pendla i en ctr?
-
tobbe83
- Namn: Tobias Eriksson
- Has thanked: 6 times
Hej!
har letat i alla ctr trådar tycker jag men inte hittat så mycket om hur det är att långpendla med en ctr? ska börja ett nytt jobb och kommer då köra runt 200 mil/månad året om och behöver då en ny bil, då jag även är intresserad av konbana och lite lätt bankörning så faller det sig naturligt att titta åt honda
det jag är lite skeptisk till är hur de är att färdas långt och länge i, hur stötiga är de och hur känns stolarna efter några timmar samt hur mycket soppa drar de? blir mest motor/landsväg bör de köras på 95 eller 98 oktan? ....alternativet jag tittar på är en s60 d5 eller en 93 bipower...helt andra bilar jag vet, men är sugen på att ha en bil jag kan ha lite roligt med också ju...hur är de att köra på vintern?
hoppas att någon har nåt svar att ge och att det inte varit uppe innan om så är fallet länka gärna..
Mvh T
har letat i alla ctr trådar tycker jag men inte hittat så mycket om hur det är att långpendla med en ctr? ska börja ett nytt jobb och kommer då köra runt 200 mil/månad året om och behöver då en ny bil, då jag även är intresserad av konbana och lite lätt bankörning så faller det sig naturligt att titta åt honda
det jag är lite skeptisk till är hur de är att färdas långt och länge i, hur stötiga är de och hur känns stolarna efter några timmar samt hur mycket soppa drar de? blir mest motor/landsväg bör de köras på 95 eller 98 oktan? ....alternativet jag tittar på är en s60 d5 eller en 93 bipower...helt andra bilar jag vet, men är sugen på att ha en bil jag kan ha lite roligt med också ju...hur är de att köra på vintern?
hoppas att någon har nåt svar att ge och att det inte varit uppe innan om så är fallet länka gärna..
Mvh T
Senast redigerad av tobbe83 den 8 juli 2007, 02:06, redigerad totalt 1 gånger.
Tobias Eriksson
Civic aerodeck 1.5 *såld*
-
Ejan
- Bil: Ford Fiesta 2010
- Namn: Erik Leander
Nu äger jag inte en CTR men några kompisar äger såna och då har det naturligtvis blivit en del åka i dom ,,tog en tripp till sthlm och tebax inga problem alls man åker skönt och med helt godkänd komfort tycker jag...soppan får nån CTR-ägare svara på men tror inte det ska vara nåt problem att köra under 0.9 med en sån...vinterkörning ska däremot inte vara så värst roligt har jag hört.
en annan Honda modell som jag kommer på som har bra komfort AC och långfärdspotential är väl senaste generationen av Honda prelude från 97 och framåt till 00 01 nånstans där...kan vara värd att kika in då dom ligger i en väldigt trevlig prisklass sett till vad man får.
en annan Honda modell som jag kommer på som har bra komfort AC och långfärdspotential är väl senaste generationen av Honda prelude från 97 och framåt till 00 01 nånstans där...kan vara värd att kika in då dom ligger i en väldigt trevlig prisklass sett till vad man får.
------------------------------------------
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
Kör numera Ford Fiesta ST´05
1999 Honda Integra Type R - 208bhp - SÅLD
Kör numera Ford Fiesta ST´05
Preluden passar mycket bättre om du ska pendla. Där har du farthållare, bättre komfort, lägre ljudnivå och bilen tappar inte lika många kronor i värdeminskning/mil. Den är kanske inte lika bra att köra konbana med, men den borde duga hyffsat där också.
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->R32<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro--> - tills vidare<!--colorc--></span><!--/colorc-->
www.toloweb.se
www.toloweb.se
Det enda du saknar är farthållare. Stolarna passar inte alla. Jag har dock inte haft några problem. Tror det gäller att lära sig att hitta rätt körställning. Jag fick lite ont i ryggen i början, men det var på 60+ mils färder. Jag har pendlat mycket med min tidigare. Kommit ner som lägst på strax under 0,7 i förbrukning. Men då var det väldigt lätt högerfot som gällde. Annars ligger den runt 0,8 om man pendlar. Hoppar upp till 0.85-0.9 om man lekar lite samtidigt.
Däckljudet kan vara störande, men en stereo löser det
Nä men om man gör som flera gjort och byter till Bridgestone re050 så blir däckljudet mindre.
Jag tycker det är en perfekt lekbil. Tycker inte alls att den är för stötig. Jag gillar ju lite sportiga bilar så den passar mig suveränt.
Däckljudet kan vara störande, men en stereo löser det
Jag tycker det är en perfekt lekbil. Tycker inte alls att den är för stötig. Jag gillar ju lite sportiga bilar så den passar mig suveränt.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Det enda jag upplever som störande vid långpendling är icke original avgassystem.
Tom Supersprint låter för mycket i kupén i motorvägsfart på längre sträckor, tycker jag.
Vinterkörning är knepigt pga att årsmodell 02-05 saknar antispinn och antisladd
men många kör på vintern ändå och jag har inte hört om några problem.
Vet man bara vad man gör, så..
Tom Supersprint låter för mycket i kupén i motorvägsfart på längre sträckor, tycker jag.
Vinterkörning är knepigt pga att årsmodell 02-05 saknar antispinn och antisladd
men många kör på vintern ändå och jag har inte hört om några problem.
Vet man bara vad man gör, så..
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
Ställde mig samma fråga för ganska precis en månad sedan. Fick jobb som innebar pendling med drygt 15-16mil om dagen. Plus att jag har kompisar och familj kors och tvärs runt mälaren. Finns en tråd här angående CTR som pendlarbil som jag startade då. Fick lite blandade svar. Trotsade de som höjde ett varnande finger och åkte till rosenholtz och köpte en grå oskuld 070605. Sedan dess har de blivit nästan 500mil. Jag är supernöjd! Ville ha något bekvämt men ändå potent att åka i. Jobbet tar mycket tid så man ville ha något som funkade i alla väder utan att bli tråkigt på kvällar och helger. Orka med två bilar? 
Har samma reflektion angående stolarna. De tog ungefär en vecka innan jag hittade ett bra sätt att sitta i dom. Hade lite ont i ryggen. Nu funkar de klockrent. Vägbullret störs jag inte alls av. Kanske för jag är van att åka 88-91 och 92-95 civicar som låter betydligt mer än vad CTR gör. Min kärra är helt orginal än så länge. Kommer sånär som på eventuellt ett annat avgas att stanna så också. Tycker den duger utmärkt. Saknar farthållaren emellanåt och på riktigt dålig väg blir den lite smått bångstyrig. Men vilken bil har inte små egenheter?
Pendlar uteslutande motorvägsfart och hamnar i snitt runt 0.81 som bäst och upp till 0.88 som värst.
Innan jag köpte CTRen körde jag en orginal Civic Esi och låg då runt 0.73-0.75. Den lilla extra bensinförbrukning känns väll investerad.
För att få ner vägbulret och den något bångstyriga styrningen fundrar jag på att gå ner på 15-16" fälgar. Har förmed vinterdäcken låg på 16" så får se efter vintern hur de känns.
EDIT: här är länken till den tråden <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=39721" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=39721</a>
Har samma reflektion angående stolarna. De tog ungefär en vecka innan jag hittade ett bra sätt att sitta i dom. Hade lite ont i ryggen. Nu funkar de klockrent. Vägbullret störs jag inte alls av. Kanske för jag är van att åka 88-91 och 92-95 civicar som låter betydligt mer än vad CTR gör. Min kärra är helt orginal än så länge. Kommer sånär som på eventuellt ett annat avgas att stanna så också. Tycker den duger utmärkt. Saknar farthållaren emellanåt och på riktigt dålig väg blir den lite smått bångstyrig. Men vilken bil har inte små egenheter?
Pendlar uteslutande motorvägsfart och hamnar i snitt runt 0.81 som bäst och upp till 0.88 som värst.
Innan jag köpte CTRen körde jag en orginal Civic Esi och låg då runt 0.73-0.75. Den lilla extra bensinförbrukning känns väll investerad.
För att få ner vägbulret och den något bångstyriga styrningen fundrar jag på att gå ner på 15-16" fälgar. Har förmed vinterdäcken låg på 16" så får se efter vintern hur de känns.
