Vilken Civic och vilken motor är lämpligast?
-
Hakan
- Bil: Civic Type R GT -08
- Namn: Håkan Bergkvist
Hejsan!
Håller på att sälja Porschen nu och är riktigt sugen på att införskaffa en Civic som jag tänkte ha som en liten projektbil nu i vinter.
Inget större projekt men har lite planer på att bygga på lite Spoon-grejer.
En schysst bruksbil men bra prestanda alltså.
N/A med 180-200hp (I motorn) om detta är möjligt?
Eftersom jag är ny på Honda och inte vet vilka modeller som är att föredra så tänkte jag fråga här.
Vad jag har förstått så är 1.6Vti samt 1.8Vti motorerna att föredra men dessa bilar verkar vara rätt ovanliga och svåra att få tag i.
Vilken motor samt vilken modell är tacksammast att bygga på, Tänker på EG samt EK (Tror jag dom heter)
Årsmodellerna -92 och uppåt.
Så jag tänkte då att man kanske kunde köpa en billigare bil med mindre motor, 1.3an eller 1.4:an och sedan försöka få tag i en av dom större motorerna i efterhand.
Import av en JDM motor kan också vara aktuellt.
Vad tror ni om detta?
Så kom gärna med tips om vilka modeller samt motorer som passar bäst för mitt projekt. "Dos and donts"
Detta kanske vore ett bra objekt?
<a href='http://www.blocket.se/vi/9489690.htm?ca=17_s' target='_blank'>http://www.blocket.se/vi/9489690.htm?ca=17_s</a>
Tackar på förhand.
Mvh Håkan
PS. Porsche 944 -86 med gemballakitt bytes gärna mot Civic Vti. DS
Håller på att sälja Porschen nu och är riktigt sugen på att införskaffa en Civic som jag tänkte ha som en liten projektbil nu i vinter.
Inget större projekt men har lite planer på att bygga på lite Spoon-grejer.
En schysst bruksbil men bra prestanda alltså.
N/A med 180-200hp (I motorn) om detta är möjligt?
Eftersom jag är ny på Honda och inte vet vilka modeller som är att föredra så tänkte jag fråga här.
Vad jag har förstått så är 1.6Vti samt 1.8Vti motorerna att föredra men dessa bilar verkar vara rätt ovanliga och svåra att få tag i.
Vilken motor samt vilken modell är tacksammast att bygga på, Tänker på EG samt EK (Tror jag dom heter)
Årsmodellerna -92 och uppåt.
Så jag tänkte då att man kanske kunde köpa en billigare bil med mindre motor, 1.3an eller 1.4:an och sedan försöka få tag i en av dom större motorerna i efterhand.
Import av en JDM motor kan också vara aktuellt.
Vad tror ni om detta?
Så kom gärna med tips om vilka modeller samt motorer som passar bäst för mitt projekt. "Dos and donts"
Detta kanske vore ett bra objekt?
<a href='http://www.blocket.se/vi/9489690.htm?ca=17_s' target='_blank'>http://www.blocket.se/vi/9489690.htm?ca=17_s</a>
Tackar på förhand.
Mvh Håkan
PS. Porsche 944 -86 med gemballakitt bytes gärna mot Civic Vti. DS
Senast redigerad av Hakan den 8 oktober 2006, 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan Bergkvist
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
För ditt ändamål är en Civic EG VTi bäst. Köper du en 1.3a eller vilken som helst som inte är VTi och ska swappa så kommer du alltid att ha klenare bromsar, låda osv osv osv. Det kommer helt enkelt att kosta dig mkt mer i slutändan att swappa än om du köper en VTi direkt.
Det finns dessutom mest grejer till b16a2 motorn som sitter i en VTi, så du lär inte ha problem att hitta delar heller.
Det finns dessutom mest grejer till b16a2 motorn som sitter i en VTi, så du lär inte ha problem att hitta delar heller.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
En VTi går dessutom obemärkt igenom besiktningen om du bytar till B18 mm...
Den civicen du lade upp är en MB, altså en europamodell som inte såldes någon annanstans. Jag hade satsat på en EG eller EK som du själv säger. Den B18 motorn som sitter i är dessutom den "klena" B18C4 på 169hk och altså inte samma som Integra Type R. Dock är det inte såå mycket som behövs bytas för att få ut mer pulver.
Den civicen du lade upp är en MB, altså en europamodell som inte såldes någon annanstans. Jag hade satsat på en EG eller EK som du själv säger. Den B18 motorn som sitter i är dessutom den "klena" B18C4 på 169hk och altså inte samma som Integra Type R. Dock är det inte såå mycket som behövs bytas för att få ut mer pulver.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
En vti från 92-00 är absolut lämpligast som dom säger ovan.
Allting blir så mkt enklare då.
