Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
ER-Cup
Är det några forumet som är med i ER-Cup eller har tänkt och vara med ?
Vad är det för årskostnader ex bil ungefär? Berätta gärna om det är en rolig serie eller om det finns några negativa saker.
Vad är det för årskostnader ex bil ungefär? Berätta gärna om det är en rolig serie eller om det finns några negativa saker.
Only M Matters
http://www.ercup.se
Endurance (långlopp) över sex (6) timmar på permanenta racingbanor för team med minst två (2) förare.
Serien skall normalt omfatta sex (6) deltävlingar. Resultat från samtliga deltävlingar skall räknas.
Långlopp bra banor södra i Sverige, körs på Sturup, Knutstorp, Anderstorp, Kinnekille, Falkenberg.
5.1 Motor.
Endast bensindriven, även med etanolinblandning, motor (OTTO-motor) utan överladdning är tillåten.
Motor får fritt utbytas mot annan motor av annat fabrikat än karossen.
Trimning av motorn är fri.
Oljeuppsamlare är obligatorisk enligt SBF TR 5.18.
Förgasare/insprutning är fritt.
Överladdning är förbjuden.
5.1.1 Cylindervolym.
Motor med 2-ventilsteknik, max 2500cc + 2,5% (2563cc).
Motor med flerventilsteknik, max 2000cc + 2,5% (2050cc).
R-Däck godkänt
.
Endurance (långlopp) över sex (6) timmar på permanenta racingbanor för team med minst två (2) förare.
Serien skall normalt omfatta sex (6) deltävlingar. Resultat från samtliga deltävlingar skall räknas.
Långlopp bra banor södra i Sverige, körs på Sturup, Knutstorp, Anderstorp, Kinnekille, Falkenberg.
5.1 Motor.
Endast bensindriven, även med etanolinblandning, motor (OTTO-motor) utan överladdning är tillåten.
5.1.1 Cylindervolym.
R-Däck godkänt
.
Senast redigerad av YASH den 17 december 2007, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
We know 
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
welen skrev:ha ha... eg k20 skulle regera
Vart får man tag på en sån :whistling:
Only M Matters
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vågar du ställa upp med din bil i en sdåan serie?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Regge
Tänkte exakt samma tanke, bilarna brukar få sig några smällar ibland. Synd på en sådan fin EG 
Senast redigerad av Regge den 18 december 2007, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- Paul H

- Bil: Civic
- Namn: Paul Tuveneld
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 2 times
Jag kör med familjen i ERCup och har gjort det i två år.
Det brukar stå 30 bilar av olika sorter på startlinjen och sen är det flest varv på 6 timmar som gäller. Det är riktigt roligt att köra, det kvittar om man har en snabb eller långsam bil, det finns alltid någon att köra mot.
Det är förarna själva som "äger" serien och bestämmer reglemente och liknande, nu är reglementet lagt för tre år framåt.
Skulle bilen gå sönder under racet så kommer depågrannen och konkurrenten in och hjälper till att laga bilen tillochmed, allt för att det ska göras upp på banan. Bättre gemenskap i depån är nog svår att hitta.
Kostnaden är cirka 60 000:- per säsong exklusive inköp av bil och personlig utrustning. Detta förutsatt att man inte kör sönder något. Bilarna har sällan plåtskador från konkurrenter, det är snygg och ren racing som det handlar om.
Det enda negativa är att det är för få tävlingshelger.
Det brukar stå 30 bilar av olika sorter på startlinjen och sen är det flest varv på 6 timmar som gäller. Det är riktigt roligt att köra, det kvittar om man har en snabb eller långsam bil, det finns alltid någon att köra mot.
Det är förarna själva som "äger" serien och bestämmer reglemente och liknande, nu är reglementet lagt för tre år framåt.
Skulle bilen gå sönder under racet så kommer depågrannen och konkurrenten in och hjälper till att laga bilen tillochmed, allt för att det ska göras upp på banan. Bättre gemenskap i depån är nog svår att hitta.
Kostnaden är cirka 60 000:- per säsong exklusive inköp av bil och personlig utrustning. Detta förutsatt att man inte kör sönder något. Bilarna har sällan plåtskador från konkurrenter, det är snygg och ren racing som det handlar om.
Paul Tuveneld
Är man några som går ihop och köper in sig i bilen kan jag tänka mig. EG-Kaross delar är rätt billigt.M Scotte skrev:Vågar du ställa upp med din bil i en sdåan serie?
Only M Matters
Paul H skrev:Jag kör med familjen i ERCup och har gjort det i två år.
Kan du specifiera lite närmare vad de 60.000kr'orna går till. Däck, bensin, olja, transport?
