Regeringens nya budget

För Topics som ej är motorrelaterade
Krister

REGEL FÖR TRÅDEN: Håll nivån högt och gärna konstruktiva inlägg och inget "hata de blå" trams.

(Snart är det väl dags för ett off-topic-politik underforum... :) )

Visst, nya budgeten är inte offentligjord i sin helhet men fastighetsskatten är det åtmindstone och imorgon kan det nog hetta till i tråden...

Fastighetsskatten: Blir 6000 som tak istället för 4500 och det blir 22% i reavinstskatt istället för 15/20/25/30 som varit på tal.
<a href="http://www.svd.se/ego/494/http://www.sv ... 115000.asp" target="_blank">http://www.svd.se/ego/494/http://www.sv ... 000.asp</a>

Som sagt, imorgon så offentligörs resten, men det som även är klart är att bensinen kommer höjas med 29 öre.

So let´s hear it... :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

29 öre / liter???? Det är ju en guldtia per tank! Sverige kommer att gå uuundeeer! ;)
Krister

hehe, precis vad jag också reagerat över... folk skriker PANIK när de hör att bensinen skall höjas... men de kollar inte på att lönebeskattningen gör att de får 500-1000 mer i månaden och att bensinskatten ökar med 470:- om du kör ca 1500 mil per år.

Kör:
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Skulle inte dieseln ökas också i Pris?
Благодаря мутра!
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Det är ju alla bäckar små som äter upp den löneökningen som medelsvensson ändå får.
Då milersättningen höjs med 50 öre så kompenserar det ju visserligen, men nöjesåkningen som många säkert här har som största hobby tar ju lite stryk. Bensinpriset i sig själv lär ju knappast sjunka heller.
De blåe lovade ju en sänkning utav bensinpriset och fick garanterat med sig nån röst på med det löftet, så detta känns ju mindre roligt då rent principiellt.
Utslaget per år med tanke på mer i lön mot högre soppakostnad så är det ju en fis i rymden, men det är ju inte det enda som kostar mer...

/Johan som försäkrar bort löneökningen, betalar bort soppaökningen och skänker resten till fackets dyra avgifter.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Ni säger att 29öre inte gör så mycket med de 4kr de höjt under min uppväxt är ju något man ska ha i åtanke. Folk verkar nollställa literpriset och glömma bort tidigare höjningar hela tiden när man har det resonemanget ni kör med. 10kr per tank är i verkligheten 145kr per tank om man räknar på 34l som ni gjort och då finns det personer som är betydligt äldre än mig som var med när bensinen kostade ännu mindra än 7kr/l som den gjorde när jag var liten.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

bensinpriset har alltid varit rätt relativt till lönerna.

far min jobbade som batteriladdare för 30 år sen. ett vanligt hyfsat kasst kneg.
soppan kostade 1,30 FIM litern. hans månadslön var 1300 FIM (finska mark för den som inte visste) före skatt
idag får en person med kasst kneg (kapp ahl) ungefär den lönen. fast euro... före skatt
en arbetare, dvs som när jag jobbade på ScanTube fick ungefär 2000 euro i månaden, före skatt, och bensinpriserna låg då på 1,2€/litern.

så rent realtivt... så har bensinpriserna sjunkit.

tycker förövrigt det är fel whatso att betala skatt för att man sålt sitt boende. Fast här i finland så behöver vi inte betala vinstskatt på boendet vi sålt om man stått skriven på bostaden mer än 2 år. det förhindrar ju att man köper o säljer för att få lön för mödan utan att behöva skatta, samtidigt som jag slipper betala en jävla massa för att jag flyttat och priserna har gått upp. är ungefär som att betala vinstskatt för att du sålt vraket, du fixat upp, med vinst.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
david-o

Ecci: Du kan ju inte dra upp två exempel på några knegare du känner och säga att bensinpriset alltid legat på samma nivå i förhållande till lönen :wallbash:
Jag känner en som jobbar inom vården och hon tjänar jättelite så då ligger bensinpriset jättefel... blir liksom lite knepigt resonemang.

