Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Många Evo.n till Salu.
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag har märkt att det är många som köper Mitsubishi Evo bilar säljer de rätt snart efter att de köpt dom.
Hur kommer det sig?
Är bilarna inte så roliga som man tror?
Är de apdyra att äga?
Kass kvalité?
Slutkörda?
Ja jag vet inte, varför har ni som ägt dom sålt iväg era?
Hur kommer det sig?
Är bilarna inte så roliga som man tror?
Är de apdyra att äga?
Kass kvalité?
Slutkörda?
Ja jag vet inte, varför har ni som ägt dom sålt iväg era?
Senast redigerad av Dani den 8 september 2006, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
Undrar också.. själv blir man avskräckt av den potentiella soppakostnaden..... skulle vart en kul året runt bil annars.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
1987 Rallycorsa[/b]
<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>[b]Best ET:[/b] 12,31 @ 183 km/h 1100kg 280hk Civic VTI Turbo
[b]Best ET:[/b] 14.60 @ 151 km/h 1100kg 160hk Civic VTI
[b]Best ET:[/b] 14.18 @ 160 km/h 1020kg 150hk Crx Vtec
[b]Tidigare bilar[/b]
Mitsubishi EVO 3 RS-1995
Honda Civic VTI-1992
Honda CRX ED9-1989
Toyota Corolla-1988
Honda CRX Vtec-1990
Opel Kadett GSI-1985
Ford Sierra 2.0-1987</span>
[b]Sponsorer[/b] [b]<a href='http://www.hiflex.se/' target='_blank'>HIFLEX</a>[/b] [b]<a href='http://www.importparts.com' target='_blank'>IMPORTPARTS</a>[/b]
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Dem drar tokigt mycket soppa när man laddar lite.
Många vill köra inte vintern med dem.
Det verkar vara som att köpa en sommarkatt typ.
Många vill köra inte vintern med dem.
Det verkar vara som att köpa en sommarkatt typ.
Senast redigerad av Thomas den 8 september 2006, 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
jag tycker tvärtom.
billiga som fan vad det gäller delar.
grymt trimvänliga och hållbara.
gryma prestanda
svinkul året runt.
jag kör bredställ på torr asfalt utan problem
soppan beror väll på hur man kör.
går att få ner på en liter.
men man gasar ju ofta en del.
en honda t.e.x dricker lika mkt för mig iaf, för dom måste man ligga på varvstopp hela tiden om det ska hända ngt <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
snorbillig försäkring på dom kunder som jag haft.
senaste exempel:
EVO 1 GSR 250hk på pappret
erik 19år i kalix
salus ansvar
gick med i något som stöder nykterhets bla bla bla.
inga krav på att inte dricka mm, men bara stödja deras verksamhet.
Helår helförsäkring: 6500:- !!!!
som exempel så kostade kadett gsi 8v nära 20000:- på mig när jag var 19år gammal, och den har 115hk på pappret. och kostade mellan 5-10k i inköp.
billiga som fan vad det gäller delar.
grymt trimvänliga och hållbara.
gryma prestanda
svinkul året runt.
jag kör bredställ på torr asfalt utan problem
soppan beror väll på hur man kör.
går att få ner på en liter.
men man gasar ju ofta en del.
en honda t.e.x dricker lika mkt för mig iaf, för dom måste man ligga på varvstopp hela tiden om det ska hända ngt <!--emo&:)-->
snorbillig försäkring på dom kunder som jag haft.
senaste exempel:
EVO 1 GSR 250hk på pappret
erik 19år i kalix
salus ansvar
gick med i något som stöder nykterhets bla bla bla.
inga krav på att inte dricka mm, men bara stödja deras verksamhet.
Helår helförsäkring: 6500:- !!!!
som exempel så kostade kadett gsi 8v nära 20000:- på mig när jag var 19år gammal, och den har 115hk på pappret. och kostade mellan 5-10k i inköp.
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Kan ge ett litet hum om prisbilden att äga en Evo 6 TME som jag har gjort.
Räknat på 1000mil om året som året runt bil (jag körde på vintern då den var som roligast)
Alla kostnader per år:
Försäkring 17000kr
Skatt 2000kr
Service 6000kr
Bilfinans 30000kr
Bensin 25000kr
Summa: 80000kr
Det är ca. priser om inget går fel med bilen. Sen tillkommer trim, däck och annat lull lull så klart.
Om detta är dyrt eller billigt får dock nån annan avgöra.