Only M Matters
- Paul H

Serieavgift till ERCup: 1000:-
Anmälningsavgift 6 st: 18000:-
Bensin 6 x 120l: 9000:-
Däck ca 12st: 12000:-
Bromsar: 5000:-
Oljor: 6000:-
Bensin till transportbil: 6000:-
Och sen kanske lite mat också.
Anmälningsavgift 6 st: 18000:-
Bensin 6 x 120l: 9000:-
Däck ca 12st: 12000:-
Bromsar: 5000:-
Oljor: 6000:-
Bensin till transportbil: 6000:-
Och sen kanske lite mat också.
Paul Tuveneld
Finns det några vinstpengar?
Only M Matters
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
kommer någon gång att täva i denna serie.
verkar otroligt kul. men får bli när ungarna e lite större (Y)
verkar otroligt kul. men får bli när ungarna e lite större (Y)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Jag kommer tävla nångång med, är man 6 personer som delar på kostanderna så blir kostnaderna rimliga, fast då har man nog inte råd och köra sin egna bil på klubbkörningar.
Only M Matters
-
Forenademotor.se
- Kontakt:
Vad gäller drivlinan är det godkänt med diff som tex s80 lådanYASH skrev:www.ercup.se
5.1 Motor.
5.1.1 Cylindervolym.
R-Däck godkänt
.
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
5. DRIVSYSTEMForenademotor.se skrev:Vad gäller drivlinan är det godkänt med diff som tex s80 lådan
5.3 Växellåda, kardan.
Fabrikat fritt, antal växlar framåt fritt.
Utväxlingar är fritt. Diffbroms/spärr är tillåtet.
Original axelavstånd skall bibehållas. +/- 2% avvikelse tolereras.
Drivningen skall bibehållas på original placering.
En produktionsbil 4wd typgodkänd i Sverige, får välja antingen fram eller bakhjulsdrift vid
registreringsbesiktningen.
Fyrhjulsdrift är förbjuden.
Only M Matters
Eller så är det så fritt att det blir roligt:)
På de långlopp jag kollat på tycker jag stämningen varit störtskön, man får gå runt i depåerna o snacka med förarna osv.
På de långlopp jag kollat på tycker jag stämningen varit störtskön, man får gå runt i depåerna o snacka med förarna osv.
Prelude Si 2.0 -89
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->
medlem nr 1132<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Jag vet några killar ifrån trakten här som körde med en 240 som logg bland toppen i serien för nåt år sedan. De jobbade på Volvo chassi avdelning/testcenter.
Sedan fanns det några killar som körde en fabrikstrimmad Renault Megane som log i topp med för nåt år sedan.
Tror en EG-K20 borde göra rätt bra ifrån sig, men som alltid hänger det på förarna och att bilen håller 6 timmar.
Man kan inte köra attack i 30 minter, utan balansen är viktigast. De brukar inte ha så värst snabba varvtider jämfört med folket som kör klubbkörningar.
Sedan fanns det några killar som körde en fabrikstrimmad Renault Megane som log i topp med för nåt år sedan.
Tror en EG-K20 borde göra rätt bra ifrån sig, men som alltid hänger det på förarna och att bilen håller 6 timmar.
Man kan inte köra attack i 30 minter, utan balansen är viktigast. De brukar inte ha så värst snabba varvtider jämfört med folket som kör klubbkörningar.
Senast redigerad av YASH den 18 december 2007, 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
YASH skrev:Jag vet några killar ifrån trakten här som körde med en 240 som logg bland toppen i serien för nåt år sedan. De jobbade på Volvo chassi avdelning/testcenter.
dom där 240 grabbarna är det dom som fortfarande forskar om alternativ till bladfjädringen. :biglaugh2:
Kan en bil någonsin bli perfekt?
De kör nog åttor runt dig o mig med den 240'n jag såg iaf.xzbatt skrev:dom där 240 grabbarna är det dom som fortfarande forskar om alternativ till bladfjädringen. :biglaugh2:
Only M Matters
- Regge
Gäller ju även att ha koll så man har en motor som inte drar mycket bensin
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Ja nåt sånt här får det lätt bli i framtiden, men som Yash säger, då kanske man inte har råd att köra så mkt klubbträffar.
Men tycker 60k är rätt dyrt för 6 tävlingar, alltså 10k per tävling.. En hel del pengar, sen Yash, va 6st som kör tycker jag är för mkt.
Max 4 pers tycker jag.. Annars blir det för lite köra
MVH
István
Men tycker 60k är rätt dyrt för 6 tävlingar, alltså 10k per tävling.. En hel del pengar, sen Yash, va 6st som kör tycker jag är för mkt.
Max 4 pers tycker jag.. Annars blir det för lite köra
MVH
István
http://www.fotoi.se
- Paul H

Det finns inga prispengar utan alla kör frör att det är roligt. Har man tur så kan man få tillbaka strtavgiften då det lottas ut en startavgift efter varje tävling.