Det som stör mig mest med höjningen av koldioxidskatten, vilket är det som gör att bensinpriset nu ökar, är att många är beroende av bilen för att ta sig till sina arbeten och alliansen har gått till val på att fler folk ska kunna arbeta... känns som man skjuter folket lite i foten då vissa pendlar långt varje dag och sliter för den dagliga lönen och sen blir de bestraffade för att de råkade hitta ett jobb som låg någonstans där lokaltrafiken inte var så bra.
Sålänge det inte finns någon koldioxidskatt på flygbränsle som släpper helt absurda mängder mer koldioxid än bensin så ska fan inte bensinpriset höjjas heller.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

Krister skrev:hehe, precis vad jag också reagerat över... folk skriker PANIK när de hör att bensinen skall höjas... men de kollar inte på att lönebeskattningen gör att de får 500-1000 mer i månaden och att bensinskatten ökar med 470:- om du kör ca 1500 mil per år.
den sänkta lönebeskattningen äts upp av höjd A-kassa.

frågan är vad fan man får för all skatt man betalar.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Krister

Ok, vad det gäller "Höjd" fackavgift så är det inte det, det är bara att fackavgiften inte längre är subventionerad av staten.
Förklaringen till detta är att samtliga (har för mig att det är alla) skänker miljonbelopp till socialdemokratiska partisätet och varför skall då en blå regering ge pengar till sossarna för? Nu får varje person själv betala till den som de vill istället för att tvinga varje fackmedlem att i smyg finansiera ett rött sverige.
Sossarna la till den subventioneringen på ett sätt som är i sig regelvidrigt och mycket handlar om att de då skickar in skattepengar till facken som i sin tur skickar tillbaka dessa pengar direkt till sossarnas partikassa, pengatvätt kallas det har jag för mig.

david-o: I realiteten så är Eccibaka´s jämförelse ljusår bättre än ditt påstående att bensin är dyrt för en sjuksyster... för Eccibaka drar upp hur utvecklingen har varit för hans far genom åren och du tog en ögonblicksbild.
Men till saken hör att precis som du säger så ökar ersättningen mer än vad skatten höjs och därmed så är det nöjesåkning som åker dit på höjningen och då är det ett ganska vettigt ur miljösynpunkt.

Wahlsten: Så din fackavgift var subventionerad med så pass att fastighetsskatten, skattesänkningen och resten av budgeten käkas upp? Låter väldigt konstigt i mina öron...

Kör:
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Nu måste vi dock vara lite politiskt inkorrekta här och försvara våran nöjeskörning tills det finns superroliga elbilar för allmänheten ;)

Lite kuriosa, vad pröjsa ni till erat fack denna månad? 601:- för min del. Nån som slår mig?
Senast redigerad av Mordiiax den 19 september 2007, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
wahlsten
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

det är inte fackavgiften som höjts det är A-kassan

edit: dom drog 838 kr i fackavgift och A-kassa denna månad
Senast redigerad av wahlsten den 19 september 2007, 18:38, redigerad totalt 1 gånger.
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

dom 500-1000 mer jag får ut i månaden går till mer betalning så som:

dyrar trafikförsäkring (fortfarande osäker på vem som bär ansvar för att degick egenm)
högre bensin pris (?)
högre a-kassa
då mitt hur har taxeringsvärde 490k så får jag inte en krona mer för det taket.

sen vill jag fortfarande snöa in mig på de här med att de lönar sig för dom som har pengar.
max tak är 6ooo.- det innebär att de är väldigt många som redan har pengar som kan spara dpom stora summorna
(måste ju till och med du hålla med om krister).
de är bara en av alla saker som är bättre för dom som har de riktigt bra .....
men men

sen måste jag säga att vi behövde en spark av dom blåa då det blivit "för rött",
alltså man kan inte bara ge o ge utan de ska vara under rimliga förusätningar.
att vi nu fick blått är bra för då kommer de ner på en rimlig nivå igen..
sytemt är uppbyggt på att vi ska jobba inte lösdriva o ha de bra när man inte jobbar.
men den dagen man råkar falla ska man inte falla till botten o aldrig komma upp.
en 100 blå regering har de så. (se us t.ex)....
men som jag sa de blev för rött o då såg vi ju hur de blev. inge bra de häller.

