Ett väldigt knepigt dator problem,hårdvara/mjukvara?!
Börjar bli lite orolig att det inte är tempen som visas jämte mhz.... finns det nån annan info som visar temp nånstans?
EDIT: Slutar på jobbet nu hihi... så jag måste hem till min egen dator innan hjag kan posta fler svar till dig så du vet!
EDIT: Slutar på jobbet nu hihi... så jag måste hem till min egen dator innan hjag kan posta fler svar till dig så du vet!
Senast redigerad av rickie den 19 juni 2007, 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
har kollat överallt i BIOS nu,och det där ja skulle leta eftre finns INTE!!
nä,det är det ända som visar temp..står Celsius tecken bakom!
oki,då vet ja det om inge svar dyker upp
nä,det är det ända som visar temp..står Celsius tecken bakom!
oki,då vet ja det om inge svar dyker upp
men va fasen...det måste ju finnas nånstans.
Om du kan låna nåns kamera eller mobil eller nått och kanske ta ett kort på första sidan i bios skulle det hjälpa väldigt mkt.
Slut på idér.... jag tror fortfarande att det har nått att göra med din temp... har du garanti kvar på burken?
Om du kan låna nåns kamera eller mobil eller nått och kanske ta ett kort på första sidan i bios skulle det hjälpa väldigt mkt.
Slut på idér.... jag tror fortfarande att det har nått att göra med din temp... har du garanti kvar på burken?
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
-
hondapower
förhoppningsvis så får ja tillbaks nallen under morgondagen alt på tors..(3,2mpxl).
så då kan ja ta kort åt dig.
nopp,ingen garanti kvar vad ja vet..är sambons datorn.
jo att det antagligen är tempen som orsakar detta har ja också haft i tanke..att den stänger av sig som nån form av protection mode.
Men ja tänkte på BIOS,han bekanten som jobbar som IT -chef på sitt jobb sa at det var väldigt lite saker i BIOSen efter Alina hade haft datorn..han tyckte även det var väldigt lite saker som gick att ändra.
kan det bero på egentligen när man gjort en OS installation och så?
*edit*
By the way,det där programet har stått på ett bra tag nu..tänkte ja lägger det i ett word dokument istället för att klistra in det här..blir VÄLDIGT långt annars :biglaugh2:
okej,lägger in temp filen nu.
Notera att ja inte gjort nått annat än använt MSN och haft HPC sidan uppe på datorn!
så då kan ja ta kort åt dig.
nopp,ingen garanti kvar vad ja vet..är sambons datorn.
jo att det antagligen är tempen som orsakar detta har ja också haft i tanke..att den stänger av sig som nån form av protection mode.
Men ja tänkte på BIOS,han bekanten som jobbar som IT -chef på sitt jobb sa at det var väldigt lite saker i BIOSen efter Alina hade haft datorn..han tyckte även det var väldigt lite saker som gick att ändra.
kan det bero på egentligen när man gjort en OS installation och så?
*edit*
By the way,det där programet har stått på ett bra tag nu..tänkte ja lägger det i ett word dokument istället för att klistra in det här..blir VÄLDIGT långt annars :biglaugh2:
okej,lägger in temp filen nu.
Notera att ja inte gjort nått annat än använt MSN och haft HPC sidan uppe på datorn!
Senast redigerad av hondapower den 19 juni 2007, 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Det känns konstigt att den hoppar mellan 32 till 65 grader..det är en jätte skillnda. Ta min burk som exempel. I idle (ingen specilet på, typ surfar så ligger jag stabil på ca 40, vid full load 100% belastning på både ina kärnor så ligger jag på 58-60 grader. iofs har jag intel, lite svaler. men ändå!
Bios påverkars inte av ominstallation av OS. Ska man ända BIOS så flashar man om ett chip. Så det bör inte vara det som gjort att det är tomt där.
har du en vän som kan med datorer, ta den till honom och be dom kolla av bios, så inget ser skumt ut, och be dom återställa den.
Posta gärna en bild när du har den!
Bios påverkars inte av ominstallation av OS. Ska man ända BIOS så flashar man om ett chip. Så det bör inte vara det som gjort att det är tomt där.
har du en vän som kan med datorer, ta den till honom och be dom kolla av bios, så inget ser skumt ut, och be dom återställa den.
Posta gärna en bild när du har den!
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
-
hondapower
okej,ska hör amed honom om han har tid.