Det är att det är fritt som gör det roligt och gemenskapen som skapar serien, på banan är alla fiender och i depån är alla vänner.
Det många gör fel är att de har för mycket pengar så då trimmar de motorn och vad är det som går sönder halvvägs genom tävlingen? Det är balansen mellan bra chassie, hyffsad motor och duktiga förare som är avgörande. Pengar har de i SLC.
Topp 10 i år:
1. TNT Racing: BMW 320
2. Pentascrew: Volvo 240
3. Red Arrow Racing: Volvo 142
4. Citius Motorsport: Toyota MR2
5. Team Surprise: BMW M3
6. Citius Motorsport: Toyota MR2, bil nr 2
7. Testdrivers Racing: Volvo 142
8. Autoart: Mazda RX7
9. CARAN Racing: Volvo S40
10. GTM Racing Team: Volvo S40
6 st förare låter som en bra plan de första åren, vi är 5 och det är lagom. Är du bara 4 st så måste någon köra 2 ggr eller för man köra korta stint för man får max köra i 90 minuter och sedan måste man vila i 60.
<a href="http://www.ercup.se" target="_blank">http://www.ercup.se</a> finns all information på.
Det är att det är fritt som gör det roligt och gemenskapen som skapar serien, på banan är alla fiender och i depån är alla vänner.
Det många gör fel är att de har för mycket pengar så då trimmar de motorn och vad är det som går sönder halvvägs genom tävlingen? Det är balansen mellan bra chassie, hyffsad motor och duktiga förare som är avgörande. Pengar har de i SLC.
Topp 10 i år:
1. TNT Racing: BMW 320
2. Pentascrew: Volvo 240
3. Red Arrow Racing: Volvo 142
4. Citius Motorsport: Toyota MR2
5. Team Surprise: BMW M3
6. Citius Motorsport: Toyota MR2, bil nr 2
7. Testdrivers Racing: Volvo 142
8. Autoart: Mazda RX7
9. CARAN Racing: Volvo S40
10. GTM Racing Team: Volvo S40
6 st förare låter som en bra plan de första åren, vi är 5 och det är lagom. Är du bara 4 st så måste någon köra 2 ggr eller för man köra korta stint för man får max köra i 90 minuter och sedan måste man vila i 60.
<a href="http://www.ercup.se" target="_blank">http://www.ercup.se</a> finns all information på.
Paul Tuveneld
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Kostnaden / år är ju inte alls farlig Yash och Istvan!
Det handlar om totalt 19000 kr i avgifter till 6 tävlingar, dvs ca 3200 kr / tävling. Resten är ju däckslitage, oljebyten soppa och annat som ni ändå lägger ut på banträffarna med klubben.
Det skulle vara ritkigt roligt att se hur en K20 EG står sig i konkurrensen.
Att det är en Volvo 142 på tredje plats (före tex BMW M3) är ju skitballt tycker jag. Det skulle vara skoj att se en Honda där uppe bland alla bakhjulsdrivna kärror.
Det handlar om totalt 19000 kr i avgifter till 6 tävlingar, dvs ca 3200 kr / tävling. Resten är ju däckslitage, oljebyten soppa och annat som ni ändå lägger ut på banträffarna med klubben.
Det skulle vara ritkigt roligt att se hur en K20 EG står sig i konkurrensen.
Att det är en Volvo 142 på tredje plats (före tex BMW M3) är ju skitballt tycker jag. Det skulle vara skoj att se en Honda där uppe bland alla bakhjulsdrivna kärror.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Steffo, jo det är ju sant, men tänk att man kör 6h på raken med bilen här, i fullt tempo, med andra ord så sliter det mkt mer däck/bromsar/soppa m.m.
Så man kan inte riktigt jämnföra kostnaderna mot en klubbträff tycker inte jag..
4st passar väl utmärkt? 90min x4 = 6h, eller ännu bättre man kör 2st 45min pass var, precis lagom, orkar man hålla koncentrationen bättre med!
MVH
István
Så man kan inte riktigt jämnföra kostnaderna mot en klubbträff tycker inte jag..
4st passar väl utmärkt? 90min x4 = 6h, eller ännu bättre man kör 2st 45min pass var, precis lagom, orkar man hålla koncentrationen bättre med!
MVH
István
http://www.fotoi.se
Paul H: Vad kör ni för bil, motor, drivlina, chassi och däck ?
Only M Matters
- Paul H

Vi kör med en Civic VT med original motor och låda. Chassi är H&R dämpare och fjädrar, däck kör vi oftast med Toyo R888.YASH skrev:Paul H: Vad kör ni för bil, motor, drivlina, chassi och däck ?
Behöver man byta däck så gör man förslagsvis det i samband med tankning eller förarbyte.
Paul Tuveneld