa. Dessutom går ca 50% av pengarna som betalas ut i a-kassa direkt tillbaka till staten i skatter o.s.v.
Självklart finns det folk som utnyttjar systemet. Det kommer det alltid att göra. Oavsett hur vi gör. Men att se till att fler blir fattiga och får en sämre levnadsstandard tycker jag är att göra det lätt för sig. Problemet är svårare än så.
För att avsluta så säger jag att jag på intet sätt är politiskt kunnig. Är minimalt insatt, så jag lyssnar på alla sidor och skaffar mig en egen uppfattning. Så kom med synpunkter på det jag skriver, om det är rätt eller fel. Jag lyssnar på alla och vill lära mig.
Mvh
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
Ziggy: Problemet är att det i dagsläget är marginell skillnad på "inkomst" om du sitter hemma och pillar naveln än om du tar ett jobb... det finns jobb men det är ingen som vill stå i butik efter att deras dataföretag gått omkull... eller städa... eller sitta på nån telesupport eller what ever. Det skall inte vara ekonomiskt försvarbart att VÄLJA att sitta hemma.
Sen skall det självklart finnas bidrag så att ensamstående mammor KAN leva med sina två barn och sånt... MEN i dagsläget om jag skulle bli arbetslös så skulle jag behöva hitta ett jobb med >18.000:-/mån för att det skulle vara ekonomiskt intressant, det är för mig sjukt!
Sen skall det självklart finnas bidrag så att ensamstående mammor KAN leva med sina två barn och sånt... MEN i dagsläget om jag skulle bli arbetslös så skulle jag behöva hitta ett jobb med >18.000:-/mån för att det skulle vara ekonomiskt intressant, det är för mig sjukt!
Kör:
Kör:
Problemet jag ser idag med bidragssystemet är att när man väl fått det så krävs det ganska mycket för att ta sig ifrån det. Ta ett enkelt exempel som att man skulle få mindre pengar i handen om man hittade ett deltidsjobb än att enbart leva på bidrag. Jag ser dessa deltidsjobb som ett steg in i arbetsmarknaden för det är inte alltid så himla enklelt att hitta heltidstjänster. Ärligt talat vad skulle Ni valt om ni låt säg hade fått 10.000:- på bidrag men bara 7.000:- på ett deltidsjobb??
Vad jag vill se är ett system där det lönar sig att arbeta istället för att bara sitta och pilla naveln framför tvn eller datorn och tycka synd om sig själv att man inte kan hitta ett arbete.
Vad jag vill se är ett system där det lönar sig att arbeta istället för att bara sitta och pilla naveln framför tvn eller datorn och tycka synd om sig själv att man inte kan hitta ett arbete.
Alex Choy
Team Rinkeby garaget
<span style='color:blue'>Honda Civic Lsi -94</span>
<span style='color:black'>Mazda RX-7 FD -93</span>
Team Rinkeby garaget
Alex: Jo visst, men om du har a-kassa och ett deltidsjobb så blir det betydligt mer än bara a-kassa och dessutom så blir det billigare för staten.
Krister: Jo jag vet hur du resonerar, men tycker fortfarande det är att göra det enkelt för sig. Det är mycket man inte kan göra om man inte har arbete. Man har mindre pengar och mer fritid när man är arbetslös. Det brukar inte vara en bra kombination.
Jag har varit arbetslös ett antal tillfällen, då jag flyttat mycket, och har aldrig haft råd med det, trots att jag sällan har högavlönade jobb. Försök hyra en lägenhet, ta lån, köpa ny tv på avbetalning, skaffa mobilabonemang om du inte har ett jobb. Kan bli svårt. Finns så många fler fördelar med att ha ett jobb mot att vara arbetslös så lönen är inte allt.
Krister: Jo jag vet hur du resonerar, men tycker fortfarande det är att göra det enkelt för sig. Det är mycket man inte kan göra om man inte har arbete. Man har mindre pengar och mer fritid när man är arbetslös. Det brukar inte vara en bra kombination.