Nja,firman som "fixade" datorn från början lär nog inte vilja ha med varken mig eller datorn att göra mer.
men som sagt,ska se om inte polaren kan hitt apå nått.
absolut,ska fixa bild..men nä,fan..sambons D-kamera ligger ju i nån låda :biglaugh2:
haha,vänta lite så ska ja fixa en bild :wohow:
Nja,firman som "fixade" datorn från början lär nog inte vilja ha med varken mig eller datorn att göra mer.
men som sagt,ska se om inte polaren kan hitt apå nått.
absolut,ska fixa bild..men nä,fan..sambons D-kamera ligger ju i nån låda :biglaugh2:
haha,vänta lite så ska ja fixa en bild :wohow:
-
hondapower
Så,här har du alla bilder!
det är taget på dom olika sektionerna/kategorierna som fanns i BIOS.
det är taget på dom olika sektionerna/kategorierna som fanns i BIOS.
På den sidan där det har save and exit har du längst ner "load optimal defaults" det var den jag menade innan =)
Dock hittar inte jag heller din fsb.. skum....
testa load defaults.... funkar inte det så är det nog bara att lämna in..
Det som är trist med bärbara är att det inte är lika lät att byta ut dåliga delar och felsöka som på en stationär.. på en stationär kan manju plocka bort ocj så..men inte på en bärbar.
Dock hittar inte jag heller din fsb.. skum....
testa load defaults.... funkar inte det så är det nog bara att lämna in..
Det som är trist med bärbara är att det inte är lika lät att byta ut dåliga delar och felsöka som på en stationär.. på en stationär kan manju plocka bort ocj så..men inte på en bärbar.
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
-
hondapower
jo ja har också fått höra det när det gäller bärbara datorer.
men,innan ja trycker på det där load så skulle ja vilja vet avad det innebär och hur ja återställer och vad som påverkas.
känns tryggare så!
och det där FSB,om inte det finns i BIOS..vad är det egentligen för fel då?,eller kan ge för fel?
men,innan ja trycker på det där load så skulle ja vilja vet avad det innebär och hur ja återställer och vad som påverkas.
känns tryggare så!
och det där FSB,om inte det finns i BIOS..vad är det egentligen för fel då?,eller kan ge för fel?
-
sommarhydda
känner igen det där och för mig va det ett felaktigt moderkort som strula... 
har du garanti på saken?
har du garanti på saken?
"We are each of us angels with only one wing and we can only fly embraceing eachother"
"The 7P"
Proper
Prior
Planing
Prevents
Piss
Poor
Preformence.
// Björn "Sommarhydda" Wollarz
"The 7P"
Proper
Prior
Planing
Prevents
Piss
Poor
Preformence.
// Björn "Sommarhydda" Wollarz
-
hondapower
Nä ja tror inte det.
Sambons far har även köpt datorn genom jobbet för 1-2år sen,så det kan nog bli svårt med garanti.
Dock så har ju datorn varit inlämnad till Alina systems här is tan för en massa annat och dom skulle även kolla över prossesor och sånt då.
tycker dom borde ha hittat nått fel då?!
vad innebär det med ett felaktigt moderkort då?,nått man kan byta trots att det är en bärbar dator?
Sambons far har även köpt datorn genom jobbet för 1-2år sen,så det kan nog bli svårt med garanti.
Dock så har ju datorn varit inlämnad till Alina systems här is tan för en massa annat och dom skulle även kolla över prossesor och sånt då.
tycker dom borde ha hittat nått fel då?!
vad innebär det med ett felaktigt moderkort då?,nått man kan byta trots att det är en bärbar dator?
Låter definitivt som ett värmeproblem.
borde man inte kunna testa det genom att ställa datorn på ett par kylklampar från frysen... Givervis med ett par handdukar mellan och köra något "tungt" ett tag och se vad som händer.
borde man inte kunna testa det genom att ställa datorn på ett par kylklampar från frysen... Givervis med ett par handdukar mellan och köra något "tungt" ett tag och se vad som händer.
//Daniel Sundqvist
Nu: Accord Executive & Type-S i samma bil... typ -04:a
Volvo V70II 2,4D -08:a
Tidigare:
Accord Coupé -94:a
Toyota Carina E -92:a
Nissan Prairie -87:a
Nu: Accord Executive & Type-S i samma bil... typ -04:a
Volvo V70II 2,4D -08:a
Tidigare:
Accord Coupé -94:a
Toyota Carina E -92:a
Nissan Prairie -87:a
-
hondapower
är det som legat i huvet på mig en tid också,men inte kunnat få det bekräftat av mupparna på Alina.
Men dock så funderar ja själv istället på den här kylpastan som man har till vanliga stationära.
Om den pastan dels äns går att ha till bärbart,och om den funkar!
Men innan nått sånt provat så vill ja se vad det blir av det Ricke pratade om.
Dock så börjar ja egentligen funder apå om värmen är det primära problemet iom att värmen stiger kanske 2-3grader och sen PANG så stiger den kanske 40-50grader på direkten.
Sen går den ned igen till den vanliga temperaturen.
Så nånting säger mig att det inte enbart kan vara fråga om temperatur problem.
Men dock så funderar ja själv istället på den här kylpastan som man har till vanliga stationära.
Dock så börjar ja egentligen funder apå om värmen är det primära problemet iom att värmen stiger kanske 2-3grader och sen PANG så stiger den kanske 40-50grader på direkten.
Senast redigerad av hondapower den 20 juni 2007, 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
När du trycker p åload så laddar den bara fabriks inställningarna, alltså så som den var inställd när den va ny. Ska inte vara några problem.hondapower skrev:jo ja har också fått höra det när det gäller bärbara datorer.
känns tryggare så!
att du inte ser FSB i din bios betyder inte att det är nått fel, kan vara så lätt att den funktionen inte finns i din BIOS pga det är en bärbar helt enkelt.
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Som jag sa tidigare, du kan inte plocka isär en bärbar lika lätt som en stationär. Visst, vet man vad man gör så går det ju, men det är 10 ggr svårare än på en stationär. Jag hade inte gett mig på det, och jag har byggt ett 20 tal datorer i mitt korta liv =)hondapower skrev:är det som legat i huvet på mig en tid också,men inte kunnat få det bekräftat av mupparna på Alina.
Lämna in till nått annat ställe är mitt råd nu iallfall. Där dom får göra en ordentlig felsökning på din burk.
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
1. Se om du kan ladda ner någon felsöknings/diagnosprogramvara från tillverkarens hemsida.
2. Köp kylspray för elektronikkomponenter (man har den för att testa komponenter), Kyl datorn ordentligt medans du kör den tungt, om den klarar sig längre så vet Du att det är värmeproblem. Ofta finns det luftintag man kan kyla igenom. Eller helt enkelt kyla på undersidan.
2. Köp kylspray för elektronikkomponenter (man har den för att testa komponenter), Kyl datorn ordentligt medans du kör den tungt, om den klarar sig längre så vet Du att det är värmeproblem. Ofta finns det luftintag man kan kyla igenom. Eller helt enkelt kyla på undersidan.
2008 wrx sti
2008 wrx sti
-
hondapower
nä fan,ja tänker inte plocka ned datorn..så händig är ja INTE..utan snarare att ja ska se om ja hittar nån bra firma som vet vad dom sysslar med som ka göra det och tänkte även då höra om det går att använda sig av kylpasta även på bärbara.
Provade det där Loading,men såg inget som hette eller liknade FSB i BIOS sen.
Så det finns nog inte i den här datorn verkar det som.
kollade runt på Fujitsu´s hemsida men hittade inget som verkade bra för det här ändamålet,kanske va ja som va dålig på att hitta nått passande?!
Okej,ska prova med kylspray och se vad som händer!
ja är fortfarande inne på den biten med att tempen inte ska kunna gå upp så pass mycket som 40-50grader på SÅÅ kort tid,det kanske handlar om typ 1-2sek när datorn blire belastad,för att sen några sek senare gå ned till dom vanliga ca 30graderna igen...och ibland så stänger den av sig när den är uppe runt 80-95grader.
Provade det där Loading,men såg inget som hette eller liknade FSB i BIOS sen.
Så det finns nog inte i den här datorn verkar det som.
kollade runt på Fujitsu´s hemsida men hittade inget som verkade bra för det här ändamålet,kanske va ja som va dålig på att hitta nått passande?!
Okej,ska prova med kylspray och se vad som händer!
ja är fortfarande inne på den biten med att tempen inte ska kunna gå upp så pass mycket som 40-50grader på SÅÅ kort tid,det kanske handlar om typ 1-2sek när datorn blire belastad,för att sen några sek senare gå ned till dom vanliga ca 30graderna igen...och ibland så stänger den av sig när den är uppe runt 80-95grader.
Öhh... En processor kan öka i temperatur sanslöst snabbt om den gör tunga beräkningar. Även om det är lite extremt så kommer jag ihåg den där gamla filmen när Tom's Hardware testar att lyfta bort processorkylningen från gamla Intel- och AMD-processorer. Tar inte många sekunder innan AMD'n brinner upp...
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
-
hondapower
SHIT allså,körde ett spyware program nyss och satans va tempen gick upp då!
Den hade ju legat rätt stabilt innan det programet startadet.
Men sen,över 100*C.
*edit*
kanske skall säga också att datorn tvär dog sen efter en stund!
Den hade ju legat rätt stabilt innan det programet startadet.
Men sen,över 100*C.
*edit*
kanske skall säga också att datorn tvär dog sen efter en stund!
Senast redigerad av hondapower den 21 juni 2007, 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
oj oj....inte så bra. Detmåste ju vara nått fel på kylningen ttill din CPU eller så är CPu´n skadad.
Det är någ bäst att lämna in den så nån som kan öppna den och felsöka komponeterna.
Det är någ bäst att lämna in den så nån som kan öppna den och felsöka komponeterna.
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Jag skulle lämna in den till en firma som kan skruva isär den, ett vanligt fel är att de sitter en massa damm bland fläktar/kylare som gör att datorn inte kyler tillräckligt, fastän fläktarna går på fullt. Dessutom kanske de kan testa varje del enskilt istället för i samma burk. Men du ska defenitivt inte har så höga tempraturer...och myten om att Amd går mycket varmare stämmer inte nu för tiden. Athlon 64 propparna ägde skiten ur allt som Intel hade på den tiden både vad gällde prestande och värme...nu är det dock tvärtom igen =)
David Persson
låter som att kontaktytan på kylflänsen är bristfällig, i min mening.
räcker med en halv millimeters mellanrum där så kan man få helt urflippade temphöjningar.
räcker med en halv millimeters mellanrum där så kan man få helt urflippade temphöjningar.
Honda FN2 CW -10
Honda FK2 -07 -INBYTT-
Honda EG6 -92 -SÅLD-
Honda EE8 -91 -STULEN-
Daniel Hölbling, Bålsta
Honda FK2 -07 -INBYTT-
Honda EG6 -92 -SÅLD-
Honda EE8 -91 -STULEN-
Daniel Hölbling, Bålsta
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
umm vad tror du att man har kylpasta till egentligen? Det är något som du smetar på sjävla kontaktytan mellan processorn och kylningen så att värmen lättare kan ledas bort.hondapower skrev:och tänkte även då höra om det går att använda sig av kylpasta även på bärbara.
Själv tror jag att det där handlar om ett defekt moderkort. Lämna in det till nån som kan kolla upp det, blir det för dyrt å laga så ta det på hemförsäkringen så kan du få nåra tusenlappar tillbaks. Så skulle ja köpa mig en ny för runt 6000 ( du kanske kan få ut cirka 5000 från försäkringen)
Jag har jobbat inom felsökning av datorer osv och det låter som ett värmeproblem. Det skulle ha gjort om jag var du...
1. åk till biltema och köp luft på burk.
2. spruta luft i hålen där luften åker ut från datorn. lufta i princip överallt där du kommer åt. Du kommer att se att det flyger ut massa damm ! Detta hjälper att kyla din cpu. damm är kylningens värsta fiende !
3. Om det inte hjälper så kanske kylpastan är dålig och har ingen bra kontakt med din cpu. Har aldrig själv skruvat loss en cpu från en bärbar... kan vara knepigt.
4. En annan sak du bör testa är att flasha om din bios till den senaste. Detta korrigerar massvis med problem med moderkortet osv. Gå in på tillverkarens hemsida så skall det stå hur man går till väga. Detta är svårt att utföra om du inte så så kunnig på datorer.
5. En sista grej är att du säljer den till mig för 1000kr :thumbup:
1. åk till biltema och köp luft på burk.
2. spruta luft i hålen där luften åker ut från datorn. lufta i princip överallt där du kommer åt. Du kommer att se att det flyger ut massa damm ! Detta hjälper att kyla din cpu. damm är kylningens värsta fiende !
3. Om det inte hjälper så kanske kylpastan är dålig och har ingen bra kontakt med din cpu. Har aldrig själv skruvat loss en cpu från en bärbar... kan vara knepigt.
4. En annan sak du bör testa är att flasha om din bios till den senaste. Detta korrigerar massvis med problem med moderkortet osv. Gå in på tillverkarens hemsida så skall det stå hur man går till väga. Detta är svårt att utföra om du inte så så kunnig på datorer.
5. En sista grej är att du säljer den till mig för 1000kr :thumbup:
Göteborg
mob 0736581186
mail gomer@live.se
mob 0736581186
mail gomer@live.se