TV-sport ur en motorintresserads synvinkel...

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Hittade denna via rejsa, å ja måste bara hålla med om att det stämmer....
Lite lång, men klart läsvärd.... Å Dani.. få inte spel för att dom mobbar huligansporten.. ;)

TV-Sport

Som sann motorentusiast blir jag irriteras över SVT:s minst sagt insnöade syn på hur licenspengarna fördelas när det är dags att köpa in program, framför allt då det gäller sporten. Jag är ingen vän av fotboll, det skall gudarna veta.
Denna sport där vuxna män blir dödligt skadade av att låtsas ramla och blir liggande livlösa i hopp om att domaren ska vifta med det röda kortet.
Fansen, eller rättare sagt huliganerna mördar varandra i klubblagens namn och gör sitt bästa för att svärta ner världens största sport.
Det här är sporten där man spottar varandra i ansiktet, slåss, skallar näsan av varandra, filmar, arrangerar läggmatcher, dopar sig, skriker på domaren och i övrigt beter sig som riktiga neandertalare, både i soffan och på plan.

Som sagt jag är ingen vän av fotboll, men jag förstår varför just denna sport ockuperar der flesta kanaler på bästa sändningstid.
Det finns över 500 000 licensierade fotbollsspelare över 15 i detta land med och totalt en miljon klubbmedlemmar!
Folk gillar fotboll och tittar på det enorma utövandet i Sverige är det inte mer än berättigat, tyvärr.

Nu till min irritation. För ganska precis en vecka sedan höll jag på att sätta kvällskaffet i luftstrupen när sportreportern på ett intressant och inlevelsefullt sätt proklamerade följande:

– Väntan är över, äntligen drar världscupen i längdskidor igång och vi sänder naturligtvis direkt… blablabla.

Vem i helvete har suttit och väntat på världscupen i längdskidor ska dra igång? Ingen jag känner i alla fall.
Och det är här min irritation kommer in och jag spräcker en ven i pannan när jag står och hoppar i tv-soffan.
Är det för att vi för tjugo trettio år sedan hade några framgångsrika sportutövare i längdskidor, tennis, slalom som fortfarande just dessa sporter dominerar i tv-rutan? Ingen kunde ge mig ett rakt svar på hur många aktiva längdskidåkande seniorer det finns i detta land.
Till slut fick jag siffran 16 000 stycken. Skrattretande, du vet väl att det samtidigt finns ca 36 000 licensierade motorsportsutövere i samma land, Sverige alltså?

I söndags upptog skidskyttet för damer större delen av Sportnytt. Hallå skidskytte för damer? Vänta jag måste lägga mig ner och andas?
Hur många skidåkande damer med gevär finns det i detta land, ännu viktigare, vem bryr sig? Jag kan svaret på dessa frågor, det första svaret är att det finns exakt 140 stycken aktiva skidskytte-damer och det andra svaret är att ungefär lika många intresserade.
Jaja, vi vet att Magdalena Forsberg både lyckades åka skidor och skjuta prick på sin tid, men det var då det, nu är Sverige totalt värdelös i den disciplinen.
Att sedan sportentusiasternas glädjevrål aldrig vill ta slut när Björn Ferrer vinglar in på en femteplats emellanåt rättfärdigar inte heller det all publicitet, det finns för övrigt 210 aktiva herrar med skidor och gevär! Vem vrålade av lycka i studion när Anders Ericsson tog sitt sjunde VM-guld i sporten Enduro?
När han krockade men sin teamkollega och nära på dog på kuppen, fick han däremot mer uppmärksamhet än han fått under hela sin karriär.
När Mattias Ekström spöade skiten ur alla (och jag menar alla, inklusive Schumacher) i Race of Champions höjdes knappt ett ögonbryn på TV-sporten.

Friidrott är jag inte heller direkt förtjust i, men inser att Karolina Klüfts framgångar har engagerat det svenska folket.
Att sedan hennes bleka pojkvän som alltid grinar i direktsändning när han just har rivit ut sig alldeles för tidigt i någon ointressant tävling som får för mycket sändningstid, får mig att byta kanal. För övrigt brukar det alltid komma fram i efterhand att alla som vinner något oavsett friidrottsgren är dopad på ett eller annat sätt, en skitsport helt enkelt.

