HJÄLP! måste jag dra om

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Festis

hej..
jag har renoverat o förberätt motorn för att köra med överladdat, när jag satte ihop motorn med bla. min nya accord typ-r topp :D
så drog jag åt topplpcksbulltarna enligt instruktionsboken (98nm) o provstarta o allt funka bra.. men jag använde ju arp-bulltar o fick reda på efterråt att dom ska dras med ett annat moment, ja kollade på lappen som följde me o där stod det ju att de skulle dras åt med 80 lps, o va jag har hört så motsvarar det ca 106nm..
måste jag dra om eller räcker det med 98nm? obs. skitkrångligt att dra åt nu när motorn sitter på plats...
e det nån som vet mer exakt hur mycke 80lbs e o vet hur noga det är att de sitter me just de momentet? kan man köra endå?

tack på förhand..Mvh/Fredrik
Fredrik Vestergren
Kristian

80lbs (fotpund) är = 108.4Nm (lbs*1.355) jag tror inte det är några problem att köra, 10NM är inte speciellt stor skillnad.
Kristian, Hondalös.
Festis

åhhh, skönt att höra.. men du tror inte att de e så stor chans att man kan pajja topplockspackningen?
Fredrik Vestergren
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Nej du kan va lugn, jag tror inte det kommer göra nån skillnad alls.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Festis

åhhh skönt då chansar jag nog i att inte göra det... tack
Fredrik Vestergren
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Du kan ju aldrig få ett högre moment om du ställer in nyckel på ett speciellt moment och drar. Skillnaden som blir när du har finare stigning är att momentet blir exaktare. Det är samma sak om du skulle gå upp en dimention till m12 och ännu finare stigning så får du ännu exaktare moment.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

nu får du allt förklara vad du menar Adio, för jag fattar inte ett jota av det du skrev då jag fick det till att i så fall behöver man ju inte dra topplocksbultarna alls.
adio

Har du precis vaknat malkom?? Hur får du det till att man inte behöver dra det alls? :screw:
Jag säger ju bara att det inte blir så mycket högre moment om man drar en bult med finare stigning utan momentet blir exaktare.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 136 times
Been thanked: 52 times

Momentet sitter väl i nyckeln?

Spelar det någon roll vilken stigning det är på gängan?

Bara nyfiken vad det grundas på.

mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
adio

Vilken stigning gängan har spelar jätte stor roll, ju finare stigning det är desto exaktare moment blir det. Har du två m10 bult med den ena har stigning 1.75 och den andra 1.50 så får du ett mycket exaktare moment när du drar den med stigning 1,50 än den andra. Ska du ha ett moment på 2kg så hamnar du mycket närmre 2kg rå den med finare stigning än den med grövre. Nu förklara jag grovt för att ni ska förstå. Stigningen har med hur många varv gängor det är på t.ex 1cm. På den som har stigning 1.75 så säger vi att det går 5 varv och på den med stigning 1.50 går det 10 varv. Gängorna sitter då tätare på den finare stigningen, detta gör att när du sedan drar muttern så får den en planare gång ner. Den med grövre stigning blir mer skarp neråt.

Hoppas ni förstår vad jag menar annars får jag försöka förklara på annat sätt.

Du använder en momentnyckel för att den säger ifrån när du har rätt belastning, momentet är ju belastningen mellan muttern och den utan den pressas emot.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Jag har lärt mig att man ska efterdra topplocksbultarna i vilket fall efter man monterat me nya packning m.m.
Så gjorde jag på min cossie iaf, drog åt 110nm på min cossie, körde ca 10mil lugnt så att allt blitt varmt ordentligt m.m.
lät bilen kyla ner, plocka ner ventilkåpan och drog samma moment igen, och jag kan säga att det gick att dra en heldel tills det klickade igen,
nu snackar jag inte om flera varv, men mkt mer än vad jag trott..

Vet att det är skit många som skiter i att efterdra, och tycker inte det är viktigt, det funkar säkert jätte bra utan med, men jag tog hellre det
säkra före det osäkra så att säga..

MVH
István
http://www.fotoi.se
adio

Som du säger så är det ganska viktigt att efter dra just för att allt sätter sig och värmen gjort sitt. Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så krångligt att dra när motorn sitter i bilen som Fredrik säger i första inlägget.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Festis

jo för att bultarna sitter under kamaxlarna, o för att komma åt dom så måste ju överfallen, kamaxlarna o kamdreven bort o för att få bort dem måste ¨balansrem o kamrem bort o där kommer vi till de krångliga, kommer knappt åt spännare o remmar för att få bort dem.. de blir så himla mycket extrajobb o jag e redan så stressan för att hinna få ihop bilen till sesongen börjar.. fast jag vet ju att man inte ska stressa när man håller på me sånt här, men endå..
Fredrik Vestergren
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

På honda efterdrar man inte topplocket. för det första för att det inte behövs, för de andra att då måste kamrem, kammar, överfall etc etc etc av innan du ens kommer åt att dra och det arbetet är drygt med motorn i.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
adio

Det beror ju självklart på vilken motor du har Scotte ;)
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Sant, Sochisarna har EN fördel, att man kan låta kammen ligga kvar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

adio skrev:Du kan ju aldrig få ett högre moment om du ställer in nyckel på ett speciellt moment och drar. Skillnaden som blir när du har finare stigning är att momentet blir exaktare. Det är samma sak om du skulle gå upp en dimention till m12 och ännu finare stigning så får du ännu exaktare moment.

jasså? om du ställer in momentskaften på 20Nm och fortsätter att dra efter att det klickat så kan du få ett högre moment.
adio

Smart du är Malkom kom du på det själv?? Fattar man inte att man ska sluta dra när efter det klickar så ska man inte hålla på med såna här grejer.

