ventiler knackar
Så länge jag ägt min honda har ventiler knackat och jag har gjort olje byte utan resultat.
Nu undrar jag om det är svårt att justera ventiler. Menar om det är värsta projektet ?
Tex. måste man köpa ny toplocks packning eller annat sånt som måste bytas pga justeringen.
sen oxå vad är det för mått på ventiler o dess armar. det ska ju vara liten glapp där så dom inte sitter fastklistrade i varandra.
motor är en 1,5 lsi
Nu undrar jag om det är svårt att justera ventiler. Menar om det är värsta projektet ?
Tex. måste man köpa ny toplocks packning eller annat sånt som måste bytas pga justeringen.
sen oxå vad är det för mått på ventiler o dess armar. det ska ju vara liten glapp där så dom inte sitter fastklistrade i varandra.
motor är en 1,5 lsi
Danel Kirch (Åkersberga)
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<a href="http://www.flashguru.se" target="_blank">Flashguru</a>
Honda Civic Coupè -95 SÅLD
Alla vill ha en Honda men inte alla som kan hantera en
<!--coloro:#C0C0C0--><span style="color:#C0C0C0"><!--/coloro-->Medlem #1805<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Heist skrev:Så länge jag ägt min honda har ventiler knackat och jag har gjort olje byte utan resultat.
motor är en 1,5 lsi
fast jag inte vet själva det tekniska.. men byta packning hamnar du nog göra för att vara säker på att inte hamna ta upp de pånytt å sen byta
björre billman
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Toppackning lär du inte behöva byta, däremot ventilkåpspackningen kan det vara idé att byta.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Asse
Jag tycker det är bättre att ha en packning hemma iaf. Istället för att han tar bort ventilkåpan, märker att packningen behöver bytas och bilen blir ståendes tills han fått hem en ny.
Dessutom ska den bytas vid demontering enligt WSM.
Dessutom ska den bytas vid demontering enligt WSM.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Visst är det bra att ha en hemma om det nu skulle råka vara något men det brukar det aldrig. Sen allt som står i WSM är inte alltid nödvändigt även om den är bra!
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Köp ventilkåpspackning, har den aldrig vart bytt på gud vet hur många mil så lär du behöva byta den oavsett om den är gjord i gummi eller sten.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Dani du har rätt... vad jag vet så är den aldrig bytt, i alla fall inte i min ägo.
Men den svårare frågan...
vad är det för mått det ska vara mellan ventiler och dom armarna som puttar ventiler.
utan den informationen kan jag inte göra nåt :S
o förresten... för att samla på lite mer info i databanken i huvudet..
varför uppstår knackningar ??? är det för att skruvarna och andra liknande släpper med åren ? eller beror det på ngt annat ?
vad är det för mått det ska vara mellan ventiler och dom armarna som puttar ventiler.
varför uppstår knackningar ??? är det för att skruvarna och andra liknande släpper med åren ? eller beror det på ngt annat ?
Danel Kirch (Åkersberga)
- Asse
Ladda hem WSM så är det lugnt, sen behöver du bladmått med.
Annars eftersom du bor i sthlm kan du ju fråga Kristian om han vill göra det, han är en klippa på sånt där
Annars eftersom du bor i sthlm kan du ju fråga Kristian om han vill göra det, han är en klippa på sånt där
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Jo jag har märkt att han har grymt mycket praktisk erfarenhet.
tack för tipset iaf. ska kolla med honom
tack för tipset iaf. ska kolla med honom
Danel Kirch (Åkersberga)
Knackningen uppstår nog mer för att ventilerna alltingen slits in mer o mer, eller tvärt om, bildas belägg o skit mellan ventil o ventilsätena.Heist skrev:Dani du har rätt... vad jag vet så är den aldrig bytt, i alla fall inte i min ägo.
Det är ju inte nödvändigt, men att slita in ventilerna är ju inte helt fel att göra om det inte är gjort på länge o knackningen upstått. Däremot är det till o lyfta av toppen som gäller då. Men som jag sa, inte så nödvändigt, men motorn skulle ju inte må sämre :]
Vad gäller ställa ventilerna kan du kolla på <a href="http://www.honda.co.uk/car/owner/workshop.html" target="_blank">http://www.honda.co.uk/car/owner/workshop.html</a>
Där har du manualer, din bil finns med i listan näst längst ner sen bara Cylinder head/valve train så finns det med där. "valve clearance adjustments".
Lycka till!!
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->// Markus Pennanen, Stockholm <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->(<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Crx<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]Vtec[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> -91<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Volvo 945 <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]Turbo[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->-98<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->(<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#2F4F4F--><span style="color:#2F4F4F"><!--/coloro-->+-400 hk<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->)<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--> [b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->*Såld*<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> Audi <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]S2[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> -93 <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--> (<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#2F4F4F--><span style="color:#2F4F4F"><!--/coloro--> 350hk+<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->)<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b] <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->*Totalskrotad*<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->(A)<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Volvo 945 <!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]Turbo[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->-98<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->(<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#2F4F4F--><span style="color:#2F4F4F"><!--/coloro-->+-400 hk<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->)<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--> [b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->*Såld*<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> Audi <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]S2[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--> -93 <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro--> (<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#2F4F4F--><span style="color:#2F4F4F"><!--/coloro--> 350hk+<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->)<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->[b]-[/b] <!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->*Totalskrotad*<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->(A)<!--colorc--></span><!--/colorc-->