Jag har varit arbetslös ett antal tillfällen, då jag flyttat mycket, och har aldrig haft råd med det, trots att jag sällan har högavlönade jobb. Försök hyra en lägenhet, ta lån, köpa ny tv på avbetalning, skaffa mobilabonemang om du inte har ett jobb. Kan bli svårt. Finns så många fler fördelar med att ha ett jobb mot att vara arbetslös så lönen är inte allt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Först får vi väl göra klart vad vi anser vara bidrag eller ersättning.
A-kassa kan inte ses som bidrag.
Ej heller sjukersättning.
Socialbidrag är precis vad det låter så även Studie/barnbidrag.
A-kassa kan inte ses som bidrag.
Ej heller sjukersättning.
Socialbidrag är precis vad det låter så även Studie/barnbidrag.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
politik? puke puke puke i ett och samma radioreklaminslag (långt ord) idag hörde jag 6-7st bedjande "rösta på oss" inslag.... jag kräcks på skiten.. partiljugardebater och ljugardueller hit och dit.. inte nån mer än jag som bara inte orkar höra?
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
ok, sorry. Jag har inte särskilt stor koll på vad som är bidrag och vad som är ersättning då jag aldrig varit i situationen att kolla upp det. Men det jag vet är att om jag blir arbetslös så hamnar jag på maxbeloppet vilket handlar om 16.000:- i månaden före skatt... då får jag mer än om jag skulle ta ett butiksjobb eller vad som helst... vad är det då för mening att jobba om man nu inte är som jag... arbetsnarkoman.
Ziggy: absolut, jag håller med om att det kostar att vara ledig... men hur kommer det sig då att det finns över miljonen människor som är bidragsberoende i landet?
Sen vad gäller sossarna så absolut, de för en väldigt mänsklig politik (ideologiskt sett, nu för tiden är höger och vänster så otroligt nära varandra att man får se på vem som har snyggaste ledaren) och den där mänskliga politiken är något de skall bevara om ni frågar mig, men då skall alla deras beslut även innefatta de själva!!! De kan inte sätta in trängselskatter och sen exkludera sig själva från det beslutet eller säga att man skall behålla allmännyttan och sen göra bostadsklipp själva på att köpa loss sin hyresrätt... finns otaliga sådana exempel där socialdemokrater går emot sin egna politiska linje vilket jag tycker är förkastligt.
Ziggy: absolut, jag håller med om att det kostar att vara ledig... men hur kommer det sig då att det finns över miljonen människor som är bidragsberoende i landet?
Sen vad gäller sossarna så absolut, de för en väldigt mänsklig politik (ideologiskt sett, nu för tiden är höger och vänster så otroligt nära varandra att man får se på vem som har snyggaste ledaren) och den där mänskliga politiken är något de skall bevara om ni frågar mig, men då skall alla deras beslut även innefatta de själva!!! De kan inte sätta in trängselskatter och sen exkludera sig själva från det beslutet eller säga att man skall behålla allmännyttan och sen göra bostadsklipp själva på att köpa loss sin hyresrätt... finns otaliga sådana exempel där socialdemokrater går emot sin egna politiska linje vilket jag tycker är förkastligt.
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-TriXiE77+5 Sep 2006, 13:44:13--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 5 Sep 2006, 13:44:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->politik? puke puke puke i ett och samma radioreklaminslag (långt ord) idag hörde jag 6-7st bedjande "rösta på oss" inslag.... jag kräcks på skiten.. partiljugardebater och ljugardueller hit och dit.. inte nån mer än jag som bara inte orkar höra?
[right][snapback]324544[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Trixie: Skit i och läsa tråden då då... tycker topic säger precis vad den här tråden handlar om!
[right][snapback]324544[/snapback][/right]
Trixie: Skit i och läsa tråden då då... tycker topic säger precis vad den här tråden handlar om!
Kör:
Kör:
stiivN: Här med. Gillar inte något parti, så jag kommer rösta blankt. Om inte något oväntat händer.
Själv tänker jag rösta på ett piratpartiet för jag tycker att vi glömmer viktiga delar om vår rätt till att vara anonyma vart vi än är. Vi ska inte bli övervakad på vad vi söker på nätet, vart vi än går på stan osv.