Men de oändliga timmar av tennis och slalom då? Hallå vakna! Björn Borg gör kalsonger nu och Ingemar Stenmark säljer lägenheter i Thailand.
Vår storhetstid är över i dessa sporter för länge sedan. Anja Person tror jag anses av sportfanatikerna nu vara större än Ingemar någonsin var… men nu när jag skulle skriver hennes namn fick jag verkligen fundera på vad hon egentligen heter. Visst är hon stor i klicken av de verkligen intresserade, men hon får inte Sverige att stå stilla när det är dags för andra åket… Detta till trots så sänds timme in och timme ut av dessa sömnpiller till sporter.
Visst finns intresset hos många människor som går ner i spagat när Jens Byggmark och Anja P emellanåt levererar, men i övrigt tycker jag att merparten av alla timmars utsändning är helt oproportionerlig. I samma sekund som Tony Rickardsson slutade, gjorde också TV:s speedwaysatsning det, men på något underligt sätt fortsätter den sövande och urtrista längdskidåkningen år in och år ut.
Vem har förresten bestämt att konståkning skall vara ett stående inslag i TV-tablån?

Ta för den delen hela OS-cirkusen som sänds dygnet runt i flera veckor, det är så man mår dåligt. Just publiciteten gör att dess utövare i vissa fall tränar och lever sin idrott, som ett jobb alltså. Detta är möjligt tack vare all tv-tid och drabbar alltså våra motorsportsutövere indirekt, då tv-tiden redan är bokad för dessa ointressanta sporter.

Jag läste i Expressen att vi i Sverige drabbats av så kallad damfotbollsfeber, när det var VM eller OS. Drabbade vem då? Tydligen drabbades någon helt annan, då damfotboll är lika tråkig som vanlig fotboll, fast i slowmotion.
Visst har motorsporten gått fram på sistone och visst får vi emellanåt se en rally eller formel-1 bil i tv-rutan, och här har det skett en uppryckning vad det gäller nivån, men när det gäller all annan motorsport, är den på en ren dagisnivå.

Merparten av den sända motorsporten kommenteras av amatörer för amatörer. Råkar det vara ett tvåminuters reportage från Gotland Grand National eller VM-crossen i Uddevalla, är det hela på en femårings nivå, så de är helt säkra på at alla friidrottsmuppar också ska förstå.
Det här är en motorcykel. Vrider man på handtaget till höger låter det brum. Ibland snurrar hjulet så att det sprätter lera, då är det tur att man har crossglasögon… Jag skulle vilja höra tittarreaktionerna om en amatör skulle kommentera fotbollsfredag, så vi motoridioter förstår.
En fotboll är rund, får man den på näsan gör det ont, målvakten har klibbiga handskar, och i flaskan har han sportdryck, dricker man för fort kan man få en kallsup… Det hela beror på att det helt enkelt inte finns motorkunnigt folk på SVT och för den delen inte på TV4 heller, om man bortser från Bosse Bildoktorn.

Varför begreppet motorsport finns blir jag inte heller riktigt klok på? Det är en milsvid skillnad mellan trial och rallycross, dragracing och banracing.
Det är sällan eller aldrig fotboll, handboll och pingis nämns i förbifarten. Å nu blir det bollsport… Det känns som om vi ska vara glada för allt som brummar i rutan och att vi ska nöja oss med det, oavsett motordiciplin, men ska vi verkligen det? Nä fy fan! Dra ut alla med bestämmanderätt på TV-sporten oavsett kanal och ställ dem i skamvrån, eller ge dem åtminstone pension så att nytt folk med nya infallsvinklar tar deras plats istället.
Vi har massor av heta Svenska idrottsmän inom motorsporten som gör väsen av sig runt om i världen, släpp fram dessa, och ge dem den sändningstiden de förtjänar. I slutändan vill jag påpeka att jag inte förringar våra Svenska idrottsstjärnors prestationer, trots att det kanske inte lät som det.
Jag gillar Anja och Karolina, men ogillar den överdrivna publiciteten. Jag vill bara framhålla att allt skall vara proportionerligt och att det måste ske ett nytänkande då det gäller vad som sänds i vår TV. Detta gäller naturligtvis inte längdskidåkningen som borde förbjudas enligt lag eller åtminstone aldrig sändas i någon form, nä förresten, förbjud skiten… Fram för TV-sänd motorsport med proffs bakom mikrofonerna så att vi experter får det vi förtjänar.