Som av en slump så finns det en gul under säljes oxå <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
-
Hakan
Okay stort tack för tipsen <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Det finns alltså mindre eftermarknadsdelar till MB modellerna?
Men om man skulle få tag på en fin MB6, Är det ungefär samma delar som passar eller köper man grisen i säcken?
Men som ni säger så är ju dom "vanliga" Vti:erna bättre. Tyvärr så verkar det ju finnas väldigt få till salu.
Mvh Håkan
Det finns alltså mindre eftermarknadsdelar till MB modellerna?
Men om man skulle få tag på en fin MB6, Är det ungefär samma delar som passar eller köper man grisen i säcken?
Men som ni säger så är ju dom "vanliga" Vti:erna bättre. Tyvärr så verkar det ju finnas väldigt få till salu.
Mvh Håkan
Håkan Bergkvist
-
Hakan
<!--QuoteBegin-Mattias+8 Oct 2006, 14:00:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Mattias 4 8 Oct 2006, 14:00:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->En vti från 92-00 är absolut lämpligast som dom säger ovan.
<!--endemo-->
[right][snapback]336380[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Den bilen har jag sneglat på ett bra tag.
Riktigt snygg <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Du är inte intresserad av ett byte?
Lägger självklart pengar imellan.
<a href='http://www.blocket.se/vi/9482333.htm?ca=17_s' target='_blank'>http://www.blocket.se/vi/9482333.htm?ca=17_s</a>
Mvh Håkan
[right][snapback]336380[/snapback][/right]
Den bilen har jag sneglat på ett bra tag.
<a href='http://www.blocket.se/vi/9482333.htm?ca=17_s' target='_blank'>http://www.blocket.se/vi/9482333.htm?ca=17_s</a>
Mvh Håkan
Senast redigerad av Hakan den 8 oktober 2006, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Håkan Bergkvist
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
MB karossen byggdes tillsammans med Rover i slutet av 90-talet när Honda skulle lära dem att bygga bilar.
Vad jag själv märkte så passade en del delar perfekt medans andra var mindre passande.
Enklaste och troligen det ultimata är att köpa en VTI 92-00 (EG,EK karossen) och swappa i en H22A VTI-S motor.
Motorn får du troligen importera men det lönar sig.
MB:n är som sagt byggd i Swindon, U.K och har inte samma möjligheter utan att du får byta runt i motorutrymmet och saker.
Det ska gå att få i en H22 i MB:n också men jag har inte sett nån göra det ännu.
Vad jag själv märkte så passade en del delar perfekt medans andra var mindre passande.
Enklaste och troligen det ultimata är att köpa en VTI 92-00 (EG,EK karossen) och swappa i en H22A VTI-S motor.
MB:n är som sagt byggd i Swindon, U.K och har inte samma möjligheter utan att du får byta runt i motorutrymmet och saker.
Det ska gå att få i en H22 i MB:n också men jag har inte sett nån göra det ännu.
Благодаря мутра!
-
Clabbe
- Bil: RD9
- Namn: Клабе Бюрстром
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
<!--QuoteBegin-Hakan+8 Oct 2006, 15:08:16--><div class='quotetop'>QUOTE(Hakan 4 8 Oct 2006, 15:08:16)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Den bilen har jag sneglat på ett bra tag.
<!--endemo-->
[right][snapback]336383[/snapback][/right]
ge honom inga dumma ideér nu...
han har redan blivit pålurad en Fiat en gång <!--emo&:P-->
<!--endemo-->
[right][snapback]336383[/snapback][/right]
ge honom inga dumma ideér nu...
han har redan blivit pålurad en Fiat en gång <!--emo&:P-->
Благодаря мутра!
-
Hakan
<!--QuoteBegin-Clabbe+8 Oct 2006, 14:11:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Clabbe 4 8 Oct 2006, 14:11:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->MB karossen byggdes tillsammans med Rover i slutet av 90-talet när Honda skulle lära dem att bygga bilar.
[right][snapback]336385[/snapback][/right]
Det låter lite omständigt med MB:n.
Har haft några jänkare i familjen så jag vet att Passform är att föredra <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
[right][snapback]336385[/snapback][/right]
Det låter lite omständigt med MB:n.
Har haft några jänkare i familjen så jag vet att Passform är att föredra <!--emo&:D-->
Håkan Bergkvist
-
Alfahannen
Det är många som bygger på EG-karossen i klubben. Hade vart intressant att se vad EK:n har för potential! Mitt tips är att importera en Civic Type-R 99-00 från Japan, då får du mycket godis och ett chassi med fin balans.