EDIT: här är länken till den tråden <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=39721" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=39721</a>
Senast redigerad av TriXiE77 den 8 juli 2007, 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
Mazda RX-8 -05
Nissan Micra 1,2 -04
Tidigare bilar:
Civic Type-R -04
Traktor S40N 2.4i -04
Traktor S60 2.4T -02
Alfa Romeo 75 2.0TS -89
Traktor S80 2.4i -00
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Det beror helt på vilken väg du kommer att köra på och hur lång tid färden tar. Ligger du och tuggar på E6:an i 130 dånar det riktigt bra i kupen, även med bra däck. Just nu kör jag nästan original igen med tysta dunlopdäck, men någon glidare i de fartena är det inte 
Trycka på med stereon för att överrösta bullret funkar inte, det gör det bara ännu mer jobbigt enligt mig. Om du kör lagligt i 110 är det helt ok och först i 90 är den riktigt najs, där är den ju som vilken bil som helst.
Tycker du bör fundera på vilken typ av bil du vill ha. Var är din egna tolerans mot buller å stötighet mot lite bättre vägkänsla och drag. Sportig eller glidare?
Jag kan stå ut med bullret för att jag får så mycket annat tillbaka. CTR är en väldigt rolig bil att köra, kanske inte lika roligt att sitta bredvid...pendlar du ensam eller kommer det att finnas passagerare osv..
Stötigheten är inga problem, jag tycker den är precis lagom. Hade den varit tystare och kanske nån dm längre så hade jag varit överlycklig. Finns ett par som gått riktigt långt utan större problem, kan kännas tryggt om den ska gå mycket. Räkna med runt 0,9 litern eller strax därunder vid normal körning.
Trycka på med stereon för att överrösta bullret funkar inte, det gör det bara ännu mer jobbigt enligt mig. Om du kör lagligt i 110 är det helt ok och först i 90 är den riktigt najs, där är den ju som vilken bil som helst.
Tycker du bör fundera på vilken typ av bil du vill ha. Var är din egna tolerans mot buller å stötighet mot lite bättre vägkänsla och drag. Sportig eller glidare?
Jag kan stå ut med bullret för att jag får så mycket annat tillbaka. CTR är en väldigt rolig bil att köra, kanske inte lika roligt att sitta bredvid...pendlar du ensam eller kommer det att finnas passagerare osv..
Stötigheten är inga problem, jag tycker den är precis lagom. Hade den varit tystare och kanske nån dm längre så hade jag varit överlycklig. Finns ett par som gått riktigt långt utan större problem, kan kännas tryggt om den ska gå mycket. Räkna med runt 0,9 litern eller strax därunder vid normal körning.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
-
tobbe83
ok tack för alla åsikter!
jag kommer att köra mest på 90/110 väg skulle jag tro även en del 70 väg...plus lite småstadskörning. bilen kommer att användas i jobbet då jag ska börja jobba som säljare och då kommer att köra en del om dagarna och kommer främst att vara själv i bilen...visst vore det säkert skönare att köpa en volvo eller nåt liknande men jag misstänker att jag kommer att tröttna på denna i längden och framförallt är det inet vidare när man vill ta ett rejs eller någon konbana då och då...finns tyvärr ingen i närheten som man kan provköra heller..
men kör ni som har dessa på 95 oktan eller 98?
mvh T
jag kommer att köra mest på 90/110 väg skulle jag tro även en del 70 väg...plus lite småstadskörning. bilen kommer att användas i jobbet då jag ska börja jobba som säljare och då kommer att köra en del om dagarna och kommer främst att vara själv i bilen...visst vore det säkert skönare att köpa en volvo eller nåt liknande men jag misstänker att jag kommer att tröttna på denna i längden och framförallt är det inet vidare när man vill ta ett rejs eller någon konbana då och då...finns tyvärr ingen i närheten som man kan provköra heller..
men kör ni som har dessa på 95 oktan eller 98?
mvh T
Tobias Eriksson
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Den går att köra på 95 utan problem, men man märker att motorn mår bättre med 98. Jag kör bara V-power i min, men det är ju inte alls nödvändigt om man kör original.
I 140 blir bilen tystare igen. 130 skapar någon resonans i kupén som inte är så kul (om man har eftermarknadsavgas). Original så är den ju väldigt tyst för att kallas bullrig bil tycker jag! Motorn stör inte alls, men däcken bullrar en hel del.
Jag har klämt 90 mil sträckkörning med min utan andra problem än de man får i vilken bil som helst. Lite mör i röven blev jag, men det hade jag blivit i en vattensäng också om jag suttit i den i nästan 10 timmar i sträck.
I 140 blir bilen tystare igen. 130 skapar någon resonans i kupén som inte är så kul (om man har eftermarknadsavgas). Original så är den ju väldigt tyst för att kallas bullrig bil tycker jag! Motorn stör inte alls, men däcken bullrar en hel del.
Jag har klämt 90 mil sträckkörning med min utan andra problem än de man får i vilken bil som helst. Lite mör i röven blev jag, men det hade jag blivit i en vattensäng också om jag suttit i den i nästan 10 timmar i sträck.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Kör min fram o tillbaka till jobbet varje dag, funkar kanon.
Drar inte så mycket om man inte gasar så mycket, lyckades dock i fredags med det smått hysteriska halv tank på ca 9mils resa.
Hehe, ibland går det fort.
Mvh
Christian
Drar inte så mycket om man inte gasar så mycket, lyckades dock i fredags med det smått hysteriska halv tank på ca 9mils resa.
Mvh
Christian
Christian Esping
Klart att du kan pendla. Jag har kört nästan 9000 mil med min CTR -04 och många långturer. Är nog en fördel med originalavgas, funkar även kanon på vinterntobbe83 skrev:Hej!
Mvh T
tycker jag.
Sören
Sören Klingborn, Stockholm
CTR -07 Race, Svart
CTR -07 Race, Svart
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Då måste det ha gått fort på låga växlar! Jag öste en hysterisk sträckresa på 32 mil förra sommaren i farter mellan 140 i kurviga partier och 200 på raka partier. När jag tankade hade bilen dragit 0,97 dvs ca en dl mer än vid normal körning! Men det är klart... Jag höll mig 90% eller mer under VTEC förstås.sethz skrev:Kör min fram o tillbaka till jobbet varje dag, funkar kanon.
Mvh
Christian
Det lägsta jag har kommit ner i gällande förbrukning är 0,76. Då gick det en hel tank i 90-100, men det var med fyra pers i bilen och lastat så tungt att bakhjulen slets ut totalt på 200 mil (från att ha varit minst hälften kvar på).
Stockholm
Måste ha gått otroligt fort eller så räknar du fel på nåt sätt.sethz skrev:Drar inte så mycket om man inte gasar så mycket, lyckades dock i fredags med det smått hysteriska halv tank på ca 9mils resa.
Du kanske bara kollade på bränsleindikatorn i bilen? Den är ju inte exakt på långa vägar.
CTR:en drog för mig som mest ca 2,45 liter/milen - på Mantorp, hela tiden över 6000 varv.
Och Det tyckte jag var ganska mycket :wacko:
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
Konstant vtec under dom 9 milen, konstigt nog drog han inte så mkt olja.
Tankade i fredags, idag måndag var det dags o glida in på macken igen.
hehe, men jäklar va kul det är!
*edit* glömde.
Den gör mätaren ut utan problem iaf!
Tankade i fredags, idag måndag var det dags o glida in på macken igen.
hehe, men jäklar va kul det är!
*edit* glömde.
Den gör mätaren ut utan problem iaf!
Senast redigerad av sethz den 9 juli 2007, 14:50, redigerad totalt 1 gånger.
Christian Esping
Man sitter så mycket bättre och skönare i en DC5. CTR känns hård som en kyrkbänk efter man har suttit i en DC5. Köp en CTR och montera in DC5 säten som du köper ifrån ebay. Kostar en slant men det är det värt.
<a href='index.php?showtopic=40314'><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->4-hjuling, bandpasslåda, styrväxel, AC, GSM-larm SÄLJES<!--fontc--></span><!--/fontc--><!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
jag kör bara 95oktan
vart bor du tobbe?
vart bor du tobbe?
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
ok, fint att veta blir ju lite billigare om man kan göra det....
jag bor utanför Kalmar...
jag bor utanför Kalmar...
Tobias Eriksson