Chefredaktör Björn Friström

Snowrider nr 4 07/08

http://www.snowrider.se
SMacke #364
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

så bra skrivet att man får sig ett skratt här och där :thumbup:

Jag kan inte annat än hålla med till 100%!

Den enda motorsporten jag följer på tv är F1 då jag inte har en aning om när resten sänds, men ibland hitar man ju en rallytimme mitt i natten.

Jag kommer ihåg när man va liten och farsan skaffade parabol, då fanns det någon sportkanal förutom Eurosport, kan den ha hetat Screensport?! Där va det mycket motorsport, men sen togs den kanalen bort..
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Hum nja.
Alltså jag är ingen fan av Fotboll heller. Kan tycka det är skönt att ha på någon lördag och ligga och sussa till på eftermiddagen i soffan men annars inte direkt intresserad.
Men övrigt håller jag inte riktigt med. Jag gillar att se på F1. Sitter bänkad allt som oftast men jag kan se att folk tycker det är ganska tråkigt då det ofta är ganska statiskt. Det är ett par bra tävlande som om de får pool eller kommer först in i första kurvan oftast leder fram till mål. Självklart finns det andra motorsporter där det händer mer under ett lopp men många gånger är det bara runt runt utan att något händer.

Som ett mot exempel och som potentiellt svar på varför skidskytte är stort i TV (och i Östersund i veckan) så har det mycket med att det händer något hela tiden då det många gånger kan ske stora förändringar i ett lopp vilket gör det intressant. Vanliga skidor däremot är väl bara kul att titta på om det är någon svensk det går bra för.

Annars så håller jag med om att det är mycket amatörmässiga reportrar på många sporter inte bara motorsporter

Att sedan jämföra med hur många som utövar en sport kontra visa i TV är väl inte helt rätt heller. Det har ju inte med hur många som utövar en sport som gör huruvida den är intressant att titta på eller inte. Det kan vara skitkul att spela innebandy exempelvis men att titta på den är inte särskilt kul

Så slutsats från mig i sammanhanget är att hur många som utövar en sport avgör inte hur intressant den är att titta på i TV. Det är helt skilda saker.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
oscii

Nej, fan flytta ut Tvn på internet
lägg ner tvn i nuvarande form
mest en massa propaganda å reklam.
mvh ;)
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
krollan
Bil: del sol vti-t
Namn: Kristofer Andersson

JAg håller med honom till 1000%, Kunde inte ha sagt eller skrivit det bättre själv mer än HUR roligt Är det egenttligen att sitta och glo på 22 överbatalda primadonor som jagar en stackars gris pissblåsa?
Fine jag köper att f1 för en o insatt er helt menlöst och tråkigt att titta på men det räcker att man går ner lite i formel klasserna så händer det betydligt mer i racen och framförallt i dtm,wtc etc.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557

Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Ja! det är fan sjukt hur mycket skitsport som visas i detta land
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inlägget är helt klockrent! Speciellt när man jämför antalet utövare i olika sporter och dess publicitet. Liknelsen med fotboll och neanderthalare är helt suverän! Så rätt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

malkolm666 skrev:Jag kommer ihåg när man va liten och farsan skaffade parabol, då fanns det någon sportkanal förutom Eurosport, kan den ha hetat Screensport?! Där va det mycket motorsport, men sen togs den kanalen bort..
Screensport rockade röven av Eurosport 7 dar i veckan å 25 (!) timmar på dygnet.... ( vilket väll förklarar varför Eurosport köpte upp å la ner Screensport.. )

Som du säger Malkom, mycket motor å mycket ThaiBoxning... :thumbup:

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Screensport" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Screensport</a>

Undra om man skulle maila ledaren till SVT å se om man får svar.... man vill ju ha valuta för sina TV-lice..... nä just de ja.. jag betalar visst ingen licens.. :D :saythat:
Senast redigerad av smacke den 18 februari 2008, 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
Gladen