Räknat på 1000mil om året som året runt bil (jag körde på vintern då den var som roligast)
Alla kostnader per år:
Försäkring 17000kr
Skatt 2000kr
Service 6000kr
Bilfinans 30000kr
Bensin 25000kr
Summa: 80000kr
Det är ca. priser om inget går fel med bilen. Sen tillkommer trim, däck och annat lull lull så klart.
Om detta är dyrt eller billigt får dock nån annan avgöra.
Johan Persson
Mitsubishi Lancer Evo X -08
<a href="http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156" target="_blank">http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156</a>
<a href="http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156" target="_blank">http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=17156</a>
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
Ja inte är det billigt iallafall! 80kr/mil utan slitagekostnaden och värdeminskningen inräknad låter ju helt hysteriskt! Då är det ju lika dyrt som att åka Taxi nästan! Men du borde inte räkna med bilfinans eftersom jag antar att det är ett lån. Räknar man bort 30000 så är det ändå 50kr/mil vilket får anses som högt, speciellt utan slitage och värdeminskning!
Räknade lite snabbt på min CTR och kom fram till fäljande:
Körsträcka 4800 mil på 1,5år
Däckslitage 8000
Service (2ggr) 7000
olja utöver service 1500
Försäkring (1,5år utan vagnskadegaranti) 12750
skatt 3060 (1,5 år)
Bensin (0,9*4800*12kr)
Summa: 17,50/mil. Sedan skall värdeminskningen läggas till den siffran. Ponera att jag skulle få ut 160000 för min (-04 uttagen 05) köpt för 210 000.
Totala kostnaden är då 28kr/mil. Normal kostnad för en nyare bil.
Räknade lite snabbt på min CTR och kom fram till fäljande:
Körsträcka 4800 mil på 1,5år
Däckslitage 8000
Service (2ggr) 7000
olja utöver service 1500
Försäkring (1,5år utan vagnskadegaranti) 12750
skatt 3060 (1,5 år)
Bensin (0,9*4800*12kr)
Summa: 17,50/mil. Sedan skall värdeminskningen läggas till den siffran. Ponera att jag skulle få ut 160000 för min (-04 uttagen 05) köpt för 210 000.
Totala kostnaden är då 28kr/mil. Normal kostnad för en nyare bil.
Senast redigerad av Steffo den 8 september 2006, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Vet inte varför andra säljer men jag som har haft min i 2 månader eller mer tycker
att bilen varit kanon med något undantag.
Bra saker
Snabb -rakt fram,kurvor Sjuk väghållning <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Rolig -rapp styrning grymt chassi rena carten att köra.
Min bil har aldrig strejkat eller haft det minsta problemet.
Känns nästan som att den är för komplett på något sett bara att åka på.Sen är min kärra inte helt orginal kanske..
Mindre bra
Som brukis så kan man se den som törstig men där tycker alla olika av någon anledning verkar som om man låter dom vara hyffsat standard så drar som inte farligt men efter lite större turbo,div motordelar +nerväxling så surplar dom på.
Tycker sinterlamellen är lite jobbig i stor staden vid rusningstrafik <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Känns som om man fastnat i något "prova nytt" träsk eller nåt i den stilen <!--emo&:hmm:-->
<!--endemo-->
Vill ändå ha provat en rolig 4wd fwd och rwd bil av olika slag innan man hittar sin grej ...
att bilen varit kanon med något undantag.
Bra saker
Snabb -rakt fram,kurvor Sjuk väghållning <!--emo&:thumbup:-->
Rolig -rapp styrning grymt chassi rena carten att köra.
Min bil har aldrig strejkat eller haft det minsta problemet.
Känns nästan som att den är för komplett på något sett bara att åka på.Sen är min kärra inte helt orginal kanske..
Mindre bra
Som brukis så kan man se den som törstig men där tycker alla olika av någon anledning verkar som om man låter dom vara hyffsat standard så drar som inte farligt men efter lite större turbo,div motordelar +nerväxling så surplar dom på.
Tycker sinterlamellen är lite jobbig i stor staden vid rusningstrafik <!--emo&:)-->
Känns som om man fastnat i något "prova nytt" träsk eller nåt i den stilen <!--emo&:hmm:-->
Vill ändå ha provat en rolig 4wd fwd och rwd bil av olika slag innan man hittar sin grej ...
Ninja pwr !
har faktist inte erfarenheter men en teori är att folk importerar själva , köper till ett billigt pris i england säljer svindyrt i sverige...
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Jag tror hela den här diskutionen måste delas in i 2 delar.
