bilen är trött.. b18... behöver tips...
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
En polare har problem med sin kärra:
Civic Sedan VTi -97
B18
Toora vita 17" fälgar
Sänkt 30-40mm fram och typ 20mm bak
Problemet är lite luddigt men ska försöka beskriva så gott de går. Till att börja med orkar den inte dra över 190km/h. Man varvar ur 4an vilket tar låååång tid. Lägger i 5an och bilen orkar inte dra nånting.
På lägre varv och på låga växlar känns de som den går helt okej. När vtec aktiveras känns ingen skillnad. Man hör på ljudet att aktiveringen sker som den ska. Men de blir ingen kick alls!
Emellanåt om man pumpar på gasen eller bara under normal fullgasbelastning så händer de att den tvekar lite. Inte så den hugger rejält men de känns som små små misständningar.
Alla fenomen kvarstår från att bilen vart helt orginal (sånär som supersprint slutdämp och nått ruttet öppet filter). Vi misstänkte att nån ljuddämpare hade kollapsat. Men grenrör och avgaset är nu bytt. Sitter även numera ett AEM short ram.
Vi har vart inne på dålig jord då honda orginal jordkablar har bytts mot MDS 30mm kablar med tveksam montering. Detta ska vara tillfixat. Batteriet är ett biltema och mäter 12.6v när bilen står still och 13.8-13-9 om jag minns rätt under gång. Så jag ser inte de som ett strömproblem.
Tändkablarna mäter mellan 6 och 11 från kortaste till längsta. Fullt godkänt.
Tändstiften är nybytta.. NGK BKRE7 nånting heter dom som sitter nu.
Fördelarlocket är okej. Inte dåligt.. inte nytt.
Fördelaren verkar okej. Inget glapp enligt uppgift.
Oljan är de ända som inte är bytt nyligen. Den ser inte ny ut men heller inte dålig.
Bilen varken blåryker eller svartryker.
Please help! Polaren är helt galen... all hjälp välkomnas! :worthy:
Civic Sedan VTi -97
B18
Toora vita 17" fälgar
Sänkt 30-40mm fram och typ 20mm bak
Problemet är lite luddigt men ska försöka beskriva så gott de går. Till att börja med orkar den inte dra över 190km/h. Man varvar ur 4an vilket tar låååång tid. Lägger i 5an och bilen orkar inte dra nånting.
På lägre varv och på låga växlar känns de som den går helt okej. När vtec aktiveras känns ingen skillnad. Man hör på ljudet att aktiveringen sker som den ska. Men de blir ingen kick alls!
Emellanåt om man pumpar på gasen eller bara under normal fullgasbelastning så händer de att den tvekar lite. Inte så den hugger rejält men de känns som små små misständningar.
Alla fenomen kvarstår från att bilen vart helt orginal (sånär som supersprint slutdämp och nått ruttet öppet filter). Vi misstänkte att nån ljuddämpare hade kollapsat. Men grenrör och avgaset är nu bytt. Sitter även numera ett AEM short ram.
Vi har vart inne på dålig jord då honda orginal jordkablar har bytts mot MDS 30mm kablar med tveksam montering. Detta ska vara tillfixat. Batteriet är ett biltema och mäter 12.6v när bilen står still och 13.8-13-9 om jag minns rätt under gång. Så jag ser inte de som ett strömproblem.
Tändkablarna mäter mellan 6 och 11 från kortaste till längsta. Fullt godkänt.
Tändstiften är nybytta.. NGK BKRE7 nånting heter dom som sitter nu.
Fördelarlocket är okej. Inte dåligt.. inte nytt.
Fördelaren verkar okej. Inget glapp enligt uppgift.
Oljan är de ända som inte är bytt nyligen. Den ser inte ny ut men heller inte dålig.
Bilen varken blåryker eller svartryker.
Please help! Polaren är helt galen... all hjälp välkomnas! :worthy:
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
- Been thanked: 6 times
hur mår katten? walker dämpare kan ju göra som du beskrev med bilar så då kan ev katten oxå
Senast redigerad av moggesthlm den 14 september 2007, 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
kollat rotorn och ignitorn?