Haha fyfan vad bra skrivet. :) När han drev om den låga kunskapen på kommentatorerna var ju klockren! :thumbup:
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
Andy63
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

Helt otroligt, äntligen någon som skriver det vi alla känner! Jag är inget fan av fotboll trots jag är uppväxt i sport tokig familj. Intresset av motorsport har jag fått av farsan min och apropå min far, han har många kanaler som cana+ sport, viasat sport osv. Det räcker att man bläddrar bland dem ibland så kan man alltid gissa: ......fotboll..., i en suckning. Otroligt mycket skit men lite motorsport! Visst det finns många stora idrottsmän och kvinnor som gör enastående prestationer. Men så är det även i motorsport fast där är ju nyheten som skit för kanalerna. te.x mattias ekström vinner DTM, så här låter det ungefär: Ja fint mål av zlatan där....Och till motorsport, igår vann mattias ekström DTM serien........ca 18 sek inervju.....Idag så gjorde karolina kluft...etc etc. Asså menar bara WTF!!?? ca 20 sek inslag av att en svensk vinner DTM som är på riktigt stor nivå! Hela 20 sek är vi motorsport intresserade värda för media. Allt detta tiss o tass om hon vann nästan slalom i säkert ca 2 min. Det är dåligt. Sen så apropå F1, det är roligt i typ 18 varv eller något, sen blir det as tråkigt, de där sega kommentatorerna kommer med samma snack i 1/2 timme eller hur länge det håller på. De nämner sällan vad fasen bilen är gjord av, hur mycket den väger osv, lite mer rolig info! nä det är typ, shumacher vann förra tävlingen också och massa statistik! De borde härma Eurosports MotoGP, där är det 11118587% roligare att titta på för det händer mycket på banan, de visar lite vad skiten är gjord av osv. Men nä, det besväret kan man ju inte ha. Enkelt och as tråkigt. Sen så Svt sände bara 25 min svenska rallyt på TV, as kasst! Tycker det är dåligt med rally överhuvudtaget på TV. Max 1 timme på någon kanal.
Skulle gärna vilja tipsa om en bra motorsport kanal, det är Motors TV. Alla som har canal digital och viasat tror jag kan skaffa den kanalen. går ju kolla upp :P aja så irriterad är jag av allt detta skit som sänds på TV som är så otroligt onödigt när man kan visa motorsport istället! =D
André Fossto
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Ja för alla fotbollsfans är huliganer, alla fotbollsspelare filmar JÄMT, AAAAAAAAALLA spelare tjänar 500mille om året som en viss Schumacher, Tiger Woods eller Forsberg gör och precis varenda jävla människa som tittar på fotboll är dum i huvudet.

Motorsport borde fan läggas ner, bara förstör miljön och är TOTALT onödigt.

Ungefär så mkt vett stog det i den artikeln tycker jag, visst ogillar jag viss sport osv men TV sänder det som drar mest publik, så är det helt enkelt.
Italiensk fotboll ser man hur mkt av i TV? Bara för att ta ett exempel liksom. Jag ogillar mkt av det som visas oxå men man kan ju vara lite ärlig när man skriver en artikel oxå.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Bagarn

Får väl säga att det är lite fel att ha antal licensierade utövare som måttstock. Det finns många sporter där intresset inte riktigt matchar antal aktiva utövare.

Ta bowling till exempel, över 300 000 regelbundna utövare i Sverige men kanske 10 minuters sändningstid under ett år. Varför? Inget underhållningsvärde.
Som någon sade innan om skidskytte, få utövare men ganska högt underhållningsvärde. Notera att jag tänker på en generell åsikt från gemene man och inte ett motorforums...

SVT må ha något mindre press på sig än kommersiella kanaler, men de måste fortfarande visa det som "säljer" mest. Tror (och hoppas) att de har bättre pejl på det än oss..

Tycker för övrigt att konståkning borde förbjudas. Historien har ju visat att det verkar vara en nästan lika farlig sport som fotboll...
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
CRXStoffe

Underhållningsvärde sa ni? Zappade lite mellan kanalerna igår och hamnade på Eurosport. Där visar de pool (biljard typ) och de gör det visst flera gånger i veckan oxå....kollar man på publiken ser de ut som de ska somna precis när som helst, sen applåderar de när någon sätter kulan där den ska vara....ja, om de orkar alltså. Då börjar kommentatorn mumla något om att det är dax för paus(!) innan han ska till och somna om igen... Underhållningsvärde?? 0 points

Ok att biljard kan vara kul o spela lite på puben. Men inte att glo på tv!!!
------------------------
Christopher Nilsson
pr0ny
Namn: Ronny P

Dani skrev:Ja för alla fotbollsfans är huliganer, alla fotbollsspelare filmar JÄMT, AAAAAAAAALLA spelare tjänar 500mille om året som en viss Schumacher, Tiger Woods eller Forsberg gör och precis varenda jävla människa som tittar på fotboll är dum i huvudet.

Motorsport borde fan läggas ner, bara förstör miljön och är TOTALT onödigt.

Ungefär så mkt vett stog det i den artikeln tycker jag, visst ogillar jag viss sport osv men TV sänder det som drar mest publik, så är det helt enkelt.
Italiensk fotboll ser man hur mkt av i TV? Bara för att ta ett exempel liksom. Jag ogillar mkt av det som visas oxå men man kan ju vara lite ärlig när man skriver en artikel oxå.

Jag brukar se på italiensk fotboll, dom är dom bästa skådespelarna ;) oscar borde dom ha! :P
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Krister

Dani: Med ditt resonemang så finns det ingen som vill se motorsport då eller...
kliv ur trångsyntheten och se på saken ur lite helikopterperspektiv istället.

Sen tycker jag det är klart fel att gå på registrerade utövare då de som tittar på sporten sällan är just registrerade utövare.
Sen som vissa är inne på så är det inte så publikfriande för de icke inbitna att titta på F1 eller rally heller för den delen.
Senast redigerad av Krister den 19 februari 2008, 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell

Krister skrev:Sen tycker jag det är klart fel att gå på registrerade utövare då de som tittar på sporten sällan är just registrerade utövare.
EXAKT. Det handlar om vad Lasse och Stina på 65+ års åldern gillar att titta på. Dom gillar nog hellre att titta på skidskytte än DTM serien med Mattias Ekström 9/10 gånger gissar jag.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Andy63
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

men hade de uppmärksamat motorsporten så hade de kunnat visa i TV rutan med bra tittar siffror. Men de visar ju motorsport så sällan på TV 10/10 är rätt säkra på att de inte visar någon motorsport idag på TV. Eurosport är duktiga på MotoGP, Wtcc osv, typ bara det som är roligt att titta på. F1 är tråkigt. Ska ju hända lite som typ i rally, där voltar det o grejer även för proffsen. Mycket roligare :P
André Fossto
Krister

Visst att de voltar i rally men hur skoj är det egentligen... det som är skoj är när det blir skarp tävlan och man ser hur de kör om varandra titt som tätt. Det har tappats en hel del i motorsporten som sänds på TV.

Där har t.ex. skidskytte något som inte finns i Rally, den som missar med ett skott måste åka ett straffvarv och därmed kan positionerna i loppet ändras drastiskt och därmed är det skoj som tvsport. Detsamma med fotboll, det händer något hela tiden och man får lite mer spänning i det.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Krister: Kliv ur din besserwisser kostym nån gång då och då. Du e ju inte alls med på vad jag skriver och menar.

Tror ni verkligen att om så många Svenskar tittat på Motorprogram att de ändå hade skitit i det? STCC, DTM mm har ju sänts i SVT, även BTCC för längesen men det las ner, jag tror knappast det var för att för många tittade på det eller att det var en bra affär för bolagen.

Jag älskar motorsport oxå och har absolut inget emot det, men oavsett hur mkt man ogillar en sport eller vad man tycker så handlar det i slutändan ändå om business, Engelsk Fotboll går före all annan fotboll på vilken kanal som helst för att alla Svensson sitter med en sexa folköl och en kebab och tittar på när engelsmännen försöker bryta benen på varandra (ja jag överdriver). Tom Allsvenskan har mindre tid i rutan än Engelska ligan, varför? Jo för att den suger och har mkt mindre tittare.

Tyvärr är det så att tom när Curlingtjejerna var i OS Final så satt en del miljoner och glodde på det och hejade på ett gäng strykfula tjejer som (OK de gjorde ju det kvinnor gör bäst...sopar!) flaxade med sopkvastar på en is. Jag har nu inte alla siffror i huvudet men jag har då aldrig sett ett motorevenemang NÅGONSIN ens vara topp tio i listan över program med flest tittare. Tyvärr så ser folk mkt hellre på curling, skidskytte, Martin Timell, dokusåpor som är helt värdelösa mm mm än på t.ex Motorsport och faktiskt även Fotboll.

Det är det jag menar, oavsett vad vi tycker om skidskytte eller damfotboll och hur tråkigt Vasaloppet än må vara, så sitter ändå en jävla massa människor och tittar på det och det är just därför som det får tv tid istället för t.ex Rally eller STCC.
Senast redigerad av Dani den 19 februari 2008, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Dani: Bra, nu är vi på banan igen... det är precis det jag menade.
Det jag menade sen med att du skulle lyfta huvet var på ditt tokförsvarande av fotbollskulturen.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Det där var mest ironiskt för så fort någon som inte är fotbollskunnig eller helt enkelt inte gillar fotboll så är fotboll enligt skådespeleri, överbetalda nollor osv osv osv. Som jag skrev så finns det ingen i fotbollens världshistoria som tjänat i närheten av de summor som t.ex M Schumacher gjorde. De spelare som tjänar mest i dagens fotboll har en lön på ca 1.5 Miljon kronor i veckan innan skatt naturligtvis, det är 80 miljoner om året grovt räknat, sen har de givetvis div sponsorer och reklamavtal i form av skosponsor osv osv osv men de kommer ändå inte i närheten av M Schumachers dryga 600 miljoner som han fick om året när han körde för Ferrarri eller Tiger Woods som tjänar/tjänade ca 1 Miljard om året med div. sponsoravtal osv.

Nu skriver jag väldigt mkt om fotboll igen men det är bara pga att jag har mest koll på det, jag vet att de största inom Basket, Baseball, Amerikansk Fotboll oxå tjänar svinmkt pengar men bara för att en spelare som t.ex Kaká tjänar lätt över en miljon i veckan så betyder inte det att alla gör det. Det finns många förutfattade meningar om alla sporter, oavsett vilken och ska man nu vara rättvis och saklig så kvittar det hur tråkig en sport är för det finns ändå de som gillar den och tittar på den och i slutändan är det detta som SVT o co. går efter när de sänder div. sportevenemang.

Jag kan lova att i t.ex Italien eller England så är inte Hockey VM eller Handboll någon sport som fångar miljoner tittare, tittar man å andra sidan på fotbollen i Italien så finns det på Söndagar ca 10 tv kanaler som sänder fotbollsprogram som är inför, under, efter matcher med analyser, repriser, diskussioner osv osv osv. Jag kan tycka att det är konstigt att åtminstone Svenska Rallyt inte får mera TV tid med tanke på hur många som man ser och hör om som ska upp och titta osv men det är väl helt enkelt så att det inte lockar mera tv tittare och att det därför heller inte får mer tv tid.

Trist men sant...
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Schumi fick väl ändå 380miljoner om året från Ferrari... men å andra sidan finns det förare som betalar för att köra sina bilar och mig veterligen finns det inga spelare som betalar för att få spela fotboll. Så du kan inte riktigt jämföra alla fotbollsstjärnor med några av världens högsta betalda i vissa utvalda sporter när det finns de i samma sport som har en minuslön.

Rally får nog ingen tv-tid just för att det är svårt att få ihop något bra tv-material... står och filmar på en plats och swooosh så åker en bil förbi så har man 3sekunders material. Sen är det enbart tiderna de slåss mot då det inte förekommer några omkörningar direkt.
Visst, vi har samma sak i slalom (tider och inte omkörningar) men där är det på en ganska begränsad yta så det går att göra tv av det ändå.
Längdskider kan man också som tv-tittare följa just för att de följer efter med skoter och dylikt men jag har då aldrig föstått det roliga i att följa ett 10mila lopp direkt.