1 Svensksålda 6-9or och 2 importerade 1-5or med små inslag av högerstyrda 6-9or.
1 Svensksålda 6-9or och 2 importerade 1-5or med små inslag av högerstyrda 6-9or.
Johan Persson
Men sen tycker jag det inte bara är Evo's. Tycker CTR hör inne på samma spår. Folk verka inte vara nöjda med sin CTR. Ligger massor av dom ute på blocket. Har folk inte råd eller blir folk besvikna efter ett tag på sin CTR ?
Stefan Karlsson
-
TriXiE77
JG.. hur kan du påstå att en honda dricker lika mycket???? dom ända 3st hondor jag fått att dra över en liter milen är en del sol esi, hb esi, samt en prelude ex -88 automat.. om man kör lugnt skriver du kan man kanske få evon att dra 1liter/mil... <!--emo&:)-->
<!--endemo--> ..får inte ihop ekvationen.. jag kör på inget sätt lugnt.. och jag kör ganska mycket bil.. drar till varvstoppet ett antal gånger per dag och på motorvägen är de ju ofta farter upp till 200+ en och två gånger om dagen. Misstänker att en evo i mina händer skulle snitta 2-4liter milen. Har ju blivit avrådd av bland annat dig att inte köpa en av den anledningen.................. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
073-9034221

<!--QuoteBegin-stiivN+8 Sep 2006, 15:41:06--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Sep 2006, 15:41:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men sen tycker jag det inte bara är Evo's. Tycker CTR hör inne på samma spår. Folk verka inte vara nöjda med sin CTR. Ligger massor av dom ute på blocket. Har folk inte råd eller blir folk besvikna efter ett tag på sin CTR ?
[right][snapback]325747[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Inte för att verka dissande mot klubbens yngre förmågor, men det verkar vara mycket knattar som köper en CTR när de precis slutat gymnasiet och sparat ihop några tusenlappar på sommarjobbet. De kanske inser ganska snart att de inte kan klara av lånet och blir tvungna att sälja. Det är en teori som jag har iallafall. Själv så tycker jag att det är halvsvårt att få det att gå ihop trots att jag tjänar bra, så jag fattar inte hur killar i 20-årsåldern kan köpa och äga en CTR (såvida de inte har ärvt pengar eller har rika föräldrar förstås). Det är säkert samma kategori knattar som köper EVOsar också.
*Edit Jag tror inte att det har så mycket att göra med att folk blir besvikna på sin CTR, eller Evo heller för den delen. Jag är iallafall toknäjd med min efter snart 5000 mil. Men å andra sidan så kommer jag nog inte att sälja den förrän den passerat 20 000 mil <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Inte för att verka dissande mot klubbens yngre förmågor, men det verkar vara mycket knattar som köper en CTR när de precis slutat gymnasiet och sparat ihop några tusenlappar på sommarjobbet. De kanske inser ganska snart att de inte kan klara av lånet och blir tvungna att sälja. Det är en teori som jag har iallafall. Själv så tycker jag att det är halvsvårt att få det att gå ihop trots att jag tjänar bra, så jag fattar inte hur killar i 20-årsåldern kan köpa och äga en CTR (såvida de inte har ärvt pengar eller har rika föräldrar förstås). Det är säkert samma kategori knattar som köper EVOsar också.
*Edit Jag tror inte att det har så mycket att göra med att folk blir besvikna på sin CTR, eller Evo heller för den delen. Jag är iallafall toknäjd med min efter snart 5000 mil. Men å andra sidan så kommer jag nog inte att sälja den förrän den passerat 20 000 mil <!--emo&;)-->
Senast redigerad av Steffo den 8 september 2006, 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
<!--QuoteBegin-Steffo+8 Sep 2006, 16:50:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 8 Sep 2006, 16:50:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+8 Sep 2006, 15:41:06--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Sep 2006, 15:41:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men sen tycker jag det inte bara är Evo's. Tycker CTR hör inne på samma spår. Folk verka inte vara nöjda med sin CTR. Ligger massor av dom ute på blocket. Har folk inte råd eller blir folk besvikna efter ett tag på sin CTR ?
<!--endemo-->
[right][snapback]325749[/snapback][/right]
Har också den uppfattningen, med tanke på att CTR:en är ju en "billig" bil ifrån början. Blev bara mörkrädd en stund i vår då det kändes som att alla ville bli av med sin CTR. Jag tror att Evos är en super bil om man bara är beredd att lägga lite brevid och ha råd att ha en bruksbil också.