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Låter på mig som bilen inte får soppa å småspikar
igensatt soppafilter kanske :whatever:
MvH
igensatt soppafilter kanske :whatever:
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
det är en liten motor som saknar vridmoment, den är dessutom ganska tung och högt utväxlad, dom är sega uppe i fart
Johan Grönberg
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
tror nog att jg har rätt.. polarens är likadan
Elvis
Samma som jag har ju..
Jag har ju berättat för dig att min bil småspikar lite.. Absolut inte ofta men det händer.. Men min drar upp i strax över 200km/h men sen händer ingenting.. O jag klagade ju på min vtec i början men den har fan blivit bättre, dock inte lika bra som jag vill ha den.. Är det så med b18 kanske? Har du haft någon B18 själv micke? Kanske vet hur en riktig vtec kickar..
Jag har ju berättat för dig att min bil småspikar lite.. Absolut inte ofta men det händer.. Men min drar upp i strax över 200km/h men sen händer ingenting.. O jag klagade ju på min vtec i början men den har fan blivit bättre, dock inte lika bra som jag vill ha den.. Är det så med b18 kanske? Har du haft någon B18 själv micke? Kanske vet hur en riktig vtec kickar..
Daniel Jonsson
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Blue Machine
- Bil: CR-V
- Namn: David Furubrink
- Been thanked: 1 time
Hej.
På min b16 upplevde jag samma sak.
Det blev ingen kick när v-tec slog in.
Kollade oljan o såg att det var för lite olja
så jag fyllde på och då gick den som ett
skott igen!
Men ni har kanske redan kollat detta förmodar jag.
MVH / David Furubrink
På min b16 upplevde jag samma sak.
Det blev ingen kick när v-tec slog in.
Kollade oljan o såg att det var för lite olja
så jag fyllde på och då gick den som ett
skott igen!
Men ni har kanske redan kollat detta förmodar jag.
MVH / David Furubrink
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
-
TriXiE77
Hoj hoj kamrater....
Katten glömde jag nämna är borttagen. Där sitter en 2.5" kattersättare från welen. Grenröret är ett 5zigen 4-2-1 med 2.5" kollektor och avgaset är ett skunk2 cat back. Så där nånstans sitter inte problemet.
Soppafiltret har jag vart inne på också.
Enklaste sättet att mäta soppatrycket? De är tänkt att monteras i skunk2 kammar och ta bilen till herr Kraft för en mappning. Men de känns som dessa problem bör lösas först.
Oljenivån är okej men vad de är för olja och hur länge den rullat vet vi inte. Ett oljebyte ligger förestående och tanken var att stoppa i kammarna och byta oljan. Vi trodde ju som sagt problemen skulle försvinna.
Kan nån beskriva skillnaden i känsla mellan spikningar och misständningar. Hur känner jag skillnad? Om de nu går. Den erfarenhet jag har av alla hondor jag kört så känns de klart som misständningar. Inte som fördelare som håller på ge upp utan snarare som dåliga stift. När fördelaren vill ge sig rycker de till ordentligt i bilen. Om ignitern börjar ge sig så nästan dör ju bilen allternativt så dör den helt.
Welen.. de går en likadan kärra som polaren har i västerås.. en vinröd. Han har fått en provtur i den kärran och den går enligt honom betydligt bättre. Bra mycket bättre klipp i den. Nu provade dom inte att pressa den över 190 men iaf.
Min erfarenhet av just den här modellen är minst sagt begränsad. Enligt uppgifter jag får fram genom lite googlande är att kärran väger 1228kg och ska göra 0-100 på 8,3sek med en toppfart på 223km/h (hondas fabriksuppgift). Jag skulle tippa att bilen idag gör 0-100 på över 10sek och några 220 når man inte upp till om man inte pressar den i nedförsbacke.
Dalle... hur mycket får du upp din kärra i? Du har ju också stora tunga fälgar. Skulle vara en intressant referens.
JG.. s9b lådan har samma utväxling som y21 lådan om jag inte har helt fel.. 4000rpm = 120km/h.. om man gör en liten enkel jämförelse så borde väll då en sedan vti 92-95 med b16 (160hk) och 1100kg gå jämförbart eller lite sämre än sedan vti 95-97 med b18 (169hk) och 1220kg. Min gamla sedan vti med mindre mods gjorde glatt förbi 230km/h sträcket..
Så tipsen är:
- soppafiltret
- byta olja
- soppatrycket
Några fler tips?
Katten glömde jag nämna är borttagen. Där sitter en 2.5" kattersättare från welen. Grenröret är ett 5zigen 4-2-1 med 2.5" kollektor och avgaset är ett skunk2 cat back. Så där nånstans sitter inte problemet.
Soppafiltret har jag vart inne på också.
Enklaste sättet att mäta soppatrycket? De är tänkt att monteras i skunk2 kammar och ta bilen till herr Kraft för en mappning. Men de känns som dessa problem bör lösas först.
Oljenivån är okej men vad de är för olja och hur länge den rullat vet vi inte. Ett oljebyte ligger förestående och tanken var att stoppa i kammarna och byta oljan. Vi trodde ju som sagt problemen skulle försvinna.
Kan nån beskriva skillnaden i känsla mellan spikningar och misständningar. Hur känner jag skillnad? Om de nu går. Den erfarenhet jag har av alla hondor jag kört så känns de klart som misständningar. Inte som fördelare som håller på ge upp utan snarare som dåliga stift. När fördelaren vill ge sig rycker de till ordentligt i bilen. Om ignitern börjar ge sig så nästan dör ju bilen allternativt så dör den helt.
Welen.. de går en likadan kärra som polaren har i västerås.. en vinröd. Han har fått en provtur i den kärran och den går enligt honom betydligt bättre. Bra mycket bättre klipp i den. Nu provade dom inte att pressa den över 190 men iaf.
Min erfarenhet av just den här modellen är minst sagt begränsad. Enligt uppgifter jag får fram genom lite googlande är att kärran väger 1228kg och ska göra 0-100 på 8,3sek med en toppfart på 223km/h (hondas fabriksuppgift). Jag skulle tippa att bilen idag gör 0-100 på över 10sek och några 220 når man inte upp till om man inte pressar den i nedförsbacke.
Dalle... hur mycket får du upp din kärra i? Du har ju också stora tunga fälgar. Skulle vara en intressant referens.
JG.. s9b lådan har samma utväxling som y21 lådan om jag inte har helt fel.. 4000rpm = 120km/h.. om man gör en liten enkel jämförelse så borde väll då en sedan vti 92-95 med b16 (160hk) och 1100kg gå jämförbart eller lite sämre än sedan vti 95-97 med b18 (169hk) och 1220kg. Min gamla sedan vti med mindre mods gjorde glatt förbi 230km/h sträcket..
Så tipsen är:
- soppafiltret
- byta olja
- soppatrycket
Några fler tips?
073-9034221
- Kontakt:
Komp prov
Ventil justering / koll
Kolla att lamdan funkar så det inte är den som ligger & stryper soppa tillförseln
Sen det andra som du redan listat
Olje byte
Soppa filter
Bränsletryck
Ventil justering / koll
Kolla att lamdan funkar så det inte är den som ligger & stryper soppa tillförseln
Olje byte
Soppa filter
Bränsletryck
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Forenademotor.se skrev:Komp prov
Ventil justering / koll
Olje byte
Soppa filter
Bränsletryck
Sätta i kamma idag och Ventil justering är done också!!
Aaron Tsui
Tjena..
Som sagt.. har pressat upp den strax över 200km/h.. ca 205 för att va exakt o sen har jag fegat ur då jag har en bula på ett av däcken =) men det gick sakta uppåt efter 200 kan jag säga iaf=(
Snacka med freddy igår o han höll väl pöå med den här kärran va? men över 10 sek löåter jäövligt konstigt.. låter ju fan som en vei maskin =) min tar det väl runt 8sek skulle jag tro.. ska bli riktigt spännande att höra hur den går efter kambytet.. Keep me updated..
Hej hopp..
Som sagt.. har pressat upp den strax över 200km/h.. ca 205 för att va exakt o sen har jag fegat ur då jag har en bula på ett av däcken =) men det gick sakta uppåt efter 200 kan jag säga iaf=(
Snacka med freddy igår o han höll väl pöå med den här kärran va? men över 10 sek löåter jäövligt konstigt.. låter ju fan som en vei maskin =) min tar det väl runt 8sek skulle jag tro.. ska bli riktigt spännande att höra hur den går efter kambytet.. Keep me updated..
Hej hopp..
Daniel Jonsson
-
TriXiE77
Nu vart de lite brådis på nått håll så kammarna har tydligen åkt i. Ventiljusteringen är gjort som Aron skriver. Samt så är oljan bytt. Tändningen har freddy försökt ställa rätt men enligt honom så justerar ecun tillbaka 10-12 grader.
Kan de vara knack-sensorn och vart sitter den?
Aron har försökt leta men hittar den inte.
Peter.. felkodar de inte om de är problem med lambdasonder?
Dalle.. men din känns inte segare i vtec än innan va? För de gör den här...
Edit.. mappning är bokad hos kraft onsdag om jag nu hörde rätt
Kan de vara knack-sensorn och vart sitter den?
Aron har försökt leta men hittar den inte.
Peter.. felkodar de inte om de är problem med lambdasonder?
Dalle.. men din känns inte segare i vtec än innan va? För de gör den här...
Edit.. mappning är bokad hos kraft onsdag om jag nu hörde rätt
Senast redigerad av TriXiE77 den 17 september 2007, 16:04, redigerad totalt 1 gånger.
073-9034221
sökte på google och fick massor med pix vart den sitter!
<a href="http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... a=N&tab=wi" target="_blank">http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi</a>

<a href="http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... a=N&tab=wi" target="_blank">http://images.google.se/images?hl=sv&q...sa=N&tab=wi</a>

073-9034221
På ATR så var det problem med att knacksensorerna skruvade ur sej och då började glappa med backad tändning som följd, det gav ingen felkod vad jag kommerihåg eftersom ECU´n inte förstår att det är något fel bilen knackar ju bara.
Men som NilsG skrev så sitter den ingen knacksensor på dom flesta europa bilarna eftersom vi inte har den aggresiva tändkruvan som dom har i Japan och vi har bättre soppa änn Amerikanerna.
Men som NilsG skrev så sitter den ingen knacksensor på dom flesta europa bilarna eftersom vi inte har den aggresiva tändkruvan som dom har i Japan och vi har bättre soppa änn Amerikanerna.
Kristian, Hondalös.
freddy har ställt kamremmen när han bytte kammar och freddy kan sin grej.
Kanske börjar bli dags att lämna in bilen till Rosenholtz istället?
Har du gjort följande?
1. Ny olja och filter, motorn kan bli mycket slöare pga fel olja
2. Bytt soppafilter, kanske är så att bilen går snålt pga taskigt flöde i soppafiltret
3. Testat en annan ecu bara för att utesluta den.
4. Kompprov, B18 är kända för att tappa komp med taskiga kolvringar.
Tändningen är alltså kanon iom att du skriver att det inte är fel med tändningen?
Har du gjort följande?
2. Bytt soppafilter, kanske är så att bilen går snålt pga taskigt flöde i soppafiltret
Tändningen är alltså kanon iom att du skriver att det inte är fel med tändningen?
Kan en bil någonsin bli perfekt?
Det sitter ingen flexböj på grenröret som kan ha släppt ett lager på insidan som det gjorde för Jonny? Han hade ju samma fel då om jag inte minns fel.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
de har bytt hela avgaset med katersättare och nytt grenrör och fortfarande samma fel ju.
Johan: B18c6 är kända för kompproblem, inte B18C4...
Jag tror på att först och främst mäta med bredbandslambda och sen utgå därifrån om det är bränslefel eller tändningsfel.
Johan: B18c6 är kända för kompproblem, inte B18C4...
Jag tror på att först och främst mäta med bredbandslambda och sen utgå därifrån om det är bränslefel eller tändningsfel.
Tack för tipset Johan.......xzbatt skrev:freddy har ställt kamremmen när han bytte kammar och freddy kan sin grej.
Har du gjort följande?
Aaron Tsui