<!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->David Madås
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Tony Kart '03
Honda Civic 1.5 '98
Honda Integra Type-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->'98 (såld)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Hakan
<!--QuoteBegin-ITRdavid+8 Oct 2006, 18:03:26--><div class='quotetop'>QUOTE(ITRdavid @ 8 Oct 2006, 18:03:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Det är många som bygger på EG-karossen i klubben. Hade vart intressant att se vad EK:n har för potential! Mitt tips är att importera en Civic Type-R 99-00 från Japan, då får du mycket godis och ett chassi med fin balans.
[right][snapback]336438[/snapback][/right]
Jo en Type-R av den äldre generationen är en riktigt vass bil.
Går det att regga en sådan här?
Kan man få en sådan för 80-90 eller ska man gå över 100?
Mvh Håkan
[right][snapback]336438[/snapback][/right]
Jo en Type-R av den äldre generationen är en riktigt vass bil.
Går det att regga en sådan här?
Kan man få en sådan för 80-90 eller ska man gå över 100?
Mvh Håkan
Håkan Bergkvist
enklaste sättet att ta in en EK9 är ju genom england eftersom dom är ett eu land... plus att de e en väldigt kompetent bil att börja med.. bättre änn alla du kan hitta på den svenska marknaden i den prisklassen (förutom möjligen en Integra TypeR då om man hittar en snorbillig)
Kristian, Hondalös.
-
Hakan
<!--QuoteBegin-Kristian+8 Oct 2006, 18:26:09--><div class='quotetop'>QUOTE(Kristian 4 8 Oct 2006, 18:26:09)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->enklaste sättet att ta in en EK9 är ju genom england eftersom dom är ett eu land... plus att de e en väldigt kompetent bil att börja med.. bättre änn alla du kan hitta på den svenska marknaden i den prisklassen (förutom möjligen en Integra TypeR då om man hittar en snorbillig)
[right][snapback]336443[/snapback][/right]
Detta låter intressant.
Om man kan hitta en i England eller Japan och få hem den för under 100k så låter det som ett bra alternativ till en VTI!
Länka gärna till några importörer eller annonssiter som kan tänkas ha några inne, Skulle uppskattas <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
Väghållningen i dessa Type-R sägs vara något alldeles extra så jag lär inte bli besviken!?
Efter mina 2 Porschar så har man blivit lite kräsen.
Mvh Håkan
[right][snapback]336443[/snapback][/right]
Detta låter intressant.
Om man kan hitta en i England eller Japan och få hem den för under 100k så låter det som ett bra alternativ till en VTI!
Länka gärna till några importörer eller annonssiter som kan tänkas ha några inne, Skulle uppskattas <!--emo&:)-->
Väghållningen i dessa Type-R sägs vara något alldeles extra så jag lär inte bli besviken!?
Efter mina 2 Porschar så har man blivit lite kräsen.
Mvh Håkan
Håkan Bergkvist
Om du inte är helt insnöad på Civic så finns det ju alltid Integra Type-R, om du e kräsen på vägegenskaper och vill ha runt 200hk e detta ett super val.
Stoppa på den lite Spoon saker (om det är vad du vill ha) så har du en trevlig bil.
Stoppa på den lite Spoon saker (om det är vad du vill ha) så har du en trevlig bil.
Senast redigerad av haffy den 9 oktober 2006, 07:06, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Hakan
<!--QuoteBegin-haffy+9 Oct 2006, 02:56:35--><div class='quotetop'>QUOTE(haffy 4 9 Oct 2006, 02:56:35)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Om du inte är helt insnöad på Civic så finns det ju alltid Integra Type-R, om du e kräsen på vägegenskaper och vill ha runt 200hk e detta ett super val.
[right][snapback]336531[/snapback][/right]
Ja en Integra Type-R hade ju vart något <!--emo&:D-->
<!--endemo-->
Dock trodde jag att dom kostade rätt mycket.
Vet ni om det finns några lämpliga företag för att ta in en och vad dom ligger i för prisklassen?
Mvh Håkan
[right][snapback]336531[/snapback][/right]
Ja en Integra Type-R hade ju vart något <!--emo&:D-->
Dock trodde jag att dom kostade rätt mycket.
Vet ni om det finns några lämpliga företag för att ta in en och vad dom ligger i för prisklassen?
Mvh Håkan
Håkan Bergkvist
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
<!--QuoteBegin-Hakan+9 Oct 2006, 06:56:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Hakan 4 9 Oct 2006, 06:56:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
[right][snapback]336539[/snapback][/right]
<a href='http://www.japcity.com/sweden/' target='_blank'>http://www.japcity.com/sweden/</a>
Finns väl folk här i HPC som brukar rekommendera dessa.
Tycker en Type-R EK9 skulle vara klockren! Precis som ITR är den ju en "färdig" bil som inte behöver moddas. Dessutom sitter man ju på rätt sida för bankörning. <!--emo&;)-->
<!--endemo-->
Ta reda på om den går att regga bara eftersom det sägs att Honda Sverige inte skriver några intyg. Rätta mig om jag har fel!