Har också den uppfattningen, med tanke på att CTR:en är ju en "billig" bil ifrån början. Blev bara mörkrädd en stund i vår då det kändes som att alla ville bli av med sin CTR. Jag tror att Evos är en super bil om man bara är beredd att lägga lite brevid och ha råd att ha en bruksbil också.
Stefan Karlsson
jag tycker inte det finns så många evos till salu, jag letar efter ngn rolig 4wd bil nu och kollar lite efter evos här i hemlandet, men hittar inte speciellt många, finns ett par för 80-100k typ, men inget stort urval precis..
Men soppaförbrukningen kanske är en orsak dock tycker jag inte 2 liter milen e så mycket på en sån bil, kommer det upp på typ 5 liter milen o sånt e det tråkigt o köra, då måste det tankas hela hela tiden hehe.
men 2 liter milen ah skitsamma bara köra lite mindre med bilen=)
Men soppaförbrukningen kanske är en orsak dock tycker jag inte 2 liter milen e så mycket på en sån bil, kommer det upp på typ 5 liter milen o sånt e det tråkigt o köra, då måste det tankas hela hela tiden hehe.
men 2 liter milen ah skitsamma bara köra lite mindre med bilen=)
Michael Grönberg
Helsingborg
R32 Gtr -94 2011 ska det gå fort
skylift r32 gtr -90 10,97 212km/h 2008
Helsingborg
<!--QuoteBegin-TriXiE77+8 Sep 2006, 16:43:19--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 8 Sep 2006, 16:43:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->JG.. hur kan du påstå att en honda dricker lika mycket???? dom ända 3st hondor jag fått att dra över en liter milen är en del sol esi, hb esi, samt en prelude ex -88 automat.. om man kör lugnt skriver du kan man kanske få evon att dra 1liter/mil... <!--emo&:)-->
<!--endemo--> ..får inte ihop ekvationen.. jag kör på inget sätt lugnt.. och jag kör ganska mycket bil.. drar till varvstoppet ett antal gånger per dag och på motorvägen är de ju ofta farter upp till 200+ en och två gånger om dagen. Misstänker att en evo i mina händer skulle snitta 2-4liter milen. Har ju blivit avrådd av bland annat dig att inte köpa en av den anledningen.................. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
[right][snapback]325748[/snapback][/right]
b16 bilarna jag har haft, drar minst 1l per mil, kör man roligt så är 2 liter inga problem, ärligt.
accorden jag hade väldigt länge, var ok på motorväg och landsväg, men i stan!!! usch fy vad den drack mycket, 6 mil på en hundring lugn körning.
en evo som bruksbil är däremot big no, no.. synd om bilen, ska man ha evo, supra, skyline, m3, s2 you name it...då bör man ha en bruksbil oxo.
1,5liter blandat med evo är inga problem, och det är inte mycket med tanke på vad man har för bil att ratta.
ska man köra ekonomiskt så kan man sluta fundera på prestanda och sportbilar.
det är knappast därför dom finns ju.
men att dom dricker mkt, det tycker jag är fel, för det gör dom inte, jo om man trampar, som alla andra bilar.
b16 bilarna jag har haft, drar minst 1l per mil, kör man roligt så är 2 liter inga problem, ärligt.
accorden jag hade väldigt länge, var ok på motorväg och landsväg, men i stan!!! usch fy vad den drack mycket, 6 mil på en hundring lugn körning.
en evo som bruksbil är däremot big no, no.. synd om bilen, ska man ha evo, supra, skyline, m3, s2 you name it...då bör man ha en bruksbil oxo.
1,5liter blandat med evo är inga problem, och det är inte mycket med tanke på vad man har för bil att ratta.
men att dom dricker mkt, det tycker jag är fel, för det gör dom inte, jo om man trampar, som alla andra bilar.
Johan Grönberg
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
<!--QuoteBegin-JG+8 Sep 2006, 20:59:32--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 8 Sep 2006, 20:59:32)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-TriXiE77+8 Sep 2006, 16:43:19--><div class='quotetop'>QUOTE(TriXiE77 @ 8 Sep 2006, 16:43:19)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->JG.. hur kan du påstå att en honda dricker lika mycket???? dom ända 3st hondor jag fått att dra över en liter milen är en del sol esi, hb esi, samt en prelude ex -88 automat.. om man kör lugnt skriver du kan man kanske få evon att dra 1liter/mil... <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
[right][snapback]325825[/snapback][/right]
eh va !! ja har aldrig fått en b16 över litern blandad körning
inte ens vintertid drar dom litern
på bana drog den typ 1.5 om ja minns rätt
hur f-n kör du mannen <!--emo&:shock1:-->
<!--endemo-->
[right][snapback]325825[/snapback][/right]
eh va !! ja har aldrig fått en b16 över litern blandad körning
inte ens vintertid drar dom litern
på bana drog den typ 1.5 om ja minns rätt
hur f-n kör du mannen <!--emo&:shock1:-->
0736316013
-
TriXiE77
2liter milen med en b16...... öh? de tror jag inte ens banrävarna lyckas med... nu överdriver du nog lite lite.. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
073-9034221
jag reggade in min bil igår, vi får se hur länge jag har den.
ta vilken annan 2liters motor som helst med samma effekt och se vad den drar.
jag reggade in min bil igår, vi får se hur länge jag har den.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Det låter lite väl mycket med en liter milen blandat för en 1,6-litersspis. Åtminstone om den är tajt och får rätt mängd sås i förhållande till andningsfrekvensen.
Styva litern är vad mina betydligt tyngre trelitersbilar sög i sig när det begav sig. De ville ha en halv kanna mer än Integran jag har idag ungefär och enda gången jag en ser en liter med den är i ryckig storstadskörning.
Ja, och så i direkt samband med mötesfri körning på avlyst område givetvis. Då går det åt några tetror till ...
Kanske har jag en aning annorlunda referenser vad gäller normal körning och roligt bakom ratten, men inte är jag långsammast i alla fall.
Förbrukningen för GSR Evo -93 (195 påsar/6.000 rpm) låg mellan 0,8 och 1,6 liter.
Sannolikt landsväg kontra stad då.
Evo VI TME -01 var deklarerad att klara blandmilarna på 1,2.
Min erfarenhet är att bilar som säljs på att vara bränslesnåla är stört omöjliga att putsa snittet på medan deras skojigare/större/starkare/snabbare syskon ganska enkelt kan köras en smula snålare än vad tillverkaren uppger.
Utan att minnas hur mycket jag slaskade i Evon under den enda provkörning jag gjort skulle jag nog våga påstå att en frisk sådan ska kunna köras normalt på ett stycke under 1,5.
Styva litern är vad mina betydligt tyngre trelitersbilar sög i sig när det begav sig. De ville ha en halv kanna mer än Integran jag har idag ungefär och enda gången jag en ser en liter med den är i ryckig storstadskörning.
Ja, och så i direkt samband med mötesfri körning på avlyst område givetvis. Då går det åt några tetror till ...
Kanske har jag en aning annorlunda referenser vad gäller normal körning och roligt bakom ratten, men inte är jag långsammast i alla fall.
Förbrukningen för GSR Evo -93 (195 påsar/6.000 rpm) låg mellan 0,8 och 1,6 liter.
Sannolikt landsväg kontra stad då.
Evo VI TME -01 var deklarerad att klara blandmilarna på 1,2.
Min erfarenhet är att bilar som säljs på att vara bränslesnåla är stört omöjliga att putsa snittet på medan deras skojigare/större/starkare/snabbare syskon ganska enkelt kan köras en smula snålare än vad tillverkaren uppger.
Utan att minnas hur mycket jag slaskade i Evon under den enda provkörning jag gjort skulle jag nog våga påstå att en frisk sådan ska kunna köras normalt på ett stycke under 1,5.
med mina hondor har jag legat på ca 1 liter milen alltid nästan, crx vtn körde jag på litern hela tiden ungefär, men då gasa man en hel del, gick o få upp ännu mer om man körde o lekte rejält=)
samma med civic vtn jag hade.
mazdan drog ca 2-2,5 liter milen, nästan fullgas hela tiden så det tyckte jag va rätt ok för en trimmad turbobil.
men alla 4wd bilar lär dra mer bensin så hade jag lyckats kör en evo på 2 liter milen hade jag varit glad hehe=)
samma med civic vtn jag hade.
mazdan drog ca 2-2,5 liter milen, nästan fullgas hela tiden så det tyckte jag va rätt ok för en trimmad turbobil.
men alla 4wd bilar lär dra mer bensin så hade jag lyckats kör en evo på 2 liter milen hade jag varit glad hehe=)
Michael Grönberg
Helsingborg
Helsingborg
Ja, den bränslemängdsregulator som påverkar förbrukningen mest är ju den där fläskfärgade saken man snörar pjäxorna på.
Men det är rätt. Sett till nöjes- och livsnjutarvärdet i bensinen så är ju den fortfarande mer prisvärd än både Balder och Yasuragi.
Sveriges Berg-och-dalbana är väl Gotland Ring, och såvitt jag vet finns det bara ett Spa?
Men det är rätt. Sett till nöjes- och livsnjutarvärdet i bensinen så är ju den fortfarande mer prisvärd än både Balder och Yasuragi.
Sveriges Berg-och-dalbana är väl Gotland Ring, och såvitt jag vet finns det bara ett Spa?
Senast redigerad av Johan den 8 september 2006, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Altså soppaförbrukningen går väl inte riktigt att generalisera ?
Beror väl på för många faktorer som -Körsätt,NA eller Turbo,Volym, 2 eller 4 hjulsdriven, Bredden på fälgarna skicka på motor och inte minst hur mycket man har gjort med motorn ?
Tycker ändå evo inte är farlig .. kolla andra mer standarbilar som drar dubbelt ... tänk dom som åker Jeep grand chrokee och pröjsar 3 lite milen för de HA ..
Måste tillägga - Ayc 4wd nerväxlad snurrbo är sjukt kul vid påfarter på motorvägar sådär halv elva en fredagskväll <!--emo&:worthy:-->
<!--endemo-->
Beror väl på för många faktorer som -Körsätt,NA eller Turbo,Volym, 2 eller 4 hjulsdriven, Bredden på fälgarna skicka på motor och inte minst hur mycket man har gjort med motorn ?
Tycker ändå evo inte är farlig .. kolla andra mer standarbilar som drar dubbelt ... tänk dom som åker Jeep grand chrokee och pröjsar 3 lite milen för de HA ..
Måste tillägga - Ayc 4wd nerväxlad snurrbo är sjukt kul vid påfarter på motorvägar sådär halv elva en fredagskväll <!--emo&:worthy:-->
Senast redigerad av magnum den 9 september 2006, 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ninja pwr !
<!--QuoteBegin-Steffo+8 Sep 2006, 16:50:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 8 Sep 2006, 16:50:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+8 Sep 2006, 15:41:06--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Sep 2006, 15:41:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men sen tycker jag det inte bara är Evo's. Tycker CTR hör inne på samma spår. Folk verka inte vara nöjda med sin CTR. Ligger massor av dom ute på blocket. Har folk inte råd eller blir folk besvikna efter ett tag på sin CTR ?
<!--endemo-->
Jag skulle säkerligen ha råd att äga en ctr trots att jag bara är 20 fyllda. Så länge man har fast jobb spelar ju inte åldern någon större roll.
Någon som har koll på prisnivån på försäkring? Blev lite sugen nu <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Jag skulle säkerligen ha råd att äga en ctr trots att jag bara är 20 fyllda. Så länge man har fast jobb spelar ju inte åldern någon större roll.
Någon som har koll på prisnivån på försäkring? Blev lite sugen nu <!--emo&;)-->
Civic -97
Civic -92
Civic -92
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
<!--QuoteBegin-Steffo+8 Sep 2006, 15:50:31--><div class='quotetop'>QUOTE(Steffo @ 8 Sep 2006, 15:50:31)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-stiivN+8 Sep 2006, 15:41:06--><div class='quotetop'>QUOTE(stiivN @ 8 Sep 2006, 15:41:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Men sen tycker jag det inte bara är Evo's. Tycker CTR hör inne på samma spår. Folk verka inte vara nöjda med sin CTR. Ligger massor av dom ute på blocket. Har folk inte råd eller blir folk besvikna efter ett tag på sin CTR ?
<!--endemo-->
Jag håller med dig Steffo! Känner mig lite träfad oxå då jag passar in på mallen förutom att jag tyckte inte det var farligt dyrt för mig. Jag hade ju redan från början sagt att jag inte skulle ha bilen mer än ett år då jag planerat att börja plugga efter ett år (som jag nu gör och kommer göra i fyra år...) Men jag tycker det verkar vara så att en del inte klarar av lånen. Jag skulle nog inte ha klarat av ett bilåns ränta. Jag hade turen att kunna låna pengar genom pappa och ta lån på hans hus istället för att få bättre ränta. Men Rik. Det är jag då inte! Och inte päronen för den delen heller. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Angående att bli besviken på bilen så frågade jag mig varenda dag i två månaders tid varför i helvette jag sålde bilen. Men jag kan int eha råd med bil och plugg samtidig. <!--emo&:(-->
<!--endemo--> Så det går inte en dag utan att jag saknar bilen. Kommer man på en rolig väg så tänker man på hur det var att köra den i CTRen å blir glad. Tur som är så har morfar varit snäll och lånat ut sin bil till mig nu under hösten - sommaren då dom bor i spanien denna tid så helt billös är man itne. men det går itne att jämföra!!!
Mycket intressant tråd för övrigt. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Jag håller med dig Steffo! Känner mig lite träfad oxå då jag passar in på mallen förutom att jag tyckte inte det var farligt dyrt för mig. Jag hade ju redan från början sagt att jag inte skulle ha bilen mer än ett år då jag planerat att börja plugga efter ett år (som jag nu gör och kommer göra i fyra år...) Men jag tycker det verkar vara så att en del inte klarar av lånen. Jag skulle nog inte ha klarat av ett bilåns ränta. Jag hade turen att kunna låna pengar genom pappa och ta lån på hans hus istället för att få bättre ränta. Men Rik. Det är jag då inte! Och inte päronen för den delen heller. <!--emo&:)-->
Angående att bli besviken på bilen så frågade jag mig varenda dag i två månaders tid varför i helvette jag sålde bilen. Men jag kan int eha råd med bil och plugg samtidig. <!--emo&:(-->
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Kontakt:
JG: Har aldrig, och då menar jag ALDRIG fått någon b16 att dra 2L milen. Antingen har dina b16 varit slutkörda ras eller så har något strulat på samtiga, eller så har du noll koll alt. "förfinar" sanningen, välj själv <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Å andra sidan, fan vet jag, jag har inte kört alla b16 på planeten.
Å andra sidan, fan vet jag, jag har inte kört alla b16 på planeten.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
- Steffo

<!--QuoteBegin-Little Elk+8 Sep 2006, 23:37:10--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk @ 8 Sep 2006, 23:37:10)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Jag håller med dig Steffo! Känner mig lite träfad oxå då jag passar in på mallen förutom att jag tyckte inte det var farligt dyrt för mig. Jag hade ju redan från början sagt att jag inte skulle ha bilen mer än ett år då jag planerat att börja plugga efter ett år (som jag nu gör och kommer göra i fyra år...) Men jag tycker det verkar vara så att en del inte klarar av lånen. Jag skulle nog inte ha klarat av ett bilåns ränta. Jag hade turen att kunna låna pengar genom pappa och ta lån på hans hus istället för att få bättre ränta. Men Rik. Det är jag då inte! Och inte päronen för den delen heller. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
<!--endemo--> Så det går inte en dag utan att jag saknar bilen. Kommer man på en rolig väg så tänker man på hur det var att köra den i CTRen å blir glad. Tur som är så har morfar varit snäll och lånat ut sin bil till mig nu under hösten - sommaren då dom bor i spanien denna tid så helt billös är man itne. men det går itne att jämföra!!!
<!--endemo-->
[right][snapback]325883[/snapback][/right]
Givetvis så går det inte att dra alla runt 20-strecket över en kam. Vissa har välbetalda jobb, andra kan få hjälp av föräldrarna och sedan har det ju en ganska stor betydelse hur mycket man kör förstås. Att äga en bil som mestadels står still är inte lika dyrt som att köra nästan 10 mil om dagen i den förstås.
User; Försäkringen för mig på 30 år ligger på ca 8500 helår helförsäkrad på IF eller Trygghansa som är de billigaste i år vad jag kunnat få fram (Stockholm parkerad utomhus). Säkert lite dyrare för dig.
[right][snapback]325883[/snapback][/right]
Givetvis så går det inte att dra alla runt 20-strecket över en kam. Vissa har välbetalda jobb, andra kan få hjälp av föräldrarna och sedan har det ju en ganska stor betydelse hur mycket man kör förstås. Att äga en bil som mestadels står still är inte lika dyrt som att köra nästan 10 mil om dagen i den förstås.
User; Försäkringen för mig på 30 år ligger på ca 8500 helår helförsäkrad på IF eller Trygghansa som är de billigaste i år vad jag kunnat få fram (Stockholm parkerad utomhus). Säkert lite dyrare för dig.
Stockholm
som vanligt blev det OT ja, pga av mig faktiskt =)
jag har haft väldigt många hondor som många vet, flest i klubben.
jo, dom kanske var slutkörda när jag hade dom, och blev sen i ok skick så fort nya ägaren hämtade.
kanske en dum grej att stå som relativt ensam person mot minst 10st honda fanatiker som inbillar sig att en b16 på nästan 100hk per liter skulle vara billig att köra med <!--emo&:blink2:-->
<!--endemo-->
det är som att gå in på ett ford forum och säga att deras topplock är skit, eller att på ett opelforum nämna att opel rostar. <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
jo, den är billig om man inte är över 5500rpm, men innan dom varven så har den knappt effekten att ta sig förbi rödljusen *överdriv*
en honda är ju knappast kul före 5500rpm, därav ligger man väldigt ofta över.
ärligt talat så har jag blivit överraskad varje gång jag har en b16, b18, h22 eller något liknande, över den höga förbrukningen.
liten sugmotor, låg vikt på bilen, bör ju betyda låg soppaförbrukning, det kan jag hålla med om.
men inte på 100hk per liter.
en F1 ligger på väldigt låg motorvolym, och bilen väger väldigt lite, den förbrukar nog en hel del den oxo <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
hondorna har effekter på toppen, och ingenting innan, därav den höga förbrukningen.
evon dricker ungefär samma som en b16 honda när jag kör, skillnaden är att man inte behöver gasa så in i H-T med evon, det räcker med ett litet gastryck då och då...
skillnaden är som natt o dag och verkligen inte en rättvis jämförelse.
jo, dom kanske var slutkörda när jag hade dom, och blev sen i ok skick så fort nya ägaren hämtade.
kanske en dum grej att stå som relativt ensam person mot minst 10st honda fanatiker som inbillar sig att en b16 på nästan 100hk per liter skulle vara billig att köra med <!--emo&:blink2:-->
det är som att gå in på ett ford forum och säga att deras topplock är skit, eller att på ett opelforum nämna att opel rostar. <!--emo&:D-->
jo, den är billig om man inte är över 5500rpm, men innan dom varven så har den knappt effekten att ta sig förbi rödljusen *överdriv*
ärligt talat så har jag blivit överraskad varje gång jag har en b16, b18, h22 eller något liknande, över den höga förbrukningen.
liten sugmotor, låg vikt på bilen, bör ju betyda låg soppaförbrukning, det kan jag hålla med om.
en F1 ligger på väldigt låg motorvolym, och bilen väger väldigt lite, den förbrukar nog en hel del den oxo <!--emo&:)-->
hondorna har effekter på toppen, och ingenting innan, därav den höga förbrukningen.
evon dricker ungefär samma som en b16 honda när jag kör, skillnaden är att man inte behöver gasa så in i H-T med evon, det räcker med ett litet gastryck då och då...
Johan Grönberg
-
TriXiE77
<!--QuoteBegin-JG+9 Sep 2006, 10:52:06--><div class='quotetop'>QUOTE(JG @ 9 Sep 2006, 10:52:06)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->som vanligt blev det OT ja, pga av mig faktiskt =)
<!--endemo-->
<!--endemo-->
<!--endemo-->
[right][snapback]325927[/snapback][/right]
precis som en evo är rolig innan turbon laddar??? <!--emo&:blink:-->
<!--endemo-->
seriöst nu har du rökt på nånting.... <!--emo&:whip:-->
<!--endemo--> <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
om jag tolkar dig rätt är att man måste varva hondorna för att dom ska va kul? right?
måste man inte varva evon så turbo börjar ladda för dom ska va kul?
skulle vilja se den evo som smiskar en b16-b18 i soppaförbrukning om man ligger å laddar till varvstoppet var och varannan växling som man gör med en honda. Skulle också vilja se den evo som tål den behandlingen. Sorry.. I dont belive you!
Jag står som frivillig evo dödar om nån vågar låna ut en och vågar stå för att den:
1. håller längre än 2-3 dagar i mina händer
2. den drar mindre än 2liter milen i snitt i mina händer
JG du får gärna komma upp med en bil som jag får låna.. ni har ju några stycken så kan vi göra en liten rolig test av de här. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Jag är på NÄR SOM HELLST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
[right][snapback]325927[/snapback][/right]
precis som en evo är rolig innan turbon laddar??? <!--emo&:blink:-->
seriöst nu har du rökt på nånting.... <!--emo&:whip:-->
om jag tolkar dig rätt är att man måste varva hondorna för att dom ska va kul? right?
måste man inte varva evon så turbo börjar ladda för dom ska va kul?
skulle vilja se den evo som smiskar en b16-b18 i soppaförbrukning om man ligger å laddar till varvstoppet var och varannan växling som man gör med en honda. Skulle också vilja se den evo som tål den behandlingen. Sorry.. I dont belive you!
Jag står som frivillig evo dödar om nån vågar låna ut en och vågar stå för att den:
1. håller längre än 2-3 dagar i mina händer
2. den drar mindre än 2liter milen i snitt i mina händer
JG du får gärna komma upp med en bil som jag får låna.. ni har ju några stycken så kan vi göra en liten rolig test av de här. <!--emo&:)-->
Jag är på NÄR SOM HELLST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
073-9034221