Sen Welen, det är ju det jag säger! Du får ett mycke exaktare moment med en fin gänga än en grov.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Precision och att trycka nånting hårdare är väl två helt skilda saker?
Honda CRV 2.2D 2014
Istvan
Kontakt:

M Scotte skrev:På honda efterdrar man inte topplocket. för det första för att det inte behövs, för de andra att då måste kamrem, kammar, överfall etc etc etc av innan du ens kommer åt att dra och det arbetet är drygt med motorn i.
Okej, såpass mkt jobb, då kvittar det på en sån "liten sugis", det är väl mer för folk me rätt mkt trimmade turbo bilar som laddar en massa, så att de
inte blåser sina blockpackningar, men skall man vara "petig" så rekomenderas det av ARP själva att efterdra, men vet hur många som helst som kör utan
att ha gjort det å det funkar hur fint som helst!

På cossien va det bara att plocka av ventilkåpan och dra åt, men jag blev faktiskt förvånad över att det gick dra så "mkt" synd att jag inte tänkte
på att kolla hur många Nm de va på före jag drog, alltså hur mkt de "släppt"..

MVH
Senast redigerad av Istvan den 28 mars 2007, 01:27, redigerad totalt 1 gånger.
adio

Dani skrev:Precision och att trycka nånting hårdare är väl två helt skilda saker?
Det har du helt rätt i Dani men det jag försöker få fram är att med en finare stigning så kommer du närmare det tryck som du ska ha än med en som är grovgängad.
Om du ska dra en bult 20Nm och du har två bultar en grovgängad och en fin. När du sedan drar dem med samma nyckel och samma moment så kommer den fingängade att hamna mycket närmre och exaktare på 20Nm än den som är grovgängad.

Detta är marginell skillnad.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Jag e med ;)
Honda CRV 2.2D 2014
Festis

men det kommer inte vara "nån liten sugis längre" håller ju på med turbokonvertering.. men de kanske inte spelar nån roll de där me att efterdra eller inte...
Fredrik Vestergren
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

Istvan skrev:Okej, såpass mkt jobb, då kvittar det på en sån "liten sugis", det är väl mer för folk me rätt mkt trimmade turbo bilar som laddar en massa, så att de
inte blåser sina blockpackningar, men skall man vara "petig" så rekomenderas det av ARP själva att efterdra, men vet hur många som helst som kör utan
att ha gjort det å det funkar hur fint som helst!

På cossien va det bara att plocka av ventilkåpan och dra åt, men jag blev faktiskt förvånad över att det gick dra så "mkt" synd att jag inte tänkte
på att kolla hur många Nm de va på före jag drog, alltså hur mkt de "släppt"..

MVH
vill dra mig till minnas att det ståri Ford cossies WSM att toppen ska efterdras så varm som möjligt..
så va det i alla fall på polarens om jag inte missminner mig..

Honda säger inget om att efterdra i alla fall..

men så är ju ford ford, och det är väl inte för inte som du nu köra honda, aight isterband ;)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Istvan
Kontakt:

Festis skrev:men det kommer inte vara "nån liten sugis längre" håller ju på med turbokonvertering.. men de kanske inte spelar nån roll de där me att efterdra eller inte...
Då hade jag nog iaf ärligt talat efterdratt, annars i värre fall så blir det mer jobb/pengar ifall du blåser toppackningen eller så..
Nu har du dratt 10nm mindre, pluss att det säkert "släppt" en del när du kört lite..
Men det är bara min personliga åsikt! Funkar säkert utan med, men kanske inte så skoj att chansa?

MVH
István
Senast redigerad av Istvan den 28 mars 2007, 14:31, redigerad totalt 1 gånger.
adio

Ska du sätta turbo på så blir det ju helt andra krafter, jag skulle göra som Istvan säger och efter dra! Då är du säker på att det inte blir skit av det.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Koxen
Namn: Patrik Kristiansen
Been thanked: 2 times

Vissa får problem med sina lager när dom drar enligt ARP, blir för stramt.
Festis

tack för all info o intresse, men de e lite svårt o veta hur man ska göra när så många säger olika, men majoriteten verkar tycka att jag inte behöver dra åt mer men jag får fundera lite till så får vi se hur det blir..
Fredrik Vestergren
ziggy

Welen, Kristian och Dani är ju några som jag vet har byggt/bygger motorer så jag skulle lita på dom!

Kolla i Welen's signatur bara så ser du vad han har lyckats med på sin motor t.ex. ;)

Absolut inget illa mot dom andra, men nu råkar det vara så att jag känner dom killarna som jag räknade upp och då blir det att man litar på dom för man vet vad dom har gjort.
Sen att Scotte, som är en annan känd motorbyggare, inte säger emot tycker jag tyder på vad du ska göra med din motor!

Mina 2cent på hur jag hade resonerat om jag var i din sits!
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
adio

Nu är det ju så att Welen, Kristian och Dani´s svar var utifrån att det var en sugmotor. Det ju en jävla skillnad när det ska byggas turbo.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Skriv svar