Felkod?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Malle

Hade "motor" lampan lysande innan och skulle kolla felkoden. Den lyser dock inte alltid utan dyker upp ibland utan förvarningen när man håller jämn gas ett tag men inte varje gång jag gör det utan bara sådär ibland... Förvirrande!! Någon som tror sig veta problemet?
För det första fick jag reda på att leta efter en grön dosa med två kablar i men det enda jag hittade va den här "lampan" som är under passagerarens matta men den blinkar sakta hela tiden när tändningen är igång? Är det där felkoden ska visas? Varför blinkar den då hela tiden? Kan det vara jordfel eller någon som har en aning?
Och på vilken bil sitter det en grön dosa med kablar i som man kopplar ihop för att se felkoder?

Tacksam för hjälp!!
Malle

Ok, vet att det är lambdasonden det är fel på då, repeterar koden 1 då alltså?
Malle

Är inte så insatt i Honda än som ni säkert märker men måste börja nånstans...
Om det är felkod 1 borde det inte va långa pauser mellan blinkningarna om det börjar om? För det är typ en sekund bara, känns som den bara blinkar.
Besiktigade bilen i onsdags och hade inga problem med några värden...
Forenademotor.se
Kontakt:

Det är lättare att hjälpa dig om du berättar vad för bil du har och vilken årsmodell etc
äldre Civic Crx etc .. läster man felkoder i ögat på ECU under golvmattan h fram
lde nyare så byglar man blått 2poligt kontaktstycke under handsfack då blinkar motorvarningslampan fram felkoden

MVH Peter Israelsson
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Malle

Ok, har en CRX 90a, USA modell...
Malle

Men känns konstigt att det skulle va lambdasonden som är kass eftersom alla värden på den stämmer och är bra. Kan inte ha med den och göra?
Forenademotor.se
Kontakt:

Jo det kan vara förvärmningen som är kass i lamda sonden då har du inga problem med värdena men du får felkod
hade samma problem mitt komm när man körde ljämn gas ca 80-90 i 2-3 km driftsvarm motor det var lamdan som var kass

MVH Peter Israelsson
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Malle

Ok, tack!! Låter som det är samma här...

Men hur påverkar det körningen egentligen? Får den mer soppa eller
vad händer när det är den felkoden? Tycker inte jag märker något speciellt.
Är det viktigt att jag byter lambdan eller kan jag göra det sen nångång?
Freed
Namn: Andreas Freed

när lambdan pajar komme databoxen ösa på med soppa och med tiden pajar katten pga den ökade soppan i avgaserna.
Så det är lika bra att byta så fort man kan. Behöver ju inte lämna bilen hemma pga felet men du bör inte dra på det.

OT Finns en regel här på forumet som säger att du måste ha ditt fullständiga namn i signaturen (du lägger till det under "Min kontrollpanel" > "Ändra signatur")
Malle

Ok, tack.
Joakim

Akta bara så att det inte är felkod 10 (insugs temp. sensorn) istället, då det inte är så jätte lätt att skilja på felkod 1 och 10 om man aldrig har sätt det innan.

Ett sätt att kontrollera detta är om lamdan är paj så kommer databoxen ösa på med bränsle och detta leder till att varven kommer att öka när motorlampan lyser.
Senast redigerad av Joakim den 10 september 2006, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Remler

Projekt bil: Honda Civic -75
Göteborg
---------------------------------------------------------------------
Malle

Ok, känns snarare det då. För har inte märkt något på varvtalen när
lampan lyser och det är felkod. Märker faktiskt ingen skillnad alls...
Joakim

Det är lätt att se om den är hel eller ej. Ta en multimeter och mät motståndet på sensorn. Kommer tyvärr inte ihåg hur många ohm den skall ligga på, men det finns säger många på klubben som vet det.
Joakim Remler

Projekt bil: Honda Civic -75
Göteborg
---------------------------------------------------------------------
Skriv svar