<a href='http://www.japcity.com/sweden/' target='_blank'>http://www.japcity.com/sweden/</a>
Tycker en Type-R EK9 skulle vara klockren! Precis som ITR är den ju en "färdig" bil som inte behöver moddas. Dessutom sitter man ju på rätt sida för bankörning. <!--emo&;)-->
Ta reda på om den går att regga bara eftersom det sägs att Honda Sverige inte skriver några intyg. Rätta mig om jag har fel!
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
-
Hakan
<!--QuoteBegin-Hattori Honda+9 Oct 2006, 07:15:02--><div class='quotetop'>QUOTE(Hattori Honda 4 9 Oct 2006, 07:15:02)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Hakan+9 Oct 2006, 06:56:24--><div class='quotetop'>QUOTE(Hakan 4 9 Oct 2006, 06:56:24)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->
<!--endemo-->
[right][snapback]336541[/snapback][/right]
Tack för infon.
Har skickat iväg ett mail till Kent på Jap-city nu.
//Håkan
[right][snapback]336541[/snapback][/right]
Tack för infon.
Har skickat iväg ett mail till Kent på Jap-city nu.
//Håkan
Håkan Bergkvist
-
Hakan
Fått glada nyheter från Kent på Jap-city.
Man kan få en Integra Type-R i bra/ok skick för runt 80k.
Ska ringa runt till SBP,Honda och även en kille som brukar registrera JDM-bilar, För att se hur man går tillväga med registrering och besiktning.
Återkommer med mer info om det ikväll eller i morgon.
Mvh Håkan
Ska ringa runt till SBP,Honda och även en kille som brukar registrera JDM-bilar, För att se hur man går tillväga med registrering och besiktning.
Mvh Håkan
Håkan Bergkvist
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
<!--QuoteBegin-Hakan+9 Oct 2006, 10:42:51--><div class='quotetop'>QUOTE(Hakan 4 9 Oct 2006, 10:42:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Fått glada nyheter från Kent på Jap-city.
Mvh Håkan
[right][snapback]336570[/snapback][/right]
Är den integran från Japan då eller? Isåfall lär du nog få ett helvete med registeringen.. <!--emo&:(-->
<!--endemo-->
Köp från england, det brukar bli billigast i efterhand.
Sen så måste jag fråga vad din tänkta budget är?
Mvh Håkan
[right][snapback]336570[/snapback][/right]
Är den integran från Japan då eller? Isåfall lär du nog få ett helvete med registeringen.. <!--emo&:(-->
Köp från england, det brukar bli billigast i efterhand.
Sen så måste jag fråga vad din tänkta budget är?
Senast redigerad av Malkolm den 9 oktober 2006, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Fördel med 97-00 CTR över JDM ITR är att det bara är att köpa framlysen med E-märkning på skroten från valfri slöcivic som passar.
Men ITR lysena ska gå att bygga om till vänstertrafik på samma sätt som man gör på skylines då den har projektorer till halvlyset.
Tips är att gå via Japcity och låta Jens på Jenset Imports sköta reggningen de samarbetar men det visste du nog redan. Jens har reggat ett 80 tal skylines, mitsubisihis, rx7or, toyotor etc, så en Integra eller CTR borde inte vara några problem.
Men ITR lysena ska gå att bygga om till vänstertrafik på samma sätt som man gör på skylines då den har projektorer till halvlyset.
Tips är att gå via Japcity och låta Jens på Jenset Imports sköta reggningen de samarbetar men det visste du nog redan. Jens har reggat ett 80 tal skylines, mitsubisihis, rx7or, toyotor etc, så en Integra eller CTR borde inte vara några problem.
Senast redigerad av Lynxen den 9 oktober 2006, 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Per Björe-Dahl, Göteborg
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
En ITR med riktiga coilovers, lite r-däck och filter/avgas trim. Samt lite bättre bromsbelägg, gärna inställda hjulvinkar för bankörning.
Vips under 1,30 på superstage samt grymt rolig bil. <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Eller en VTi EG6 men då får du upppgradera mera grejer då bilen är efter ITR i orginal utförande och i slutändan så hamnar du på nästan samma pengar men mera meck.
I senaste bilsport är en känd EG6 ifrån HPC med på superstage reportage, läs <!--emo&:thumbup:-->
<!--endemo-->
Vips under 1,30 på superstage samt grymt rolig bil. <!--emo&:thumbup:-->
Eller en VTi EG6 men då får du upppgradera mera grejer då bilen är efter ITR i orginal utförande och i slutändan så hamnar du på nästan samma pengar men mera meck.
I senaste bilsport är en känd EG6 ifrån HPC med på superstage reportage, läs <!--emo&:thumbup:-->
Senast redigerad av YASH den 9 oktober 2006, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters