Tänk på db-gränsen.

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
haz

Ett tråkigt inlägg från min sida.

Det har framkommit att vi har fått mycket klagomål på att våra bilar låter mycket.
Det kan jag hålla med om.

Db-mätaren på Mantorp blinkade alldeles för många ggr för att det ska vara acceptabelt.
Den ska inte blinka över huvudtaget.

Vi kör bilar som varvar mycket = låter mer
Många är duktiga och riktigt intresserade av att köra bana, men vi måste sänka ljudnivån på våra bilar.
In och bygg nya avgas nu, det får inte upprepas då det kommer sluta med att vi inte kan köra på Mantorp fler ggr.

Bättre att var långt under gränsen än att vara på gränsen.
Hasse Jutenäs

Jag är hungrig...

Bilar:
Integra Type-R 1998
CR-V 2005 dragbil till båten
Ford Fjesta powwa 1982 "surf edition"

Båt:
Correct Craft Ski Nautique 1979
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Har redan beställt nya grejer. Att få tag i en DB mätare när vi bes bilarna innan dom släpps ut på banan är nog ingen dum idé, tråkigt för dom som åker hela vägen och slutar med nedslag på ev bes på morgonen. Bättre det än att det ska sluta med inget Mantorp alls.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Tar åt mig och ska bättra mig, ska försöka få en extra dämpare ditsatt så borde det funka.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
stumpen
Bil: Prelude -92a
Namn: Fredrik Björkman

som ovan, svetsen får jobba på systemet :(
stiivN
Namn: Stefan Karlsson

Som någon skrev i Mantorp tråden.
Hur många av er som blev flaggade körde med katt?

Tycker det är väldigt tråkigt om HPC förlorar mantorp pga av avgassystemen.
Stefan Karlsson
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Ni har ju tur att slapptask ala diesel är på modet nu, det låter ju bra mycket mindre. :sun:
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Xzbatt kör med orginal grenrör, orginal katalysator och sen ett 2" med stor mittendämpare, och många 90graders böjar runt tanken/bakaxeln och sist ut en japsdämpare. Han blev svartflaggad.

Jag kör med DC-grenrör, INGEN katalysator, 3" mittendämpare för att sedan gå ner till en pytteliten Simons 2,5" slutdämpare och Dieselstyle 3" krök ner i backen. Jag klarade mig undan alla flaggor, (Dock vet jag inte hur högt min lät?!).

Som ni ser så skilljer det massor på hur avgaset är byggt, så om alla börjar med att "Följa John" och bygger Diesel-krök å blir det betydligt bättre.

Tänk oxå på att oftast låter ett lätt avgassystem mera än ett tungt då det har tjockare gods. Så ett rostfritt Simons system är icke att förglömma väldigt lättbyggt, billigt och godkänt.

och givetvis är det minst 2st ljuddämpare som behövs, ibland tom 3st.
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Vad är en "disel-krök"?
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Släng upp en bild på din dieselböj Malkolm så skapar du nog en ny MDM-trend (Malkolm Diesel Method)! :P OBS inte ironi!

Personligen så åker sugrörsoriginal-avgaset på till nästa bankörning. Det svider, eftersom jag älskar det pitchade BC IV-ylandet, men det är roligare att kunna gasa än att fisåka förbi bara för att det låter för mycket annars.

Jag kan ju säga att min bil aldrig skulle klarat dB-gränsen med katten kvar heller, men det skulle definitivt varit lägre ljudnivå.

Jag tänker inte börja labba med andra dämpare på mitt BC IV-system eftersom det är avstämt med skumma resonansburkar som tar bort i pincip allt ljud vid jämn gas. Jag är rädd att det bara börjar mullra om jag skulle byta främre burken mot en fet normal dämpare. Jag hatar muller när man ligger och myser landsväg.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Thomas skrev:Vad är en "disel-krök"?
liknande denna... :)
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... t&id=26133" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... d=26133</a>
SMacke #364
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

HAHAHA. Liknande, men det var ett föga vackert exempel!
Stockholm
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Man får inte ut försäkringspengar om man kvaddar på bana och man får inte låta högt.
Och folk undrar varför man busar på gatan... Tacka vet jag mittsverigebanan, inga boende i närheten och E4an som går precis utanför. Bara att vråla på :D
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Krister

Vad det gäller dB mätare vid besiktningen så måste man även betänka att det är skillnad på ljudet från en belastad och obelastad motor... alltså om den körs med växel och får jobba än om man bara varvar upp den stillastående.

Mordiiax: Om du buskör som fan klart över lagliga begränsningar så kan försäkringsbolaget neka dig ersättning. Tänk på det.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Är ju ändå större sannolikhet att man får ersättning om olycka uppstår vid hårdkörning på gata än på bana.
Nu tvekar jag visserligen inte att trycka ner pellen på bana, men det är allt för många som hellre gasar av sig inne i stan just för att man iallafall har en liten chans till pröjs vid kvaddning.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
insigma
Bil: FK2R 2016
Namn: FredrikLidmark

Det finns väll vissa försäkringsbolag som godkänner förarutveckling på bana? fasst jag minns inte vilket
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 36 times
Kontakt:

På en civic/crx 88-91 är följande koncept långt under Db-gränsen.

DC-sport 4-1- katers-mellandämp 125mm*400mm alt 100mm*500mm- bakre dämpare oval 400mm-slutrör nedåt.
Både 2" och 2.5" fungerar, rostfritt eller svartstål kvittar.
För ännu lägre db monteras sportkat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Malkolm

på begäran:

Bild
LoKI

Har man jappsdämpare kan man ju alltid ta med insattsen som brukar följa med som plan B.
Martin Mårtensson
Södertälje
Krister

Inte alltid som insatsen dämpar så mycket... i alla fall vad som bevisats i vissa fall.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
YASH
Kontakt:

Nån som vet var man kan köpa en dB mätare ?
Only M Matters
Användarvisningsbild
Nibbe
Bil: EG5, EJ9
Namn: Niklas Walkin
Has thanked: 10 times

<a href="http://www.conrad.se" target="_blank">http://www.conrad.se</a>
Digital ljudnivåmätare 322 - 2490:-

Edit:
DIGITAL LJUDNIVÅMÄTARE SL-100 - 499kr
Digital ljudnivåmätare SL-200 - 999kr
ANALOG LJUDNIVÅMÄTARE - 249kr
Senast redigerad av Nibbe den 4 maj 2007, 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
haz

YASH skrev:Nån som vet var man kan köpa en dB mätare ?
Här har du en variant, vet inte hur bra den är.
<a href="http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... 0&dept_id=" target="_blank">http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or ... ept_id=</a>
Hasse Jutenäs

Jag är hungrig...

Bilar:
Integra Type-R 1998
CR-V 2005 dragbil till båten
Ford Fjesta powwa 1982 "surf edition"

Båt:
Correct Craft Ski Nautique 1979
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Håller med om att ljudnivån var för hög, inte så mycket att orda om egentligen, men det är väldigt svårt att veta innan vad som är ok.
Referensen är ju vad folk har kört bana med andra gånger, tycker bilarna skulle ha blivit stoppade redan i besiktningen. Vet inte riktigt hur man ska mäta det stillastående bara.

Jag blev själv flaggad trots att jag verkligen trodde att jag hade ett tyst system. Det blinkade till och med innan jag passerat mätaren :blush: ..undrar om det var mitt cai som gjorde det??
Det jag reagerade på var att vissa bilar lät högt, men mätaren sa nåt annat. Därför kanske det vore bra att göra en summering på vad som användes.
Kan inte ni andra ctr ägare (hmm, eller k20 ägare) lista vad ni körde på och skriva om det gick bra eller inte.
Ska testa att köra med original slutdämparen, hoppas det räcker så. Köra pluggat ser jag inte som ett alternativ, det finns garanterat bättre grejer som är tystare istället.

Min setup är cai, grenrör 4-1 med sportkat, fujitsubo rm01 utan plugg. Funkar inte alls..
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Min setup är DC 4-2-1 grenrör utan kat och BC IV (ett av det tystare systemen som finns på marknaden) samt 3" CAI. Det är oerhört långt ifrån att fungera. Jag blev inte flaggad, men det var enbart för att jag släppte av innan mätaren och smög förbi på 6:an 1/4 gaspådrag.
Jag är faktiskt tveksam till om ens originalsystemet funkar ihop med racegrenrör ifall man kör med luftfilter. Det måste vara väldigt nära gränsen!
Stockholm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Det bör tilläggas att inte ens Malkolms setup funkade. Jag stod vid depåflaggvakten när Fixxe körde hans bil. Då blinkade lampan nästan varje varv. Fixxe höll helt enkelt full gas längre än Malkolm på rakan och således åkte han över dB-gränsen, men han klarade sig från flagga genom att smita in i depå varvet innan den skulle utdelas :wohow:

Trippla dämpare kan nog krävas...
Stockholm
Malkolm

åå shit, det va inte bra... :(
tantgron
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Kontakt:

Vid vilket dB var gränsen satt och på vilket avstånd? Har för mig att tävlinghojar har en gräns på 95 dB på 2 meters avstånd rakt bakom...
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

gränsen är 95 db, dvs samma som på alla banor i Sverige..
På Mantorp sitter en vid utsläppet därav uppmaningen på förarmötet att man skulle ta det lugnt första biten fram till första kurvan, men ändå såg jag många som spettade på för fullt 1an å 2ans växel precis vid mikrofonen. :wallbash: :screw:
sedan mäts det på minst 2 ställen till, en gissning är väl långa rakan, men det är som sagt bara en gissning från min sida..
SMacke #364
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Steffo skrev:Min setup är DC 4-2-1 grenrör utan kat och BC IV (ett av det tystare systemen som finns på marknaden) samt 3" CAI. Det är oerhört långt ifrån att fungera. Jag blev inte flaggad, men det var enbart för att jag släppte av innan mätaren och smög förbi på 6:an 1/4 gaspådrag.
Jag är faktiskt tveksam till om ens originalsystemet funkar ihop med racegrenrör ifall man kör med luftfilter. Det måste vara väldigt nära gränsen!
Det är ju känt att spec IV inte är ett av dom tystaste system (snarare tvärtom), visst vid jämn hastighet med låg motorbelastning så är det tyst men på höga varv är det ju riktigt högljut. Kolla på konstruktionen av mittdämparen på det systemet, vid högre avgashastigheter går ju allt rakt igenom utan att ta den extra svängen i den yttre kammaren som avgaserna gör vid lägre belastning.
Så att det skulle bli strul med det systemet och racegrenrör på mantorp var ju inte direkt nån skräll.
Min gamla bil med specIV (orginal grenrör) och v2 mättes till 97db på nåt konbane event.
Tror inte det ska vara nått problem med orginal systemet och grenrör då det inte alls är konstruerat som specIV och bra mycket tystare på höga varv, men det tar jag dock inte gift på. :D
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Kristian

är det någon som vet hur dom mäter ? db eller dbA ? det blir ganska stora skillnader mellan dom 2 olika mätmetoderna.
Kristian, Hondalös.
Låst