Stefan Karlsson
<!--QuoteBegin-stiivN+5 Sep 2006, 14:36:01--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 5 Sep 2006, 14:36:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Själv tänker jag rösta på ett piratpartiet för jag tycker att vi glömmer viktiga delar om vår rätt till att vara anonyma vart vi än är. Vi ska inte bli övervakad på vad vi söker på nätet, vart vi än går på stan osv.
[right][snapback]324566[/snapback][/right]
Piratpartiet har ingen annan agenda än just att man skall få kopiera saker o ting. De skiter i om du blir filmad på stan eller inte.
Själv skulle jag aldrig rösta på ett parti som bara driver en fråga för det betyder att de inte har någon ståndpunkt i några andra frågor.
Piratpartiet har ingen annan agenda än just att man skall få kopiera saker o ting. De skiter i om du blir filmad på stan eller inte.
Själv skulle jag aldrig rösta på ett parti som bara driver en fråga för det betyder att de inte har någon ståndpunkt i några andra frågor.
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-Krister+5 Sep 2006, 14:46:13--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 5 Sep 2006, 14:46:13)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+5 Sep 2006, 14:36:01--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 5 Sep 2006, 14:36:01)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Själv tänker jag rösta på ett piratpartiet för jag tycker att vi glömmer viktiga delar om vår rätt till att vara anonyma vart vi än är. Vi ska inte bli övervakad på vad vi söker på nätet, vart vi än går på stan osv.
[right][snapback]324570[/snapback][/right]
Haha okej då.
[right][snapback]324570[/snapback][/right]
Haha okej då.
Stefan Karlsson
-
Anonymous
jag håller med om känslan: "same, same, different name".
En vädjan till er som tänker rösta blankt, gör inte det.... rösta på vad som helst men inte blankt, det är tillomed bättre att rösta på Pamela Anderssons framparti eller kalle ankapartiet än blankt.
En vädjan till er som tänker rösta blankt, gör inte det.... rösta på vad som helst men inte blankt, det är tillomed bättre att rösta på Pamela Anderssons framparti eller kalle ankapartiet än blankt.
<!--QuoteBegin-Krister+5 Sep 2006, 13:54:11--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 5 Sep 2006, 13:54:11)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->ok, sorry. Jag har inte särskilt stor koll på vad som är bidrag och vad som är ersättning då jag aldrig varit i situationen att kolla upp det. Men det jag vet är att om jag blir arbetslös så hamnar jag på maxbeloppet vilket handlar om 16.000:- i månaden före skatt... då får jag mer än om jag skulle ta ett butiksjobb eller vad som helst... vad är det då för mening att jobba om man nu inte är som jag... arbetsnarkoman.
[right][snapback]324549[/snapback][/right]
Jag betalar min a-kassa och ser det som en försäkring utifall jag blir utan jobb, jag betalar dessutom lite extra till jusek (som är mitt fack) eftersom jag nu börjar bli hyffsat högavlönad, dvs jag får mer än 16.000.
[right][snapback]324549[/snapback][/right]
Jag betalar min a-kassa och ser det som en försäkring utifall jag blir utan jobb, jag betalar dessutom lite extra till jusek (som är mitt fack) eftersom jag nu börjar bli hyffsat högavlönad, dvs jag får mer än 16.000.
Medlem 427
<!--QuoteBegin-NeMoo+5 Sep 2006, 14:55:53--><div class='quotetop'>QUOTE(NeMoo @ 5 Sep 2006, 14:55:53)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->jag håller med om känslan: "same, same, different name".
[right][snapback]324573[/snapback][/right]
Förklara gärna. Jag var under intryck av att det är bättre att visa sitt missnöje med att rösta blankt än att inte rösta alls. Och varför rösta på något annat? Det enda man gör är ju att bidra till någon utav sidorna, om man inte röstar då på kalle anka partiet t.ex.
Vill gärna veta.
[right][snapback]324573[/snapback][/right]
Förklara gärna. Jag var under intryck av att det är bättre att visa sitt missnöje med att rösta blankt än att inte rösta alls. Och varför rösta på något annat? Det enda man gör är ju att bidra till någon utav sidorna, om man inte röstar då på kalle anka partiet t.ex.
Vill gärna veta.
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Jag tycker det är en självklarhet att det ska löna sig ordentligt att jobba istället för att gå hemma. Vill man inte jobba - visst, men man ska inte förvänta sig samma standard som de som jobbar!
Bland de viktigaste frågorna bör väl vara att förenkla för företagen. Desto bättre det går för företagen och desto lättare det är att anställa, desto fler kommer att få jobb. Får fler jobb, kommer man ha mer pengar över för att konsumera, vilket leder till att företagen går ännu bättre, vilket leder till expansion/anställning, vilket leder till... <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Företagen betalar ju dessutom pengar till staten, så på lång sikt bör staten få in mer pengar, även om avgifterna sänks - pga att företagen kan expandera.
Detta är ganska långsiktiga lösningar, och knappast något som förändras över en kort period. Problemet är att folk tror att det ska förändras över en natt, så när borgarna inte får till en radikal förändring under sin period så går de tillbaka till sossarnas kortsiktiga lösningar - bidragen och högre/fler skatter/avgifter.
Eller också är jag helt ute och cyklar... Göran Persson rules! <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Bland de viktigaste frågorna bör väl vara att förenkla för företagen. Desto bättre det går för företagen och desto lättare det är att anställa, desto fler kommer att få jobb. Får fler jobb, kommer man ha mer pengar över för att konsumera, vilket leder till att företagen går ännu bättre, vilket leder till expansion/anställning, vilket leder till... <!--emo&:)-->
Företagen betalar ju dessutom pengar till staten, så på lång sikt bör staten få in mer pengar, även om avgifterna sänks - pga att företagen kan expandera.
Detta är ganska långsiktiga lösningar, och knappast något som förändras över en kort period. Problemet är att folk tror att det ska förändras över en natt, så när borgarna inte får till en radikal förändring under sin period så går de tillbaka till sossarnas kortsiktiga lösningar - bidragen och högre/fler skatter/avgifter.
Eller också är jag helt ute och cyklar... Göran Persson rules! <!--emo&:P-->
Joakim: Precis så...
Nemoo: Snarare så att alla bör gå och rösta och är det så att man inte sympatiserar med något parti skall man rösta blank. Det är soffliggarmetoden som inte är önskvärd. Röstar man blankt har man tagit ett ställningstagande att man inte är nöjd med något parti vilket är så gott som vilket annat ställningstagande.
Nemoo: Snarare så att alla bör gå och rösta och är det så att man inte sympatiserar med något parti skall man rösta blank. Det är soffliggarmetoden som inte är önskvärd. Röstar man blankt har man tagit ett ställningstagande att man inte är nöjd med något parti vilket är så gott som vilket annat ställningstagande.
Kör:
Kör:
<!--QuoteBegin-Charly+5 Sep 2006, 13:24:37--><div class='quotetop'>QUOTE(Charly @ 5 Sep 2006, 13:24:37)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Måste få en sak klar här... menar ni att A-kassa är bidrag?
För soc-bidraget är väl snarare på 4000-5000?
[right][snapback]324533[/snapback][/right]
Har en vän som jobbar på banken och enligt denna person så finns personer som kvitterar ut över 20.000:-/mån på bidrag (inte a-kassa). Ett antal barnbidrag, sos-bidrag, hyresbidrag etc. etc.... tillsammans.
För soc-bidraget är väl snarare på 4000-5000?
[right][snapback]324533[/snapback][/right]
Har en vän som jobbar på banken och enligt denna person så finns personer som kvitterar ut över 20.000:-/mån på bidrag (inte a-kassa). Ett antal barnbidrag, sos-bidrag, hyresbidrag etc. etc.... tillsammans.
Alex Choy
Team Rinkeby garaget
Team Rinkeby garaget
<!--QuoteBegin-ziggy+5 Sep 2006, 13:27:30--><div class='quotetop'>QUOTE(ziggy 4 5 Sep 2006, 13:27:30)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Alex: Jo visst, men om du har a-kassa och ett deltidsjobb så blir det betydligt mer än bara a-kassa och dessutom så blir det billigare för staten.
[right][snapback]324537[/snapback][/right]
Hade en kompis som vägrade jobba mera timmar, eftersom det skulle resultera i att han fick mindre pengar i handen, då han skulle passera någon gräns för att kunna få någon ersättning någonstans (kommer inte ihåg om det var a-kassa eller sos bidrag).
Det är sånt jag irriterar mig på, att det inte är lönsamt att arbeta i det här landet. <!--emo&:ranting:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]324537[/snapback][/right]
Hade en kompis som vägrade jobba mera timmar, eftersom det skulle resultera i att han fick mindre pengar i handen, då han skulle passera någon gräns för att kunna få någon ersättning någonstans (kommer inte ihåg om det var a-kassa eller sos bidrag).
Det är sånt jag irriterar mig på, att det inte är lönsamt att arbeta i det här landet. <!--emo&:ranting:-->
Alex Choy
Team Rinkeby garaget
Team Rinkeby garaget
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
Folk är så inkörda i det system vi har nu med bidrag. Svårt att göra nåt åt det utan rätt radikala förändringar. men då orkar nog soffliggarna höja sina röster för att försvara sina soffor med.
Skatterna ska sjunka.. MYCKET.. staten har för mycket ansvar. staten ska inte driva bowlinghallar, simhallar, kulturhus, m.m. o min favorit betala ut en massa för ett slipstensmuseum. det är SÅ mycket pengar staten gör av med som de bra kunde spara pengar på, t.ex. den undersökningen om mobilfria vagnar i tunnelbanan. En kampanj för x antal miljoner för att hjärntvätta folk att "förstå" att det är bättre om mannen är pappaledig lika mycket som kvinnan.
Svenska staten lägger ner så jävla mycket pengar på förmyndarverksamheten, sök på svaga grupper, utsatta grupper o.s.v på riksdagens hemsida så ska ni få se vad politikerna tycker om befolkningen, att de/vi är får som behöver tas om hand.
Ingen grupp är SVAG, inte invandrare, inte homosexuella, inte rullstolsbundna. alla är starka människor som kan ta hand om sig själva om möjligheterna ges. Nu gör vi tvärtom, vi tar hand om folk o ger dem inga möjligheter eller kurage att ta hand om sig själva.
Sänka bidragen och arbetsgivaravgifter, minska statens inflytande över befolkningen m.m. skulle få folk att börja göra det. Folk e så bekväma i det vi har nu att det skulle krävas en spark i arslet.
folk ska ha mer inflytande över sitt liv, vi måste tillåta att vissa männsikor går ner i skiten för att de helt enkelt missköter sig och varesej försöker eller bryr sig. vi måste samtidigt värna om dem som går ner, men som faktiskt har försökt, som faktiskt bryr sig. för alla kan ha det dåligt i perioder av sitt liv och behöva hjälp.
sen ska folk inte få leva på "konstnärsbidrag" det tycker jag är så urbota fånigt. gör du inte tillräckligt bra konst att ingen köper din konst är det antaligen inte så bra. vill du bli konstnär får du tamejfan ha det som hobby eller faktiskt satsa på det som folk som sportar gör. inte får de "bidrag" förrän nån börjar tjäna pengar på dem eller att de blir tillräckligt bra.
Argh, har så mycket att säga, förkortade allt det där rätt mycket, blir bara så arg så jag sprängs!
Skatterna ska sjunka.. MYCKET.. staten har för mycket ansvar. staten ska inte driva bowlinghallar, simhallar, kulturhus, m.m. o min favorit betala ut en massa för ett slipstensmuseum. det är SÅ mycket pengar staten gör av med som de bra kunde spara pengar på, t.ex. den undersökningen om mobilfria vagnar i tunnelbanan. En kampanj för x antal miljoner för att hjärntvätta folk att "förstå" att det är bättre om mannen är pappaledig lika mycket som kvinnan.
Svenska staten lägger ner så jävla mycket pengar på förmyndarverksamheten, sök på svaga grupper, utsatta grupper o.s.v på riksdagens hemsida så ska ni få se vad politikerna tycker om befolkningen, att de/vi är får som behöver tas om hand.
Ingen grupp är SVAG, inte invandrare, inte homosexuella, inte rullstolsbundna. alla är starka människor som kan ta hand om sig själva om möjligheterna ges. Nu gör vi tvärtom, vi tar hand om folk o ger dem inga möjligheter eller kurage att ta hand om sig själva.
Sänka bidragen och arbetsgivaravgifter, minska statens inflytande över befolkningen m.m. skulle få folk att börja göra det. Folk e så bekväma i det vi har nu att det skulle krävas en spark i arslet.
folk ska ha mer inflytande över sitt liv, vi måste tillåta att vissa männsikor går ner i skiten för att de helt enkelt missköter sig och varesej försöker eller bryr sig. vi måste samtidigt värna om dem som går ner, men som faktiskt har försökt, som faktiskt bryr sig. för alla kan ha det dåligt i perioder av sitt liv och behöva hjälp.
sen ska folk inte få leva på "konstnärsbidrag" det tycker jag är så urbota fånigt. gör du inte tillräckligt bra konst att ingen köper din konst är det antaligen inte så bra. vill du bli konstnär får du tamejfan ha det som hobby eller faktiskt satsa på det som folk som sportar gör. inte får de "bidrag" förrän nån börjar tjäna pengar på dem eller att de blir tillräckligt bra.
Argh, har så mycket att säga, förkortade allt det där rätt mycket, blir bara så arg så jag sprängs!
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
<!--QuoteBegin-Alex+5 Sep 2006, 16:50:26--><div class='quotetop'>QUOTE(Alex 4 5 Sep 2006, 16:50:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hade en kompis som vägrade jobba mera timmar, eftersom det skulle resultera i att han fick mindre pengar i handen, då han skulle passera någon gräns för att kunna få någon ersättning någonstans (kommer inte ihåg om det var a-kassa eller sos bidrag).
<!--endemo-->
[right][snapback]324609[/snapback][/right]
Ja men det är väl inte orimligt? Men det är inte hans fel. Det är helt klart systemets fel. Det ska ju löna sig att jobba, inte förlora på det. Hade systemet varit korrekt uppbyggt så hade han fått mer för att han jobbar mer. Handlar nog inte om att han inte ville jobba mer, utan om att han ville inte få mindre pengar.
Samma sak fungerar det åt andra hållet. När en bekant jobbade deltid, så fick hon inte stämpla upp till heltid för facket, för hon jobbade 1 timme för lite i månaden. Därför tvingas hon ha ett flertal deltidarbeten och inte kunna ta ut någon semester, för den är ju inräknad i lönen som knappt räcker till. Dessutom så försvinner all fritid då 2 eller flera jobb ska kunna pusslas ihop.
Detta med a-kassa är ett jätte kompicerat system. Tycker inte att det går att säga : sänk ersättningen så börjar dom jobba! Tycker man måste lägga mer ansvar på staten så att dom ser till så att företag har möjlighet/råd till att anställa fler.
Edit: Läste det som att du tyckte han var lat. Kanske inte var så du menade förstår jag nu när jag läser igen. Håller med om att det nuvarande systemet inte funkar. MEN, det funkar inte att bara sänka a-kassan för att få folk att jobba.
[right][snapback]324609[/snapback][/right]
Ja men det är väl inte orimligt? Men det är inte hans fel. Det är helt klart systemets fel. Det ska ju löna sig att jobba, inte förlora på det. Hade systemet varit korrekt uppbyggt så hade han fått mer för att han jobbar mer. Handlar nog inte om att han inte ville jobba mer, utan om att han ville inte få mindre pengar.
Samma sak fungerar det åt andra hållet. När en bekant jobbade deltid, så fick hon inte stämpla upp till heltid för facket, för hon jobbade 1 timme för lite i månaden. Därför tvingas hon ha ett flertal deltidarbeten och inte kunna ta ut någon semester, för den är ju inräknad i lönen som knappt räcker till. Dessutom så försvinner all fritid då 2 eller flera jobb ska kunna pusslas ihop.
Detta med a-kassa är ett jätte kompicerat system. Tycker inte att det går att säga : sänk ersättningen så börjar dom jobba! Tycker man måste lägga mer ansvar på staten så att dom ser till så att företag har möjlighet/råd till att anställa fler.
Edit: Läste det som att du tyckte han var lat. Kanske inte var så du menade förstår jag nu när jag läser igen. Håller med om att det nuvarande systemet inte funkar. MEN, det funkar inte att bara sänka a-kassan för att få folk att jobba.
Senast redigerad av ziggy den 5 september 2006, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
ziggy: Visst var det inte hans fel. Det är systemet jag irriterar mig på. Jag påstår inte att om man sänker a-kassan så kommer folk att jobba mera. Utan jag vill se ett system där det lönar sig att arbeta helt enkelt.
Alex Choy
Team Rinkeby garaget
Team Rinkeby garaget
Att se a kassan som en försäkring är helt fel. De avgifter vi som arbetar betalar till akassan täcker bara de administrativakostnaderna. (och så är det tänkt) Själva ersättningen står staten för (10% av statsbudgeten). Jag skulle vilja se det försäkringsbolag där staten betalar ut alla kostnader till kunderna. (tänk så låg premien skulle bli om vi bara skulle betala en administrativavgift)
Först när akassan kan finansieras utan statliga bidrag kommer jag se det som en försäkring. Arbetslöshetskassa är precis som barnbidrag ett statligtbidrag. Du får bara barnbidrag om du har barn och bara arbetslöshetskassa om du är arbetslös.
Först när akassan kan finansieras utan statliga bidrag kommer jag se det som en försäkring. Arbetslöshetskassa är precis som barnbidrag ett statligtbidrag. Du får bara barnbidrag om du har barn och bara arbetslöshetskassa om du är arbetslös.
Senast redigerad av Freed den 5 september 2006, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Denna diskussionen är väldigt intressant. Många talar om att sänka "bidragen" hela tiden. Då blir allt bra. Detta är ju en sanning med modifikation. Det finns ju ingen som helst anledning att sänka dom faktiska bidragen, därför att de som verkligen behöver dem då skulle gå under och vi skulle få ett samhälle likt USA:s med avseende på hemlösa. Den rätta vägen att gå är istället att inte tillåta en människa att tacka nej till div arbeten om de går på a-kassa o dyl. Man bör också JAGA DE MYGLANDE JÄVLARNA som tär på vårt samhälles skyddsnät. A-kassan är en säkerhet som jag ej är beredd att rösta bort bara för att fler människor skall hotas ut i näringslivet! Detsamma gäller sjukförsäkringen, blir jag sjuk så vill jag veta att jag klarar mig.
Team Kalmar
Mooseman: Absolut så skall man få bidrag om man är arbetslös, men man skall inte få lika mycket i bidrag som andra får i lön när man är arbetslös. Jag menar inte att man ska ta bort bidragen, snarare att de skall sänkas till en rimlig nivå.
Kör:
Kör:
Jag håller också med dig Krister! Jag har en kompis som är arbetslös och som jag och andra kompisar fixat deltidsjobb till om han så vill. Men istället så väljer han att gå hemma för att han får ut mer pengar av det varje månad. Att han måste gå och tigga bidrag en gång i månaden istället för att jobba säg 10 dagar i månaden känns som en bättre lösning för honom... Sånt blir jag förbannad på. Att folk ens tänker så.
Borde man då inte kunna höja kraven för att man ska få ersättning/bidrag och göra det lite svårare att mygla samtidigt som man inte gör det sämre för dem som verkligen behöver bidrag. Ex ensamstående mammor etc.
Borde man då inte kunna höja kraven för att man ska få ersättning/bidrag och göra det lite svårare att mygla samtidigt som man inte gör det sämre för dem som verkligen behöver bidrag. Ex ensamstående mammor etc.
[b]Medlem #1535[/b]