Hoppas någon förstog vad jag menade :)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Jocke_A

varför är ni med i facket?? känns inte som om pengarna kommer till någon användning.. själv kör jag bara med a-kassa. 345 kr/mån, ska inte klaga då man fick 1000 mer i månaden. akassan höjdes bara med 200 kr.. jag är nöjd =)

sen hade säkert bensinpriset höjts vilken regering vi haft ändå..
[b]Joakim Andersson
Ystad/Skåne

S2000 -07 <!--coloro:#FFFACD--><span style="color:#FFFACD"><!--/coloro-->Platinum Pearl White<!--colorc--></span><!--/colorc-->

070-6286701[/b]
Krister

LinusE: Jag har aldrig sagt att de mer välbärgade inte tjänar på systemet som det är, det har de alltid gjort (rött som blått) utan snarare nu så är det en mer rättvis beskattning på boendet som gör att även vanliga svenssons har råd att köpa och äga ett hus och inte bara de välbärgade.

Själv så fick jag 1000:- mer i månaden redan förra årsskiftet och det var väl ändå den tusingen som käkades upp av de höjningar som gick igenom... så hur kan samma höjningar äta upp ytterligare en tusing i månaden?

LinusE (igen): Du kan aldrig jämföra USA med sverige... vår absoluta höger (moderaterna) är väldigt mycket mer vänster än deras mesta vänsterfalang.

Nej, nu blir det TV och sen en intressant läsdag imorgon för att gå igenom hela budgeten, ser fram emot den faktiskt. Sägs även att Borg har lite äss i rockärmen inför morgondagen.

Kör:
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Gå ur facket då.... :)

Ang. nöjeskörningen med bil så är det väl heller inget att gnälla över. Kör du 1000mil/år i ren nöjeskörning så blir det alltså 290kr/år...

Linus:
Klart det ska löna sig att ha gott om pengar. Hur tror du det känns att sitta på en massa studieskulder och slita/stressa sig fördärvad på jobbet för att sedan skänka alla surt förvärvade slantar till de som "glider" genom livet?
Som man bäddar får man ligga ;) Det är ingen som hindrar dig från att bli rik! (Jo förresten, de röda)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 19 september 2007, 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
david-o

Krister skrev:david-o: I realiteten så är Eccibaka´s jämförelse ljusår bättre än ditt påstående att bensin är dyrt för en sjuksyster... för Eccibaka drar upp hur utvecklingen har varit för hans far genom åren och du tog en ögonblicksbild.
Men till saken hör att precis som du säger så ökar ersättningen mer än vad skatten höjs och därmed så är det nöjesåkning som åker dit på höjningen och då är det ett ganska vettigt ur miljösynpunkt.
Krister: Så du menar att det räcker med att kolla på en eller två personers löneutveckling för att säga att bensinpriset ligger precis som det ska? Jag skulle själv vilja påstå att det är mer av en slump att jusst eccis farsas lön har följt bensinpriset. Ska man göra ett sånt uttalande behöver man ganska många fler personer att jämföra med för att få någon form av medelvärde.

Sen vet jag att du precis köpt type-r så för dig räknas det kanske som nöjeskörning att köra till jobbet men för alla som pendlar 8 mil om dagen i norrlands inland tycker nog inte det är så jäkla kul men de är så illa tvugna för det finns inget annat sätt.

Dock håller jag med dig till viss del, jag röstade ju trots allt på moderaterna och det är bra att något görs åt miljön, men som jag skrev så varför inte införa en skatt på flygbränslet? Turistresor är den enskilda grupp som ökar mest bland transporter och det är ju knappast turistresor inom sverige som utgör den stora delen av det. Så om vi ska snacka nöjesköra så kan man sätta det i lite andra perspektiv med tanke på hur mycket skit som flyger för med sig.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Civic HB Esi 93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Baden - CH
Charly

Jag tänker inte klaga nu (vilket det jag gör ;)

Högre A-kassa, men man får mer i månaden på lönen.
Högre bensinskatt, men man får mer i månaden på lönen.
Högre försäkringsavgifter, men man får mer i månaden på lönen.

Det där "man får mer i månaden på lönen" ska tydligen räcka till ganska mycket ... blir det en tusenlapp mer i månaden?
Medlem 427
Kristian

Jag blev lite konfunderad nu. dedär med uppskov, jag har ett uppskov på nästan 200000:- vilket gör att jag kommer få betala nästan 10k i ränta per år på de,å sen 6k i kommunal avgift vilket blir 16k/år... hmmm helt plötsligt är min "vinst" på fastighetskatte slopandet borta...

Nu blev jag lite besviken.
Kristian, Hondalös.
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

Min pappas lön har definitivt inte följt bensinpriset. han tjänar mycketmycket mera nu :prop: ställde hans lön han hade då (började på botten som vi andra) mot min lön jag hade som knegare.

Vad jag försökte visa på är att när min far var i min ålder så kostade bensinen 1,20 FIM alltså ca 1,50 kr litern. och lönerna låg på ca 1300 FIM (1600 kr) i månaden för ett rätt dåligt betalt kneg. faktapunkt 1

NU ligger på åland bensinpriserna högre än i sverige, de är 1,32€ litern sist jag kollade och ett dåligt betalt kneg (hesburger, kappahl - som är bland de sämst betalda här på kobben jag vet om) ger 1300-1400 euro i månaden, min kompis jobbar som bildelsförsäljare han har 1600, på ScanTube som plastslangtillverkare där jag jobbat får du ut 2000 euro i månaden före skatt. faktapunkt 2

Ställer man det mot varandra - så är det fans så mycket bättre pris på soppan idag. slutsats

sen ökar ersättningen per mil mer än vad soppapriset per liter ökar, med en civic vti som enligt fabriksuppgifter skall dra 0,61 landsväg och det då är på landsväg de flesta pendlarmil utgörs så är det ju bara hemmåt! du kommer ju längre när du använder bilen i arbetet.
Nöjeskörning är definitivt nåt vi får tåla att kostar. det är inte försvarbart nånstans att sänka priserna för nöjeskörning.

Jag är med i facket, jag tror jag betalar ca 900 kr i månaden till dem, jag VILL inte vara med, men jag måste iom att jag jobbar på sjön.

Kristian: du kunde även valt att betala direkt, för det är ju lixom på vinsten det ska skattas. att du har möjlighet till uppskov är nåt du själv får välja om du ska ansöka eller inte på. Personligen skulle jag aldrig ta uppskov då jag ser det som ett lån på 200 000. hellre drar jag av 200 000 från den där miljonen VINST jag gjort och köper ett 200 000 kr billigare boende istället. jag har ju trots allt 800 000 mer än vad jag betalade för kåken.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Krister

David-o: Jag sa aldrig att Eccibakas jämförelse var statistiskt riktig, bara att det var en jämförelse som faktiskt följde tiden och du tog en ögonblicksbild!
Och ja, jag har precis köpt CTR och ja, den används enbart till nöjesåkning så jag åker tunnelbana till jobbet, det är i alla fall ett strå till stacken!
Och din jämförelse med att de som bor i norrlandsskogarna som kör 8mil, jag säger en sak nu och hoppas på att få säga det en gång enbart, de får dra av den resan på skatten med 18,50 per mil, den summan höjdes samtidigt i budget med 50 öre just för att kompensera för de som MÅSTE åka bil. Förstår du inte att de enda som bensinskatten drabbar är just de som nöjesåker och där vill man att folket skall försöka åka kollektivt mer. Men som sagt, åker men 1500mil på ett år så handlar det om totalt 435:- mer per år i bensinkostnad om bilen drar 1 liter per mil.

Kristian: Det med uppskovet och att det skall bli ränta på uppskovet, säger samma här som till andra, läs på, räntan ligger på 0,5% för det uppskovet vad jag läst och då har du alltså en ränta på 1000:- och inte 10.000:- per år. Tycker fortfarande att det är klart bättre än fastighetsskatten som den ser ut idag.
Och här har ni faktiskt något som "straffar" de rika och ger mer till de "fattiga"... för man får bara göra uppskov på max 1,6miljoner (har jag för mig att siffran hamnade på) och det blir 0,5% ränta... så ju mer du begär uppskov på ju mer får du betala i ränta osv osv osv.

Charly: Ja, det är vad de nämner att det skall bli... vi i stockholm kommer få lite mer i och med att Axen-Olin väljer att sänka kommunalskatten också, vet inte hur det ser ut i resten av landet dock.

Att sen börja jämföra vad det kostade för 20-30-50-80 år sedan är en rätt så larvig jämförelse då vi har inflation, miljöpåverkan, dollarpåverkan, tull osv osv osv. Jämför istället med våra grannländer... själv så köper jag hellre bensinen i sverige än i Norge eller Danmark. (ooops, hade vi så lågt alltså) hehe

Kör:
moggesthlm
Been thanked: 6 times

min tusenlapp gick till höjd a-kassa, dyrare bensin, trängsel skatt, dyrare försäkring, dyrare dagis samt ev kommande dyrare skatt på bilen oxå som dom surrat om. Fan jag tror jag gick back på det hela.
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Krister

Mogge: Fick du mer i fickan förra årsskiftet? Får du ännu mer årsskiftet som kommer? Går båda höjningarna åt på de åtgärder de valt att göra?
Men trängselskatt, om du åker genom tullarna för jobbets räkning så är det ju avdragsgillt... om inte så är det just att de vill att man skall titta på andra alternativ som buss/tåg.

Kör:
moggesthlm

krister: ja det var den 1000lappen jag fick vid årskiftet jag surra om. Ska det blir mer? Får vi väl se. Alltid nått annat som blir dyrare istället.
Sen ang trängselskatten så är ju inte hela beloppet avdragsgillt. Och jag har inte bilen i tjänten men det underlättar nå grymt med tanke på att jag hämtar/lämnar på dagis och det blir vääääldigt tidskrävande att åka komunalt, så det är ingen option. Sen vägrar jag oxå betala dom summor sl tar ut för sin sketna service.
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
Krister

Japps, det skall bli en tusing till för medelhushållet.

Med tanke på vilken service SL har och vad det kostar jämfört med hur det ser ut i resten av landet så anser jag i alla fall att vi har det rätt bra.
Eller finns det några månadskort som täcker alla kollektivalternativ för 670:- någon annanstans? Ligger väl närmre 1000-lappen i malmö har jag för mig... Uppsala har väl och högre... och vi har väl den kollektivtrafik som täcker flest människor också. (inte så konstigt då stockholm som stad med omnejd har en fjärdedel av sveriges befolkning)

Kör:
Krister

Kör:
moggesthlm

Krister skrev:och vi har väl den kollektivtrafik som täcker flest människor också. (inte så konstigt då stockholm som stad med omnejd har en fjärdedel av sveriges befolkning)
Och just därför skall man kunna ha ett bättre pris då det är så många som chippar in. Att åka enkel resa från rotebro till slussen för 70kr är helt horribelt!
När jag var i L.A. så åkte jag sträckan fittja-uppsala för den astronomiska summan av 17kr.

Att åka trängre än en djurtransport, med folk som luktar apa, och hostar en rakt i ansiktet, med förseningar varje dag, samt till priset dom ska ha, nä sorry det är inte min grej. Ska man sen göra samma resa med vagn och barn är det bara att glömma.
//Morgan Blom, Stockholm

Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
Krister

Jo, fast nu har ju LA ungefär samma befolkningsmängd som hela Sverige.

Och det kostar då inga 70kr enkel resa om man gör den till och från jobbet varje dag... då är det snarare 670/20/2=16,75 (alltså, månadskort delat på antal arbetsdagar delat på antalet resor per dag)

Men nog om att spy galla på SL, det är budgeten vi diskuterar nu.

Kör:
Krister

Kör:
Krister

Och här har SVD listat budgeten i korthet.

<a href="http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17122480.asp" target="_blank">http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17122480.asp</a>

Kör:
Skriv svar