Samma sak med damcurling som Dani tog upp, även där så går det att fånga spänningen med kameravinklar uppifrån och då fångar man även tvpubliken.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Klart det finns de som betalar för att de ska få köra men de lägger inte direkt 50 miljoner ur egen ficka utan de har ju sponsorer som följer med, så de får ju fortfarande tiotals miljoner om året, vilket är precis vad en "medelinkomsttagare" inom fotbollsvärlden får ute i Europa. Ska vi sedan ta upp löner i Sverige och andra mindre länder så uppgår det inte så ofta i miljonbelopp.

Det är viktigt att tänka på att det kanske är 1-2% av alla fotbollsspelare som tjänar svinmkt pengar, de andra tjänar förvisso bra men inte direkt så att de kan leva hur de vill och bränna hur mkt pengar som helst. Det finns massvis med egna företagare som tjänar mer än väldigt många fotbollsspelare, men skitsamma nu kommer vi ifrån ämnet.

MERA DAMCURLING I TV!
Honda CRV 2.2D 2014
Charly

Nu är ju SVT public service och jag betalar faktiskt tv-licensen, jag anser att kunna se på motorsport är lika viktigt för mig som att agda ska se på mosaik. Vart klagar man egentligen?

Läste en lång insändare från TV4-chefen och det var inga roliga siffror han presenterade... SVT har trots över 2000 anställda (exkluderat de små nazijävlarna som springer runt och tvingar folk att betala) minst antal sända timmar. Mycket mindre än TV4 trots att TV4 har färre än hälften så många anställda.
Det är helt underbart att höra att pengarna går till sånt här.
Senast redigerad av Charly den 20 februari 2008, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem 427
Krister

Charly: Du klagar hos SVT. Sen om du har något för det är en annan femma... de tittar på siffror och majoriteten och jag tror inte att motorsportfantaster tillhör majoriteten.

Sen betalas väl inte SVT av tv-licensen utan av skattemedel.

Kör:
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom

Att säga att dom bara visar det som folk tittat på mest är väldigt enkelt.
Börjar man visa en sport mycket i TV gör reklam för det lika ofta som dom gör reklam för fotboll i TV nu.
Ger svenska förare lite mer TV tid å tidnings yta så dom kommer fram lite mer och får mer sponsorer och kunna slåss med de bästa i världen å vips kanske vi har en svensk Kimi Räikönnen å vips så sitter halva sverige å tittar på F1.

Så som det är i finland eller spanien har ju blivit F1 galna efter Alonso har tatt VM i F1.

Kommer ihåg när Metro skrev en artikel om en tjej som skulle testa i F1 och så visade dom en bild på en Champcar.
Ungefär som skriva om forsberg å visa en bandy spelare.

Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Charly

Men visst är det så Aerodynamic, när ayrton var som störst var F1 den största publiksporten i brasilien, inte fotboll som många skulle tro.
Medlem 427
Krister

Viasat försöker öka medvetenheten genom sin F1satsning... vet ni varför de är så intresserade av det?
Jo för man sponsrar Alexander ”Alx” Danielsson som försöker komma in i F1 cirkusen.

Hans hemsida
<a href="http://alx.nu/" target="_blank">http://alx.nu/</a>

Så att säga att ingen försöker göra något är lite galet då det faktiskt sker en mångmiljonsatsning från just tv och tidningar inom motorsport. Så jag skulle vilja se en handuppräckning sen på vilka som i den här tråden klagar men sen inte sitter och tittar för att ge stödet åt motorsport när säsongen väl har dragit igång.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Finnarna är ju överhuvudtaget bättre än Sverige på motorsport och behöver inte jaga sponsorer på samma sätt. Tyvärr men tredjeförare i Jaguar...det smäller liksom inte lika högt som t.ex Försteförare i Ferrarri, McLaren osv. Jag vet inte vad det är som gör det men helt klart så är Finland en starkare nation i motorsport.
Honda CRV 2.2D 2014
Elvis_EG2
Namn: Elvis

matterazi säger ja bara haha vilken lirare, benknäckare #1
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -